Atea Skrevet 21. november 2017 #1 Skrevet 21. november 2017 Det har seg sånn at jeg heldigvis har fått kontakt med noen som gjerne tar i mot flere kasser med mine bøker, både innbundet og pocket. Ikke kiosklitteratur. Men, det har seg også på den måten at jeg har gitt bort cirka et tonn med bøker før, og synes jeg bør få beholde de jeg har. Men boden er full av bøker jeg bestemte meg for å beholde tidligere, leksikon osv, og jeg har liten leilighet. Har lest de fleste bøkene flere ganger. Noen er førsteutgaver. Og vet at mange andre nå vil få glede av å lese bøker man ikke lenger får tak i (noen av dem). Jeg har sortert og pakket ned de jeg tenkte å gi bort, men noe i meg sier at jeg vil beholde de selv. For hva om jeg får bedre plass? Hva om jeg heller kjøper nye møbler som er mer plassbesparende? Dette er bøker jeg er glad i, men jeg ser også det ulogiske med å oppbevare dem bare fordi jeg er sentimental, eller kall det fremtidsrettet om dere vil, for jeg ser for meg at jeg får råd til å kjøpe en større bolig en dag. Andre som har det på denne måten? Jeg vet at ute av syne, ute av sinn...men føler meg litt spalta akkurat nå. 1
Gjest yeans Skrevet 21. november 2017 #2 Skrevet 21. november 2017 (endret) Da syns jeg nesten du skal vente med å gi de bort til du er mer sikker på at det er riktig for deg. Og: jeg har gitt noe bort selv, andre ting og litt motvillig. Jeg endte opp med å kjøpe de tingene inn på nytt. Så neste gang skal jeg vente til det kjennes lett å gi det bort. Endret 21. november 2017 av yeans
AnonymBruker Skrevet 21. november 2017 #3 Skrevet 21. november 2017 Jeg føler også at det er noe «eget» ved bøker. Det er «umulig» å kaste og vanskelig å gi bort. Var jeg deg ville jeg tatt vare på førsteutgaver og andre som er ekstra verdifulle (enten affeksjonsverdi eller økonomisk verdi), og så ville jeg gitt bort de andre. Vær litt tøff, men ikke aldeles brutal mot deg selv Personlig ville jeg latt både pocketbøker og leksika gå ut av huset. Hilsen hun som muligens har en av landets største samlinger av Hvem Hva Hvor Anonymkode: 7f8ee...ced 7
Atea Skrevet 21. november 2017 Forfatter #4 Skrevet 21. november 2017 18 minutter siden, yeans said: Da syns jeg nesten du skal vente med å gi de bort til du er mer sikker på at det er riktig for deg. Og: jeg har gitt noe bort selv, andre ting og litt motvillig. Jeg endte opp med å kjøpe de tingene inn på nytt. Så neste gang skal jeg vente til det kjennes lett å gi det bort. Kanskje du har rett. Takk for svar. Jeg har plass i boden, noe der skal kastes, gis bort, og noe må folk hente som de bare skulle oppbevare der noen uker... Jeg vet at jeg aldri vil få tak i noen førsteutgaver osv. igjen. Og personlig liker jeg å ha bokhyller, men her jeg bor, må da det gå på bekostning av andre ting som jeg også vil velge fordi det er praktisk. Hyller i takhøyde vil jeg ikke ha. Og jeg er elendig på å tørke støv. Grunnen til at jeg nevner støv er at jeg tenker at å ha det minimalistisk ville passe meg, selv om det ikke er min stil (les: jeg får det ikke til). 1
Atea Skrevet 21. november 2017 Forfatter #5 Skrevet 21. november 2017 16 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg føler også at det er noe «eget» ved bøker. Det er «umulig» å kaste og vanskelig å gi bort. Var jeg deg ville jeg tatt vare på førsteutgaver og andre som er ekstra verdifulle (enten affeksjonsverdi eller økonomisk verdi), og så ville jeg gitt bort de andre. Vær litt tøff, men ikke aldeles brutal mot deg selv Personlig ville jeg latt både pocketbøker og leksika gå ut av huset. Hilsen hun som muligens har en av landets største samlinger av Hvem Hva Hvor Anonymkode: 7f8ee...ced Takk for svar. Jeg har bare en Hvem Hva Hvor. Den ble gitt av en som sto meg nær som er død, så den beholder jeg. Jeg prater om legeleksikon og oppslagsverk på mange bind. Selv om det sies at man kan finne alt på google, tror jeg ikke på det. Har også et oppslagsverk fra ca. 1928, og der står det mye interessant jeg ikke finner andre steder. Den beholder jeg. Ordbøker beholder jeg. Osv. Førsteutgaver vil jeg helst beholde. Bøker som er signert vil jeg beholde. Interessante bøker som omhandler litt av historien vil jeg beholde. Fagbøker vil jeg helst beholde. Da gjenstår det bare noen få pocketbøker, og jeg vet ikke om de vil ta i mot. De vil ikke hente tre, fire bæreposer med pocketbøker i alle fall, men jeg kan høre med dem og levere selv. Noen av pocketbøkene er også gamle, de vil jeg jo helst beholde. Osv. 1
Gjest Uhumskheter Skrevet 21. november 2017 #6 Skrevet 21. november 2017 Jeg driver akkurat nå og lese alle bøkene jeg eier, og så legger jeg til side favorittene og de jeg syns er greie. Mens de jeg virkelig ikke liker eller ikke engang klarer å fullføre, de havner i en boks. Det tar skikkelig lang tid, men det er verdt det, syns jeg.
Gjest yeans Skrevet 21. november 2017 #7 Skrevet 21. november 2017 8 minutter siden, Atea skrev: Kanskje du har rett. Takk for svar. Jeg har plass i boden, noe der skal kastes, gis bort, og noe må folk hente som de bare skulle oppbevare der noen uker... Jeg vet at jeg aldri vil få tak i noen førsteutgaver osv. igjen. Og personlig liker jeg å ha bokhyller, men her jeg bor, må da det gå på bekostning av andre ting som jeg også vil velge fordi det er praktisk. Hyller i takhøyde vil jeg ikke ha. Og jeg er elendig på å tørke støv. Grunnen til at jeg nevner støv er at jeg tenker at å ha det minimalistisk ville passe meg, selv om det ikke er min stil (les: jeg får det ikke til). Bokskap kunne vært en løsning for de bøkene du velger å beholde? Og det vil passe inn i en minimalistisk stil.
Atea Skrevet 21. november 2017 Forfatter #8 Skrevet 21. november 2017 2 minutter siden, Uhumskheter said: Jeg driver akkurat nå og lese alle bøkene jeg eier, og så legger jeg til side favorittene og de jeg syns er greie. Mens de jeg virkelig ikke liker eller ikke engang klarer å fullføre, de havner i en boks. Det tar skikkelig lang tid, men det er verdt det, syns jeg. Men da har du ikke lest de flere ganger før, som jeg har gjort med de fleste av bøkene mine? Dette er vanskelig. Et hjem uten bøker føles naktent for meg.... 1
Gjest yeans Skrevet 21. november 2017 #9 Skrevet 21. november 2017 3 minutter siden, Uhumskheter skrev: Jeg driver akkurat nå og lese alle bøkene jeg eier, og så legger jeg til side favorittene og de jeg syns er greie. Mens de jeg virkelig ikke liker eller ikke engang klarer å fullføre, de havner i en boks. Det tar skikkelig lang tid, men det er verdt det, syns jeg. Det var faktisk en smart løsning. Den skal jeg huske til senere bruk hos meg
Gjest Uhumskheter Skrevet 21. november 2017 #10 Skrevet 21. november 2017 Just now, Atea said: Men da har du ikke lest de flere ganger før, som jeg har gjort med de fleste av bøkene mine? Dette er vanskelig. Et hjem uten bøker føles naktent for meg.... Joda. Nettopp lest ut en bok jeg fikk for 15 år siden, den er lest nesten i filler. Skal det gjøres, så skal det gjøres ordentlig, alle eller ingen!
Gjest Uhumskheter Skrevet 21. november 2017 #11 Skrevet 21. november 2017 1 minutt siden, yeans said: Det var faktisk en smart løsning. Den skal jeg huske til senere bruk hos meg Les de tynneste først, og de du allerede vet du syns/pleide å synes, godt om. Da minker haugen en god del, og det virker ikke så uoverkommelig.
AnonymBruker Skrevet 21. november 2017 #12 Skrevet 21. november 2017 Jeg ville beholdt dem. Har du mulighet til å lage bokhylle oppunder taket? Én hylle som går langsmed hele veggen rommer faktisk ganske mange bøker. Anonymkode: 9b98a...bc3
Atea Skrevet 21. november 2017 Forfatter #13 Skrevet 21. november 2017 1 minutt siden, yeans said: Bokskap kunne vært en løsning for de bøkene du velger å beholde? Og det vil passe inn i en minimalistisk stil. God ide. Men hvor får jeg kjøpt bokskap som helst ikke må være for høye? Vil helst ikke på Ikea. En av grunnene til at jeg har liten plass her, er at jeg har "kontor" i den lille stua her, pluss spisebord fra 60-tallet. Ikke plass til bord på kjøkkenet. Pc-bordet vil jeg ikke bytte ut for alt i verden, det i seg selv tar lite plass, men jeg har printer med scanner ved siden av i et skap fra sektitallet jeg kan lukke. Alt tar plass. Og jeg har en gammel skuffe-greie med dype skuffer til papirer, der må det sorteres, tror jeg klarer frigjøre mye plass. Vil ikke bytte ut tv-en enda for å henge en på veggen, den står på et tv-bord med glasshyller under. Men synes ikke det passer å stable bøker tilfeldig der. Kaos. Bøkene må vel ned i boden min til jeg får tenkt gjennom det. 1
Atea Skrevet 21. november 2017 Forfatter #14 Skrevet 21. november 2017 4 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg ville beholdt dem. Har du mulighet til å lage bokhylle oppunder taket? Én hylle som går langsmed hele veggen rommer faktisk ganske mange bøker. Anonymkode: 9b98a...bc3 Har tenkt på det, men da vil mye av romfølelsen bli borte. 1
Gjest Uhumskheter Skrevet 21. november 2017 #15 Skrevet 21. november 2017 4 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg ville beholdt dem. Har du mulighet til å lage bokhylle oppunder taket? Én hylle som går langsmed hele veggen rommer faktisk ganske mange bøker. Anonymkode: 9b98a...bc3 De er et mareritt å holde fri for støv. Hadde det i det gamle huset jeg bodde.
Gjest yeans Skrevet 21. november 2017 #16 Skrevet 21. november 2017 (endret) 7 minutter siden, Atea skrev: God ide. Men hvor får jeg kjøpt bokskap som helst ikke må være for høye? Vil helst ikke på Ikea. En av grunnene til at jeg har liten plass her, er at jeg har "kontor" i den lille stua her, pluss spisebord fra 60-tallet. Ikke plass til bord på kjøkkenet. Pc-bordet vil jeg ikke bytte ut for alt i verden, det i seg selv tar lite plass, men jeg har printer med scanner ved siden av i et skap fra sektitallet jeg kan lukke. Alt tar plass. Og jeg har en gammel skuffe-greie med dype skuffer til papirer, der må det sorteres, tror jeg klarer frigjøre mye plass. Vil ikke bytte ut tv-en enda for å henge en på veggen, den står på et tv-bord med glasshyller under. Men synes ikke det passer å stable bøker tilfeldig der. Kaos. Bøkene må vel ned i boden min til jeg får tenkt gjennom det. Det spørs litt på hva slags stil du vil ha? Det finnes skap med glass, eller benker/skjenker om du vil. Evt overskap med glass til å montere på vegg. Det er mange muligheter. Et søk på bokskap + lav ga dette feks: https://www.google.no/search?q=bokskap+lave&client=ms-android-samsung&prmd=isnv&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwjak6zf_c_XAhVkIJoKHamQDSAQ_AUIEigB&biw=360&bih=560#imgrc=DW3hdiZm1gcdeM: Pluss; https://www.google.no/search?q=skjenk+bokskap&client=ms-android-samsung&prmd=insv&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwiYldec_s_XAhVHCpoKHWGiAKEQ_AUIEigB&biw=360&bih=560#imgrc=THa6hC1dg-VZSM: Endret 21. november 2017 av yeans
Atea Skrevet 21. november 2017 Forfatter #17 Skrevet 21. november 2017 15 minutter siden, Uhumskheter said: Joda. Nettopp lest ut en bok jeg fikk for 15 år siden, den er lest nesten i filler. Skal det gjøres, så skal det gjøres ordentlig, alle eller ingen! Takk. Jeg vet. Har erfaring med å ta frem gamle bøker når jeg ikke gidder gå på biblioteket. Derfor var den første (og siste?) oppryddinga jeg hadde i bøkene et rent mareritt for min del. Da beholdt jeg bøkene jeg ville beholde. Men nå står de for tur? Alt i meg sier nei. Det blir som å si til meg selv at jeg aldri kommer til å flytte mer, at jeg skal bo her til jeg dør, egentlig. Greit nok det, men jeg ser for meg at jeg kommer til å kjøpe noe større etterhvert. 5 minutter siden, yeans said: Det spørs litt på hva slags stil du vil ha? Det finnes skap med glass, eller benker/skjenker om du vil. Evt overskap med glass til å montere på vegg. Det er mange muligheter. Et søk på bokskap + lav ga dette feks: https://www.google.no/search?q=bokskap+lave&client=ms-android-samsung&prmd=isnv&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwjak6zf_c_XAhVkIJoKHamQDSAQ_AUIEigB&biw=360&bih=560#imgrc=DW3hdiZm1gcdeM: Takk for link. Skal prøve å se litt på møbler og bokskap. Likte blant annet denne:
Gjest Uhumskheter Skrevet 21. november 2017 #19 Skrevet 21. november 2017 1 minutt siden, Atea said: Takk. Jeg vet. Har erfaring med å ta frem gamle bøker når jeg ikke gidder gå på biblioteket. Derfor var den første (og siste?) oppryddinga jeg hadde i bøkene et rent mareritt for min del. Da beholdt jeg bøkene jeg ville beholde. Men nå står de for tur? Alt i meg sier nei. Det blir som å si til meg selv at jeg aldri kommer til å flytte mer, at jeg skal bo her til jeg dør, egentlig. Greit nok det, men jeg ser for meg at jeg kommer til å kjøpe noe større etterhvert. Takk for link. Skal prøve å se litt på møbler og bokskap. Likte blant annet denne: Jeg liker denne bedre enn den andre. Da kan du se dem.
Gjest yeans Skrevet 21. november 2017 #20 Skrevet 21. november 2017 2 minutter siden, Uhumskheter skrev: Jeg liker denne bedre enn den andre. Da kan du se dem. Enig. Og glasset gjør at du ikke mister all romfølelse.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå