AnonymBruker Skrevet 21. november 2017 #1 Skrevet 21. november 2017 Mulig jeg er dum som ikke vet dette, men spør likevel. Når man allerede eier en bolig, og vil selge for å kjøpe et annet hus, hvordan er det vanligst å gjøre dette? Selger man nåværende bolig først, for så å kjøpe ny bolig? Eller finner man ny bolig først og søker lån når man allerede står med lån på nåværende bolig? Er det da vanlig at man får fryse nåværende lån til man får solgt? Jeg tenker jo også at man vet jo heller ikke OM man lett får solgt nåværende bolig, har sett mange hus som ligger lenge på markedet. Jeg skjønner at det finnes de som har så god økonomi at de fint kan få et nytt boliglån, og når de allerede har kjøpt nytt hus som de er sikret, så kan de begynne å tenke på å selge. Som betyr å nedbetale to boliglån til man får solgt. Men jeg regner også med at vi er langt i fra de eneste som overhodet ikke har råd eller mulighet til dette? Så hvordan gjøres det? Anonymkode: b47b9...2fa
AnonymBruker Skrevet 21. november 2017 #2 Skrevet 21. november 2017 Det blir mellomfinansiering. I min bank vil det si at dem skal ha en ny verdivurdering på nåværende bolig, deretter tar dem høyde for at den ikke blir solgt på takst, i tillegg til fratrekk for megler og slikt. Denne summen blir da egenkapital. Deretter får man ett nytt boliglån for bolig nr 2, og slipper betale avdrag på lån nr 1 i en viss tid, hos meg var det 6 måneder. Men renter må betales. Når bolig nr 1 blir solgt avsluttes lån nr 1. Risikoen her vil være om dere får solgt på takst eller ikke, og hvor lenge dere har råd til å betale renter og avdrag på lån nr 2 i tillegg til renter på lån nr 1. Anonymkode: 3b39b...32a 1
AnonymBruker Skrevet 21. november 2017 #3 Skrevet 21. november 2017 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Mulig jeg er dum som ikke vet dette, men spør likevel. Når man allerede eier en bolig, og vil selge for å kjøpe et annet hus, hvordan er det vanligst å gjøre dette? Selger man nåværende bolig først, for så å kjøpe ny bolig? Eller finner man ny bolig først og søker lån når man allerede står med lån på nåværende bolig? Er det da vanlig at man får fryse nåværende lån til man får solgt? Jeg tenker jo også at man vet jo heller ikke OM man lett får solgt nåværende bolig, har sett mange hus som ligger lenge på markedet. Jeg skjønner at det finnes de som har så god økonomi at de fint kan få et nytt boliglån, og når de allerede har kjøpt nytt hus som de er sikret, så kan de begynne å tenke på å selge. Som betyr å nedbetale to boliglån til man får solgt. Men jeg regner også med at vi er langt i fra de eneste som overhodet ikke har råd eller mulighet til dette? Så hvordan gjøres det? Anonymkode: b47b9...2fa Selger du først og så kjøper så er det ikke noe problem. Vil du kjøpe først så er det banken du må snakke med for å finne de løsningene din bsnk kan gi nettopp deg. Folk gjør begge deler, avhengig av hva de selv velger og hva banken kan hjelpe deg med. Anonymkode: ac49a...f25
Million Skrevet 22. november 2017 #4 Skrevet 22. november 2017 (endret) 17 timer siden, AnonymBruker skrev: Mulig jeg er dum som ikke vet dette, men spør likevel. Når man allerede eier en bolig, og vil selge for å kjøpe et annet hus, hvordan er det vanligst å gjøre dette? Selger man nåværende bolig først, for så å kjøpe ny bolig? Eller finner man ny bolig først og søker lån når man allerede står med lån på nåværende bolig? Er det da vanlig at man får fryse nåværende lån til man får solgt? Jeg tenker jo også at man vet jo heller ikke OM man lett får solgt nåværende bolig, har sett mange hus som ligger lenge på markedet. Jeg skjønner at det finnes de som har så god økonomi at de fint kan få et nytt boliglån, og når de allerede har kjøpt nytt hus som de er sikret, så kan de begynne å tenke på å selge. Som betyr å nedbetale to boliglån til man får solgt. Men jeg regner også med at vi er langt i fra de eneste som overhodet ikke har råd eller mulighet til dette? Så hvordan gjøres det? Anonymkode: b47b9...2fa Nei, man får ikke fryst noe som helst, dessverre. Renter løper som normalt, men som det beskrives i innlegget ovenfor, får man noe som kalles mellomfinansiering. Jeg kjøpte leilighet i fjor, før den gamle boligen jeg eide med eksen var solgt. I en månedstid måtte jeg da ha såkalt mellomfinansiering. Dette lånet betalte jeg renter for. De gangene i mitt liv jeg har byttet bolig, har vi kjøpt først, og solgt siden. Markedet har vært sånn at det trygt lot seg gjøre, føltes ikke som noe stort sjansespill. Men markedet i Oslo nå for tiden er jo veldig ustabilt. Enkelte leiligheter blir stående usolgt i ukesvis, og blir ikke solgt. Endret 22. november 2017 av Million
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå