Gå til innhold

Hva slags utstyr har du til din mellomstore hund?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har reisebur klart, har bur inne klart, mat og vannkopper er klart og bånd fikser vi når vi får han.

Hvilke ekstra utstyr har du til din hund?

Anonymkode: 80e33...fa3

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Leker, kong, godbiter, tyggebein, kloklipper, seng, tepper til å ligge på i buret. Sikkert mer også, får oppdatere etterhvert:)

Bøker om å trene hunden og en bok om hundens signaler og kroppsspråk. 

Endret av Nerine_
Skrevet

Har en liten hund, og har ikke så mye utstyr.

Har ikke bur til innebruk, er ikke fan av burbruk annet enn i bilen. I bilen er det nødvendig å ha bur eller annen sikring til hunden. Har reisebag til fly. Skal være godkjent for fly. Diverse uteklær for de kaldeste, våteste dagene (har en rase uten underpels så blir fort kald). Når hunden er voksen kan man legge litt penger i gode dekken og liknende, så slipper man å ha mange forskjellige. Liker f.eks. Hurtta-merket, selv om det er dyrt, men veldig slitesterkt og bra. Hatt en dekken i mange år. Ellers så har vi mat- og vannskåler i stein. Liker ikke plast, og enkelt i stål/aliminium, da det kan være tilsatt en rekke kjemikalier som ikke er bra og kan gi hudsykdommer, etc. for hunden. Har også diverse leker, her må man kjøpe det hunden foretrekker å leke med, veldig individuelt. Vi har to senger hunden kan sove i. Vanlig skinnseng + en seng der hunden kan trekke seg tilbake og krype inn i når vi har besøk. Ellers så har vi bånd, hundeposer, og slikt turutstyr. Har saker til pelsstell. Her kjøper jeg det som passer akkurat til rasen, alle raser har veldig forskjellig pels så man trenger unikt utstyr til den pelsen hunden har. 

Kommer ikke på flere ting. Det er sikkert flere. Men dette er ting man kommer på etter hvert som man ser at man trenger. Noen har langt mer utstyr enn andre. For min del er det viktigere med bra kvalitet, enn kvantitet.

Anonymkode: 920be...633

Skrevet

Bånd, sele, seng, klær og potesokker til vinterbruk, kong og div leker. Har aldri hatt bur inne.

Anonymkode: 9e8b6...12e

Skrevet

Langline, sele, børste, kloklipper, diverse leker, tennisballer, kong, bilbur, mat og en seng til innebruk. Refleks eller lys er også kjekt å ha på vinteren :)  Gode godbiter og noen tyggebein er alltid lurt å ha liggende :) 

Anonymkode: 95534...c4a

• Liker 1
Skrevet (endret)

Vi har bilbur, sele og halsbånd, kobbel og langline, kloklipper, termometer, godbiter (bruker dog mest vanlig fór), tyggeben og fór (ha mye av det, plutselig er det tomt på en søndag), børste, tannnrens, forskjellige leker (det er fint med variasjon og at du kan bytte ut så hunden ikke går lei), refleks, tepper/madrass, mat - og vannskål i stål, hundeposer. 

Andre ting som er greit å vurdere er krem til såre poter/sokker nå på vinteren, eventuelt dekken og uteklær som nevnt over her. 

Endret av -Willow
Skrivefeil
Gjest førstedamen
Skrevet
På 21.11.2017 den 13.58, AnonymBruker skrev:

Bånd, sele, seng, klær og potesokker til vinterbruk, kong og div leker. Har aldri hatt bur inne.

Anonymkode: 9e8b6...12e

Har du hatt valp? Vi bruker heller ikke bur inne på hunder over 1 år, i noen tilfeller lengre. Men har man valper er det både greit, og faktisk også sunt. Unge hunder går godt av å lære å ligge i ro, man må ikke lukke buret heller. God lydighetstrening er det også, samtidig som hunden lærer å bli trygg på buret. Skal den på reise må man bruke bur, da er det litt greiere om hunden er vant til buret.

Skrevet
10 minutter siden, førstedamen skrev:

Har du hatt valp? Vi bruker heller ikke bur inne på hunder over 1 år, i noen tilfeller lengre. Men har man valper er det både greit, og faktisk også sunt. Unge hunder går godt av å lære å ligge i ro, man må ikke lukke buret heller. God lydighetstrening er det også, samtidig som hunden lærer å bli trygg på buret. Skal den på reise må man bruke bur, da er det litt greiere om hunden er vant til buret.

Hunden kan fint vennes til buret i bilen. Å fysisk stenge den i et bur i sitt eget hjem skulle vært ulovlig.

TS: ikke glem sele! Mye bedre enn å ha båndet hengende i halsbåndet. ID-plate til halsbåndet med navn på hunden er også kjekt å ha. Om hunden havner "på gata" er det lettere å finne deg ved å ringe nummeret enn å oppsøke veterinær/politi for avlesning av chip.

Heldress er gull, både i regnvær, snø og mildvær og hvis det er mye vind ute eller om det er gjørmete og grisete ute.

Potesokker og solbriller er en selvfølge om hunden skal på tur i vintersola.

Ikke glem hundeposer til å plukke opp etter hunden.

Anonymkode: f6c61...2de

• Liker 2
Skrevet

Bur til bilen, aldri inne, ikke en gang når han var valp. Ro kan han lære på andre måter og det har aldri vært noe problem å lære han at i bilen er vi i bur.

Godbiter (frolic delt i 4 holder lenge og er billig, evt tørrforkuler til han blir litt eldre), kong, leker, seler, bånd, hundeposer, kloklipper, kammer og børster og senga hans.

Ellers så endres jo behovene når han vokser. Da har vi kjøpt skiline, trekksele, kløv, potesokker, større bur, hundeblåser, lys til å henge i båndet.

Jeg har en hund som ikke trenger klær, for å si det sånn. Heller matmora som må investere i sånt!

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hunden kan fint vennes til buret i bilen. Å fysisk stenge den i et bur i sitt eget hjem skulle vært ulovlig.

TS: ikke glem sele! Mye bedre enn å ha båndet hengende i halsbåndet. ID-plate til halsbåndet med navn på hunden er også kjekt å ha. Om hunden havner "på gata" er det lettere å finne deg ved å ringe nummeret enn å oppsøke veterinær/politi for avlesning av chip.

Heldress er gull, både i regnvær, snø og mildvær og hvis det er mye vind ute eller om det er gjørmete og grisete ute.

Edit: ikke glem tannbørste, lær hunden at tennene skal pusses minimum annenhver dag. 

Og ikke glem refleks.

• Liker 2
Skrevet

Av de tingene som man gjerne "glemmer" eller ikke vet man trenger så vil jeg anbefale å få disse tingene i hus, ganske tidlig. 
Fløyte (dersom du ikke klarer å plystre). Jeg bruker ikke fløyten nå, har ikke brukt den på flere år, men øvde inn innkalling med den. Nå 10 år etter sitter den fremdeles som et skudd. Hun er helt hjernevasket. Hun stakk av under løpetid, fant det ikke ut før etter en stund. Fant den gamle fløyta, hunden kom springende etter en liten stund, med en han hund på slep vel og merke. 

Langline, også greit i starten. Da kan man gå tur med hunden "fritt", skulle den ville stikke, så tråkker du på linen. 

Refleks, dersom du får hunden på vintertid, et must. 

Anonymkode: 5817f...337

Gjest førstedamen
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hoho, nei alle hunder kan faktisk ikke det. Vi hadde en hund på for som var 3 år, den var redd både bil og bur. Brukte ukesvis på tilvenning daglig. 

Og det handler ikke om å stenge dyra inne, les hva jeg skriver. Det handler om tryghet, det handler om lydighet. Og det handler om å ikke skape en hund som trenger kontakt 24/7 som må omplasseres i det øyeblikket familien har det travelt. Du kan helt fint sette en hund i bur 10 min og mer, mens du løper til butikken og handler for eksempel. 

Har også vært fosterfamilie for flere hunder som blir engstelige når de er i store hus alene, og derfor må settes i bur eller på mindre rom når du er ikke er hjemme. 

For ikke å snakke om kullet venninnen min hadde, med bulldog valper. De tygde istykker hele kjelleren. Hun brukte ikke bur, og derfor måtte hun ha valpene i kjellern. Om ikke ville hun måtte kjøpe alt av møbler nytt senere. 

Så fortell meg gjerne hva som er så forferdelig med det.

Skrevet
På 23.11.2017 den 20.57, førstedamen skrev:

Kun bur som egen privat plass der han kan føle for å slappe av bedre enn andre steder. Har gjort det sånn med tidligere hunder og hunder jeg har vokst opp med så dette ønsker vi å gjøre. Bur er ikke for straff, men ved behov for ekstra trygghet eller eie følelse for hunden 

• Liker 1
Skrevet
På 23.11.2017 den 21.12, AnonymBruker skrev:

Ja jeg stemmer også for sele, liker ikke disse halsbåndene som mange har, er noe med hundens kropp på tur og når den trekker. 

Ellers har du med mye lurt 😊

Skrevet
På 23.11.2017 den 21.23, AnonymBruker skrev:

Av de tingene som man gjerne "glemmer" eller ikke vet man trenger så vil jeg anbefale å få disse tingene i hus, ganske tidlig. 
Fløyte (dersom du ikke klarer å plystre). Jeg bruker ikke fløyten nå, har ikke brukt den på flere år, men øvde inn innkalling med den. Nå 10 år etter sitter den fremdeles som et skudd. Hun er helt hjernevasket. Hun stakk av under løpetid, fant det ikke ut før etter en stund. Fant den gamle fløyta, hunden kom springende etter en liten stund, med en han hund på slep vel og merke. 

Langline, også greit i starten. Da kan man gå tur med hunden "fritt", skulle den ville stikke, så tråkker du på linen. 

Refleks, dersom du får hunden på vintertid, et must. 

Anonymkode: 5817f...337

Jeg kan faktisk ikke plystre 😂 så det var lurt!

Skrevet

Vi har hatt begge hundene jeg er oppvokst med i bur. De lå i buret når vi var ute, og hundene syntes det var trygt. Det stod åpent på dagtid når vi var hjemme, men de går og gikk fortsatt og la seg der når de ville være i fred. Hun første prøvde vi å ha løst noen ganger men da løp hun bare rundt og bjeffet og klynket og var utrolig utrygg og utslitt når vi kom hjem. Peste som bare det.

Det er nok veldig individuelt fra hund til hund og ikke minst hva de er vant til. Det er ikke en plass for straff men et fristed for hunden sin del, og en kilde til trygghet om de lærer det fra tidlig av.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...