Gå til innhold

Starte utredning, hvor anbefaler du å gå (Oslo-omr)?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har forsøkt et drøyt halvår nå uten noe hell, dog er jeg ganske sikker på at jeg har hatt en spontanabort på samme tid som mensen skulle ha kommet, men jeg vet ikke sikkert, men i såfall har jeg hvertfall hatt ett befruktet egg dersom det er tilfelle. (Jeg blør vanligvis lite, og da blødde jeg MYE i 3 dager, hadde mer smerter og var kvalm i 2-3 dager og neste mens var normal igjen, med lite blod som det pleier, men kom noe senere enn normalt. Jeg pleier å ha helt fast syklus på 24-25 dager. Nå var den 27. Dog trenger det ikke å ha vært SA, det kan jo bare ha vørt en annerledes syklus som kan skje alle) Min gynekolog tror også at jeg har stor sannsynlighet for å ha endometriose, men det er ikke sjekket noe videre. Hos vanlig gynekolog ser alt OK ut på UL, aldri hatt cyster eller celleforandringer påvist de gangene jeg har vært der.

MEN hvertfall, vi begynner jo å tenke tanken på å etterhvert starte utredning for å i første omgang se om alt er som det skal. Vi er begge i siste halvdel av 30-årene, og det er greit å ikke utsette det mer enn nødvendig om man først skal gjøre det

SÅ, dere som har vært igjennom det, hvor anbefaler dere å  gå? Det er jo mange steder som tilbyr dette, og vi er absolutt åpne for å gå privat fremfor via det offentlige. Kostnaden for selve utredningen er ikke det som betyr noe. Skal  vi videre med IVF vil vi nok prøve det offentlige først for da blir kostnadene noe helt annet. Det viktigste for oss er å komme til flinke folk med en gang :)

Det jeg tenker på er den "første" undersøkelsen, undersøke livmor, om eggledere er åpne, blodprøver, eggreserver, hormonverdier etc, samt evt sædprøver. Vi bor i Oslo-området, så alt innenfor en times radius med bil fra Oslo er helt OK. Er det noe lengre unna som av andre grunner anbefales sterkt så kan det også være et alternativ.

Og dere som har gjort dette privat, hva har dere betalt for undersøkelse med UL og kontrastvæske (eggledere), nødvendige blodprøver og evt andre prøver de tar i "første runde" samt sædprøve? Jeg ser litt ulike priser rundt om og en del prislister jeg ikke klarer å få noen total pris ut av.

Evt dere som gikk via fastlegen, hvordan opplevde dere det? Hvordan var ventetider etc når man blir henvist videre?

Anonymkode: ced14...f03

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Lurer på det samme! 

Anonymkode: 4dad2...26d

Skrevet

Vi tok det offentlig gjennom Rikshospitalet. Tok noen år, hadde spontanabort, negative forsøk men i dag 2 flotte barn. Veldig flinke folk på Rikshospitalet. De som jobber har lang erfaring. 

Hadde jeg visst at det tok så lang tid hadde jeg tatt privat. Har hørt masse positivt om Aleris. Var i kontakt med dem også.

Jeg vet at ventelisten på Rikshospitalet i dag er lang. Har du hastverk så gjør det privat men det koster. 

Lykke til.

Skrevet
6 minutter siden, bettsa skrev:

Vi tok det offentlig gjennom Rikshospitalet. Tok noen år, hadde spontanabort, negative forsøk men i dag 2 flotte barn. Veldig flinke folk på Rikshospitalet. De som jobber har lang erfaring. 

Hadde jeg visst at det tok så lang tid hadde jeg tatt privat. Har hørt masse positivt om Aleris. Var i kontakt med dem også.

Jeg vet at ventelisten på Rikshospitalet i dag er lang. Har du hastverk så gjør det privat men det koster. 

Lykke til.

Når du skriver "tok noen år" Da mener du hele prosessen med prøverør og alt? Det jeg i første omgang spør om her er å begynne utredningen, dvs å sjekke om alt er som det skal i utgangspunktet, ikke hele prosessen med IVF. Og det tok vel ikke noen år før du kom til undersøkelse? Men du begynte da hos fastlegen som  henviste videre til Riksen for utredning, og så ble alt da gjort der? Dvs forundersøkelser, prøver og alt? Og siden dette er såpass lenge siden du begynte utredning etc så kan det jo være helt andre ventetider nå enn da...

Vi er usikre på om vi skal gå til fastlegen først og få henvisning der, eller om vi bare skal gå privat med en gang for selve utredningen. Så må man se hva den ender med for å se hva vi gjør videre. Blir det IVF som blir utveien så vil vi som sagt vurdere offentlig, da kanskje riksen som deg

Takk for svar :) 

Skrevet

Vi gikk til fastlegen, som henviste til gynekolog, som begynte utredning, så henvisning til rikshospitalet. Det tok lang tid, men vi var i gang hele tiden, dvs det var kontrastvæskeundersøkelse av eggledere (på Ullevål), sædprøve, laparoskopi (Rikshospitalet), og så fikk vi inseminasjon i de månedene vi ventet på selve IVF-forsøkene. Til sammen tok det kanskje et år fra vi var hos fastlegen til egguttak, men da var vi jo i gang hele tiden.

Anonymkode: 0c67e...1b9

• Liker 1
Skrevet
43 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi har forsøkt et drøyt halvår nå uten noe hell, dog er jeg ganske sikker på at jeg har hatt en spontanabort på samme tid som mensen skulle ha kommet, men jeg vet ikke sikkert, men i såfall har jeg hvertfall hatt ett befruktet egg dersom det er tilfelle. (Jeg blør vanligvis lite, og da blødde jeg MYE i 3 dager, hadde mer smerter og var kvalm i 2-3 dager og neste mens var normal igjen, med lite blod som det pleier, men kom noe senere enn normalt. Jeg pleier å ha helt fast syklus på 24-25 dager. Nå var den 27. Dog trenger det ikke å ha vært SA, det kan jo bare ha vørt en annerledes syklus som kan skje alle) Min gynekolog tror også at jeg har stor sannsynlighet for å ha endometriose, men det er ikke sjekket noe videre. Hos vanlig gynekolog ser alt OK ut på UL, aldri hatt cyster eller celleforandringer påvist de gangene jeg har vært der.

MEN hvertfall, vi begynner jo å tenke tanken på å etterhvert starte utredning for å i første omgang se om alt er som det skal. Vi er begge i siste halvdel av 30-årene, og det er greit å ikke utsette det mer enn nødvendig om man først skal gjøre det

SÅ, dere som har vært igjennom det, hvor anbefaler dere å  gå? Det er jo mange steder som tilbyr dette, og vi er absolutt åpne for å gå privat fremfor via det offentlige. Kostnaden for selve utredningen er ikke det som betyr noe. Skal  vi videre med IVF vil vi nok prøve det offentlige først for da blir kostnadene noe helt annet. Det viktigste for oss er å komme til flinke folk med en gang :)

Det jeg tenker på er den "første" undersøkelsen, undersøke livmor, om eggledere er åpne, blodprøver, eggreserver, hormonverdier etc, samt evt sædprøver. Vi bor i Oslo-området, så alt innenfor en times radius med bil fra Oslo er helt OK. Er det noe lengre unna som av andre grunner anbefales sterkt så kan det også være et alternativ.

Og dere som har gjort dette privat, hva har dere betalt for undersøkelse med UL og kontrastvæske (eggledere), nødvendige blodprøver og evt andre prøver de tar i "første runde" samt sædprøve? Jeg ser litt ulike priser rundt om og en del prislister jeg ikke klarer å få noen total pris ut av.

Evt dere som gikk via fastlegen, hvordan opplevde dere det? Hvordan var ventetider etc når man blir henvist videre?

Mulig jeg husker feil, men har man ikke rett til utredning etter 6 måneders prøving når man er over 35? I så fall ville jeg gått til fastlegen for å bli henvist videre til en spesialist. Nå varierer det sikkert fra sted til sted, men selve utredningen tok ikke veldig lang tid i første omgang.

Fordelen med å gå offentlig med utredningen er at det er rimeligere. Så kan dere jo når som helst i prosessen gå privat hvis dere føler at ting tar for lang tid.

Og jeg er enig i tankegangen, like greit å komme i gang med utredning. Selv er jeg 30, og litt stressa. For selve IVF-prosessen kan jo fort ta litt tid (jeg er henvist videre til noe jeg tror er IVF).

Lykke til!

Anonymkode: 74e67...73e

• Liker 1
Skrevet

Vi prøvde først hos fastlegen  og fikk den ufattelig irriterende beskjeden om å "slappe av", og så i mars gikk vi til Medicus. De fant en tett eggleder og sendte henvisning til Riksen etter vårt ønske. Det var ikke aktuelt for oss å fly til Medicus i Trondheim for behandling (Medicus Oslo har kun utredning).

Riksen innkalte meg til samtale i september, men etter èn telefonsamtale hvor jeg spurte etter avbestilte timer så fikk jeg plutselig komme i mai i stedet. Så fikk jeg utført laparoskopi på Ullevål i juni - og fikk bekreftet mistanke om endometriose, samt brent bort det de kunne se. Deretter startet jeg på hormorner i september og hadde egguttak + innsett første uken i oktober (på Riksen). Og nå er jeg 9 uker gravid:)

Så, min erfaring er at full utredning lønner jeg seg å gjøre privat, men at selve behandlingen i det offentlige (forutsatt at man er ferdig utredet) er ganske rask og effektiv! Lykke til:)

Anonymkode: ca136...eb6

• Liker 1
Skrevet

Jeg ble henvist av fastlege til spesialist på fødehjelp og kvinnesykdommer Marit Andvig, som holder til i pilestredet park. Hun er utrolig dyktig!! 

Anonymkode: 5a987...d44

• Liker 2
Skrevet

Jeg gikk til fastlege i juni i år fordi jeg over lengre tid hadde vært plaget med sterke menssmerter og sterke blødninger, og fordi jeg i samme slengen ønsket å ta celleprøve. Vi hadde da tenkt å begynne prøvingen i desember i år og jeg ville sjekke at alt stod bra til før vi begynte med det. Året før var jeg tilfeldigivis også til gynekolog og alt stod bra til da, men siden smertene enda var sterke ønsket jeg en ny sjekk. Gynekologen fant en cyste på et par - 3 cm som hadde komt i løpet av det siste året, og basert på resten av symptomene mine konkluderte hun med at jeg trolig har endometriose. Jeg fikk beskjed om å komme tilbake om ca 4 mnd for ny kontroll, men pga sterke smerter måtte jeg tilbake til gynekolog som fant at cysten hadde vokst en del siden sist. Vi bestemte oss også for å begynne prøvingen i august siden dette kunne ta en stund. Pga cysten, smertene og fordi vi ønsker barn i næreste framtid ble jeg henvist raskere til kontroll ved sykehus. Ved sykehuset undersøkte de eggledere, eggreserve, cysten osv og det ble tatt en del prøver. Cysten hadde da sluttet å vokse (den var ca 5-6 cm stor da), men den vokser jo når den ønsker.. 

Gynekologen ved sykehuset mente også at jeg har endometriose. Fikk beskjed om at vi skal prøve å bli gravide selv til over nyåret, og om det ikke går så får vi hjelp, og eventuelt prøverørsbehandling etterhvert. Gynekologen syntes det så bra ut med eggreserver, eddleder osv, også på den siden cysten sitter, så får vi håpe det ordner seg snart. Vi er jo kun på fjerde måneden med prøving så vi har ikke prøvd så lenge, men jeg kjenner jo likevel på bekymringen for om det aldri skal gå selv om jeg prøver å legge bort slike destruktive tanker. Håper å få gjort dette offentlig om det er nødvendig. 

Anonymkode: 01356...0b6

• Liker 1
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ble henvist av fastlege til spesialist på fødehjelp og kvinnesykdommer Marit Andvig, som holder til i pilestredet park. Hun er utrolig dyktig!! 

Hun gikk jeg til også:) Har nå to barn :) 

• Liker 1
Skrevet
4 timer siden, bettsa skrev:

Lykke til.

Ventetiden på Rikshospitalet er per i dag anslått tul 4-6 mnd fra man sender søknad til man er i gang med behandling. Det er ikke så voldsomt lenge, syns jeg. 

Anonymkode: 63cf6...8dd

• Liker 1
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hun gikk jeg til også:) Har nå to barn :) 

Så bra 😁👏🏻 Jeg venter nr 2 nå 😁

Skrevet

Jeg ble henvist av fastlege til Sverre Sand hos Oslo Gynekologene, veldig flink, tidligere overlege på Ullevål såvidt jeg skjønte. Han sendte meg rett til lapraskopi da han hørte at jeg hadde smerter under mensen, og selvfølgelig viste det seg at jeg hadde endometriose og tette eggledere. Han kastet ikke bort tiden, fikk sendt inn søknad på ivf mens han satte i gang resten av utredelsen og det er jeg veldig glad for nå. Han kan du gå til enten privat eller via henvisning, men det gikk vel nesten 3 måneder å få time når jeg tok den offentlige ruten. 

Om gynekologen din har mistanke om endometriose er nok sannsynligheten ganske stor for at det er det du har. Jeg hadde selv flere sykluser hvor jeg trodde jeg hadde hatt SA men viste seg at det var endometriose, det kan være ganske heftige saker. 

• Liker 1
Skrevet

Mange av de tingene du nevner, sjekket gynekologen min. Skjønner ikke helt hvorfor din ikke gjør det? Vi startet med blodprøver, så undersøkte vi eggledere før det ble henvisning. Min var veldig opptatt av å utrede skikkelig først, så jeg slapp å bli ytterligere forsinket på riksen. 

Anonymkode: a3c76...df6

Skrevet

Vi kan trygt anbefale Martin Lundrig på spesialistsenteret for kvinner på Jessheim. 

Vi oppsøkte han i Jan 2017 og ble utredet med sykehistorie, blodprøver både han og jeg, innvendig ultralyd og sædprøve av mannen. Da jeg ikke har eggløsning og kombinasjon av ultralyd, blodprøver og sykehistorie talte for pcos fikk jeg resept på hormonpreparater for å stimulere eggløsningen. Alt dette ble gjort samtidig og kostet en totalpris (oppgitt på hjemmesiden), men langt fra dyrt. I ettertid har vi hatt kontakt med han ved flere anledninger, svar på blodprøver, sædprøve og videre plan. Nå er vi gravide i uke 17 og var til tidlig ultralyd hos han i uke 11 der vi fikk en flott gjennomgang av et friskt foster, organer, fingre, etc. 

Hadde ikke vi lyktes med å bli gravide nå, hadde han henvist oss til ivf. 

Anonymkode: ead59...f05

Skrevet

Vi gikk til Medicus i Oslo. Betalte rundt 5000kr for utredning, som inkluderte blodprøver med sjekk av bl.a. amh og fsh, sjekk av sædkvalitet, gu med innvendig ultralyd og spyling av eggledere. Blodprøve ble tatt i starten av syklus, mens innvendig ultralyd ble tatt like før eggløsning, hvor hun bl.a telte antall follikler og størrelse. Ingen ventetid og hyggelig lege. 

For oss var det verdt det å betale for å sjekke at alt var ok og få svar raskt,  selv om vi sikkert kunne fått det billigere ved å mase/gå til fastlegen (har prøvd i et års tid...). 

Skrevet

Jeg tok utredning med blodprøver hos Volvat. Mannen tok sædprøve hos pervis, privat i Oslo. Hadde prøvd ett år, så prøverørprosessen ble satt i gang på Ullevål. På forsamtalen ble det da bestemt at jeg skulle ta lapraskopi hvor alt skulle sjekkes - altså ikke noen undersøkelse med kontrastvæske,  etc. Dette var nå i 2017. Vit at alt går treigt i det offentlige. Vi ventet 2 måneder på forsamtalen. Deretter fikk jeg time til lap 3 måneder etter dette igjen. Skulle jeg tatt utredning på Ullevål måtte vi sikkert ventet et par måneder på det også.

Anonymkode: be1e8...cdc

Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tok utredning med blodprøver hos Volvat. Mannen tok sædprøve hos pervis, privat i Oslo. Hadde prøvd ett år, så prøverørprosessen ble satt i gang på Ullevål. På forsamtalen ble det da bestemt at jeg skulle ta lapraskopi hvor alt skulle sjekkes - altså ikke noen undersøkelse med kontrastvæske,  etc. Dette var nå i 2017. Vit at alt går treigt i det offentlige. Vi ventet 2 måneder på forsamtalen. Deretter fikk jeg time til lap 3 måneder etter dette igjen. Skulle jeg tatt utredning på Ullevål måtte vi sikkert ventet et par måneder på det også.

Får jeg lov å stille et spørsmål litt på siden? Var det sånn at du var på forsamtale på reproduksjonsmedisinsk avdeling/til IVF, og så bestemte de der at du skulle ha laparoskopi? For jeg har time til forsamtale snart, og lurer på om det er en sånn samtale hvor de forklarer prosessen med IVF eller at de skal utrede noe mer før de faktisk setter i gang. Jeg er "ferdig" utredet med hormonprøver og sædanalyse og slikt. Takker for svar, kanskje jeg vet litt mer hva jeg kan forvente :-)

Skrevet
På 21.11.2017 den 13.20, AnonymBruker skrev:

Mulig jeg husker feil, men har man ikke rett til utredning etter 6 måneders prøving når man er over 35? I så fall ville jeg gått til fastlegen for å bli henvist videre til en spesialist. Nå varierer det sikkert fra sted til sted, men selve utredningen tok ikke veldig lang tid i første omgang.

Fordelen med å gå offentlig med utredningen er at det er rimeligere. Så kan dere jo når som helst i prosessen gå privat hvis dere føler at ting tar for lang tid.

Og jeg er enig i tankegangen, like greit å komme i gang med utredning. Selv er jeg 30, og litt stressa. For selve IVF-prosessen kan jo fort ta litt tid (jeg er henvist videre til noe jeg tror er IVF).

Lykke til!

Det stemmer, men ventetidene i Oslo er nokså lange på alt som har med utredning og IVF å gjøre.

Jeg er selv til utredning i Oslo men har ikke rett på IVF i Oslo. Og min erfaring er at det tar litt for lang tid enn man har anledning til om man har relativt dårlig tid(noe man definitivt har om man er 35+++)

Jeg blir utredet grundig, og skal utføre et inngrep før det blir aktuelt å settes på liste for IVF. Grunnen er at det bare forsinker tiden om ikke alt er gjort på forhånd og avklart. Men jeg ser at tiden går med venting, og vurderer privat IVF på grunn av dette. 

De jeg kjenner som er førstegang og dermed har rett på IVF i Oslo har vel ventet halvannet år kanskje(?) fra utredning hos lege til de fikk første time til IVF. Så med TS alder tatt i betraktning hadde ikke jeg tatt sikte på å bruke offentlig om det var muligheter for å bruke penger på privat.

Ingen får raskere hjelp enn andre, så det er ikke sånn at det varierer med månedsvis for folk. Kø er kø, og køen er ganske smekkfull i Oslo - selv om jeg absolutt hadde belaget meg på offentlig om jeg var i tidlig 30 år.

Anonymkode: b71e8...bfa

Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Får jeg lov å stille et spørsmål litt på siden? Var det sånn at du var på forsamtale på reproduksjonsmedisinsk avdeling/til IVF, og så bestemte de der at du skulle ha laparoskopi? For jeg har time til forsamtale snart, og lurer på om det er en sånn samtale hvor de forklarer prosessen med IVF eller at de skal utrede noe mer før de faktisk setter i gang. Jeg er "ferdig" utredet med hormonprøver og sædanalyse og slikt. Takker for svar, kanskje jeg vet litt mer hva jeg kan forvente :-)

Ja, det var på forsamtalen dette ble bestemt. Jeg var allerede ferdig utredet med blodprøver, og fordi jeg hadde noen større cyster på den ene eggstokken som de trodde var endo, så ville legen at jeg skulle ta lap og 10 uker nedregulering. I tillegg tok hun innvendig ultralyd av meg for å se på cystene selv. Vet ikke om dette med lapen ble bestemte der og da, eller om dette ble bestemt ut fra prøveresultatene jeg hadde sendt på forhånd. I tillegg var det en del info om hvordan prosessen skulle foregå videre. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...