selie Skrevet 21. november 2017 #1 Del Skrevet 21. november 2017 Hei. Vi er tre jenter som per i dag bor i kollektiv sammen. Vi har tre soverom, derav et hver. Felles areal som stue, bad og kjøkken. Jeg står som hovedleietaker, mens de har inngått egne kontrakter med meg. I denne kontrakten har jeg da de flyttet inn i sommer, presisert at de ikke kan si opp sin leieavtale før 1.4, med 3 mnd oppsigelsestid. Leieforholdet oss i mellom går forsåvidt fint, men jeg merker at jeg ikke har lyst til å at vi skal bo alle tre her da deres leieforhold utløper. Har jeg rett, som hovedleietaker, å si at en av de ikke får forlenget kontrakten? Jeg merker at det er litt mye å bo tre sammen, og ser fint muligheten til å kun være to, og heller betale mer i husleie for å få dette til å skje. Likvel er jeg usikker hvordan det juridiske i dette vil være. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. november 2017 #2 Del Skrevet 21. november 2017 Tviler på at noen av dem har lyst til å betale mer i leie for at dere skal bo i der, og ikke tre. Anonymkode: 6b825...b65 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
selie Skrevet 21. november 2017 Forfatter #3 Del Skrevet 21. november 2017 Det er ikke det jeg spør om. Jeg spør om det juridiske i det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Påkrevd Skrevet 21. november 2017 #4 Del Skrevet 21. november 2017 (endret) Her er det en grei forklaring på regler rundt leie/framleie. http://ni_kan_leier_ta_opp_andre_i_husstanden_e Her står det bl. annet: «Utleier og leier har én leieavtale. Leier og framleier har en annen leieavtale. Utleier og framleier har ingen leieavtale sammen.» så ja, det er du som har en leieavtale med utleier, og du som har en avtale med framleiere. Du kan altså velge hva du vil gjøre når gjeldende kontrakt utgår. Endret 21. november 2017 av Påkrevd 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
selie Skrevet 21. november 2017 Forfatter #5 Del Skrevet 21. november 2017 Kan du sende linken på ny, den fungerer ikke.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Påkrevd Skrevet 21. november 2017 #6 Del Skrevet 21. november 2017 Den linken er visst litt rar, men Google «kan leier ta opp andre i husstanden eller framleie» og gå inn på øverste treff, så finner du alle disse reglene. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå