Gå til innhold

Hvordan få vekk denne oppførselen på valp?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Når valpen min har våknet fra luren sin og er klar for leking og full fart går den fort lei av lekene sine. Jeg har prøvd å gjøre lekene mer fristene ved å fex smøre de inn med litt leverpostei eller gni pølse på de så de får pølselukt, bruke lekene som belønning under trening osv. Men når valpen er på sitt mest krakilske så eeelsker den å bite/slite/hoppe/rive i ting den vet er strengt forbudt. Jeg har selvfølgelig tatt vekk alt av tepper, sko o.l, men ting som senga hans, håret mitt, gulvet er ting han setter i gang å gnage på når han kjeder seg. Jeg går tur med han, lar han hilse på andre hunder og mensker, trener triks, lydighet og litt spor, men når han er i det humøret der vil han KUN gjøre alt som ikke er lov! Tar jeg han i og fex gnage på beina på stuebordet sier jeg bestemt nei, hører somregel ikke etter og jeg skyver han bort og sier nei, da kan han finne på å glefse mot meg og knurre. Jeg har forsøkt å ta han når han gjør dette for å vise han hvem som er sjefen, men da knurrer han bare enda mer.. Vet ikke min arme råd her 😢 Hilsen sliten å trøtt valpeeier..

Anonymkode: a135b...e2d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det høres i grunn mer ut som han er litt overstimulert og trenger hjelp til å roe ned, enn at du skal gjøre lekene hans enda mer spennende. 

Det første du må tenke på, er at valpen din neppe skjønner ordet "nei". Vi mennesker har en tendens til å overbruke dette ordet, og så tror vi at hunden skjønner det. Mange hunder innser ut fra tonen at de gjør noe de ikke bør, men de færreste skjønner ordet, med mindre man aktivt har gått inn for å lære dem det.  Å ta hunden i den situasjonen høres ut som en kamp du er dømt til å tape, det er stort sett det, med mindre du vil ha en underkuet hund, som i verste fall kan begynne å bite uten advarsel. 

Jeg ville fjernet valpen fra situasjonen, så ignorert den/tilbudt den noe annet å bite på. Hvis den ikke er interessert i det du gir den, er det helt greit. Går den tilbake til å gjøre det samme, fjerner du den på nytt uten noe om og men. Slik fortsetter det, og det kan føles som om det fortsetter i det uendelige, men det går inn til slutt ;) Så fjern fra situasjonen, tilby alternativ. Du kan ikke tvinge leker på den, men du kan sette grenser for hva som er akseptabel adferd. 

Anonymkode: 533e9...1e0

Skrevet

Enig med AB over. Dette er helt vanlig valpeoppførsel. Den vet ikke at noe er lov eller ikke er lov og har ingen konsept om "sjef" og slike ting. Den er bare valp. Valperaptus er normalt, men kan noen ganger bety at den enten er overstimulert (overtrøtt) eller understimulert (rastløs).

Jeg ville fokusert slik som du gjør på gode aktiviteter som god sosialisering (ikke bare tilfeldig hilsing på hunder i bånd som varer 20 sekunder, men at den får gå båndtur samt også løpe løs med andre hunder lenge nok til at den blir ordentlig trygg på dem) og miljøtrening (ta den med i parken, sitt på en benk og la den se på joggere, hunder, svaner, syklister...), ta den med i byen og la den se på folk, biler, støy osv. 

Tren også en del på det dere ønsker. Belønn med godbit det valpen gjør som du synes er riktig (belønn når valpen tar kontakt av seg selv, når den kommer til deg når du roper, belønn at den sitter i ro når folk og hunder går forbi osv).

Hvis raptusene blir for ille og den ikke lar seg avlede, så ville jeg laget en valpegrind eller et stort bur inne i stua, nær der du sitter. Blir det for mye, sett den inn der med et tyggebein/fryst kong/leker. Ikke kjeft på den eller "ta" den, det forstår den lite av og det går bare utover tillitsforholdet mellom dere to (og lager en lei uvane for deg). Som AB over sier, så vet den heller ikke hva "nei" betyr. Den oppfører seg som en vanlig valp, og vanlig valpeatferd (tisse inne, raptus, tygge på alt) vokser de av seg uansett hva du gjør, det handler bare om å finne best mulig måte å leve med det på som verken går ut over møblene, hendene dine eller tilllitsforholdet mellom deg og valpen. :)

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...