Gå til innhold

Er pappas laptop "død"?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Faren min har en laptop fra Lenovo som begynner å dra på årene, tror den er fem-seks år gammel nå og det var ikke en dyr maskin da den ble kjøpt.  Er en ganske enkel modell som har vært brukt til "vanlige" ting som tekstbehandling, regneark, epost og internett.  

I går kveld gikk plutselig skjermen i svart og da han prøvde å slå den på i morges gikk det ikke.  Vifta går veldig og noen lysdioder på et par sider av tastaturet står å blinker, men skjermen er svart og ingenting mer skjer.  Han prøvde et par ganger, med samme resultat, det står bare å "slurrer" og det høres heller ikke ut som harddisken starter mener han.

Dette høres for meg ikke lovende ut, men siden jeg har vært Mac-bruker i over 10 år har jeg begrenset peiling på Windows-baserte PCer og har lite grunnlag for å stille en "diagnose".  Noen som vet om det bare er å erklære den "død" og kjøpe en ny?  Og om det evt er mulig å redde noe av det som ligger på harddisken, pappa har jo "selvsagt" ikke drevet mest med backup og sånne ting...🙄  

Anonymkode: cb84a...12d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du kan jo prøve å koble til en ekstern skjerm og se om det evt bare er skjermen som er gåen. Ofte er det en egen knapp for å bytte skjerm på laptoper, hvis den ikke kommer opp av seg selv.

Skrevet

Harddisken kan taes ut og kobles til en annen maskin, men for å koble den til en frittstående maskin trengs kanskje en overgang.

Anonymkode: a6866...f5c

• Liker 1
Skrevet

Både ja og nei. Sannsynligvis GPU'en som har tatt kvelden. Det er fullt mulig å få den på beina igjen, men altså, da må du ha tekniske kunnskaper som ville gjort at du aldri ville spurt på KG.

Men som de andre sier, det er fullt mulig å ta ut harddisken med alt mulig av viktig data og koble den til en PC, ved hjelp av et eksternt harddiskkabinett. 

Anonymkode: 1d2ff...e8d

Skrevet

Du kan søke på "Lenovo [modell] error messages" e.l. og finne ut hva de blinkende lysene betyr. De kan si noe om hvor feilen ligger. Det samme gjelder evnt. pipelyder under oppstart.

Skrevet

Takk for svarene :)

Pappa forsøkte å koble til en ekstern skjerm uten hell (den har vært brukt med laptopen tidligere og har fungert helt fint).  Også den eksterne skjermen er helt svart og det er samme opplegget med av vifta durer og går og blinkende dioder.  Pappa hadde snakket med en på IT avdelingen på jobben i dag som hadde sagt noe av det samme som jeg har fått til svar her i tråden.  Han har lovet pappa å hjelpe ham med å forsøke å redde innholdet på harddisken, så da krysser vi fingrene for at det går bra.  

Pappa er allerede i gang med å lete etter ny laptop og nok en gang ber han meg om hjelp og jeg har egentlig ikke så mye fornuftig å komme med siden jeg har veldig lite greie på Windows-baserte PC'er og jeg interesserer meg generelt ikke så mye for data.  

Kan dere anbefale en laptop til en mann på drøyt 60 år med følgende "føringer"/ønsker:

• Ønsker ca 15" skjerm
  • Skal i hovedsak brukes til Office pakken (Word, Excel og Outlook), samt et program fra Microsoft som heter Visio
  • Ønsker CD rom pga at han har noe tilleggsgreier til Visio på CD'er.
  • Makspris han ser for seg er +/- 5000 kr

Noen tips?

TS

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svarene :)

Pappa forsøkte å koble til en ekstern skjerm uten hell (den har vært brukt med laptopen tidligere og har fungert helt fint).  Også den eksterne skjermen er helt svart og det er samme opplegget med av vifta durer og går og blinkende dioder.  Pappa hadde snakket med en på IT avdelingen på jobben i dag som hadde sagt noe av det samme som jeg har fått til svar her i tråden.  Han har lovet pappa å hjelpe ham med å forsøke å redde innholdet på harddisken, så da krysser vi fingrene for at det går bra.  

Pappa er allerede i gang med å lete etter ny laptop og nok en gang ber han meg om hjelp og jeg har egentlig ikke så mye fornuftig å komme med siden jeg har veldig lite greie på Windows-baserte PC'er og jeg interesserer meg generelt ikke så mye for data.  

Kan dere anbefale en laptop til en mann på drøyt 60 år med følgende "føringer"/ønsker:

• Ønsker ca 15" skjerm
  • Skal i hovedsak brukes til Office pakken (Word, Excel og Outlook), samt et program fra Microsoft som heter Visio
  • Ønsker CD rom pga at han har noe tilleggsgreier til Visio på CD'er.
  • Makspris han ser for seg er +/- 5000 kr

Noen tips?

TS

Anbefaler han å reise til data-butikker som selger PC, for å prøve ut de forskjellige maskinene de har på utstilling der. Så han kan se hvordan de ser ut før han velger seg en. CD/DVD-rom må han nesten kjøpe som en USB-greie i dag. Det er ingen som produserer bærbare maskiner med CD/DVD-rom lenger.

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Anbefaler han å reise til data-butikker som selger PC, for å prøve ut de forskjellige maskinene de har på utstilling der. Så han kan se hvordan de ser ut før han velger seg en. CD/DVD-rom må han nesten kjøpe som en USB-greie i dag. Det er ingen som produserer bærbare maskiner med CD/DVD-rom lenger.

Dette skal du definitivt IKKE gjøre.
Er et videns kjent faktum at butikkene er der for å tjene penger. Ikke selge produtene du trenger til en best mulig pris.

TS, hvor i landet bor du?
Er snart black friday. Kan finne mye morro til en fin penge da.

• Liker 1
Skrevet
Akkurat nå, herremann skrev:

Er et videns kjent faktum at butikkene er der for å tjene penger. Ikke selge produtene du trenger til en best mulig pris.

Jo, det skal han gjøre. For å få inntrykk av hvordan skjermen er, hvordan tastaturet er.

Ikke be en person som ikke kan stort om data om å kjøpe en PC helt blindt og så er skjermen for liten, tastaturet grusomt dårlig.

Sorry, skal du ha en PC til best mulig pris må den kjøpes over nett. Jeg ville ikke bedt en som ikke vet så alt for mye om PC om å kjøpe en PC over nett.

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Jo, det skal han gjøre. For å få inntrykk av hvordan skjermen er, hvordan tastaturet er.

Ikke be en person som ikke kan stort om data om å kjøpe en PC helt blindt og så er skjermen for liten, tastaturet grusomt dårlig.

Sorry, skal du ha en PC til best mulig pris må den kjøpes over nett. Jeg ville ikke bedt en som ikke vet så alt for mye om PC om å kjøpe en PC over nett.

Er derfor man spør på forum om tips til PC, slik som TS har gjort her.
Skulle til å anbefale TS å gå inn på diskusjon.no da de har langt større kompetanse en kvinneguiden på slikt.
Skjerm er for liten? TS har jo spesifisert at en 15" er ønsket.

Skrevet
7 minutter siden, herremann skrev:
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Pappa er veldig skeptisk til elektrokjedene (Elkjøp, Power etc) fordi han føler at selgerene der ofte ikke er interessert i å selge ham det produktet som passer hans behov best, men det produktet butikken tjener best på og de får høyest provisjon av.   Han har mer enn en gang opplevd at han nærmest har måttet krangle seg til å kjøpe billige kampanjeprodukter der ved kjøp av TV, hvitevarer etc, så det frister ikke å prøve å få hjelp til PC kjøp der.

Samtidig tenker jeg at det er lurt at pappa tar seg en tur i en butikk for å ta, føle og se på maskinene før han bestemmer seg.  Det er jo et poeng at tastaturer er forskjellige etc, så tror det er dumt å kjøpe usett.  

Vi bor ca 30 minutter sørvest for Oslo.

TS

Skrevet

TS, ta ut batteriet og fjern strømkabelen, så holder du inne på-knappen i et halvt minutt (uten strøm tilkoblet, ja). Sett sammen igjen og prøv normal oppstart.

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Pappa er veldig skeptisk til elektrokjedene (Elkjøp, Power etc) fordi han føler at selgerene der ofte ikke er interessert i å selge ham det produktet som passer hans behov best, men det produktet butikken tjener best på og de får høyest provisjon av. 

Han skal holde seg unna selgerne, han gjør helt rett i å tenke som han gjør.

Men han burde absolutt se på PCene de har der. For å se om det er en modell som passer han.

Så kan han heller se om han finner den billig på nett.

Det er min anbefaling. For det er snakk om noe han skal bruke i flere år fremover. Ikke et impulskjøp som en kjøper fordi noen på nett syntes akkurat den maskinen passet bra. 

• Liker 1
Skrevet

Hvis det er noen praktiske og datakyndige i familie og nær, bør dere forsøke å reparere på egenhånd først. Kan være det er hardware feil eller kabler som har løsnet. Finnes sikkert en god demonteringsvideo for modellen deres. Er PCen helt død så spiller det ikke rolle å åpne og se hva som er inni uansett.

Ellers trenger jo laptoper også vedlikehold og stell på lik linje med stasjonære. Hvis den aldri har vært åpnet på 5-6 år, kan jeg tenke meg det er mye støv som har samlet seg.

Ellers er det to gode forslag: dra til butikken og sjekk ut modeller og deres brukervennlighet. Så kan dere undersøke på nettet om dere finner samme modell til forskjellige priser. Hender det blir billigere å handle over nett enn butikk som nevnt over.

• Liker 1
Skrevet
On 11/21/2017 at 3:48 PM, herremann said:

Er derfor man spør på forum om tips til PC, slik som TS har gjort her.
Skulle til å anbefale TS å gå inn på diskusjon.no da de har langt større kompetanse en kvinneguiden på slikt.
Skjerm er for liten? TS har jo spesifisert at en 15" er ønsket.

Det hjelper jo ikke å sjekke på diskusjon sitt forum heller når det er fyren som skal bruke maskinen som må kjenne etter hvordan tastaturet og pekeflaten kjennes ut, eller om han liker skjermen matt eller glinsende. Gå i butikk, gjerne på black friday. Evt, gå i butikk, bestill på nett. Elektronikk er den eneste tingen jeg tester ut fysisk før jeg kjøper.

Anonymkode: d90d2...83b

Skrevet

3 hours ago, AnonymBruker said:

Det hjelper jo ikke å sjekke på diskusjon sitt forum heller når det er fyren som skal bruke maskinen som må kjenne etter hvordan tastaturet og pekeflaten kjennes ut, eller om han liker skjermen matt eller glinsende. Gå i butikk, gjerne på black friday. Evt, gå i butikk, bestill på nett. Elektronikk er den eneste tingen jeg tester ut fysisk før jeg kjøper.

Anonymkode: d90d2...83b

Enig i det meste bortsett fra at elektronikk er en av de få tingene jeg IKKE tester ut fysisk før jeg kjøper:)
Tror aldri jeg har testet ut noe i butikk som er elektronisk noen gang....

Skrevet

Trenger jo ikke å teste ut absolutt alt da, men når det gjelder laptop, telefon og ting man vil bruke daglig er det viktig. Skole-laptopen jeg kjøpte ifjor sjekket jeg først på nettet (for systemkrav, pris og tilgjengelighet), så i butikk for faktisk bruk. Ikke fornøyd med touchpaden egentlig, men siden jeg bruker mest mus uansett, er det noe jeg valgte å leve med.

Annet tips: IKKE kjøp laptop med dobbelt grafikkkort (intern+dedikert) hvis laptopen skal brukes til tungt arbeid også. Ikke ofte man kan velge hvilket som skal brukes aktivt og kan skape krøll når man kjører tunge programmer.

Til generell bruk spiller det ikke så mye rolle.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...