Gå til innhold

Smarttelefon til barn - sikkerhet og privatliv

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi skal etter hvert kjøpe telefon til barna våre. Jeg er veldig opptatt av privatliv og gjør en del for å unngå at alskens apper og programmer samler info om meg i Windows og Android. Mange bryr seg ikke, men frem til barna er store nok til å forstå mer om det og velge selv, vil jeg begrense hva som samles inn om dem gjennom et helt liv.

Så spørsmålet er om vi skal gå for Android eller iPhone. Jeg har aldri brukt Apple selv, men har inntrykk av at de er en del bedre på privatliv, og telefonene er generelt vanskeligere å hacke. Android kan du nok fikle litt mer med og få den som du vil, og er billigere, men det er nettopp all fiklinga som får meg til å nøle litt. Det er så utrolig mange apper som skal ha tilganger og innstillinger som må passes på.

Erfaringer eller synspunkter?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg går for Android, mens samboeren har Apple. Og jeg må si jeg ikke merker noen forskjell. Det er like ofte hans telefon som plutselig vet at han er et visst sted, og kommer med reklame eller veiopplysninger helt ut av det blå. Og det selv om vi begge er sikkerhetsbevisste, og slår alt vi finner av ting som skal overvåke oss. 

Mange av appene for android og iphone har de samme instillingene for overvåking, så man er nødt til å passe like ogdt på uansett hvilket os man har. 

Anonymkode: f0678...ae5

Skrevet

Hvorfor får ikke ungene en helt basic telefon (ikke smart-tlf) til å ringe og sende tekstmeldinger med, og en ipad hjemme til spill og morsomheter? Jeg antar det er pga tilgjengelighet foreldre vil gi barna mobiler. Så slipper du at barna surrer rundt med ting de ikke skjønner seg på. (Da er barna for små til å ha smart-telefoner syns jeg.)

Anonymkode: 7bd14...9aa

• Liker 1
Skrevet

Det beste alternativet er å kjøpe en telefon du kan installere LineageOS på, det er en fri variant av Android som det følger mye mindre dritt og spionvare med. Det har også sitt eget system for å sperre apper fra å kunne spionere så mye. Dessverre kan det være litt fikkel å installere det.

Anonymkode: 0f2e5...2e6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...