Gå til innhold

Farge soverom

Anbefalte innlegg

Skrevet
5 minutter siden, Trolltunge skrev:

Band Stone er mørk varmegrå. Jeg tenker liksom ikke på soverommet mitt som brunt, for kun gavl og gardiner som er det. Men alt passer sammen. 

Ja alt blir finere om man gjennomfører stilen. Gavlen har jeg laget selv. Det er faktisk ganske lett. Det eneste som er farlig er at man risikerer å måtte lage til hele familien. :laugh:

Hvordan laget du den?  Har lyst å prøve selv :)

Skrevet (endret)
7 minutter siden, Trolltunge skrev:

Band Stone er mørk varmegrå. Jeg tenker liksom ikke på soverommet mitt som brunt, for kun gavl og gardiner som er det. Men alt passer sammen. 

Ja alt blir finere om man gjennomfører stilen. Gavlen har jeg laget selv. Det er faktisk ganske lett. Det eneste som er farlig er at man risikerer å måtte lage til hele familien. :laugh:

Det stod at den var grå, men på i-PAD virket den litt brunlig syntes jeg. For sikkert ikke helt rett farge inntrykk. 

Lyst å dele oppskriften på gavl? 😉

Endret av Jolen77
Skrevet

Vi har dempet sort, fantastisk farge!

Skrevet
56 minutter siden, Jolen77 skrev:

Det stod at den var grå, men på i-PAD virket den litt brunlig syntes jeg. For sikkert ikke helt rett farge inntrykk. 

Lyst å dele oppskriften på gavl? 😉

Ser mest grå ut. Veldig lite brun egentlig, men er ikke kald grå. 

Mange oppskrifter, bare du Google lage sengegavl. Billig trefiberplate på for eksempel Obs bygg, sage til ønsket str, borre hull i den der du skal ha knapper, en skumgummimadrass på platen øverst, og en billig dyne over madrass stiftes fast med noen få stifter for å holde det på plass (har dyne på IKEA til få kr, trenger ikke være tykk). Så legger man over ønsket stoff, og bruker lang møbelnål for å feste knapper på, gjennom hullene man har borret. Tykk tråd, og stifter den fast på baksiden. Ingen ser baksiden. :) Tar en kveld, koster ikke mye, og ser luksus ut. :)

Fest stoffet rundt til slutt. Også med stiftemaskin. Der gjorde jeg feil første gang, og måtte løsne rundt kanter igjen for å få det fint langs kantene. 

Skrevet
11 hours ago, Jolen77 said:

I hele boligen? Oki. Vi har enebolig på to etasjer. Så da er det kanskje greit å ha Max 3 farger pr etasje kanskje? Da har vi kanskje litt for mange allerede... 😉 Stue og gang var hvit, men vi malte stuen i Kalkgrå + en fondvegg malt i Diskret kalkmaling. I gangen er det hvitt panel (både hoved etasje og kjeller). Så har vi et lite gjesterom som vi ikke har malt etter at vi flyttet inn. Der er det en farge som kan minne om Sand. Så har vi soverommet da med Jeans blå... Dette er kun i hoved etasjen. Litt mange farger 🙄

Jeg vet ikke når dere har enebolig med to etasjer. Svarte mer ut i fra hvis dere hadde hatt leilighet.

Skrevet
11 timer siden, Frida skrev:

Hvordan laget du den?  Har lyst å prøve selv :)

Skrevet en liten beskrivelse i svar i går, men det er bare å google lage sengegavl. Jeg har forsøkt litt ulike måter og stiler. (Både firkantet og buet, både med bare knapper og med "diamantfolder".) Det vanskeligste er om man skal ha slike "diamantfolder" i stoffet, men det er gode triks for dette også. Gjør man det riktig danner foldene seg som de skal nærmest av seg selv. (Man må hjelpe litt til noen ganger.)

Den fineste jeg synes jeg har laget hadde imidlertid ikke slike folder, men er laget med velur og noen flotte "sølv"knapper. Den er så enkel elegant og sofistikert.

Noe jeg synes en del gjør feil når de lager er å ikke stramme godt nok når de fester knappene. Da blir det ikke noe særlig struktur og "liv" i gavlen, den blir ganske flat, og knappene ligger såvidt i groper. Mistenker for tynn tråd, og at de derfor ikke klarer å dra hardt nok fra baksiden. Jeg bruker kraftig hyssing, og da kan man dra hvor hardt det skal være (Jeg er ganske sår i hendene etter å ha laget en, for så hardt drar jeg. :) ), og det er også svært enkelt å stifte fast tråden på baksiden, siden den er kraftig, og stiftene derfor får godt tak. Siden man bruker stor møbelnål er det ikke noe problem å bruke kraftig hyssing. Hullet i nålen er stort nok.  

• Liker 1
Skrevet
2 timer siden, Trolltunge skrev:

Skrevet en liten beskrivelse i svar i går, men det er bare å google lage sengegavl. Jeg har forsøkt litt ulike måter og stiler. (Både firkantet og buet, både med bare knapper og med "diamantfolder".) Det vanskeligste er om man skal ha slike "diamantfolder" i stoffet, men det er gode triks for dette også. Gjør man det riktig danner foldene seg som de skal nærmest av seg selv. (Man må hjelpe litt til noen ganger.)

Den fineste jeg synes jeg har laget hadde imidlertid ikke slike folder, men er laget med velur og noen flotte "sølv"knapper. Den er så enkel elegant og sofistikert.

Noe jeg synes en del gjør feil når de lager er å ikke stramme godt nok når de fester knappene. Da blir det ikke noe særlig struktur og "liv" i gavlen, den blir ganske flat, og knappene ligger såvidt i groper. Mistenker for tynn tråd, og at de derfor ikke klarer å dra hardt nok fra baksiden. Jeg bruker kraftig hyssing, og da kan man dra hvor hardt det skal være (Jeg er ganske sår i hendene etter å ha laget en, for så hardt drar jeg. :) ), og det er også svært enkelt å stifte fast tråden på baksiden, siden den er kraftig, og stiftene derfor får godt tak. Siden man bruker stor møbelnål er det ikke noe problem å bruke kraftig hyssing. Hullet i nålen er stort nok.  

Tusen takk for god beskrivelse! Dette skal jeg definitivt prøve meg på. Er det skumgummi inni? Og fester du skumgummi til en slags "bakplate"? Har møbelnål og det skal strammes skikkelig, forstår jeg. Blir gøy å forsøke seg, og finne et fint stoff, liker velur jeg også, så kanskje jeg ender opp med det. 

Skrevet
1 time siden, Frida skrev:

Tusen takk for god beskrivelse! Dette skal jeg definitivt prøve meg på. Er det skumgummi inni? Og fester du skumgummi til en slags "bakplate"? Har møbelnål og det skal strammes skikkelig, forstår jeg. Blir gøy å forsøke seg, og finne et fint stoff, liker velur jeg også, så kanskje jeg ender opp med det. 

I svaret mitt til Jolen77 skriver jeg hva du trenger. 

Ja, det er gøy å forsøke, og såpass enkelt som dette er å få fint, så er det ingen grunn til å ikke forsøke. Lykke til! :)

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, Trolltunge skrev:

I svaret mitt til Jolen77 skriver jeg hva du trenger. 

Ja, det er gøy å forsøke, og såpass enkelt som dette er å få fint, så er det ingen grunn til å ikke forsøke. Lykke til! :)

Ah, det innlegget så jeg ikke! Tusen takk for flott beskrivelse. Godt med gode råd på veien! :)

• Liker 2
Skrevet

Vi malte nettopp soverommet i St Pauls blue, veldig fornøyd

Skrevet

Jeg ville uansett kjøpt en liten boks (halv liter?) og prøvemalt først. Enten malt rett på en vegg eller to, eller malt en plate eller noe lignende for å se hvordan fargen er i dagslys/kveldslys og om jeg likte den. 

Da sparer du deg mye arbeid med å male om hele rommet om du ikke liker fargen likevel. 

• Liker 1
Skrevet

Vi får se hva det blir til her. Takk for gode råd! 😊

Skrevet

Det er like mange farger som det er meninger :) Jeg har New York på soverommet, en mørk pudderrosa tone. Det høres kjedelig ut, og den ser kanskje veldig mørk ut på fargekartet. Men når den kom opp på veggen, oh la laaaa. Den er lun uten å være for varm, og er en veldig behagelig soveroms-farge. Jeg har forøvrig veldig lite soverom, og det virker ikke mindre selv om jeg har valgt en mørkere farge. Har kontinentalseng/gardiner som er lyse og balanserer, lyse bilder/lamper osv. 

Hva slags hvitfarge er det på lister/vinduskarmer? Er det bomull (standard fra fabrikk , litt gulaktig hvit), så bør du finne en fargetone som går godt til det. F.eks vil en kald blåfarge få listene/karmene til å se veldig gule ut. Noen farger jeg varmt vil anbefale på et soverom:

Dempet blå
Duggblå
Skyggeblå
Linblå
Granskygge
Mohair

Finn ut hvitfargen, for den er avgjørende for hvordan helheten blir :)

• Liker 1
Skrevet
22 timer siden, 2shy skrev:

Det er like mange farger som det er meninger :) Jeg har New York på soverommet, en mørk pudderrosa tone. Det høres kjedelig ut, og den ser kanskje veldig mørk ut på fargekartet. Men når den kom opp på veggen, oh la laaaa. Den er lun uten å være for varm, og er en veldig behagelig soveroms-farge. Jeg har forøvrig veldig lite soverom, og det virker ikke mindre selv om jeg har valgt en mørkere farge. Har kontinentalseng/gardiner som er lyse og balanserer, lyse bilder/lamper osv. 

Hva slags hvitfarge er det på lister/vinduskarmer? Er det bomull (standard fra fabrikk , litt gulaktig hvit), så bør du finne en fargetone som går godt til det. F.eks vil en kald blåfarge få listene/karmene til å se veldig gule ut. Noen farger jeg varmt vil anbefale på et soverom:

Dempet blå
Duggblå
Skyggeblå
Linblå
Granskygge
Mohair

Finn ut hvitfargen, for den er avgjørende for hvordan helheten blir :)

Takk for tips! 😄Listene er trolig i bomull, de er ikke fabrikkmalt. Men vi har et garderobeskap fra IKEA som er hvitt. Og dette dekker en hel vegg. Det er PAX, men jeg vet ikke hvilken hvitfarge det er. Det stod i huset da vi overtok. Trenger sikkert å bytte ut gardiner og få opp noe pynt på veggene også. Men håper jeg slipper å bytte gardiner nå. Lystette gardiner har vi, og de var litt dyre. Er Grå, så de passer sikkert med mange farger. 😊

Skrevet

Vi har valgt en blåsort farge på vårt lille soverom, og det ble skikkelig lunt og gir en luksusfølelse. Brukte pinterest for å finne looken og fargen jeg ville ha, det anbefales. Mye lettere å se det for seg når man får mange bilder.

Anonymkode: dd172...765

Skrevet
2 timer siden, Jolen77 skrev:

Takk for tips! 😄Listene er trolig i bomull, de er ikke fabrikkmalt. Men vi har et garderobeskap fra IKEA som er hvitt. Og dette dekker en hel vegg. Det er PAX, men jeg vet ikke hvilken hvitfarge det er. Det stod i huset da vi overtok. Trenger sikkert å bytte ut gardiner og få opp noe pynt på veggene også. Men håper jeg slipper å bytte gardiner nå. Lystette gardiner har vi, og de var litt dyre. Er Grå, så de passer sikkert med mange farger. 😊

IKEA pleier vel å ha bomull som standard på skap hvite skap. Det er fabrikkmalte lister som er bomull, men det hender jo at folk maler over. Det er egentlig å bestemme seg for hvilken farge man først ønsker (grønn, beige, blå etc), og så finne nyansen. Hvilken farge var det på soverommet nå?

Skrevet
På 21.11.2017 den 7.58, Jolen77 skrev:

Vurderer på å male soverommet igjen, men så var det hvilken farge jeg ønsker da... Ønsker en farge som føles litt varm og lun som passer på et soverom. Fargen vi har i dag er blå. Mener den heter Jeans eller dongeri. Fargen er fin, men er jo en kald farge. 

Skal på sikt også friske opp et gjesterom så litt farge råd trenger jeg! 😄

Så er det noen der ute som har noen gode fargetips, så er det bare å komme med dem 😊

Grønt er avslappende og behagelig å sovne i.
Fargene orange og lilla er farger som kan velges da disse fargene på vegger skal gi mer sex :vetikke:

Anonymkode: 68811...96b

• Liker 1
Skrevet
27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Grønt er avslappende og behagelig å sovne i.
Fargene orange og lilla er farger som kan velges da disse fargene på vegger skal gi mer sex :vetikke:

Anonymkode: 68811...96b

Derfor jeg malte i en lilla variant. Spent på om det vil gi resultater!

Orange/rødt er lidenskapelige farger som bør tones ned til detaljer på rommet, ikke som farge på veggene :) 
Dempet blå og grønt er de mest beroligende fargen. Grålilla er også en fin soveromsfarge. Noen har også en dempet turkis. Kommer så an på hva man er ute etter, hva slags stil man ønsker. Boheme, klassisk, romantisk, sexy, minimalistisk, etc.

• Liker 1
Skrevet

Vi malte rommet til sønnen vår i fjor. Fargen han valgte var st.pauls blue. Kjempe fin farge :) 

Anonymkode: 05fd7...fd3

Skrevet

Vi har ikke kommet oss særlig lenger med prosjekt soverom. Men vi pratet om her at taket burde vært malt først da det er behov for det. Og da begynte vi å fundere på om vi skulle valgt en annen farge i taket også. 🤔

Er det noen der ute som har gjort det? Ble det bra? 😊

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...