Gå til innhold

"Farlig" å løpe ute?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det uheldig å løpe ute når det er mange minusgrader? 

Begynte å løpe regelmessig et par ganger i uka nå i vår. Jeg hater tredemølle, og liker best å ta løpeturen ute. Men kan ikke bli syk nå, da jeg er midt i eksamensperiode med tre eksamener den neste måneden + mye obligatorisk på skolen. 

Tror det er rundt 10-11 minusgrader for tiden. Ikke så veldig mye vind, men litt. Tar selvfølgelig på ulltøy innerst, buff i halsen, pannebånd, votter og ullsokker. Trener ikke kjempehardt, men blir fort andpusten og liker å kjenne at jeg kommer opp i intensitet. Tar heller tredemølla enn å "daffe-løpe" ute fordi jeg må passe på luftveiene. 

Håper noen kan svare meg raskt :)

Anonymkode: 7c3ea...2f7

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har astma, og om jeg løper ute høst/ vinter, får jeg infeksjon umiddelbart. Da er astmaen min så godt regulert i utgangspunktet at jeg aldri har anfall.

Anonymkode: 6007d...fb3

• Liker 1
Skrevet

Når tempen bikker under -10 er det ikke godt for lungene å trene for hardt ute. Du må gjerne løpe, men du kan med fordel styre unna de hardeste øktene, unngå maxpuls. Du kan også dekke til munnen med en buff, så luften får varmet seg litt opp før du trekker den ned i lungene. 

Når luften du puster inn er for kald, kan det føre til lungeproblemer, og til og med astma om du er uheldig. 

Anonymkode: e376e...644

Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har astma, og om jeg løper ute høst/ vinter, får jeg infeksjon umiddelbart. Da er astmaen min så godt regulert i utgangspunktet at jeg aldri har anfall.

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Når tempen bikker under -10 er det ikke godt for lungene å trene for hardt ute. Du må gjerne løpe, men du kan med fordel styre unna de hardeste øktene, unngå maxpuls. Du kan også dekke til munnen med en buff, så luften får varmet seg litt opp før du trekker den ned i lungene. 

Når luften du puster inn er for kald, kan det føre til lungeproblemer, og til og med astma om du er uheldig. 

Okei, så jeg kan få astma av å løpe ute når det er minus 10 og kaldere? Da dropper jeg det selvfølgelig. Synes bare det er kjedelig å måtte løpe på tredemølle store deler av vinteren siden det er såpass kaldt her jeg bor. Kan prøve med buff over munnen, men denne vil vel ganske fort falle ned når man løper? 

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Okei, så jeg kan få astma av å løpe ute når det er minus 10 og kaldere? Da dropper jeg det selvfølgelig. Synes bare det er kjedelig å måtte løpe på tredemølle store deler av vinteren siden det er såpass kaldt her jeg bor. Kan prøve med buff over munnen, men denne vil vel ganske fort falle ned når man løper? 

På sporten får du maske med metallgitter over munn som varmer lufta på vei inn, anbefales, jeg og heller vil løpe ute selv om det er vinter :) 

• Liker 1
Skrevet

Som hun over her sier, du kan søke på jonasmaske, så finner du maske du kan bruke når det er kaldt. 

Anonymkode: 4d831...267

• Liker 1
Skrevet
29 minutter siden, pautina skrev:

På sporten får du maske med metallgitter over munn som varmer lufta på vei inn, anbefales, jeg og heller vil løpe ute selv om det er vinter :) 

29 minutter siden, pautina skrev:

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Som hun over her sier, du kan søke på jonasmaske, så finner du maske du kan bruke når det er kaldt. 

Takk for tips :) Skal se om jeg har råd til en slik når jeg får mer penger. Men bør jeg da vente med å løpe ute til jeg har kjøpt sånn maske? Blir nok ikke før om en par uker. 

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Takk for tips :) Skal se om jeg har råd til en slik når jeg får mer penger. Men bør jeg da vente med å løpe ute til jeg har kjøpt sånn maske? Blir nok ikke før om en par uker. 

Du kan løpe, men ikke så hardt at du må hive etter pusten og dermed super kjempemye kald luft ned i lungene på en gang. Hold deg til rolige turer, og prøv med buff/skjerf foran munnen først. 

Skrevet

Folk går jo på ski i en god del minusgrader, og går man ordentlig på langrenn sidestilles det på mange måter med løping når det gjelder belastning på kroppen og hvor andpusten man blir. Jeg ville verken tenkt noe over verken løping eller langrenn i ti minus, og har gått mye på ski i den temperaturen.

• Liker 2
Skrevet

Jeg har ikke astma men sliter skikkelig hvis jeg har løpet ute når det er kaldt. Løper på mølle om vinteren pga. dette men ser mange med slik maske. 

Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei, du får ikke astma. Det kan hende du får anstrengelsastma. Men det er noe annet. Kjøp heller en varme aske til å ha foran nese og munn. Buffen blir bare iskald, får kondens når du puster og risikerer etterhvert og bli full av is. Kjøp noe som heter Jona varmemaske. Jeg har den og det er faktisk som å puste inn varm vårluft når du har den på. Ingen grunn til å løpe på mølla hele vinteren altså. 🙂 

Skrevet
1 time siden, OPIgirl skrev:

Nei, du får ikke astma. Det kan hende du får anstrengelsastma. Men det er noe annet. Kjøp heller en varme aske til å ha foran nese og munn. Buffen blir bare iskald, får kondens når du puster og risikerer etterhvert og bli full av is. Kjøp noe som heter Jona varmemaske. Jeg har den og det er faktisk som å puste inn varm vårluft når du har den på. Ingen grunn til å løpe på mølla hele vinteren altså. 🙂 

Jeg skal kjøpe en slik maske når jeg får råd, om et par uker. Nå sikter jeg mest til løpeturene jeg ønsker å ha før dette :)

Skrevet
21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skal kjøpe en slik maske når jeg får råd, om et par uker. Nå sikter jeg mest til løpeturene jeg ønsker å ha før dette :)

Jeg drar buffen opp over nesa og ørene, så tar jeg lua utenpå der igjen. da holder buffen seg godt oppe :) Jeg har en kjempelang som jeg bretter og har dobbel over ansiktet. Ull innerst og fleece utenpå

Skrevet
20 hours ago, Vera Vinge said:

Folk går jo på ski i en god del minusgrader, og går man ordentlig på langrenn sidestilles det på mange måter med løping når det gjelder belastning på kroppen og hvor andpusten man blir. Jeg ville verken tenkt noe over verken løping eller langrenn i ti minus, og har gått mye på ski i den temperaturen.

Og for de aller fleste stemmer nok det, selv om jeg mistenker at de fleste som går på ski om vinteren, ikke har god nok teknikk til å bli like andpustne på ski som i løping. Men man vet aldri hvem som får anstrengelsesastma av det. Jeg har fått det av mye trening utendørs om vinteren, og jeg lever for all del helt fint med det, men det hadde vært bedre å slippe. Så jeg synes ikke man skal ta for lett på dette med hard trening i mange minusgrader (og da snakker jeg under -10). 

Skrevet
På 21.11.2017 den 10.05, AnonymBruker skrev:

Det er ikke sikkert at det er pga astmaen. Jeg har ikke problemer med dette. 

Anonymkode: c3440...077

Skrevet

Kroppen din sitt immunforsvar er på sitt mest utsatte når kroppen er kald. Til motsetning har du feber som betyr at immunforsvaret har satt i gang tung bekjempelse av baseluskene

Men ville ikke bekymret meg med mindre du er kald. Du kan evt begrense treningen til HHIT hvor du holder høyere temperatur, og over kortere tid

Skrevet

Husk at det kan være lurt å trekke inn med nesa kontra munnen, da du dermed trekker inn en mindre mengde kald luft som i tillegg må en liten omvei hvor den blir litt varmere.

Skrevet

Skirenn har grense på 15 minus, under dette blir det avlyst. 

Skrevet
På 21.11.2017 den 15.48, alli634 skrev:

Jeg drar buffen opp over nesa og ørene, så tar jeg lua utenpå der igjen. da holder buffen seg godt oppe :) Jeg har en kjempelang som jeg bretter og har dobbel over ansiktet. Ull innerst og fleece utenpå

Dette gjør jeg også. Løper ute uansett temperatur. MEN om det blir ubehagelig så reiser jeg hjem. Verre er det ikke.

Anonymkode: 873f9...063

Skrevet

Det må du bare kjenne på selv. Løp ute med vogn i dag jeg, 11 minus. Gikk bra det, ble ikke så langt, men vogna gjør turen tyngre😊

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...