Gå til innhold

Kolleger som er gift - og krangler på jobb

Anbefalte innlegg

Skrevet

God morgen.

Det har seg slik at jeg startet i ny jobb for 7 mnd siden. Her jobber også en bekjent av meg sammen med mannen sin. Jeg var først skeptisk til å starte i en jobb med to som er gift med hverandre (har dårlig erfaring med det fra før), men jobben var såpass bra at jeg takket ja. I starten gikk alt strålende, men de siste 3-4 mnd har det bare blitt verre og verre med disse to. Det er spesielt hun som starter krangler og kjefter på mannen sin om alt mulig. Det virker som om de drar sine private problemer inn på jobb, og spesielt hun klarer ikke å la ting ligge. Dette er spesielt ille når sjefen ikke er tilstede, da er det kjefting og stikk flere ganger for dagen. 

Jeg synes dette lager så dårlig stemning, men er usikker på om jeg skal si noe siden jeg er ny og hun sikkert var en grunn til at jeg fikk jobben. Vi spiser alle lunsj sammen og da er det alltid kjeft og kommentarer. Har begynt å lukke døra til kontoret når det starter, men det virker ikke som om de skjønner tegninga. 

Er det noen som har vært ute for det samme? Som har råd? Veldig usikker på om jeg skal ta det opp eller prøve å ignorere det. Aner ikke hvordan det hadde blitt tatt imot. På forrige arbeidsplass klikket det for kona som mente det ikke ble kranglet på jobb, så...

Anonymkode: 9f7bf...c74

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ta det opp mot verneombud eller tillitsvalgt, men om du ikke direkte rammes av konflikten så ville jeg nok ikke giddet å ta det opp. 

Anonymkode: e371b...60b

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ta det opp mot verneombud eller tillitsvalgt, men om du ikke direkte rammes av konflikten så ville jeg nok ikke giddet å ta det opp. 

Anonymkode: e371b...60b

Jeg heller vel mer om å ikke gidde å ta det opp, han som er verneombud sitter ikke på kontoret her en gang så er kanskje litt vanskelig å forklare problemet til han. Det verste er den kleine stemninga det blir i lunsjen når det blir helt stille på grunn av de frekke kommentarene. Kanskje det går an å komme med en dårlig vits eller kommentar på at hun er så kjeftete? Hvis hun skjønner det da 😂

Anonymkode: 9f7bf...c74

Skrevet

Men kan du prate med sjefen? Du er neppe den eneste som reagerer på dette. Og du kan jo si det som det er - hun er en venninne og du vil ikke at det skal bli noe "vondt blod", derfor går du direkte til sjefen. 

Anonymkode: 7262c...a55

Skrevet

Si det til ho: hadde det vært på en annen arbeidsplass du behandlet en kolera slik,  så hadde du fått sparken

Anonymkode: 6ab98...4bb

Skrevet

Ta henne tilside og si at du og andre reagerer på hennes måte å snakke til mannen sin på i det offentlige rom og at du mener det vel men at det ikke er noen annen vei enn å si fra.

Skrevet

Her må du snakke med enten hun eller mannen. Alternativet er å ta det "høyere opp", men det er ikke noe poeng om det kan fungere å gjøre de selv oppmerksom på det. Si at du og andre kollegaer reagerer på måten konen snakker til mannen på, og at den oppleves som ubehagelig for dere rundt,og at dere ikke synes det er greit at en kollega snakkes til på den måten der på jobben. Hjemme får de gjøre som de selv vil, men på jobb blir det ubehagelig for alle rundt.

Skrevet

Synes også du kan si ifra, enten direkte eller til f.eks. sjefen, det er viktig å ikke dra personlige krangler inn på jobben. 

Og det går an å skille jobb og privatliv. Jeg jobber sammen med samboeren min,  vi møttes på jobben og har vært sammen i seks år nå, og jobber enda sammen på samme kontor, men på en litt stor arbeidsplass med ca 100 ansatte. Vi snakker stort sett om jobb på jobb, bortsett fra sånn logistikk med når vi skal dra hjem. I siste uke var det faktisk en kollega som ble overrasket fordi hun ikke hadde fått med seg at vi er sammen.

Anonymkode: c4742...6ee

Skrevet

Jeg hadde nok klasket hånden i bordet ved neste anledning og sagt at på jobb er vi profesjonelle, har de problemer hjemme får de fader meg legge dem fra seg der eller løse dem. Tror nppe jeg hadde tatt dem til side engang, men slått ned der og da når et av disse stikkene kommer.

Jeg drev med en fritidsaktivitet hver dag etter jobb, og der var det noen søsken som hele tiden var i tottene på hverandre. Men ikke etter jeg en ettermiddag eksploderte og sa at jeg er her for å kose meg, ikke høre på den evinnelige kranglingen deres :)

• Liker 1
Skrevet

Hadde slått hånda i bordet selv og eksplodert. Sånt bullshit hadde ikke jeg orket å høre på over lengre tid på jobb. Jeg driter i om det er uprofesjonelt å eksplodere, man er på jobb for å jobbe og oppføre seg som voksne. Får heller bli avskjediget eller slutte om det blir trøbbel :P

Hadde bedt dem gå til samlivsterapeut eller noe. Hvis det er så fælt får de jobbe med det eller finne jobber på separate arbeidsplasser. Kanskje en pause fra hverandre hadde vært sunt. Går vel i tottene på hverandre når de er sammen på både jobb - og hjemmefronten.

Hadde vel også sagt at jeg filmer eller tar opp lyd neste gang så de kan høre hvor irriterende det er å høre på. Så får de bestemme selv hva de gjør.

Hadde jeg vært sleip nok hadde jeg kommentert hver gang dama starter unødvendig krangling. "Ja nå blir det livlig her i dag også. Takk for at du alltid underholder." og "Kan du ikke spare det drittet til dere kommer hjem?" og lignende.

Anonymkode: 7d0d1...e88

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...