Gå til innhold

Bo hjemme eller bo borte under studie?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, jeg er 21 år og studerer i drammen. Jeg bor en liten togreise fra skolen hos mine foreldre. 
Sånn sett er jeg litt bortskjemt da jeg ikke trenger å betale noenting her hjemme og får alt inkludert.

Min situasjon er; Jeg har fått tilbud om å flytte inn hos noen bekjente mot 3000kr leie i mnd. Jeg har også tatt opp fullt studielån. 
Vil det på noen måte lønne seg for meg å flytte hjemmefra? Tenker innledningsvis at det bare er ulemper økonomisk, sett men hvor mye betyr det at man får 40% som stipend? Og hvis dere klarer å sette dere i min situasjon, ville dere vurdert det?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

fortsett å bo hjemme-

Anonymkode: f96df...a29

• Liker 2
Skrevet

Bo hjemme om du har et godt forhold til foreldrene dine. Noe du sikkert har om de har tilbudt deg å bo hjemme under studietiden. 

• Liker 2
Skrevet

Kom deg ut i verden å bli selvstendig. Det er det du vil tjene mest på i lengden. Å bo hjemme og få alt i hendene er som å spise fastfood, det er godt, men fryktelig usunt.

Anonymkode: 8b109...9b5

• Liker 8
Skrevet
Akkurat nå, The Kitten skrev:

Bo hjemme om du har et godt forhold til foreldrene dine. Noe du sikkert har om de har tilbudt deg å bo hjemme under studietiden. 

Har absolutt et godt forhold til de, men det er jo det at det er deilig å bo for seg selv, få litt forandringer..
Er liksom klar over at det er lurest å bo hjemme, men sparer man såååååååååååååå mye på det?

Skrevet
1 minutt siden, katteelsker37 said:

Har absolutt et godt forhold til de, men det er jo det at det er deilig å bo for seg selv, få litt forandringer..
Er liksom klar over at det er lurest å bo hjemme, men sparer man såååååååååååååå mye på det?

ja.

• Liker 2
Skrevet
1 minutt siden, katteelsker37 skrev:

Man sparer mer enn bare husleien må du huske, Matutgifter f.eks blir betraktelig redusert om du bor hjemme.

• Liker 2
Skrevet
3 minutter siden, katteelsker37 said:

Sosialt.

Skrevet

Du sparer kjempemye på å bo hjemme. Kjempeheldig er du. 

Anonymkode: bbd5a...ac4

• Liker 2
Gjest Ørnefaren
Skrevet

Du sparer masse på å bo hjemme. Det er jo helt sikkert.

Men jeg hadde nok flyttet. Deilig å bo for seg selv, men da er du nok avhengig av en jobb ved siden av.

Skrevet

Nemlig en jobb siden og det er tøft i tillegg til studier.

bo hjemme du, så lenge kan under utdannelse og få best karakter som mulig og en bra jobb.

• Liker 2
Skrevet
2 timer siden, The Kitten skrev:

Man sparer mer enn bare husleien må du huske, Matutgifter f.eks blir betraktelig redusert om du bor hjemme.

Men hvis hun flytter så blir jo deler av lånet omgjort til stipend, så da kaldt jo faktisk hende det er det hun sparer mest på.

Anonymkode: bdc3c...30f

• Liker 3
Skrevet
11 minutter siden, Ørnefaren skrev:

Du sparer masse på å bo hjemme. Det er jo helt sikkert.

Men jeg hadde nok flyttet. Deilig å bo for seg selv, men da er du nok avhengig av en jobb ved siden av.

Er det sikkert? Så får hun jo ikke stipend.

• Liker 1
Skrevet
2 timer siden, katteelsker37 skrev:

Hvor mye blir omgjort til stipend om du flytter? Du sier husleien koster 3000 også må du ha mat til minst 1500, det blir 4500 som du ellers ikke ville hatt i utgifter.

• Liker 3
Skrevet

Hvis du har studielån uansett så vil det vel lønne seg å flytte iom at du da får omgjort 40% til stipend.

Det lønner seg å bo hjemme om du ikke tar opp noe lån i det hele tatt. 

Anonymkode: d3808...f79

• Liker 1
Skrevet
42 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis du har studielån uansett så vil det vel lønne seg å flytte iom at du da får omgjort 40% til stipend.

Det lønner seg å bo hjemme om du ikke tar opp noe lån i det hele tatt. 

Anonymkode: d3808...f79

Det er faktisk lurt å ta opp fullt studielån uansett om man trenger det eller ikke. Det er et av de mest gunstige lånene man kan få. Man betaler verken renter eller avdrag så lenge man studerer, så man kan sette pengene rett på høyrentekonto og få renter på dem selv hele studietiden. Når man så er ferdig med å studere, kan man bruke dem til å delbetale bolig. Studielån er langt mer lukrativt enn boliglån. 

Jeg valgte å bo hjemme hele studietiden, og det sparte jeg mye på. Både fordi jeg slapp betale leie et annet sted, men jeg slapp også betale strøm, interentt, mat, husholdningsprodukter, osv osv. 

Det er bare tull at man blir så mye mer selvstendig av å bo i kollektiv enn å bo hos foreldre. Det er ikke noe annerledes å betale en husleieregning enn det er å betale en mobilregning, og man blir ikke kjempevoksen av å skrive under på en leiekontrakt kontra å skrive under på en arbeidskontrakt for deltidsjobb, osv. 

Anonymkode: e5d0b...ea4

• Liker 3
Skrevet

Høres ut som du selv ønsker å flytte hjemmefra, og det synes jeg du skal gjøre. Du får så mye mer ut av studietiden ved å flytte ut. Ikke bare blir du mer selvstendig, det er også mye gøyere! Du kan gjøre hva du vil, når du vil, i tillegg lærer du mye om økonomi når du må leve litt trangt. Tenker alle har godt av dette en periode i livet. Kunne ikke falt meg inn å bo hjemme, det er helt fantastisk å bo for meg selv! 

Anonymkode: 34d8b...1da

• Liker 5
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Høres ut som du selv ønsker å flytte hjemmefra, og det synes jeg du skal gjøre. Du får så mye mer ut av studietiden ved å flytte ut. Ikke bare blir du mer selvstendig, det er også mye gøyere! Du kan gjøre hva du vil, når du vil, i tillegg lærer du mye om økonomi når du må leve litt trangt. Tenker alle har godt av dette en periode i livet. Kunne ikke falt meg inn å bo hjemme, det er helt fantastisk å bo for meg selv! 

Anonymkode: 34d8b...1da

Men det er jo ikke som om TS skal bo hjemme for alltid? Før eller siden flytter man jo ut, men hvis hun kan gjøre det uten studiegjeld, evt med studielånet i banken (og uten å ha måttet bruke mye tid på deltidsjobbing) er det verdt å vente litt, tenker jeg. Klart det er mye bra ved å bo for seg selv, spørsmålet er om det er verdt så mye penger når det ikke er nødvendig. 

Men det kommer jo også an på om man trives hjemme og om man har behov for pengene. Er det ikke noe stress å få egenkapital til bolig etter få år i jobb er det jo greit, men broren min gikk ut av et embedsstudium med supre karakterer og har jobbet i over fem år, men har ennå ikke klart å skrape sammen nok til sin første bolig. Han må leie svinedyrt i Oslo i stedenfor. Greit å slippe det hvis man kan!

Anonymkode: 7e61e...c21

• Liker 2
Skrevet

Jeg valgte å flytte ut og det var fint det, men måtte ha fullt studielån og jobbe ved siden av for å få det til å gå opp. Har en venninne som valgte å bli boende hjemme og tok ikke opp studielån. Nå som vi begge er ferdig utdannet må jeg si jeg er litt missunnelig på henne som nå sitter ferdig utdannet uten en krone i studielån. Studielån er veldig gøy helt til det skal betales tilbake🙈

Anonymkode: 0076e...eac

• Liker 2
Skrevet

Jeg ville flyttet. Det er deilig å komme seg litt vekk fra foreldrene sine og nyte studietiden og 3000 i leie er jo kjempebillig. I tillegg mister du stipend hvis du bor hjemme så det er begrenset hvor mye du sparer på det. Og uansett om du sparer på å bo hjemme så er det faktisk verdt en del penger å komme seg ut og bo for seg selv :P ellers hadde jo ingen flyttet ut før de ble kastet ut..

Anonymkode: 89f76...87c

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...