Gå til innhold

Hund og leilighet

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvilken hunderase har du som bor i leilighet som ikke har fått så mye klager fra naboene pga. uling, gneldring og bjeffing?

Hilsen en som ikke vil ha sinte naboer.

Anonymkode: 50a0c...e70

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har en Border Collie. En rase folk advarte meg om skaffe meg siden jeg a) bor i by og b) bor i leilighet. MEN, jeg har hatt han siden han var valp og vært konsekvent i opplæringa. I dag er han en rolig og bedagelig type som oppfører seg eksemplarisk inne. Null naboklager.

Anonymkode: 739ad...94a

• Liker 1
Skrevet

Det viktigtsete du skal sørge for er å ta «hjemme-alene» treningsbuten dønn seriøst. Det er usikre hunder som ikke klarer å slappe av når de er alene og derfor lager vesen. Fælt for naboer og traumatisk for dyret. Det tror oppriktig at det er blitt forlatt. 

Ville også kjøpt en selskapshund rase (nei, det er ikke nødvedigvis synonymt med en miniatyr). En arbeidshund vil kreve mye mer mosjon og stimuli og har mye lettere for å kjede seg og for å gå bananas. Sier ikke at det ikke kan gå, men det vil kreve mye mer av deg. 

Ville også deginitivt styrt unna polarhunderaset, da de veldig «flokkorienterte» og uuuuuuuler, om de føler seg forlatt. 

Når allt dette er sagt, er det ekstremt forskjell på individer også av alle raser. Det viktigste du kan gjøre er å legge ned en skikkelig innsats i alenetreningen mens den ennå er valp. 

• Liker 1
Skrevet

Eg har to schæfere, de lager ikke en lyd. Selv ikke når nabohunden sitter å bjeffer. Eg fikk klage av naboene rett etter at eg flyttet inn, fordi de syns hundene mine var så skumle, men nå nesten to år senere er det flere av de som klaget som har sagt til meg at de legger omtrent ikke merke til at eg har hunder.

Anonymkode: e8c15...d5e

• Liker 1
Skrevet

Hvordan gjør man alene hjemme trening annerledes om man bor i leilighet nær masse naboer enn ellers i ett hus?

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hvordan gjør man alene hjemme trening annerledes om man bor i leilighet nær masse naboer enn ellers i ett hus?

Du må begynne samme dag som du henter valpen hjem. Gå på do alene, la den være i stua alene mens du er på kjøkkenet osv. Hente posten, uten store farvel og velkomst scener. 

Du må rett og slett få den trygg. Og få den til å forstå at selvom du er ute av syne, så kommer du tilbake. 

Det kan hjelpe å ha den på et mindre og avgrenset omeråde når du går fra. En valpebinge, eller et rom. La den få sin egen plass med leker og seng. Selvom du sitter i sofaen og det er hyggelig med en valp på fanget, lær den å ligge i kurven sin. 

Det beste tidspunket å gå fra en valp er når den er sliten mett og trøtt.

Øk intervallene gradvis på hvor lenge den er alene alt etter som hva den tåler. Hunder er like forskjellige som barn. Noen er som frimerker og fotfølger deg, mens andre er veldig sedate og slapper av i sitt eget selskap. Jeg har hatt valper jeg har måttet jobbe masse med på å få trygge alene, mens noen har jeg ikke trengt å anstrenge meg med i det hele tatt. 

Det er ihvertfall viktig at du tar dette dønn seriøst. Jeg gjorde en kjempefeil med min første hund, og reiste aldri fra den. Nå er den gammel og den liker fortsatt ikke å være alene. Det går bra så lenge han har de andre hundene, men er helt alene stressser den voldsomt. 

• Liker 2
Skrevet

Jeg hadde chihuahua og han gikk og la seg når jeg gikk på jobb og våknet når jeg kom igjen. Trente han gradvis på å være hjemme alene fra vi fikk han. Kjente naboene godt og de sa de aldri hørte bjeffing. Han bjeffet når det ringte på dørklokken, eneste.

Anonymkode: d8a7c...9e1

Skrevet

leonberger

Anonymkode: d9b54...8b0

• Liker 1
Skrevet

Fuglehund. Fungerer bra, lite vokt i ham. Min forrige fuglehund hadde derimot ikke fungert i leilighet, hun hadde ganske uttalt vaktinstinkt i seg. Naboen vegg i vegg har 3 stk Yorkshire terriere som har et vaktinstinkt hinsides hva jeg noen gang har opplevd hos en hund noen gang. 

Skrevet

De fleste hunder kan venne seg til å leve i leilighet. Det er verre for hunder som er vokst opp ute på landet eller i en svær enebolig, å plutselig skulle tilpasse seg en liten leilighet der det høres steg og bråk og lyd fra naboer hele tiden. Min hund har bodd både i hus og leilighet, og den har etter hvert tilpasset seg det meste. Sånn sett er det kjekt med hunder, de trenger bare den riktige mengden trening så er de good to go. Nå har jeg en veldig liten hund som ikke krever stor plass eller en svær hageflekk, så sånn sett passer det jo godt inn i en leilighet. Min trengte noen måneder med tilvenning før han var tilvent alle lydene fra naboene, men nå er det ikke en eneste bekymring... Trening er med andre ord nøkkelen.

Anonymkode: e5551...de8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...