AnonymBruker Skrevet 20. november 2017 #1 Skrevet 20. november 2017 Ja hvor skal jeg begynne. For det første, jeg er ansatt i en privat virksomhet. Sjefen sender oss ansatte ut på personlige ærend titt og stadig og jeg begynner å bli sinnsykt lei. Det kan være alt fra å poste et brev, til å kjøpe vaskemiddel og tøymykner, samt lunsj selv om hun selv har tid osv osv. For det andre så får vi høyere timelønn dersom vi ikke er med i fagforeningen. Melder vi oss inn, så får vi tarifflønn, men hvis ikke så får vi litt høyere timelønn enn tariffen. Er ikke dette strengt forbudt? Hun setter oss også til å gjøre oppgaver som ikke har med vår arbeidsbeskrivelse å gjøre i det hele tatt, og tvinger oss til å jobbe overtid uten at vi får overtidsbetalt men bare avspasering. En av de som har jobbet for henne har til og med blitt satt til å gjøre ren toalettbørsten, og der går altså grensa. Jeg har ikke veldig mye peiling på hvordan man kan gå videre med dette, da det son sagt er en privat bedrift og hun har ingen over seg som man kan ta det videre til. Da blir det Arbeidstilsynet, og det har vi prøvd før. Ting skal være ganske ille før de bryter inn og det er vanskelig og si i fra anonymt da vi er få ansatte, så en trenger ingen mastergrad for å forstå hvem av oss det kommer fra. Jeg vet jo ikke en gang om alt over her er ulovlig, men jeg synes i hvertfall ikke det er greit. Tanker? Anonymkode: edbec...3c9
AnonymBruker Skrevet 20. november 2017 #2 Skrevet 20. november 2017 Verneombudet? Anonymkode: a9832...43f
AnonymBruker Skrevet 21. november 2017 #3 Skrevet 21. november 2017 Hvorfor ikke like godt melde deg inn i fagforening? En fordel og om du tar telefonen din på opptak på jobb. Anonymkode: 5a134...7a7 4
AnonymBruker Skrevet 21. november 2017 #4 Skrevet 21. november 2017 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor ikke like godt melde deg inn i fagforening? En fordel og om du tar telefonen din på opptak på jobb. Anonymkode: 5a134...7a7 Har tenkt på det fryktelig mange ganger. Men det er vel sånn at det er brudd på en eller annen lov dersom noen blir overvåket uten å vite det selv - på privat eiendom? var organisert på min tidligere arbeidsplass, og der var det også litt av hvert som vi prøvde å ta opp med fagforeningen. Men det var lite hjelp og få dessverre, da det er ord mot ord Anonymkode: edbec...3c9
AnonymBruker Skrevet 21. november 2017 #5 Skrevet 21. november 2017 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: Verneombudet? Anonymkode: a9832...43f Tror ikke vi har verneombud en gang. Vi er bare 5 ansatte. Og som du sikkert har skjønt så er det ikke så viktig for arbeidsgiver og drive etter boka dessverre Anonymkode: edbec...3c9
AnonymBruker Skrevet 21. november 2017 #6 Skrevet 21. november 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Tror ikke vi har verneombud en gang. Vi er bare 5 ansatte. Og som du sikkert har skjønt så er det ikke så viktig for arbeidsgiver og drive etter boka dessverre Anonymkode: edbec...3c9 Hvis det er verneombud der så kan i alle fall det dokumentere hva dere opplever og gi advarsler. Kanskje også høyere opp. Anonymkode: a9832...43f 1
The Kitten Skrevet 21. november 2017 #7 Skrevet 21. november 2017 Jeg ville konsekvent kjøpt feil ting så jeg slapp unna disse ærendene. 7
Duff Skrevet 21. november 2017 #8 Skrevet 21. november 2017 Her var det mye grums. Finn deg en annen jobb. Å sette noen til å rense dobørsten,- what? Jeg ble satt til å tømme en ovn for aske en gang. En meter fra arbeidsgiver og hans kaffegjester lå jeg på kne. Dette skjedde etter at jeg hadde spurt om å få bytte vakt pga en time på sykehuset. Var ansatt via privat helsevesen. Fant meg en ny jobb ganske raskt. 2
AnonymBruker Skrevet 21. november 2017 #9 Skrevet 21. november 2017 32 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har tenkt på det fryktelig mange ganger. Men det er vel sånn at det er brudd på en eller annen lov dersom noen blir overvåket uten å vite det selv - på privat eiendom? var organisert på min tidligere arbeidsplass, og der var det også litt av hvert som vi prøvde å ta opp med fagforeningen. Men det var lite hjelp og få dessverre, da det er ord mot ord Anonymkode: edbec...3c9 Privat eiendom på arbeidsplassen din? Enten får du melde deg inn i fagforening og ta sakene opp på demokratisk vis, eller så får du akseptere arbeidsforholdene dine, alternativ finne en annen arbeidsplass. Anonymkode: 5a134...7a7 2
Duff Skrevet 21. november 2017 #10 Skrevet 21. november 2017 En arbeidsplass er ikke privat på samme måte som ett hjem selv om bedriften er i privat eie. En arbeidsgiver må følge arbeidsmiljøloven uansett. Finnes ingen unntak for noen der.
AnonymBruker Skrevet 21. november 2017 #11 Skrevet 21. november 2017 Du begynner ganske enkelt med å si "nei". Og lager hun sak av det, så viser du til at det ikke ligger til oppgavene dine å være hennes løpegutt, og at fortsatt tvang vil få rettslige konsekvenser. Herser hun videre med deg, så viser du henne ekstrem ondskap. Anonymkode: e8bb5...f12 1
AnonymBruker Skrevet 22. november 2017 #12 Skrevet 22. november 2017 På 21.11.2017 den 0.56, AnonymBruker skrev: Ja hvor skal jeg begynne. For det første, jeg er ansatt i en privat virksomhet. Sjefen sender oss ansatte ut på personlige ærend titt og stadig og jeg begynner å bli sinnsykt lei. Det kan være alt fra å poste et brev, til å kjøpe vaskemiddel og tøymykner, samt lunsj selv om hun selv har tid osv osv. For det andre så får vi høyere timelønn dersom vi ikke er med i fagforeningen. Melder vi oss inn, så får vi tarifflønn, men hvis ikke så får vi litt høyere timelønn enn tariffen. Er ikke dette strengt forbudt? Hun setter oss også til å gjøre oppgaver som ikke har med vår arbeidsbeskrivelse å gjøre i det hele tatt, og tvinger oss til å jobbe overtid uten at vi får overtidsbetalt men bare avspasering. En av de som har jobbet for henne har til og med blitt satt til å gjøre ren toalettbørsten, og der går altså grensa. Jeg har ikke veldig mye peiling på hvordan man kan gå videre med dette, da det son sagt er en privat bedrift og hun har ingen over seg som man kan ta det videre til. Da blir det Arbeidstilsynet, og det har vi prøvd før. Ting skal være ganske ille før de bryter inn og det er vanskelig og si i fra anonymt da vi er få ansatte, så en trenger ingen mastergrad for å forstå hvem av oss det kommer fra. Jeg vet jo ikke en gang om alt over her er ulovlig, men jeg synes i hvertfall ikke det er greit. Tanker? Anonymkode: edbec...3c9 Hvorfor melder dere ikke til Arbeidstilsynet og til alle fagforeningene? Advokatene der vil jo gi dere råd. Anonymkode: 0588f...479
AnonymBruker Skrevet 22. november 2017 #13 Skrevet 22. november 2017 On 11/21/2017 at 6:59 AM, AnonymBruker said: Du begynner ganske enkelt med å si "nei". Og lager hun sak av det, så viser du til at det ikke ligger til oppgavene dine å være hennes løpegutt, og at fortsatt tvang vil få rettslige konsekvenser. Herser hun videre med deg, så viser du henne ekstrem ondskap. Anonymkode: e8bb5...f12 "Ekstrem ondskap" høres barnslig ut, og er sannsynligvis oppsigelsesgrunn. Anonymkode: efc64...a5e 3
AnonymBruker Skrevet 22. november 2017 #14 Skrevet 22. november 2017 Få fagforening til å sende deg regning hjem, så du slipper å bli trekt lønn. Sjefen kan uansett ikke si at du fikk mer pga du ikke var organisert Anonymkode: 37177...249
AnonymBruker Skrevet 22. november 2017 #15 Skrevet 22. november 2017 Her var det mye uforståelig sutring. Å gå på butikken, skal det liksom være så ille? Da jeg ble sendt ut i min ungdom, var det et kjærkomment avbrekk i arbeidsdagen. At noen blir lønnet høyere enn tariffen, er neppe ulovlig. Hvorfor ikke heller glede seg på deres vegne? Arbeidstilsynet har sett på denne bedriften før, men ingenting gjort. Burde ikke det fortelle deg et eller annet? Anonymkode: 4ac0b...b71
AnonymBruker Skrevet 22. november 2017 #16 Skrevet 22. november 2017 14 minutter siden, AnonymBruker skrev: Her var det mye uforståelig sutring. Å gå på butikken, skal det liksom være så ille? Da jeg ble sendt ut i min ungdom, var det et kjærkomment avbrekk i arbeidsdagen. At noen blir lønnet høyere enn tariffen, er neppe ulovlig. Hvorfor ikke heller glede seg på deres vegne? Arbeidstilsynet har sett på denne bedriften før, men ingenting gjort. Burde ikke det fortelle deg et eller annet? Anonymkode: 4ac0b...b71 Jeg tror du misforstår veldig her. Det er greit nok å gå på butikken og handle mat for alle dersom det er hektisk, men å sende de ansatte for å kjøpe vaskemiddel og tøymykner, og batterier til sitt eget forbruk som hun skal ha med seg hjem, bare fordi hun ikke gidder selv er jo ikke greit? Her også misforstår du. Vi blir straffet med å "bare" få tarifflønn hvis vi er organisert, men hvis ikke vi er organisert får vi noen kroner høyere timelønn enn tariffen. Og det er brudd på grunnloven blant annet. Jo det forteller meg at sjefen er slu og flink til å dekke over ting som ikke blir gjort etter boka. Hun kommer med dumme unnskyldninger til hvorfor det er sånn og sånn og hvorfor hun gjør sånn og sånn. Det er dessverre vanskelig å bevise så det blir ord mot ord, og derfor har ikke Arbeidstilsynet kunnet gripe inn. Anonymkode: edbec...3c9 1
_popcorn_ Skrevet 22. november 2017 #17 Skrevet 22. november 2017 Du er ikke pliktig til å opplyse om at du er fagorganisert. Sjefen har heller ikke adgang til å redusere lønn. Det kreves enighet for lønnsreduksjon, og du har avtalefestet din nåværende lønn i arbeidsavtalen. Om lønn ikke er opplyst i arbeidsavtalen er det brudd på arbeidsmiljøloven. Du har krav på overtidsbetaling selv om du avspaserer. Arbeidstiden skal være skriftlig dokumentert, enten ved timelister, stempling eller lignende. Dersom sjefen ikke dokumenterer arbeidstiden, så er det noe arbeidstilsynet kan ta tak i. https://www.arbeidstilsynet.no/arbeidsforhold/arbeidstid/overtid/ Så, hadde jeg vært deg, så ville jeg meldt meg inn i fagforening, uten å si det til sjefen, deretter dokumentert egen arbeidstid ved å føre egne timelister. Da vil timelisten og lønnslipp være dokumentasjon på at du ikke får lovpålagt overtidsbetaling. Hva arbeidsoppgaver angår, så har arbeidsgiver til en viss grad mulighet til å endre/pålegge arbeidsoppgaver. 2
AnonymBruker Skrevet 22. november 2017 #18 Skrevet 22. november 2017 27 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg tror du misforstår veldig her. Det er greit nok å gå på butikken og handle mat for alle dersom det er hektisk, men å sende de ansatte for å kjøpe vaskemiddel og tøymykner, og batterier til sitt eget forbruk som hun skal ha med seg hjem, bare fordi hun ikke gidder selv er jo ikke greit? Her også misforstår du. Vi blir straffet med å "bare" få tarifflønn hvis vi er organisert, men hvis ikke vi er organisert får vi noen kroner høyere timelønn enn tariffen. Og det er brudd på grunnloven blant annet. Jo det forteller meg at sjefen er slu og flink til å dekke over ting som ikke blir gjort etter boka. Hun kommer med dumme unnskyldninger til hvorfor det er sånn og sånn og hvorfor hun gjør sånn og sånn. Det er dessverre vanskelig å bevise så det blir ord mot ord, og derfor har ikke Arbeidstilsynet kunnet gripe inn. Anonymkode: edbec...3c9 Brudd på grunnloven? Hvilken paragraf da? Sånn ellers hadde jeg sett meg om etter en annen jobb ASAP, for dette mennesket burde ingen jobbe for. Anonymkode: 4c583...d13
Neket Skrevet 22. november 2017 #19 Skrevet 22. november 2017 33 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg tror du misforstår veldig her. Det er greit nok å gå på butikken og handle mat for alle dersom det er hektisk, men å sende de ansatte for å kjøpe vaskemiddel og tøymykner, og batterier til sitt eget forbruk som hun skal ha med seg hjem, bare fordi hun ikke gidder selv er jo ikke greit? Anonymkode: edbec...3c9 Hvem betaler lønnen til sjefen da? Er det hun som eier firmaet? Isåfall er det jo hun som disponerer de ansatte i det tidsrommet de er på jobb. Hva som står i arbeidsbeskrivelsen er en annen sak.
AnonymBruker Skrevet 22. november 2017 #20 Skrevet 22. november 2017 13 minutter siden, Neket skrev: Hvem betaler lønnen til sjefen da? Er det hun som eier firmaet? Isåfall er det jo hun som disponerer de ansatte i det tidsrommet de er på jobb. Hva som står i arbeidsbeskrivelsen er en annen sak. Jeg er temmelig sikker på at arbeidsgiver ikke disponerer sine ansatte fritt selv om de er på jobb, selv om jeg ikke finner hjemmelen for dette på rappen. Arbeidsoppgaver man blir pålagt skal ha en viss sammenheng med det man er ansatt for å gjøre jfr. arbeidsavtalen. Sjefens private shopping vil veldig sjelden ha noen slik sammenheng. Anonymkode: 4c583...d13 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå