Gå til innhold

Forskjellen på seksuell trakassering og grov spøk

Anbefalte innlegg

Skrevet
På ‎21‎.‎11‎.‎2017 den 4.20, AnonymBruker skrev:

Ok, så da mener du det er innafor så lenge man ikke spøker med voldtekt, kjønns- eller raseundertykking? Går det å klype nien i rumpa son kjønnsundertrykking? Selv om det er ment som en spøk og mottakeren ler av det?

Anonymkode: 8e79a...c4e

Nei, det er ingen spøk. Det er trakassering. 

Anonymkode: 405d6...eec

Skrevet
21 timer siden, herzeleid skrev:

Joda det kan man gjerne gjøre. Ofte blir det ekstra morsomt fordi det har en absurd dimensjon over seg, og fordi en del er så hysteriske når det gjelder vitser. 

Ikke overraska at du sier det, du som sitter på internett å forsvarer voldtekt . 

• Liker 2
Skrevet

Det er alltid noen som tar seg nær av en spøk, så hvis det skal være et kriterium, kan man egentlig ikke spøke om noen ting.

Kvinner kan du spøke med i tre av fire uker. Den fjerde uken er alt uansett seksuell trakassering. :)

• Liker 1
Skrevet

De fleste skjønner forskjellen på et dårlig forsøk på en grov vits og seksuell trakassering. Virker som menn har en litt løsere og mindre stuck up omgangsform en kvinner og at kvinner er litt mer hårsåre på kleine vitser og kommentarer. Å hevde seg seksuelt trakassert fordi man har vært utsatt for en grov vits er å dra det for langt og et hån mot mennesker som virkelig blir trakassert og mobbet.

Anonymkode: 8a572...d17

Skrevet

Syns man skal prøve å holde seg litt profesjonelle på jobb. Mye seksuell trakassering blir unnskyldt med at det var en spøk, og mottaker blir dermed fremstilt som nærtagende, og som en som ikke tåler en spøk. Jobben er en arena der alle skal føle seg trygge og komfortable og derfor er sensuelt ladde spøker og grafsing uakseptabelt, da man ikke kan vite sikkert hvor alle sine grenser går.

• Liker 3
Skrevet

En kan spøke med det meste, så lenge en kjenner sitt publikum. Det morsomste er å spøke drøyt med sine venner. Jobbsituasjon er en vanskeligere situasjon, man bør være mer forsiktig der, og ikke klapse på rumpene til folk uten videre. Menn later som de alltid tåler spøker, men spøker man med dem og mannesteretopiene deres så er det visst ikke så morsomt lenger, selv om de hele tiden forteller kvinner at de ikke tåler spøk.

Anonymkode: 96fe6...9e0

• Liker 2
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ikke overraska at du sier det, du som sitter på internett å forsvarer voldtekt . 

Jeg har aldri forsvart voldtekt. At du kommer med en så absurd påstand sier meg mye om din tilstand. 

Skrevet

Det er jo en klassiker når noen opplever seg trakassert eller mobbet at motparten sier "du må jo tåle en spøk", "det var jo bare for gøy". Det er en litt farlig tankegang. Jada, noen mennesker er mer nærtagende enn andre, men det er en stygg hersketeknikk å dytte skylda over på den som føler seg mobbet. 

Å bli kløpet i rompa synes jeg er uakseptabelt uansett om det er ment som spøk eller hva. Med unntak av mannen min da, det blir noe litt annet. Om vedkommende ler etterpå vet man jo uansett ikke før etterpå - og da kan skaden alt ha skjedd dersom vedkommende ikke synes det var ok. At vedkommende ler er heller ingen garanti for at det var ok. For mange er det en slags forsvarsmekanisme å le med for å ikke bli mislikt eller utsatt for ytterligere krenkelser.  

Anonymkode: 7889b...4c4

• Liker 5
Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

De fleste skjønner forskjellen på et dårlig forsøk på en grov vits og seksuell trakassering. Virker som menn har en litt løsere og mindre stuck up omgangsform en kvinner og at kvinner er litt mer hårsåre på kleine vitser og kommentarer. Å hevde seg seksuelt trakassert fordi man har vært utsatt for en grov vits er å dra det for langt og et hån mot mennesker som virkelig blir trakassert og mobbet.

Anonymkode: 8a572...d17

Trakassering og spøk som går på sex, kjønn, etnisitet, nasjonalitet eller religion er uansett ikke akseptabelt.

Hva med trakassering og spøk som går på yrke? Er bratsjvitser akseptabelt? http://www.mit.edu/~jcb/jokes/viola.html

Anonymkode: bfab5...f34

Gjest C.Tramell
Skrevet

Jeg synes også det er synd hvis det ender med at folk ikke tør å tulle med hverandre fordi de er redde for å bli oppfattet som slibrige, men siden folk er så forskjellige er det utrolig vanskelig å avgjøre hva som er greit og ikke. Jeg tror det er best å droppe grove spøker og kroppskontakt med mennesker man ikke er 100% sikkert på vil synes det er morsomt eller oppleve det som truende. Ledere bør helst avstå fra denslags fleiping med sine ansatte. Man kan aldri vite sikkert om de smiler fordi de synes det er morsomt eller fordi de er redde for å komme på kant med sjefen. Enkelte synes det er vanskelig å si hva de egentlig mener og går heller på akkord med seg selv enn å risikere å havne i en konflikt med noen, og noen spiller med og smiler stivt fordi de er redde for å ikke bli likt av kollegene.

Det er kanskje best å bare tulle med sine nærmeste kolleger som man vet sikkert har samme humor? Gjøre det når de andre kan se det så de skjønner at de ikke vil bli dratt inn i det hvis de ikke vil, kanskje? Da kan de jo selv henge seg på hvis de er med på notene.

Skrevet

Det er noe som heter å kjenne sitt publikum. Skal du servere godt over kanten groviser, klype noen i baken, eller lignende, skal man jaggu kjenne personen godt.

• Liker 3
Skrevet

Har selv vært i en situasjon hvor jeg var med på spøken uten å ta i betraktning at jeg faktisk er kvinne og ikke "en av gutta". Den måtte jeg ta selvkritikk for, var jo bare synd i fyren når han skjønte at dette ble helt feil. Definitivt han som var mest ukomfortabel på arbeidsplassen i etterkant, og jeg lærte å være mer forsiktig for å unngå misforståelser i framtiden.

Syns det er greit å ha i bakhodet at menn flest er litt halvautistiske fra naturens side, subtile sosiale hint og spilleregler trenger ikke alltid inn selv om en kvinne kanskje ser hva som "åpenbart" er rett og galt å gjøre i en gitt situasjon.

Anonymkode: d1328...449

Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Syns det er greit å ha i bakhodet at menn flest er litt halvautistiske fra naturens side, subtile sosiale hint og spilleregler trenger ikke alltid inn selv om en kvinne kanskje ser hva som "åpenbart" er rett og galt å gjøre i en gitt situasjon.

Jeg skjønner hva du mener, men en del av problemet er at man unnskylder menn sin oppførsel med at de ikke vet bedre. Dette gjøres helt fra de er barn, et klassisk eksempel er når en jente sier fra til læreren at en gutt plager henne. I stedet for å erkjenne dette, og innse at siden hun sier fra til en voksen føler hun seg ukomfortabel, sier man "han gjør det fordi han liker deg". Og slik fortsetter det. "Han er bare litt full"' "han vet ikke bedre", "det var ment som en spøk".

Anonymkode: 06f4c...4d9

• Liker 1
Skrevet

Det er forskjell. Men det gjør ikke humoren noe mer morsom for det. Vis meg den mann som synes det er gøy med "menn som pusher femti"-vitser og lignende som konnoterer stygge ting eller noe med at mannen er udugelig. Ingen menn ler av det. Humor er det først når de sier nedlatende morsomme ting om kvinner. Og andre veien for kvinner, ofte.

Anonymkode: 96fe6...9e0

Skrevet

Man burde alltid være forsiktig med hvilken humor man har rundt mennesker man ikke kjenner godt. Jeg har selv ganske drøy humor, men holder det til gode venner og kjæreste. Kunne ikke falle meg inn å spre min humorkultur på jobb og forvente at andre skulle leve rundt den. 

On 11/22/2017 at 7:33 AM, AnonymBruker said:

Det er jo en klassiker når noen opplever seg trakassert eller mobbet at motparten sier "du må jo tåle en spøk", "det var jo bare for gøy". Det er en litt farlig tankegang. Jada, noen mennesker er mer nærtagende enn andre, men det er en stygg hersketeknikk å dytte skylda over på den som føler seg mobbet. 

Å bli kløpet i rompa synes jeg er uakseptabelt uansett om det er ment som spøk eller hva. Med unntak av mannen min da, det blir noe litt annet. Om vedkommende ler etterpå vet man jo uansett ikke før etterpå - og da kan skaden alt ha skjedd dersom vedkommende ikke synes det var ok. At vedkommende ler er heller ingen garanti for at det var ok. For mange er det en slags forsvarsmekanisme å le med for å ikke bli mislikt eller utsatt for ytterligere krenkelser.  

Anonymkode: 7889b...4c4

Liker ikke bli kløpet i rumpa av kjæreste heller, jeg. Stryking = ja. Klyping = usjarmerende

Anonymkode: 077ed...231

Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skjønner hva du mener, men en del av problemet er at man unnskylder menn sin oppførsel med at de ikke vet bedre. Dette gjøres helt fra de er barn, et klassisk eksempel er når en jente sier fra til læreren at en gutt plager henne. I stedet for å erkjenne dette, og innse at siden hun sier fra til en voksen føler hun seg ukomfortabel, sier man "han gjør det fordi han liker deg". Og slik fortsetter det. "Han er bare litt full"' "han vet ikke bedre", "det var ment som en spøk".

Anonymkode: 06f4c...4d9

Jaja. Vet liksom ikke hvor mye det hjelper for dialogen å sette seg på bakbeina og mer eller mindre si at "hysj, sånt snakker vi ikke om nå lenger" når noen etterlyser en bekreftelse på at verden ikke har blitt helt svart-hvit over natta.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...