AnonymBruker Skrevet 20. november 2017 #1 Skrevet 20. november 2017 Hvor går grensen, egentlig? Vet mange som har en ganske frekk omgangstone på jobb. Klyper hverandre i rumpa og kommer med frekke seksuelt ladede komnentarer, som humor. For meg går skillet mellom når dette er noe alle parter er med på og synes er morsomt, og når noen går over andres grenser. Men hva om noen feilberegner? Det er ikke alltid vondt ment selv om noen tar det ille opp. Jeg synes det er bra at det er fokus på seksuell trakassering og at det er uakseptabelt. Men jeg synes det er synd hvis det skal bli slutt på å spøke og tulle med hverandre. Slutt på å kunne slenge litt med leppa og krydre hverdagen med noen groviser. Anonymkode: 8e79a...c4e 2
AnonymBruker Skrevet 20. november 2017 #2 Skrevet 20. november 2017 Dette er spøk, og morsomt! Anonymkode: 21cdd...b73
AnonymBruker Skrevet 20. november 2017 #3 Skrevet 20. november 2017 Så lenge den ene parten opplever det som trakassering er det, det, enten det var ment som det eller ikke. Utrolig mange som synes de er veldig morsomme selv og som har null antenner for hvordan andre oppfatter dem. Man skal være temmelig sikker på at den du tuller med er med på det før du driver med slikt, hvis ikke la vær. Anonymkode: 8a6ff...ba7 12
AnonymBruker Skrevet 20. november 2017 #4 Skrevet 20. november 2017 Man spøker ikke om voldtekt eller kjønns eller raseundertrykkende ting, enkelt og greit. (Dansken svensken og nordmannen vitser greit , før noen nevner det som argument) , men ikke som jeg opplevde fra en standup komiker en gang "ja også dama mi ville ikke ha sex da, men hun var jo dama mi så jeg kjørte jo bare på jeg, men når jeg ble edru så viste det seg at det ikke var dama mi, for jeg hadde jo ikke noe dame, haha, jaja fitte er fitte sa jeg og gikk fornøyd hjem!" Alle i salen bua og flere reiste seg opp og gikk ut. Anonymkode: 405d6...eec 7
AnonymBruker Skrevet 20. november 2017 #5 Skrevet 20. november 2017 Og standup komikern sa "oi nei jeg tar kritikk på den", kremta nervøst, og hang fra seg mikrofonen på stativet og gikk av scenen i skam. Heldigvis. Det triste er at det var pga reaksjonene han fikk, ikke fordi han i utgangspunktet skjønte det var noe feil med "spøken" hans. Og derfor trenger vi holdningsendring, for noen har sittet å ledd av dette Anonymkode: 405d6...eec 5
AnonymBruker Skrevet 20. november 2017 #6 Skrevet 20. november 2017 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dette er spøk, og morsomt! Anonymkode: 21cdd...b73 Dette er morsomt på TV, ja. Men det er jo tydelig at Chandler er ubekvem. Så dette hadde ikke vært morsomt i virkeligheten. Anonymkode: 8e79a...c4e 3
Thyra Skrevet 20. november 2017 #7 Skrevet 20. november 2017 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Man spøker ikke om voldtekt eller kjønns eller raseundertrykkende ting, enkelt og greit. (Dansken svensken og nordmannen vitser greit , før noen nevner det som argument) , men ikke som jeg opplevde fra en standup komiker en gang "ja også dama mi ville ikke ha sex da, men hun var jo dama mi så jeg kjørte jo bare på jeg, men når jeg ble edru så viste det seg at det ikke var dama mi, for jeg hadde jo ikke noe dame, haha, jaja fitte er fitte sa jeg og gikk fornøyd hjem!" Alle i salen bua og flere reiste seg opp og gikk ut. Anonymkode: 405d6...eec Enig i at dette var en uakseptabel "spøk". Men hva har dette med åpningsunnlegget å gjøre?
AnonymBruker Skrevet 20. november 2017 #8 Skrevet 20. november 2017 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Så lenge den ene parten opplever det som trakassering er det, det, enten det var ment som det eller ikke. Utrolig mange som synes de er veldig morsomme selv og som har null antenner for hvordan andre oppfatter dem. Man skal være temmelig sikker på at den du tuller med er med på det før du driver med slikt, hvis ikke la vær. Anonymkode: 8a6ff...ba7 Men dersom mottakeren har litt antenner, skjønner vel vedkommende vanligvis også forskjell på om noe er sagt i spøk eller alvor. Og om noe opofattes som en spøk, skal det vel litt til før det oppfattes som trakassering, selv om mottakeren ikke nødvendigvis satte pris på spøken. Anonymkode: 8e79a...c4e
AnonymBruker Skrevet 20. november 2017 #9 Skrevet 20. november 2017 Jeg synes man skal være forsiktig med å f.eks klype hverandre på rumpa. Folk har forskjellig intimgrenser og det er viktig å respektere. En del kan også ha opplevd overgrep og synes dette er svært krenkende. Det kan være vanskelig å si at ting ikke er greit når man har en kultur der det er ment som spøk fordi man ikke ønsker å være en festbrems. Det handler ikke om å ikke kunne dra en spøk, men folk må ha sosiale antenner. Jeg har selv som kvinne jobbet med bare menn på en arbeidsplass og jeg opplevde seksuell trakassering (ikke fra de jeg jobbet sammen med) og det var jo helt tydelig at det var det, og alle de jeg jobbet sammen med reagerte også på dette. Det var ikke noe problem for meg, også pga at jeg opplevde å få støtte om at slikt ikke er greit av mine medarbeidere. Og å bli kløpet på rumpa hadde jeg aldri akseptert. Den eneste som får klype meg der er mannen. Anonymkode: d0e10...ebf 2
AnonymBruker Skrevet 20. november 2017 #10 Skrevet 20. november 2017 30 minutter siden, Thyra skrev: Enig i at dette var en uakseptabel "spøk". Men hva har dette med åpningsunnlegget å gjøre? Hva slags "grove "spøker"" som ikke er akseptabelt eller noe å spøke med. Grensa, forskjellen. Som ts spør om Anonymkode: 405d6...eec
AnonymBruker Skrevet 21. november 2017 #11 Skrevet 21. november 2017 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Hva slags "grove "spøker"" som ikke er akseptabelt eller noe å spøke med. Grensa, forskjellen. Som ts spør om Anonymkode: 405d6...eec Ok, så da mener du det er innafor så lenge man ikke spøker med voldtekt, kjønns- eller raseundertykking? Går det å klype nien i rumpa son kjønnsundertrykking? Selv om det er ment som en spøk og mottakeren ler av det? Anonymkode: 8e79a...c4e
AnonymBruker Skrevet 21. november 2017 #12 Skrevet 21. november 2017 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg synes man skal være forsiktig med å f.eks klype hverandre på rumpa. Folk har forskjellig intimgrenser og det er viktig å respektere. En del kan også ha opplevd overgrep og synes dette er svært krenkende. Det kan være vanskelig å si at ting ikke er greit når man har en kultur der det er ment som spøk fordi man ikke ønsker å være en festbrems. Det handler ikke om å ikke kunne dra en spøk, men folk må ha sosiale antenner. Jeg har selv som kvinne jobbet med bare menn på en arbeidsplass og jeg opplevde seksuell trakassering (ikke fra de jeg jobbet sammen med) og det var jo helt tydelig at det var det, og alle de jeg jobbet sammen med reagerte også på dette. Det var ikke noe problem for meg, også pga at jeg opplevde å få støtte om at slikt ikke er greit av mine medarbeidere. Og å bli kløpet på rumpa hadde jeg aldri akseptert. Den eneste som får klype meg der er mannen. Anonymkode: d0e10...ebf Er det forskjell på å klype hverandre i rumpa kvinner eller menn i mellom og å klype det motsatte kjønn i rumpa? Hva med å klype en annen jente i rumpa slik at hun tror det er mannen som står rett bak henne som gjorde det? Kan det være god humor? Anonymkode: 8e79a...c4e
AnonymBruker Skrevet 21. november 2017 #13 Skrevet 21. november 2017 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Er det forskjell på å klype hverandre i rumpa kvinner eller menn i mellom og å klype det motsatte kjønn i rumpa? Hva med å klype en annen jente i rumpa slik at hun tror det er mannen som står rett bak henne som gjorde det? Kan det være god humor? Anonymkode: 8e79a...c4e Du forstår selv om det er god eller dårlig humor om du er over bæsj, tiss promp stadiet. Anonymkode: 382bc...5d6 4
herzeleid Skrevet 21. november 2017 #14 Skrevet 21. november 2017 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Man spøker ikke om voldtekt eller kjønns eller raseundertrykkende ting, enkelt og greit. (Dansken svensken og nordmannen vitser greit , før noen nevner det som argument) , men ikke som jeg opplevde fra en standup komiker en gang "ja også dama mi ville ikke ha sex da, men hun var jo dama mi så jeg kjørte jo bare på jeg, men når jeg ble edru så viste det seg at det ikke var dama mi, for jeg hadde jo ikke noe dame, haha, jaja fitte er fitte sa jeg og gikk fornøyd hjem!" Alle i salen bua og flere reiste seg opp og gikk ut. Anonymkode: 405d6...eec Joda det kan man gjerne gjøre. Ofte blir det ekstra morsomt fordi det har en absurd dimensjon over seg, og fordi en del er så hysteriske når det gjelder vitser.
AnonymBruker Skrevet 21. november 2017 #15 Skrevet 21. november 2017 9 hours ago, AnonymBruker said: Og standup komikern sa "oi nei jeg tar kritikk på den", kremta nervøst, og hang fra seg mikrofonen på stativet og gikk av scenen i skam. Heldigvis. Det triste er at det var pga reaksjonene han fikk, ikke fordi han i utgangspunktet skjønte det var noe feil med "spøken" hans. Og derfor trenger vi holdningsendring, for noen har sittet å ledd av dette Anonymkode: 405d6...eec Danske, svenske og norskevitser er ikke akseptabelt. Heller ikke stereotyper om finner. At du mener det er greit sier mye om holdningene dine i grunn. Anonymkode: 9707c...cf4
Thyra Skrevet 21. november 2017 #16 Skrevet 21. november 2017 12 timer siden, AnonymBruker skrev: Du forstår selv om det er god eller dårlig humor om du er over bæsj, tiss promp stadiet. Anonymkode: 382bc...5d6 Hvis alle involverte ler, er det god humor.
Thyra Skrevet 21. november 2017 #17 Skrevet 21. november 2017 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Danske, svenske og norskevitser er ikke akseptabelt. Heller ikke stereotyper om finner. At du mener det er greit sier mye om holdningene dine i grunn. Anonymkode: 9707c...cf4 Hva er galt med det? Alle skjønner vel at det ikke er vondt ment.
AnonymBruker Skrevet 22. november 2017 #18 Skrevet 22. november 2017 9 hours ago, Thyra said: Hva er galt med det? Alle skjønner vel at det ikke er vondt ment. Hva med indianervitser? Anonymkode: d3672...47c
Thyra Skrevet 22. november 2017 #19 Skrevet 22. november 2017 14 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hva med indianervitser? Anonymkode: d3672...47c Finnes det? Uansett, skandinaver er samme folkeslag. Når vi har vitser om hverandre er det ikke rasisme. Man kan jo ikke ha rasistiske holdninger mot sin egen "rase". Jeg har aldri møtt en svenske som har tatt seg nær av svenskevitser. Og vi tar oss jo ikke nær av at de har vitser om oss. 1
Thyra Skrevet 22. november 2017 #20 Skrevet 22. november 2017 19 timer siden, herzeleid skrev: Joda det kan man gjerne gjøre. Ofte blir det ekstra morsomt fordi det har en absurd dimensjon over seg, og fordi en del er så hysteriske når det gjelder vitser. Enig i at man kan spøke om det aller meste. Også om ting som i utgangspunktet ikke er morsomt. Men da må man velge sitt publikum med omhu. 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå