Gå til innhold

Ånde lukter bæsj

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det kan være at magesekken din "lekker" luft. Slik at du får den vemmelige lukta fra magesyre/mat blanding rett i munnen. Men da må du ta gastroskopi, fort gjort. 

Anonymkode: 4390c...592

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har opplevd det samme!! En sjelden gang i ny og ne opplever jeg en litt sånn bæsjlukt av ånden når jeg puster innover. Ikke hele dagen, men skulle det være sånn en dag så merker jeg det kanskje 3 ganger i løpet av dagen. 

Anonymkode: 87125...a36

Skrevet

Prøv melkesyrebakterier, kan hende du har feil bakteriemiljø i magen/tarmene. Også ren sellerijuice skal hjelpe mot alle slags fordøyelsesrelaterte problemer, og siden lukten kan komme fra magen så kanskje det kan hjelpe på det også. Kan kanskje også hjelpe med mere rå frukt og grønnsaker, da det finnes melkesyrebakterier på disse (om de er økologiske).

Anonymkode: 0a656...435

• Liker 1
Skrevet

Takk for svar! Skal prøve med melkesyrebakterier. Er det noe forskjell på å ta idoform eller å bare drikke yoghurt eller Biola? 

Rå grønnsaker hjelper IKKE hos meg, får umiddelbart forsterket fiselukt. 

Ab a36, hva gjør du når du får det? Har du noe effektiv kamuflasje eller noe som fjerner det?

Anonymkode: 3a8b6...109

• 1 år senere...
Skrevet

Ser dette er skrevet for en stund siden, men er nysgjerrig på om du har funnet noe løsning på problemet? Jeg selv har hatt samme problem i mange år, og min teori er at det er visse matvarer som gjærer i magen og forårsaker lukta. Årsaken vet jeg ikke, men det kan ha sammenheng med ugunstig bakterieflora f.eks. etter overforbruk av antibiotika i barndommen. Jeg har testet at kjøtt og egg neppe gir økte plager. Melk og de fleste melkeprodukter, muligens med unntak av visse typer ost, er derimot helt klart en synder. Ekskona mi sa f.eks. at lukta kom med én gang jeg spiste risgrøt. I tillegg er det ting som tyder på at matvarer med gjær, inkl. f.eks. øl, øker problemet. Den eneste måten man kan finne ut av dette på, og finne ut om dette i det hele tatt er en riktig forklaringsmodell, er å finne en alliert som man stoler på, som kan påta seg å lukte på ånden etter inntak av ulike matvarer.

Skrevet
2 minutter siden, Prskfg skrev:

Ser dette er skrevet for en stund siden, men er nysgjerrig på om du har funnet noe løsning på problemet? Jeg selv har hatt samme problem i mange år, og min teori er at det er visse matvarer som gjærer i magen og forårsaker lukta. Årsaken vet jeg ikke, men det kan ha sammenheng med ugunstig bakterieflora f.eks. etter overforbruk av antibiotika i barndommen. Jeg har testet at kjøtt og egg neppe gir økte plager. Melk og de fleste melkeprodukter, muligens med unntak av visse typer ost, er derimot helt klart en synder. Ekskona mi sa f.eks. at lukta kom med én gang jeg spiste risgrøt. I tillegg er det ting som tyder på at matvarer med gjær, inkl. f.eks. øl, øker problemet. Den eneste måten man kan finne ut av dette på, og finne ut om dette i det hele tatt er en riktig forklaringsmodell, er å finne en alliert som man stoler på, som kan påta seg å lukte på ånden etter inntak av ulike matvarer.

Du er inne på noe mtp melkeprodukter. Selv drikker jeg ikke melk ol pga laktoseintoleranse. Har i alle år syntes at de fleste i Norge har dårlig ånde som lukter litt som oppkast. Dette blir ekstra fremtredende når de drikker melk eller andre melkeprodukter. Lukter forferdelig. 

Anonymkode: 91852...a6c

Skrevet

Den bæsjeånden du snakker om kjenner jeg lett på folk som har drukket kaffe eller er dehydrerte. Dropp kaffe og drikk mer vann.

Anonymkode: 31913...b23

• Liker 1
Skrevet

Lavkarbo folket får ofte kloakk ånde. 

Anonymkode: 5a48b...324

Skrevet

Jeg er ikke på lavkarbo og drikker heller ikke kaffi. Mer vann er imidlertid et godt råd jeg skal ta til meg. Det som gjør dette vanskelig er at dårlig ånde kan ha flere årsaker samtidig. Jeg skiller mellom dårlig ånde som kommer fra munn og svelg, og det som jeg antar kommer med pusten fra magen. Det fra munnen bør være relativt enkelt å håndtere, f eks ved grundig munnhygiene. Det finnes massevis av gode råd på nettet for hvordan man kan gjøre det. Det fra magen er vanskeligere, fordi jeg ikke vet hva som forårsaker det. Jeg får tilbakemelding av folk jeg stoler på at ånden stort sett er bra når jeg holder meg borte fra melk og gjær. Men plutselig en dag er den der, uten at jeg vet hvorfor. Så jeg mistenker at det er flere matvarer jeg må holde meg unna. Vet bare ikke hvilke.

• 2 år senere...
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ser dette er en gammel tråd, men må spørre TS; fant du ut av dette? Sliter med samme problemet selv, og legene har ikke funnet ut av det😔

Anonymkode: 6c262...679

Skrevet (endret)

Vil anbefale deg å bestille legetime. Det finnes sykdommer som kan gi dårlig kroppslukt. 

Oi dæven, her gikk det litt fort i svingende. Sjekket ikke datoen. 😅 Men lar det stå om noen andre skulle ha et lignende problem. Legen har som regel mer kompetanse enn folk på KG.

Endret av Lisa Rowe
AnonymBruker
Skrevet
Lisa Rowe skrev (1 minutt siden):

Vil anbefale deg å bestille legetime. Det finnes sykdommer som kan gi dårlig kroppslukt. 

Jeg har vært hos flere allmennleger, og også øre-nese-hals lege, og ingen av dem aner hva det er. De har alle lagt ballen «dø».

AnonymBruker
Skrevet

Har vært borti problemet en gang. Jobber innen helse. En pasient hadde rett og slett bæsjelukt fra munnen. Fant aldri ut hva det var da denne pasienten samarbeidet dårlig. Men av den grunn var det jo også dårlig tannhygiene. Så legen slo fast ved at det måtte være grunnen. 

Kan det sitte fast noe mellom et par tenner? Som du ikke ser og har sittet fast over tid? Kan du ha et lite hulrom hvor mat setter seg fast og får rett og slett ligge å råtne? Har du hvitt belegg bak i svelget? Bruker du noen medisiner (bivirkning)? Hvis man er tørr i munnen så kan det også gi lukt. Så da er det lurt å drikke mye vann, eller bruke pastiller som er ment for å øke spyttproduksjonen. 

Anonymkode: 09c3e...a8f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Har vært borti problemet en gang. Jobber innen helse. En pasient hadde rett og slett bæsjelukt fra munnen. Fant aldri ut hva det var da denne pasienten samarbeidet dårlig. Men av den grunn var det jo også dårlig tannhygiene. Så legen slo fast ved at det måtte være grunnen. 

Kan det sitte fast noe mellom et par tenner? Som du ikke ser og har sittet fast over tid? Kan du ha et lite hulrom hvor mat setter seg fast og får rett og slett ligge å råtne? Har du hvitt belegg bak i svelget? Bruker du noen medisiner (bivirkning)? Hvis man er tørr i munnen så kan det også gi lukt. Så da er det lurt å drikke mye vann, eller bruke pastiller som er ment for å øke spyttproduksjonen. 

Anonymkode: 09c3e...a8f

Takk for svar. Jeg har hatt dette problemet i over to år nå. Det kom helt plutselig ut fra ingenting en dag, jeg fikk fullstendig hetta og dro til legen neste dag, hvor utredning begynte. Legene fant altså ingenting galt. Ikke tannlegen heller. Jeg har ingen hull, aldri hatt tannkjøttproblemer. Problemet er veldig rart, det kommer og går, og lukten/smaken som kommer, har ulike varianter, enten noe surt yoghurt-aktig, eller bæsjelukt/smak, eller noe veldig kjemisk og rart. Og lange perioder er jeg helt fin. Kosten er stort sett lik hele tiden, har ikke funnet sammenhenger der. Ene legen nevnte at det kunne være oppfattelsen av lukt som har endret seg, at noe har endret seg i selve luktsenteret i hjernen. Det er for sikrets skyld tatt MR av hodet, to ganger, med et års mellomrom. Ingenting galt. En annen lege holdt en knapp på dårlig lukkemuskel, men anbefalte å ikke gjøre noe med det, da en sånn operasjon ofte ikke hjelper uansett.

Hvem vet hva dette er..  Syns det er rart at type lukt varierer, og at jeg går like lange perioder uten lukten som med lukten. Veldig frustrerende. Det hindrer meg i å date, og i å oppsøke steder hvor man er nærme andre mennesker (sånn sett er det deilig med corona nå..)

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 20.11.2017 den 22.29):

Jeg har et veldig flaut problem. Ånden min lukter bokstavelig talt bæsj. Jeg har god tannhelse, pusser tenner morgen og kveld, bruker tanntråd og har ingen betennelser i tannkjøttet, hull eller slikt. Ikke munntørrhet. Normalt kosthold tror jeg. Drar årlig til tannlege, og får gode tilbakemeldinger! Jeg opererte bort mandlene da jeg var liten, så det kan ikke være slike propper. Synes det kjennes ut som lukten kommer fra selve magen eller lungene, for selv med EN gang etter jeg har pusset tenner og brukt munnskyll så kommer den lukten igjen i tillegg til den friske tannkremlukten.

Jeg er helt fortvilet. Ingen har sagt noe, jeg håper det er fordi jeg har klart å kamuflere det, men jeg er redd det er fordi det er ubahgelig å si. Det hemmer meg veldig. Jeg klarer ikke kline med kjæresten min, har bare sex bakfra og føler meg ekkel på jobb.

HVA kan det være? HVA kan hjelpe?? 

Er det noen som har hatt det samme og kan fortelle meg hvordan jeg blir kvitt det??

Anonymkode: 3a8b6...109

Dette er noe som kommer fra magen og må være noe mat du spiser. 

Anonymkode: 1a7f1...50b

AnonymBruker
Skrevet

Har du betennelse i halsen eller noe? Jeg hadde faktisk nøyaktig samme problem som deg. Jeg har veldig god tannhelse selv, og lukter aldri nå lengre. Men det var en periode jeg opplevde at ånden min luktet så jævlig at jeg holdt meg unna folk når de snakka, og ikke prata selv. (Ble en god lytter med dårlig ånde as)😂. Men jo. Så dro jeg til tannlege under disse problemene, også sier han «du burde dra til legen du. Ikke tannlegen. Du har betennelse i halsen din». En annen gang fikk jeg dårlig ånde, og begynte med tanntråd, og dermed ble jeg bedre med en gang. Undersøk litt og hør med apoteket❤️

Anonymkode: ef0fe...c67

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Har du betennelse i halsen eller noe? Jeg hadde faktisk nøyaktig samme problem som deg. Jeg har veldig god tannhelse selv, og lukter aldri nå lengre. Men det var en periode jeg opplevde at ånden min luktet så jævlig at jeg holdt meg unna folk når de snakka, og ikke prata selv. (Ble en god lytter med dårlig ånde as)😂. Men jo. Så dro jeg til tannlege under disse problemene, også sier han «du burde dra til legen du. Ikke tannlegen. Du har betennelse i halsen din». En annen gang fikk jeg dårlig ånde, og begynte med tanntråd, og dermed ble jeg bedre med en gang. Undersøk litt og hør med apoteket❤️

Anonymkode: ef0fe...c67

Har ikke betennelse i halsen som jeg vet om iallefall. Hadde du betennelse i halsen uten at du merka det den gangen? Jeg har derimot en betennelse på skjoldbruskkjertelen, som er ufarlig og som skal brenne ut av seg selv innen et års tid, ifølge legen, men som jeg fortsatt kjenner litt til og fra etter et par år. Har lurt på om dette kan være årsaken, men endokrinologen som var overlege på avdelingen hadde aldri hørt om en sånn sammenheng🤔

• 1 måned senere...
AnonymBruker
Skrevet

Hvordan går det? Funnet ut noe mer ang det?

Spørr fordi jeg sliter med akkurat det samme, slitt med det i mange år og det har gitt meg en konstant frykt for dårlig ånde. 

Jeg har forresten svekket lukkemuskel, men har ikke fått noe videre oppfølgning/informasjon rundt det av lege. Fikk kun beskjed om å leve med det, men det hindrer meg i å være sosial og komfortabel rundt andre, så det er ikke akkurat lett å leve med.  Regner med lukten kommer av det.
Får ofte kommentarer på lukten også.

Anonymkode: 2b5ba...d0f

AnonymBruker
Skrevet

Bakterieflora. Ikke bruk munnskyll med alkohol.

Anonymkode: b7fca...308

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 9.4.2021 den 2.36):

Har ikke betennelse i halsen som jeg vet om iallefall. Hadde du betennelse i halsen uten at du merka det den gangen? Jeg har derimot en betennelse på skjoldbruskkjertelen, som er ufarlig og som skal brenne ut av seg selv innen et års tid, ifølge legen, men som jeg fortsatt kjenner litt til og fra etter et par år. Har lurt på om dette kan være årsaken, men endokrinologen som var overlege på avdelingen hadde aldri hørt om en sånn sammenheng🤔

Jeg var også plaget med svært dårlig ånde i lang tid, slik som du nevner. Jeg vet ikke, men jeg fikk konstatert betennelse i skjoldbruskkjertelen til slutt, Hashimotos. Kanskje det er en sammenheng. Diagnosen kan jo påvirke det meste i kroppen, dvs mage og fordøyelsen i dette tilfelle. 

Anonymkode: cb43b...151

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...