Gå til innhold

Omfanget av rasisme, er det mye rasisme?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen svarte ser ut til å bli møtt med rasisme nesten hvor de går. Andre svarte har knapt opplevd rasisme. Er det hudfarge folk reagerer på, eller er det annet?

Er rasisme et stort problem i Norge i 2017, eller er det ikke det? 

Jeg kjenner ingen rasister, har ingen på jobben, i nabolaget, slekta som ytrer seg rasistisk. 

Så ser en nynazister på TV som snakker om svarte som apekatter etc., og så har en helt ekstreme ting som Holmlia drapet. (Mener ikke å bagatellisere det!)

Men er det egentlig et stort hverdagsproblem? Er det i tilfellet et lokalt problem i visse deler av Oslo, eller er det mye rasisme? 

Anonymkode: baff7...7c8

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei rasisme er ikke et stort problem. Det er et problem, men ikke stort. Det mer en symbolsk sak. 

Kjønnsbasert vold, undertrykking og diskriminering er et langt større problem. Jeg ser ingen forskjell på kjønnsapartheid og raseapartheid. De er begge like alvorlige. Men den førstnevnte er i dag et langt større problem i omfang enn det sistnevnte.

Anonymkode: 701a1...8fe

Skrevet

Dere som uttaler dere, er dere hvite, siden dere tar så lett på det?  

Jeg har slektninger som er mørkhudede, og de har blitt kalt diverse rasistiske ting (jævla n*ger osv) siden de gikk i barnehagen. Noen ganger også pent pakket inn, ment som et kompliment: "Oi, jøss du som ser afrikansk ut, kan jo gå på ski!", men som likevel mellom linjene sier: "Du ser ikke ut som oss, du er annerledes." Det har også hendt offentlig. Og i fylla. Egentlig i alle situasjoner, fra en trikketur til ja... Det meste. Rasisme eksisterer. Det er jo bare å lese noen av trådene her inne om flyktninger, hvis folk snakker om mennesker på den måten rundt middagsbordet og barna deres hører på, så går de ikke på skolen neste dag med nyvunnen respekt for klassekamerater av annen etnisitet. 

Skrevet

Noen skriker jo opp om "rasisme" for hver minste lille ting da... 

Anonymkode: 2f05d...4a4

• Liker 1
Skrevet

Rasisme finnes. Det er ingen som hevder noe annet. Spørsmålet er hvor stort problemet er. Både i omfang og skadepotensial.

Det er selvsagt lite alright å bli kalt neger og annet. Men jeg mener den kjønnsbaserte volden, diskrimineringen og undertrykkingen er langt verre i faktisk skade, og omfang på skaden på det enkelte individ og for samfunnet. 

Man skal ikke slutte å kjempe mot rasisme, men de store ressursene må legges inn på det største problemet.

Anonymkode: 701a1...8fe

Skrevet

Ja, jeg er hvit, men min familie er svart. I det siste har jeg tenkt mye på rasisme. I vår familie er rasisme på nåværende tidspunkt et ikke-problem.

Hva vil fremtiden bringe? 

Anonymkode: baff7...7c8

Skrevet

Rasisme mot norske jenter er definitivt et stort problem. Helt sykt hvor mye negative stereotyper og nedlatende holdninger som aksepteres i visse miljøer mot norske jenter. Også "poteter" da.

Anonymkode: 7ee37...bb8

Skrevet

Jeg har aldri hørt om en eneste mørkhudet person som er blitt utsatt for rasisme i dette landet siden 60-tallet. Det er på tide å slutte å kalle nordmenn rasistiske, for det finnes ingen nordmann som er det. 

Anonymkode: 3869d...95f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...