Gå til innhold

Ukjent katt ute, gjorde jeg noe galt?

Anbefalte innlegg

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Du gjorde det helt rett. Må bare si en bitte litt ting. Min pus har chipp  men er ikke id merket da dyret nekter plent å gå med bånd rund halsen. Han har klart å kvitte seg med 7 stykker så da ga  jeg opp . Men jeg er veldig glad du gjorde det du gjorde.

Anonymkode: 92fa1...74a

Mente chip ja. vet at halsbånd funker ikke som sikker ID merking av en katt. For de faller av ganske lett. Noe de også skal, for å forhindre at katten blir kvalt når den setter seg fast i busker og trær. 
Denne katten hadde verken chip, tatovering i øret eller halsbånd. 

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Og du . Viss en eier lar katta gå ute nå . Da bryr eier seg så lite at de ikke bryr seg et fnugg om deg. 

Det jeg tenker også. Var ute i morges for å kaste søppel. Det var så kaldt at jeg var kald på hendene i flere timer etterpå. Det er 11- minus her nå med en sur vind som gjør det enda kaldere. Da det er en elv og et vann like ved. Så vinden er mye kaldere enn det yr rapporterer. Møtte på en nabo med hund, hun måtte løfte hunden hjem. For det ble for kaldt for potene. Prøver å tenke på at det er bra at katten er inne i varmen! Katter tåler kulde, men de har også en grense for hva kroppen tåler. Gruer meg til å dra på jobb i kveld, for det er så kaldt i dag. 

40 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Om den har en eier så er ikke den eieren egnet til å ha katt. Du skal absolutt ikke tvile på avgjørelsen din! Flere skulle gjort som deg 💜

Anonymkode: 04ece...351

Det jeg tenker også. For den var jo ute to hele netter og dager. Jeg sjekket minst en gang i timen. Var også ute i 7 timer til sammen. Ingen eier, ingen som kom å slapp den inn. En hel natt og dag ute i 10 minus er mye for en katt, mener nå jeg da. 

ts

Anonymkode: d063c...6da

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Og du . Viss en eier lar katta gå ute nå . Da bryr eier seg så lite at de ikke bryr seg et fnugg om deg. 

Hva legger du i, å gå ute nå? 

Min katt elsker å være ute. Han skulle egentlig være inne katt, men han mistrives til de grader uansett om han hadde en stor balkong og fikk være ute i bånd hver dag. 

Han får gå ut nå om han ønsker, men det blir korte turer. Da sitter han på hylla si forran vinduet når han vil inn. Vi har laget en løsning sånn at vi kan se han. Han har også fått en seng ute i høyden som han kan ligge på. Der er det lunt og godt, og han liker å ligge der når det er sol og speide utover. Han er ikke ute når vi er borte, eller om kvelden og natten. 

Katter tåler kulde dårligere enn mann tror, men så lenge de får komme inn om de ønsker. Så det ikke noe problem å la de være ute på vinteren. 

Skrevet
34 minutter siden, MissPierce skrev:

Min katt elsker å være ute. Han skulle egentlig være inne katt, men han mistrives til de grader uansett om han hadde en stor balkong og fikk være ute i bånd hver dag. 

Han får gå ut nå om han ønsker, men det blir korte turer. Da sitter han på hylla si forran vinduet når han vil inn. Vi har laget en løsning sånn at vi kan se han. Han har også fått en seng ute i høyden som han kan ligge på. Der er det lunt og godt, og han liker å ligge der når det er sol og speide utover. Han er ikke ute når vi er borte, eller om kvelden og natten. 

Katter tåler kulde dårligere enn mann tror, men så lenge de får komme inn om de ønsker. Så det ikke noe problem å la de være ute på vinteren. 

Vedkommende mener nok å hive ut katten å la den gå ute. Uten muligheter for å få komme inn når den trenger

• Liker 2
Skrevet
41 minutter siden, MissPierce skrev:

Som AB over sier. Problemet med denne katten, var at den var ute i over 48 timer i strekk. Det er mye i 10 minus. Den sto å mjauet konstant, dag og natt. Hadde det vært sommer så hadde jeg nok latt den være i en stund. Så fremt den ikke ser tovete, utsultet og skadet ut. Men som sagt, det er 10 minus her nå. og katten ble observert dag og natt, av meg og andre. 
Da jeg hadde katt så fikk den ut når den ville. Men så fulgte vi med på kjøkkenvinduet. For hun brukte å sitte utenfor for å få komme inn. Om sommeren var hun ute dag og natt, vinteren ble det korte turer. Av egen frivilje. Noen katter liker og tåler kulde mer enn andre. Men de skal fortsatt ikke tvinges til å være ute lengre enn de må om vinteren. 

Værmeldingen sier 10 minus, men i realiteten så er det mye, mye kaldere her. 

ts

• Liker 2
Skrevet
1 time siden, MissPierce skrev:

Mente å la katta gå  ute i timesvis uten å ha muligheten til å komme inn . Da bryr du deg fint litte om katta.  Katter er for det meste slekt med ørkenkatter og er ikke laget for kulde. Min Pus nekter å bruke kattekassa så han må ut men han er maks ute en time før han må inn å varme seg. 

• Liker 1
Skrevet (endret)
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Som AB over sier. Problemet med denne katten, var at den var ute i over 48 timer i strekk. Det er mye i 10 minus. Den sto å mjauet konstant, dag og natt. Hadde det vært sommer så hadde jeg nok latt den være i en stund. Så fremt den ikke ser tovete, utsultet og skadet ut. Men som sagt, det er 10 minus her nå. og katten ble observert dag og natt, av meg og andre. 
Da jeg hadde katt så fikk den ut når den ville. Men så fulgte vi med på kjøkkenvinduet. For hun brukte å sitte utenfor for å få komme inn. Om sommeren var hun ute dag og natt, vinteren ble det korte turer. Av egen frivilje. Noen katter liker og tåler kulde mer enn andre. Men de skal fortsatt ikke tvinges til å være ute lengre enn de må om vinteren. 

Værmeldingen sier 10 minus, men i realiteten så er det mye, mye kaldere her. 

ts

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Mente å la katta gå  ute i timesvis uten å ha muligheten til å komme inn . Da bryr du deg fint litte om katta.  Katter er for det meste slekt med ørkenkatter og er ikke laget for kulde. Min Pus nekter å bruke kattekassa så han må ut men han er maks ute en time før han må inn å varme seg. 

Da er vi helt enige du 😊 

Var det jeg trodde du mente, men vanskelig å vite da man kun ser det som står skrevet. 

Noen mener jo at katter kun skal være inne katter, for ellers så er man dyreplagere. Selv mener jeg det kommer helt ann på katten hva som lar seg gjøre. Noen trives som inne katter og liker ikke å være særlig ute, men andre mistrives sterk med å kunne få være inne. 

Katter er opprinnelig ørken dyr ja, så det tåler kulde dårligere enn de fleste tror. Pelsen er hovedsakelig laget for å holde varmen ute. Men det blir minus i ørkenen om natten , så de tåler noe kulde. (kaldeste som er målt i f.eks Sahara er - 10°) Bare ikke over tid uten å få varmet seg opp igjen. De kan også få frost skader på poter, øre og halen. 

Endret av MissPierce
Skrevet

Du gjorde helt rett. Om katten har en eier har eieren åpenbart ikke klart å ta vare på den! 

Anonymkode: 7728a...67a

Skrevet
På 20.11.2017 den 21.28, AnonymBruker skrev:

For et par dager siden så oppdaget jeg en katt ute. Var i midten av tunet her jeg bor. Det er en bod med varme i bakken der katten lå. 
Det har vært kaldt her, ned til 10 minus og rundt der hele dagen. 
Katten majuet veldig høyt og det var slik jeg oppdaget den. Første dagen så sto jeg ute i to timer. For katten var redd meg og freste til meg. Etter to timer så kom den bort til meg. Da oppdaget jeg at den var veldig tynn og hadde floker. Masse floker helt inn til skinnet. På hodet, under forlabbene som i underarmen og på magen. Store klaser med tovet pels. De på kroppen kan man lett gå glipp av som eier, men de på hodet skulle de ha merket. 
Den første natten så var jeg ute å så etter katten ofte. For å se om eierne hadde sluppet den inn. Fra klokken 2 til 5 på om kvelden/morgningen var jeg ute, en gang i timen. Katten satt der hele natten. Hele neste dag var den også der. Natt nr 2 så ble den skremt vekk av en nabohund. Kom tilbake neste morgen. Men en nabo sa at katten hadde gjemt seg under en bil hele natten. Igjen så sjekket jeg hver time og den satt den fremdeles. 

Da bestemte jeg meg for å ringe dyrebeskyttelsen. De kom da å hentet katten. Fikk beskjed om at de ikke fant noe id på den. De lokket til seg katten med mat og den slukte maten. Aldri sett en katt spise så fort før. Så den var tydeligvis sulten. 
Nå sitter jeg igjen med følelse av å ha gjort noe galt. Hva om den har en eier som bor her? Hva om jeg har "stjålet" en annen persons katt? 
Prøver å tenke at floker, utmagret og kald er gode tegn på at katten trenger hjelp. Men allikevel så har jeg litt panikk her jeg sitter. Får ikke til å glemme katten og det har gått flere dager nå. 

Hva mener dere? Gjorde jeg noe galt? Burde jeg ha ignorert katten og heller håpe at den bodde her?
Flere naboer har sagt at de ble vekket av mjauing. For det var høyt og konstant, dag og natt. Møtte på flere da jeg sto ute med katten i mange timer. 
Så om eieren bodde i en av de husene og blokkene i nærheten så hadde de hørt den. Jeg gjorde ingenting med katten, lot den være men fulgte med bare. Fikk rørt den litt første dag bare, for å sjekke etter halsbånd. Ellers så prøvde jeg å la den være. I tilfelle den bodde her. 

Hadde du ignorert katten, da hadde du gjort noe galt! Katten så ikke ut til å ha det bra. Du gjorde det eneste riktige for stakkars pusen <3  Håper det går bra med pus :) 

• Liker 1
Skrevet

Jeg synes du gjorde alt riktig, jeg. 

Gjest Herr Heftig
Skrevet

Når katten er i så dårlig forfatning spiller det ikke noen rolle om den har eier eller ikke. Bare å få den over i et nytt hjem.

Skrevet

Du gjorde det riktige! Tror til og med at jeg kan hoste frem en paragraf på at du har plikt til å hjelpe dyr i nød, men jeg gidder ikke. Poenget er at du er riktig skrudd sammen og kan sove godt i natt,som en annen her sa. Skulle ønske det var flere som deg her i verden. ♥️ Ikke bekymre deg for noen sint eier. 

• Liker 2
Skrevet

Du har gjort et godt arbeid, TS.

Du har reddet et liv. Sånt blir lagt merke til på positiv måte selv om ikke mange sier noe i nærmiljøet :)

Her er en annen katt som klarte seg takket være menneskelig innblanding. Det er mye som er likt her med din historie.

Anonymkode: e4df7...314

• Liker 1
Skrevet

Vet du, selv om det ikke hadde vært kaldt så mener jeg at resten av det du forteller er ille nok. Å la katten gå med floker er dyreplaging, og så var den veldig tynn i tillegg. Den er enten kommet langt vekk hjemmefra, eller ikke tatt ordentlig vare på av eier. Skyldfølelse for dette må du prøve å legge fra deg, det er bare tullete. :klem:

Jeg har sett en katt spise på den måten du beskriver og det er vondt. Man forstår at de har sultet. Takk for at du tok ansvar.

Anonymkode: 92383...c5b

• Liker 1
Skrevet

Jeg tar ALLE mishandlede katter jeg ser og du gjorde det eneste moralsk riktige.

Jeg har hatt "eiere " som tror de kan få katter tilbake etter å ha forsømt de totalt og i handling dømt kattene til en tidlig død.

ALDRI har de fått kloa på kattene igjen 😁!

Anonymkode: 3e760...d4f

• Liker 2
Skrevet

Så fint at du brydde deg, alt for mange katter som blir glemt av eierne sine eller roter seg bort fra hjemmet sitt.

• Liker 1
Annonse
Skrevet
17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du gjorde det helt rett. Må bare si en bitte litt ting. Min pus har chipp  men er ikke id merket da dyret nekter plent å gå med bånd rund halsen. Han har klart å kvitte seg med 7 stykker så da ga  jeg opp . Men jeg er veldig glad du gjorde det du gjorde.

Chip er det samme som id merking. Helt greit at katten ikke har halsbånd, mange katter som ikke aksepterer, eller ikke bør ha det (fort for å sette seg fast, selv med sikkerhetslås).

• Liker 1
Skrevet

Liten oppdatering. 
Sitter her i tårer nå. to ting har skjedd i dag. 
Jeg fikk en sms med info ang katten fra dyrebeskyttelsen. De sa at det var bra at jeg varslet. For katten hadde en skade på halen. De skrev det var et stygt brudd med åpne sår. Noe jeg ikke så under all den pelsen. 
Da jeg kom hjem så sto det blomster utenfor døren. Med et kort "Takk for at du bryr deg om de firbente - nabo med leilighetnummer*. Er en eldre mann som jeg møtte på flere ganger da jeg sto ute med katten. Eneste jeg fortalte at jeg hadde ringt dyrebeskyttelsen også. 

Nå kan jeg pustet lettet ut. synd at katten var skadet. Men det gir meg en indre ro, for nå vet jeg at jeg ikke gjorde noe galt. og den eneste som faktisk viste at jeg ringte dyrebeskyttelsen. virker ikke som at han har noen negative tanker rundt det heller. 

ts

• Liker 4
Skrevet
33 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Liten oppdatering. 
Sitter her i tårer nå. to ting har skjedd i dag. 
Jeg fikk en sms med info ang katten fra dyrebeskyttelsen. De sa at det var bra at jeg varslet. For katten hadde en skade på halen. De skrev det var et stygt brudd med åpne sår. Noe jeg ikke så under all den pelsen. 
Da jeg kom hjem så sto det blomster utenfor døren. Med et kort "Takk for at du bryr deg om de firbente - nabo med leilighetnummer*. Er en eldre mann som jeg møtte på flere ganger da jeg sto ute med katten. Eneste jeg fortalte at jeg hadde ringt dyrebeskyttelsen også. 

Nå kan jeg pustet lettet ut. synd at katten var skadet. Men det gir meg en indre ro, for nå vet jeg at jeg ikke gjorde noe galt. og den eneste som faktisk viste at jeg ringte dyrebeskyttelsen. virker ikke som at han har noen negative tanker rundt det heller. 

ts

Så utrolig godt at den katten fikk komme inn i varmen. Stakkars lille pus må jo ha hatt det vondt. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...