Gå til innhold

Ukjent katt ute, gjorde jeg noe galt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

For et par dager siden så oppdaget jeg en katt ute. Var i midten av tunet her jeg bor. Det er en bod med varme i bakken der katten lå. 
Det har vært kaldt her, ned til 10 minus og rundt der hele dagen. 
Katten majuet veldig høyt og det var slik jeg oppdaget den. Første dagen så sto jeg ute i to timer. For katten var redd meg og freste til meg. Etter to timer så kom den bort til meg. Da oppdaget jeg at den var veldig tynn og hadde floker. Masse floker helt inn til skinnet. På hodet, under forlabbene som i underarmen og på magen. Store klaser med tovet pels. De på kroppen kan man lett gå glipp av som eier, men de på hodet skulle de ha merket. 
Den første natten så var jeg ute å så etter katten ofte. For å se om eierne hadde sluppet den inn. Fra klokken 2 til 5 på om kvelden/morgningen var jeg ute, en gang i timen. Katten satt der hele natten. Hele neste dag var den også der. Natt nr 2 så ble den skremt vekk av en nabohund. Kom tilbake neste morgen. Men en nabo sa at katten hadde gjemt seg under en bil hele natten. Igjen så sjekket jeg hver time og den satt den fremdeles. 

Da bestemte jeg meg for å ringe dyrebeskyttelsen. De kom da å hentet katten. Fikk beskjed om at de ikke fant noe id på den. De lokket til seg katten med mat og den slukte maten. Aldri sett en katt spise så fort før. Så den var tydeligvis sulten. 
Nå sitter jeg igjen med følelse av å ha gjort noe galt. Hva om den har en eier som bor her? Hva om jeg har "stjålet" en annen persons katt? 
Prøver å tenke at floker, utmagret og kald er gode tegn på at katten trenger hjelp. Men allikevel så har jeg litt panikk her jeg sitter. Får ikke til å glemme katten og det har gått flere dager nå. 

Hva mener dere? Gjorde jeg noe galt? Burde jeg ha ignorert katten og heller håpe at den bodde her?
Flere naboer har sagt at de ble vekket av mjauing. For det var høyt og konstant, dag og natt. Møtte på flere da jeg sto ute med katten i mange timer. 
Så om eieren bodde i en av de husene og blokkene i nærheten så hadde de hørt den. Jeg gjorde ingenting med katten, lot den være men fulgte med bare. Fikk rørt den litt første dag bare, for å sjekke etter halsbånd. Ellers så prøvde jeg å la den være. I tilfelle den bodde her. 

Anonymkode: d063c...6da

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du gjorde helt rett:) Ikke ha dårlig samvittighet, den er i de beste hender nå💖

• Liker 21
Skrevet (endret)

Jeg har gjort det samme. Om den så har en eier så har ikke eieren tatt ansvar og passet på katten sin. Du gjorde helt rett! Kjempe bra at den kommer inn et trygt og varmt sted nå som det er kaldt. En katt som har et godt sted å bo burde heller ikke være så sulten. 

Jeg tenker også at alle ansvarlige katte eiere id merker katten!

Endret av Nerine_
  • Liker 8
Skrevet

Du gjorde det eneste riktige. Nå kan du sove godt i natt 😊

• Liker 7
Skrevet

Du gjorde helt rett, og takk for det💕

Mange vil ikke gjøre noe, fordi de er redd for å gjøre feil. Men Dyrebeskyttelsen vil prøve å finne ut om den har en eier før den blir adoptert bort. Det er flere grunner til at den er i dårlig forfatning. Den kan ha eiere som gir faen, den kan være hjemløs, eller den kan være etterlyst og sterkt savnet. 

• Liker 7
Skrevet

Takk for det finnes mennesker som deg som tenker på dyrest beste når de har det vondt. Hadde gjort nøyaktig det samme i samme situasjon, om så den hadde eier i nærheten så hadde katten vært neglisjert, slik tar man ikke vare på katt. I tillegg sier du den ikke var Id-Merket. Vises jo bare igjen hvor en uforsvarlig eier den har, og godt noen andre som har litt vett tok vare på katten.

Jeg sitter her med vondt følelse når jeg ser bort på min egen kosebamse, at noen kan være så slem med et dyr er for meg helt utrolig! 

Skrevet

Jeg synes du gjorde det rette :)

Anonymkode: 7da7d...3e8

• Liker 2
Skrevet

Du gjorde absolutt det rette :) 
Dyrebeskyttelsen sjekker etter ID, og om det ikke finnes ID på den, så blir det lagt ut "funnet-meldinger". 
Jeg har selv hatt katter i fosterhjem mens man lette etter eier, og kunne gjenforent eier og katt :) 

Du har ikke stjålet noen katter, du har vist omsorg for ett annet levende vesen som trengte det. 

Gjest Springfjær
Skrevet

Jeg hadde gjort akkurat det samme :) du gjorde virkelig noe bra! Katten kunne vært død om det ikke hadde vært for deg 💜

Skrevet

Du gjorde det riktige her, godt jobba! :) 

Anonymkode: bc5dd...979

Skrevet

Du gjorde det rette. Du reddet mest sannsynlig livet dens. 

Takk :lillesky2:

• Liker 3
Skrevet

Du gjorde ikke noe galt nei. Jeg hadde tatt katten inn lenge før.

Anonymkode: a37e1...cdd

• Liker 4
Skrevet

Takk for svar. Nå kan jeg puste lettet ut. har gått med høy puls i flere dager nå. Livredd for å få illsinte nabo på døren. Fordi mange naboer så meg ute med katten i to dager.  Så de vet hvem som da har "tatt" katten. Sto ute i timesvis i påvente av at eier skulle komme. Men ingen kom. Møtte på flere naboer som også hadde reagert på katten. For den mjauet konstant. Ikke på en "jeg vil ha kos" måte, men som om at den var hysterisk. At den ville ha noe, mat eller varme. Kanskje begge deler. Det var høyt og hysterisk og flere reagerte på det . Men de dro bare på skuldrene og forventet at eier skulle komme. 

Samtidig så føler jeg har gjort noe galt, tatt en annen persons katt. Prøver å fokusere på tre ting.
Den hadde floker, var veldig tynn og iskald. Tre gode grunner til å ringe dyrebeskyttelsen. 
Da jeg kjente flokene så ble jeg enda mer bekymret. For ingen oppegående katteeier lar en katt få så mange floker! Vet at pelsen kan floke seg lett. Men det skjer som oftest når de ikke børster pelsen daglig. Hadde langhåret katt før og hun fikk floker et par ganger. Men de var små fordi vi oppdaget dem fort. Ble aldri så ille som denne katten. Så jeg tenker at en oppegående eier hadde fikset flokene og unngått at de har blitt så store. For de var helt inn til skinnet og to var ganske store. Den ene var bakpå låret,katten satt å vasket seg hele tiden. Fikk sjekket det og hun lå å sleiket på en stor floke. Tror den må ha gjort vondt. For hun freste da jeg kom for nære flokene. 

Skulle ønske katten var id merket! Så hadde jeg slippet å bekymre meg sånn. Over om jeg har gjort noe galt eller ei. For om den var merket så hadde eieren fått den tilbake ganske raskt. 

ts

• Liker 2
Skrevet
41 minutter siden, _popcorn_ skrev:

Du gjorde absolutt det rette :) 
Dyrebeskyttelsen sjekker etter ID, og om det ikke finnes ID på den, så blir det lagt ut "funnet-meldinger". 
Jeg har selv hatt katter i fosterhjem mens man lette etter eier, og kunne gjenforent eier og katt :) 

Du har ikke stjålet noen katter, du har vist omsorg for ett annet levende vesen som trengte det. 

Jeg fikk beskjed om det. skulle få sms om den hadde id eller ei. Om den ikke hadde det så ville de legget ut en annonse på dyrebar, nettsiden og facebook profilen. Så om ingen melder så finner de en hjem til den. 
fikk en sms med at katten dessverre ikke hadde chip noen timer senere. 

ts

• Liker 2
Skrevet
49 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar. Nå kan jeg puste lettet ut. har gått med høy puls i flere dager nå. Livredd for å få illsinte nabo på døren. Fordi mange naboer så meg ute med katten i to dager.  Så de vet hvem som da har "tatt" katten. Sto ute i timesvis i påvente av at eier skulle komme. Men ingen kom. Møtte på flere naboer som også hadde reagert på katten. For den mjauet konstant. Ikke på en "jeg vil ha kos" måte, men som om at den var hysterisk. At den ville ha noe, mat eller varme. Kanskje begge deler. Det var høyt og hysterisk og flere reagerte på det . Men de dro bare på skuldrene og forventet at eier skulle komme. 

Samtidig så føler jeg har gjort noe galt, tatt en annen persons katt. Prøver å fokusere på tre ting.
Den hadde floker, var veldig tynn og iskald. Tre gode grunner til å ringe dyrebeskyttelsen. 
Da jeg kjente flokene så ble jeg enda mer bekymret. For ingen oppegående katteeier lar en katt få så mange floker! Vet at pelsen kan floke seg lett. Men det skjer som oftest når de ikke børster pelsen daglig. Hadde langhåret katt før og hun fikk floker et par ganger. Men de var små fordi vi oppdaget dem fort. Ble aldri så ille som denne katten. Så jeg tenker at en oppegående eier hadde fikset flokene og unngått at de har blitt så store. For de var helt inn til skinnet og to var ganske store. Den ene var bakpå låret,katten satt å vasket seg hele tiden. Fikk sjekket det og hun lå å sleiket på en stor floke. Tror den må ha gjort vondt. For hun freste da jeg kom for nære flokene. 

Skulle ønske katten var id merket! Så hadde jeg slippet å bekymre meg sånn. Over om jeg har gjort noe galt eller ei. For om den var merket så hadde eieren fått den tilbake ganske raskt. 

ts

Den tragiske skjebnen til Prinsen som ikke fikk hjelp i tide, er dessverre skjebnen til mange katter da ingen gjør noe😢😢

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/dyrene/ingen-ville-hjelpe-prinsen/a/10137808/

Du gjorde absolutt helt rett. Å igjen, takk så mye for det 💕

• Liker 1
Skrevet
21 minutter siden, MissPierce skrev:

Den tragiske skjebnen til Prinsen som ikke fikk hjelp i tide, er dessverre skjebnen til mange katter da ingen gjør noe😢😢

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/dyrene/ingen-ville-hjelpe-prinsen/a/10137808/

Du gjorde absolutt helt rett. Å igjen, takk så mye for det 💕

For en ufattelig trist sak! Det er viktig å bry seg. Alt hadde vært så enkelt om alle katter var id merket. Det burde bli påkrevd mener nå jeg. Spesielt nå til dags. Man flytter mer på seg nå og katter har en tendens til å vandre hjem igjen. 
Tenker bare på denne katten som vandret rundt her. Det bor over 100 personer i nærmeste omkrets. 3 høyblokker, 2 lavblokker og en rekke med hus.  + 4 bofellesskap bygg. Altså mange folk på en liten plass. Midt inni alle disse boligene som ligger i en sirkel, der lå katten i minst to dager og netter. Uten at noen gjorde noe. Flere reagerte på mjauingen. Så at noen klagde over bråk på facebook siden i sta. Men ingen gikk ut for å se om hva som feilet katten. Jeg tror denne katten har vært ute lenge. Men for 2 dager siden så kom kulden. Hittil så har det vært relativt mildt. Nå er det så kaldt at selv jeg slet med å være ute. Hunden til mamma ville ikke gå tur en gang. Passet han i helgen, måtte levere han tidlig for det ble for kaldt. Hos mamma, som bor 20 min unna var det ikke fult så kaldt. Tror katten søkte folk for å få hjelp, for den var veldig kald. 

ts

• Liker 2
Skrevet

Drømte om katten igjen i natt. Men i natt så drømte jeg om eieren. Eieren kom å knivstakk meg, fordi jeg hadde stjålet katten hans. Skyldfølelsen sitter dypt merker jeg. Følger med på dyrebeskyttelsen sine sider hele tiden. I håp om å lese at eieren har fått tilbake katten sin. Om den har en eier da. 

ts

Skrevet
15 timer siden, AnonymBruker skrev:

ts

Du gjorde det helt rett. Må bare si en bitte litt ting. Min pus har chipp  men er ikke id merket da dyret nekter plent å gå med bånd rund halsen. Han har klart å kvitte seg med 7 stykker så da ga  jeg opp . Men jeg er veldig glad du gjorde det du gjorde.

Anonymkode: 92fa1...74a

Skrevet

Og du . Viss en eier lar katta gå ute nå . Da bryr eier seg så lite at de ikke bryr seg et fnugg om deg. 

Anonymkode: 92fa1...74a

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Drømte om katten igjen i natt. Men i natt så drømte jeg om eieren. Eieren kom å knivstakk meg, fordi jeg hadde stjålet katten hans. Skyldfølelsen sitter dypt merker jeg. Følger med på dyrebeskyttelsen sine sider hele tiden. I håp om å lese at eieren har fått tilbake katten sin. Om den har en eier da. 

ts

Om den har en eier så er ikke den eieren egnet til å ha katt. Du skal absolutt ikke tvile på avgjørelsen din! Flere skulle gjort som deg 💜

Anonymkode: 04ece...351

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...