Gå til innhold

Hvilken utdannelse kan passe for meg?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har femmere i fag som; engelsk, samfunnslære/samfunnskunnskap historie, geografi, religion og etikk. Har femmere i flere fag, men orker ikke ramse opp alle, resten firere omtrent. Liker godt å lese og skrive, finner jeg noe som interesserer meg kan jeg fordype meg i timesvis og knapt merke tiden går. Men jeg er og en sosial person som liker å snakke/diskutere, og jeg bryr meg om andre. Vil gjerne hjelpe og føle jeg gjør noe meningsfylt. Men vil samtidig være realistisk og ikke brenne meg ut.

Er interessert i mye forskjellig egentlig, så synes det er vanskelig å bestemme seg. Har lyst på en utdannelse som gir meg gode muligheter for jobb,  og lønn som er til å leve av pluss litt mer. Samtidig er ikke lønnen viktigst..

Har noen gode forslag til meg🙂

Anonymkode: b6a1d...96b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Bortimot umulig å gi råd på bakgrunn av en så generell beskrivelse. 

Anonymkode: 3c092...645

• Liker 1
Skrevet

Det er problemet mitt..sukk. Hva mer informasjon kan jeg gi? Jeg interesserer meg for andre land og kulturer, liker å reise, liker interiør og er flink å tegne. Glad i dyr. Holder meg oppdatert på nyheter og samfunnsdebatter, selv om ikke alt er like hyggelig. Tror jeg kan ha en variert jobb, dvs ikke bare en fysisk jobb, for jeg liker godt å sitte i ro og jobbe. Liker å gi råd til andre og lytte til andre.

Skrevet

Tragikklærer. Alle andre jobber suger.

• Liker 2
Skrevet

Kanskje journalist kan være noe for deg? 

Skrevet

Jobbe hos NAV. Ta utdannelse som sosionom eller vernepleier. 

Anonymkode: fe397...f3a

Skrevet

Pedagogikk

Anonymkode: 34482...330

Skrevet

Tror du kan like jus. Mye skriving. Og masse diskusjon. Man må tenke selv, argumentere. Være kreativ. Ha evne til å sette ting i større perspektiv. Jeg var god i det samme som deg. Var innom BI og økonomiretningen. Det var ikke interessant og jeg gjorde det da heller ikke så bra.Begynte omsider på jus og angret ikke et sekund. Ulempen er at det kan være tungt å sitte mye stille på kontor. Alternativt i dag ville jeg valgt politi eller lærer. Tror begge deler er veldig givende yrker.

Anonymkode: cb134...057

Skrevet

Fordelen med jus er også at du vil være i stand til å jobbe med ulike ting. Mange tror man blir advokat men det er også veldig mange offentlige juriststillinger. Man kan bli politijurist, dommer, arbeide i barnevernet, Forbrukerrådet, Nav, Namsmannen, Fylkesmannen, kommuner, Mattilsynet, helsesektoren, ideelle organisasjoner osv.

Skrevet
8 timer siden, Sapree skrev:

Prøv denne testen, den gir ett lettere pekepinn for deg :) https://www.studentum.no/EducationTest/Start/8

Takk for tipset, det ble humanistiske Henrik på meg. Får finne noe innenfor det tenker jeg🙂

Skrevet

Psykologi

Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tror du kan like jus. Mye skriving. Og masse diskusjon. Man må tenke selv, argumentere. Være kreativ. Ha evne til å sette ting i større perspektiv. Jeg var god i det samme som deg. Var innom BI og økonomiretningen. Det var ikke interessant og jeg gjorde det da heller ikke så bra.Begynte omsider på jus og angret ikke et sekund. Ulempen er at det kan være tungt å sitte mye stille på kontor. Alternativt i dag ville jeg valgt politi eller lærer. Tror begge deler er veldig givende yrker.

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Fordelen med jus er også at du vil være i stand til å jobbe med ulike ting. Mange tror man blir advokat men det er også veldig mange offentlige juriststillinger. Man kan bli politijurist, dommer, arbeide i barnevernet, Forbrukerrådet, Nav, Namsmannen, Fylkesmannen, kommuner, Mattilsynet, helsesektoren, ideelle organisasjoner osv.

Takk, jeg har tenkt på juss siste tiden, men ikke tidligere. Har tenkt mest på statsvitenskap el lign. Vet ikke helt hvorfor, men har innbilt meg at det ikke er for meg. Dumt man setter seg i bås når man er ung. Har også begynt å tenke litt på lektorutdanningen. 

Tenkte på økonomi en periode, men tror jeg hadde kjedet meg der..

Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Psykologi

Er redd jeg vil bli utbrent av et slikt yrke. Husker jeg møtte en tidligere klassevenninne av min søster som er psykolog, veldig ung når hun var ferdig. Hun sa det var så stort ansvar og hun følte seg så sliten, hun savnet å jobbe på kafé..

Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker said:

Takk, jeg har tenkt på juss siste tiden, men ikke tidligere. Har tenkt mest på statsvitenskap el lign. Vet ikke helt hvorfor, men har innbilt meg at det ikke er for meg. Dumt man setter seg i bås når man er ung. Har også begynt å tenke litt på lektorutdanningen. 

Tenkte på økonomi en periode, men tror jeg hadde kjedet meg der..

Det som er viktig å huske på om man tar statsvitenskap eller lignende, er at det ikke nødvendigvis gir noen enkel inngang til jobb. Utdannelsen er veldig generell, og for de fleste relevante stillinger må man ha master. Hvis du synes statsvitenskap er spennende, kan man bruke fag herfra i lektorutdanningen med spesialisering i samfunnsfag også. Ellers støtter jeg juss om man har karakterer til det, og motivasjon til å gå på fem år med ganske intense studier. Det kan gi veldig mange muligheter. 

Hva med bibliotekar? Der kan man også ha relativt mange ulike muligheter, både innenfor folke- og fagbiblioteker. Bibliotekene er i dag også mye mer enn utlån av bøker. Det er veiledning, kulturelle arrangementer osv. 

Anonymkode: 3f441...70e

Skrevet

Nja bibliotekar fenger ikke helt. Jobbet lenge i bokhandel, og synes det i grunn er litt kjedelig, selv om jeg er glad i å lese selv.

Det dumme med juss og lektor er vel at man blir låst til å jobbe i Norge? Har alltid sett for meg at jeg skal bo i utlandet i fremtiden, i hvert fall for en stund. Eller finnes det muligheter?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...