Gå til innhold

Kjenner du noen som er medlem av mensa? Stemmer dette?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er det sant som fordomene sier at de er noen særinger med dårlig sosial og emosjonell kompetanse, eller er de helt vanlige?😊

Anonymkode: 61c5e...700

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

39 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er det sant som fordomene sier at de er noen særinger med dårlig sosial og emosjonell kompetanse, eller er de helt vanlige?😊

Jeg kjenner flere som kunne vært medlem av mensa,det som er felles for dem jeg kjenner, er at de har en helt rå humor og at de er veldig nysgjerrige av natur, altså mennesker som elsker ny kunnskap. Sosialt så vil jeg si at disse har mer emosjonell kompetanse enn menigmann, masse empati pluss veldig morsomme å være med :) .

Anonymkode: c6412...1a7

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, ikke sannt. Kjenner flere og de er hyggelige, morsomme og velfungerende mennesker

Anonymkode: 6b00c...4bd

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hvor har du egentlig hørt disse "fordommene" da? :P

Anonymkode: 3c89d...60f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg kjenner en. Han er helt normal. Jeg har ikke merket det på han.

Anonymkode: a73c7...43f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner både og; to stykker som er helt sosialt blåst, den ene er bare litt sær, den andre er veldig høy på seg. De to andre jeg kjenner; ene merker jeg ikke noe på, den andre er så sosialt kompetent at vedkommende snart kan si hva en person heter bare ved å se på dem:P Så tror nok ikke det ene utelukker det andre nei.

Anonymkode: 4334e...be5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg kjenner flere som kunne vært medlem av mensa,det som er felles for dem jeg kjenner, er at de har en helt rå humor og at de er veldig nysgjerrige av natur, altså mennesker som elsker ny kunnskap. Sosialt så vil jeg si at disse har mer emosjonell kompetanse enn menigmann, masse empati pluss veldig morsomme å være med :) .

Anonymkode: c6412...1a7

De kunne vært, men er det ikke, og det er hele forskjellen. De som velger å ikke være det, er en annen type enn de som velger å være med.

Kjenner en som er med som bekrefter det Ts skriver, men omtaler dem på en en lun måte. Hypotesen fra min venn er at det er en god del smartinger i næringslivet, akademia og departementsverdenen som kunne vært med, men de får anerkjennelse for sin iq gjennom jobben, og har gjennom utdannelse og jobb et stimulerende. De har ikke behov for Mensa-medlemskap. Mens endel Mensa-folk ikke enten har slik utdannelse eller et miljø som gir dem anerkjennelse for iq. Og så er det det at iq og streetsmart er to ulike ting, mens det kun er det første som måles i Mensa. Tror jeg selv kunne kvalifisert (utfra andre tester jeg har hatt), men skjønner liksom ikke ha man skal med et slikt medlemskap.

Anonymkode: 0ad67...5f8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg kjenner en, ja han er litt...spesiell sosialt sett. Han er godt likt og bidrar masse, så kan ikke unngå og like han. Vinnende vesen, bare litt...vanskelig å sette fingeren på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen med høy IQ ønsker ikke bli medlem i slike miljø. Så du har da en andel mennesker som scorer høy på en IQ test som tenker at de kan få noe ut av å bli medlem i mensa. Dette farger selvsagt hvilke type personligheter som blir medlem. 

Man må også skille mennesker som forstår sosiale regler- men som driter i dem, og de som faktisk ikke forstår når de "driter seg ut" sosialt. Jeg har merket at mange med høy IQ bryr seg mindre om å følge standard sosial oppførsel, de tenker og oppfører seg på sin egen måte som de synes er logisk. Noe som ikke trenger bety at de ikke forstår andre mennesker, men at de bare ikke bryr seg så mye om andre, at hvordan de fremstår, status og den slags spiller mindre rolle i livet deres. 

Anonymkode: dbb44...a58

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...