Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Litt usikker på om den hører hjemme her eller på Bil og trafikk forumet, men endte opp her siden det dreier seg om lover og regler.

Det har blitt innført piggdekk gebyr i flere byer og i den forbindelse har flere endt opp med å fjerne piggene i dekkene isteden for å måtte kjøpe nye dekk selv om det advares sterkt mot dette. En ting er privatbilister og deres moralske ansvar. Men jeg vet om et par små firma der de ansatte har måttet gjøre dette på firmabilene.

Hvor stort ansvar har eier av firmaet/bilene dersom det skulle skje en ulykke med en av disse bilene involvert? En han ansvarlig i det hele tatt eller må den ansatte ta hele støyten?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Eier av bilen (firma) skal sørge for at bilen er i forsvarlig stand, fører at den er i forskriftsmessig stand, men akkurat hvor grensen for uforsvarlig går er vanskelig å definere. Jeg ville sagt at dette var forsvarlig, selv om det er dumt.

Anonymkode: bc8fd...03e

  • Liker 1
Skrevet

Så lenge mønsterdybden i dekket er over 3mm er det ikke noe juridisk hinder for å fjerne piggene selv om det ikke er anbefalt. 

De som kjører bilene må jo selvfølgelig ta hensyn til at det er dårlige dekk, og kjøre deretter. Det er kun om man skaper ulykke når man ikke har kjørt etter forholdene man evt kan bli straffet. 

Skrevet

Det endrer egenskaper til dekkene og er ikke anbefalt. Se på vinterdekk som kommer uten pigg og se på noen med pigg. Da vil du se en betydelig forskjell på dekkene. 

  • Liker 2
Skrevet
21 timer siden, den skrev:

Litt usikker på om den hører hjemme her eller på Bil og trafikk forumet, men endte opp her siden det dreier seg om lover og regler.

Det har blitt innført piggdekk gebyr i flere byer og i den forbindelse har flere endt opp med å fjerne piggene i dekkene isteden for å måtte kjøpe nye dekk selv om det advares sterkt mot dette. En ting er privatbilister og deres moralske ansvar. Men jeg vet om et par små firma der de ansatte har måttet gjøre dette på firmabilene.

Hvor stort ansvar har eier av firmaet/bilene dersom det skulle skje en ulykke med en av disse bilene involvert? En han ansvarlig i det hele tatt eller må den ansatte ta hele støyten?

Kjører av bilen er ansvatlig for at bilen er i teknisk god nok stand til å kjøre på veien før han setter seg i bilen og starter. Eier er her helt uten skyld eller ansvar dersom det skjer noe på grunn av dekkene. Det samme gjelder for lastebilsjåfører som hvert år blir stoppet på blankslitte sommerdekk på høyfjellet.

Dette skulle du kjent til om du har førerkort. Det var en del av førerkortopplæringen og står i veitrafikkloven. Kanskje på tide med en oppfriskning av teorien?

Anonymkode: 99324...c0f

Skrevet

Hvem i all verden er villig til å risikere livet for at arbeidsgiver skal spare 1400 kroner i året? 1400 kroner de attpåtil kan trekke av på skatten. 

Anonymkode: 1da8b...e5a

  • Liker 1
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker said:

Hvem i all verden er villig til å risikere livet for at arbeidsgiver skal spare 1400 kroner i året?

Risikerer livet gjør du hver gang du setter deg bak rattet, det er kun et spørsmål om grad.
Vanskelige ansatte sørger man for å kvitte seg med. 

Anonymkode: 0cf11...87b

Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Risikerer livet gjør du hver gang du setter deg bak rattet, det er kun et spørsmål om grad.
Vanskelige ansatte sørger man for å kvitte seg med. 

Anonymkode: 0cf11...87b

Ved å fjerne piggene i dekkene deres, mener du? Eller "fikser" du bremsene også? Morroklumpen. :fnise:

Anonymkode: 1da8b...e5a

  • Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...