AnonymBruker Skrevet 20. november 2017 #1 Skrevet 20. november 2017 At man mister besinnelsen? Anonymkode: 56353...1fc
Perelandra Skrevet 20. november 2017 #2 Skrevet 20. november 2017 Jeg er vant med at det betyr å velte eller kante, men da kan det muligens også brukes i overført betydning?
Rumle Skrevet 20. november 2017 #3 Skrevet 20. november 2017 36 minutter siden, AnonymBruker skrev: At man mister besinnelsen? Anonymkode: 56353...1fc Jeg bruker det slik, ja 2
herremann Skrevet 20. november 2017 #4 Skrevet 20. november 2017 (endret) vi pleide å si "å klikke", "nå klikker jeg snart". men det er å miste besinnelsen, ja. Endret 20. november 2017 av herremann 1
solmåneogstjerner Skrevet 20. november 2017 #5 Skrevet 20. november 2017 Det betyr å velte. Også psykisk/i oppførsel 😊
Perelandra Skrevet 20. november 2017 #6 Skrevet 20. november 2017 At å tilte kan bety å miste besinnelsen, var faktisk nytt for meg, men det høres jo logisk ut. Når det velter eller tipper over for et menneske, mister man også besinnelsen.
himmeloghav Skrevet 21. november 2017 #7 Skrevet 21. november 2017 14 timer siden, Perelandra skrev: At å tilte kan bety å miste besinnelsen, var faktisk nytt for meg, men det høres jo logisk ut. Når det velter eller tipper over for et menneske, mister man også besinnelsen. Det samme som å sprekke regner jeg meg. Nå sprekker jeg (sinneutbrudd, greier ikke å ta meg sammen lenger).
GauteS Skrevet 21. november 2017 #8 Skrevet 21. november 2017 6 hours ago, himmeloghav said: Det samme som å sprekke regner jeg meg. Nå sprekker jeg (sinneutbrudd, greier ikke å ta meg sammen lenger). Å sprekke er helt riktig å miste besinnelsen, få et raseriutbrudd. Men å tilte, som egentlig betyr tippe eller velte, er ikke det et utbrudd som mer er på grensa til sinnssykdom? En er skjev, så på skrå at en er på nippen til å falle om. Og å ligge rett ut er ikke et bilde på raseri; heller sykdom, tror jeg. Tilte = at "det går rundt for ham"?
AnonymBruker Skrevet 21. november 2017 #9 Skrevet 21. november 2017 Vi sier også «å klikke» og det betyr det samme som tilte. Anonymkode: 0bd65...243
Gjest Uhumskheter Skrevet 21. november 2017 #10 Skrevet 21. november 2017 Vi sier tilte her jeg bor. Det betyr å tippe over mentalt. Eks: Sambo lot naboen røyke inne, og jeg tilta helt på ham så nå bor han i en ryggsekk under trappa.
Arabella Skrevet 21. november 2017 #11 Skrevet 21. november 2017 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vi sier også «å klikke» og det betyr det samme som tilte. Anonymkode: 0bd65...243 Her på KG klikker mange i vinkel, hva nå det innebærer.
T-Rex Skrevet 21. november 2017 #12 Skrevet 21. november 2017 Jeg vet ikke om "tilt" brukes på engelsk på samme måte som "tilte" på norsk. Om ikke, tror jeg uttrykket skyldes flipperspill. Når du blir så forbanna at du løfter spillet, for å få kula dit du vil, blir det "tilt".
AnonymBruker Skrevet 21. november 2017 #13 Skrevet 21. november 2017 2 minutter siden, Arabella skrev: Her på KG klikker mange i vinkel, hva nå det innebærer. Fordelen er at man kan ignorere dem man vil. Anonymkode: 0bd65...243
AnonymBruker Skrevet 21. november 2017 #14 Skrevet 21. november 2017 Tilte betyr og miste besinnelsen, samme som og "klikke".. har ikke kontroll over egne følelser, lar seg styre av raseri. Anonymkode: 91e19...27c
AnonymBruker Skrevet 23. november 2017 #15 Skrevet 23. november 2017 På 21.11.2017 den 16.56, Uhumskheter skrev: Vi sier tilte her jeg bor. Det betyr å tippe over mentalt. Eks: Sambo lot naboen røyke inne, og jeg tilta helt på ham så nå bor han i en ryggsekk under trappa. For meg og det jeg er vant til blir dette helt feil. Jeg tilter ikke på noen, jeg bare tilter. Men det er evt. han som får meg til å tilte. Jeg bruker "å klikke" på samme måten. Jeg klikker, jeg klikker aldri på noen (med mindre det er i form av et bilde med en hyperkobling, da). Anonymkode: 5e781...7ad 1
Mons Skrevet 2. desember 2017 #16 Skrevet 2. desember 2017 Blant båtfolk er å "tilte" et vanlig begrep. På hurtiggående båter bruker man vanligvis påhengsmotor eller innenbordsmotor med hekkaggregat. Hvis man skal kjøre fort i bølger og unngå at baugen slår hardt, forandrer man vinkelen mot akterspeilet. I dette tilfellet "tilter" man drevet/påhengsmotoren ut slik at baugen løfter seg og båten får mykere bevegelser. Sånn sett blir begrepet for meg en overreaksjon. Man "tilter helt" (gir fullt utslag på betjeningen) og baugen går rett til himmels. En forståelig reaksjon i motsetning til søsteren som er å "klikke". En mer plutselig og kanskje psykotisk reaksjon. Personlig har jeg i yngre dager tiltet helt både båt og mann. I dag har jeg båt med diesel innenbords og strak aksel i en såkalt halvplaner. Her kan ikke vinkelen propellen har mot skroget forandres. I stedet bruker man gjerne trim-flaps. To plater akter som kan justeres for å løfte/senke baugen ( i tillegg justere båten sideveis). Da kalles det å "trimme" båten. Merkelig nok har jeg ikke hørt noen misbruke begrepet på denne funksjonen 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå