Gå til innhold

Gulvkaldt - yttergang uten isolasjon

Anbefalte innlegg

Skrevet

Bor i et gammelt hus med en yttergang uten isolert gulv. Er gulvbelegg på gulvet. Nå som det er kaldt ute trekker kulden inn i gangen og stjeler en del av varmen fra andre rom, tross lukkede dører. Innetemeperaturen i gangen er ikke veldig ulik temperaturen ute. Vi skal pigge opp gulvet og få det isolert, men rekker ikke det i løpet av denne vinteren.

Hva kan man gjøre som en provisorisk løsning for å unngå for mye varmetap?

Har vurdert å legge teppefliser eller teppe på gulvet i vintermånedene. Tror dere dette kan ha litt effekt på varmetapet/kuldetrekken?

Forstår at lettvinte løsninger ikke vil gjøre underverker altså :)

Anonymkode: 4ba72...6ea

Videoannonse
Annonse
Skrevet
  • Kork er et materiale som isolerer svært godt både mot kulde (og varme) og støy. Men det er kostbart. Kanskje du kan få noe billige rester et sted?

Anonymkode: 85b4b...5a3

Skrevet

Takk for tips :)

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Takk for tips :)

Bare hyggelig :) Kanskje du kunne brukt korkbelegg + å legge noe oppå som en provisorisk løsning?
Og senere isolerer du på vanlig måte, og bruker korkbelegget på nytt under parketten eller det andre belegget som du skal ha i gangen?

Skrevet

Hei. Jeg måtte rette meg selv her: "Bare hyggelig :) Kanskje du kunne brukt korkbelegg korkunderlag + å legge noe oppå som en provisorisk løsning?
Og senere isolerer du på vanlig måte, og bruker korkbelegget korkunderlaget på nytt under parketten eller det andre belegget som du skal ha i gangen?"

Det finnes også korkbelegg som er behandlet slik at det ikke er meningen at noe skal ligge oppå

Skrevet

Jeg har et uisolert vindfang som er fryktelig kaldt, og jeg har lagt to filleryer oppå hverandre på gulvet. Har også tetningslist rundt begge dørene. 

Anonymkode: 82950...cd0

• Liker 2
Skrevet

Om korkgulv/ korkbelegg: http://www.dinside.no/bolig/korkgulvet-er-tilbake-i-nye-varianter/61296825

http://www.byggmakkerpluss.no/artikkel/125/Tips-til-alternative-gulvtyper

"Kork er et rent naturmateriale som gir et svakt fjærende belegg, noe som gjør det meget skånsomt mot ryggen. Derfor er det ypperlig i alle rom hvor man går mye, f.eks. kjøkkenet.

• Gulvkork leveres i ca. 3 og 6 mm tykke fliser som limes til ferdig undergulv, eller som «ferdiggulv» i 11–12 mm tykke elementer, dvs. kork limt på en underlagsplate (kan også klikkes sammen).
  • «Ferdiggulvet» skal ligge flytende, dvs. elementene legges sammen i not og fjær – evt. med lim.
  • Det er mange typer og sorter, de fleste med et slitelag i PVC, men det finnes også kork uten belegg. Denne skal oljes og vokses eller lakkes omtrent som et tregulv.
  • I og med at korken er fjærende, vil trykkmerker etter tynne hæler og møbler gå tilbake igjen.
  • God slitestyrke og motstandsdyktighet, men flekker bør fjernes raskt, da de ellers kan trekke gjennom overflaten og ned i korken.
  • Det finnes også ren underlagskork i bane, beregnet under alle slags gulvbelegg.
  • NB: Det er viktig at du først legger fuktsperre når du legger kork på gulv-på-grunn!
  • Rengjøring er som for andre gulv: med støvsuging, tørrmopping eller fuktig klut – ikke med rengjøringsmidler."

Skrevet

Tusen takk :) har enn så lenge lagt på et teppe som jeg hadde liggende nå, virker som det er blitt bittelitt bedre bare av det, om det ikke er hjernen som lurer meg :fnise: fryser hvertfall ikke av meg føttene!

• Liker 1
Skrevet

Nå som kulden er her vlle jeg lagt på et par lag filleryer. Også fikser dere dette til sommeren. Tetningslister er også en ide. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...