Gå til innhold

Hvorfor utsettes kvinner for mer vold enn menn ?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva er grunnen til dette ?

Anonymkode: 0288a...6f7

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Fordi noen menn er idioter. Thats why. 

Anonymkode: 3cf5a...c45

• Liker 1
Skrevet

Hvorfor er månen laget av cheddar-ost?

Anonymkode: 82ef5...e42

• Liker 1
Skrevet

Fordi kvinner oppsøker menn. Gjerne de mennene med mest testosteron og/eller psykopater. Det er som regel de mennene som er mest tiltrekkende på kvinner. Sjansen for å bli utsatt for vold er dermed skyhøyt over hva andre menn risikerer. 

Menn oppsøker ikke andre menn, og i alle fall ikke slike menn, og blir dermed ikke ofre for voldelige menns vold. 

Anonymkode: ef9a1...769

Skrevet

Ehh de gjør jo ikke det. Menn utsettes for MYE mer vold enn kvinner.

Anonymkode: e471d...704

• Liker 4
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Ehh de gjør jo ikke det. Menn utsettes for MYE mer vold enn kvinner.

Anonymkode: e471d...704

Løgn

• Liker 1
Gjest C.Tramell
Skrevet

De utsettes i alle fall oftere for grov fysisk partnervold enn menn, men jeg er usikker på om de utsettes for mer vold totalt sett(?). Menn, særlig unge menn, er jo ekstra utsatt for vold på byen, og kvinner kan være voldelige både mot sønner og døtre . Vold utført av kvinnelig partner er visstnok også mer vanlig enn man tror sa de på TV2 i morges, men den er ikke fullt så grov og farlig(fysisk) som den menn utsetter kvinner for. Kvinner står ofte for psykisk vold. Dette har jeg ikke egentlig peiling på, men jeg antar at grov vold fra menn mot kvinner ofte skyldes testosteron, kontrollbehov, kultur, rus eller tap av ære.

Skrevet (endret)

Ifølge tall fra FBI så er 77% av alle voldsofre menn. 4 av 5 drapsofre er også menn.

Jeg hører ofte kvinner si at de misunner menn fordi vi kan gå trygt i gatene uten å frykte blind vold/overgrep men realiteten er at bybildet er mye farligere for oss menn da statistikken ikke er på vår side. Vi har mye større sannsynlighet for å bli utsatt for gatevold.

Endret av WubWub
  • Liker 3
Skrevet

Helt sikkert mange feminister som svelger denne påstanden rått (selv om jeg tviler på at trådstarter egentlig tror på dette), men den er selvfølgelig riv ruskende gal. 

Gjest C.Tramell
Skrevet

Ifølge NHI er det omtrent som jeg trodde. https://nhi.no/familie/barn/partnervold/?page=1

Menn utsettes for langt mer tilfeldig vold/ ikke-familierelatert vold enn kvinner, menn 44% mot kvinner 22%.

Gutter og jenter utsettes for like mye vold fra foreldre, 5%. 

Begge kjønn opplever like mye partnervold 17%, men kvinner utsettes oftere for grov vold, kvinner 9%, menn 2%.

For voldtekt er det ca samme tall som for grov vold, kvinner 9% og menn litt under 2%.

Seksuelle overgrep for mennesker under 18 år: kvinner 20%, menn ca 8%.

Det kan se ut som det for menn er farligst å vanke ute på byen, mens kvinner er mest utsatt hjemme, i alle fall etter fylte 18 år.

Skrevet
1 time siden, WubWub skrev:

Ifølge tall fra FBI så er 77% av alle voldsofre menn. 4 av 5 drapsofre er også menn.

Jeg hører ofte kvinner si at de misunner menn fordi vi kan gå trygt i gatene uten å frykte blind vold/overgrep men realiteten er at bybildet er mye farligere for oss menn da statistikken ikke er på vår side. Vi har mye større sannsynlighet for å bli utsatt for gatevold.

Men dette er statistikken for vold generelt, ikke for blind vold. Å frivillig delta i, eller til og med starte opp, alt fra slåsskamper til gjengoppgjør, er ikke det samme som å bli utsatt for vold. Dersom så mange menn ikke selv aktivt hadde oppsøkt vold, hadde statistikken sett helt annerledes ut. Stort sett kan ikke-voldelige menn gå langt tryggere i gatene enn kvinner. 

Anonymkode: fcdcc...e35

Skrevet

Har ikke opplevd vold siden ungdomsskolen. Men så aldri kvinner bli utsatt fof vold.

Men det var en god del drittsekker av guttene (stort sett problembarn) som gikk sammen i gjenger pg angrep tilfeldige personer. Dessverre var det ofte meg som fikk gjennomgå.

Godt å tenke på at de aldri ble noe som helst. De damene som ble sammen med disse bytingene. Kan jeg nok tenke meg får kjenne vold på kroppen. Men det mener jeg at de mer eller mindre har valgt selv. 

Anonymkode: 2035d...2c0

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men dette er statistikken for vold generelt, ikke for blind vold. Å frivillig delta i, eller til og med starte opp, alt fra slåsskamper til gjengoppgjør, er ikke det samme som å bli utsatt for vold. Dersom så mange menn ikke selv aktivt hadde oppsøkt vold, hadde statistikken sett helt annerledes ut. Stort sett kan ikke-voldelige menn gå langt tryggere i gatene enn kvinner. 

På mange måter er dette rett. Gatevold rammer ikke like blindt som mange tenker - det er en viss gruppe i samfunnet som er i mest utsatt, den samme gruppen som er farligst i trafikken. Nemlig unge gutter. Ser jeg en ungdomsgjeng som står å reker i gata på kvelden så pleier jeg ta en omvei rundt de. Spesielt om de er åpenbart beruset. 

https://www.dagbladet.no/kultur/rammer-volden-blindt/65507047

Les avisene, se på fjernsyn; vold er et tema som dominerer. Budskapet er at tilfeldigheter, uflaks og uberegnelige voldsmenn gjør at også du kan rammes. Mener volden blind? Internasjonal forskning har i snart femti år sagt nei. Volden rammer uhyre selektivt. Utsatt er særlig (I) unge mennesker, (II) menn, (III) enslige,(IV) folk fra lav sosial klasse , (V) folk fra byer . Det siste tiåret har vi fått vite enda mer om det typiske offer.

Volden rammer ikke blindt, det typiske offer er:

en ung gutt

fra svakstilte sjikt i samfunnet

som har et problemfylt forhold til alkohol

som er voldelig

som bærer våpen.

Dette er hovedbildet

Skrevet
25 minutter siden, AnonymBruker said:

På tide å realitetsorientere seg og dette gjelder kun vold i nære relasjoner:

Norske omfangsundersøkelser viser at mellom hver fjerde og sjette person som noen gang har erfart grovnpartnervold så langt i livet er en mann. Det vil si vold som kategoriseres som å ha et stort potensial for å påføre fysiske skader, gjennom bruk av kvelertak, bruk av kniv eller annet våpen, banke hodet mot vegg. 2 prosent menn og 8 prosent kvinner mellom 20 til 54 år har noen gang erfart slik vold fra partner (Haaland,Clausen og Schei 2005). Mange menn utsatt for mishandling har i likhet med kvinner redusert psykisk helse(Hjemmen, Dalgard og Graff-Iversen 2002).

Gutter og jenter er i oppveksten om lag like utsatt for vold fra sine foreldre. Barn opplever like ofte grovefysiske krenkelser i oppveksten fra mødre som fra fedre. (Mossige og Stefansen, red, 2007)

Det eksisterer en spesielt stor kunnskapsmangel nasjonalt (og internasjonalt) om den volden i nære relasjoner som trolig flest gutter og menn er utsatt for av andre enn sin partner eller foreldre: brødre, andre familiemedlemmer, kamerater, utdannings- og arbeidskollegaer og i tilknytning til fritidsaktiviteter.

Reform mottar årlig om lag 45 henvendelser fra menn eller pårørende av menn utsatt for vold i nær relasjon. Mange beskriver vold av grov karakter. Henvendelsene gjelder i hovedsak vold som forskningslitteraturen beskriver som intim terrorisme. Mange av disse innringerne rapporterer selvmordstanker.

Når mellom hver fjerde og sjette person som noen gang i livet er utsatt for grov partnervold er en mann, er det trolig et betydelig antall menn som står utenfor et kjent hjelpeapparat. Herunder også et betydelig antall barn i følge med sine voldsutsatte fedre. Selv om enkelte krisesentre er åpne for menn, er tilbudet som helhet stengt for menn. Forståelsen blant publikum og hjelpeapparatet for øvrig er at krisesentertilbudet kun gjelder kvinner og barn. I familier der barn er vitne til, eller utsatt for, grov vold av mor, er det spesielt uheldig at krisesentertilbudet ikke er åpent for fedre i følge med barn.

https://reform.no/wp-content/uploads/2010/08/2008 Menn utsatt for vold i naere relasjoner.pdf

Anonymkode: b37ec...582

Skrevet

Min kjæreste gikk fra eksen fordi hun alltid endte opp med å slå han om de diskuterte/kranglet/var uenige om noe. Han er stor og sterk og ville aldri slått en kvinne, i hvert fall ikke en kjæreste. Selv om han aldri ble skadet eller fikk veldig vondt gadd han ikke mer.  

For å generalisere veldig så er ikke volden kvinner påfører menn grov, fordi vi er svakere og mindre. En person som er større og sterkere enn "motstanderen" har selvfølgelig større sjans for å påføre mer skade.

Jeg er 165 høy og veier drøye 50 kilo, han er 186 og veier rundt 110 kg ca. Sier seg selv at han ikke får nevneverdig vondt om jeg slår han. Er det greit at jeg slår han for det? NEI!

Anonymkode: 64fcb...126

Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva er grunnen til dette ?

Fornoe sludder og vås... 

Anonymkode: b7082...f9e

Skrevet
5 timer siden, WubWub skrev:

Man hører også stadig menn som sier at det er farlig for kvinner å gå alene ute sent på kvelden og natten selv om statistikken sier at det er farligere for menn. 

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Min kjæreste gikk fra eksen fordi hun alltid endte opp med å slå han om de diskuterte/kranglet/var uenige om noe. Han er stor og sterk og ville aldri slått en kvinne, i hvert fall ikke en kjæreste. Selv om han aldri ble skadet eller fikk veldig vondt gadd han ikke mer.  

For å generalisere veldig så er ikke volden kvinner påfører menn grov, fordi vi er svakere og mindre. En person som er større og sterkere enn "motstanderen" har selvfølgelig større sjans for å påføre mer skade.

Jeg er 165 høy og veier drøye 50 kilo, han er 186 og veier rundt 110 kg ca. Sier seg selv at han ikke får nevneverdig vondt om jeg slår han. Er det greit at jeg slår han for det? NEI!

Det sier seg selv at du ikke har mye å stille opp med mot han i eventuell slosskamp. Men selvsagt vil han kunne få vondt om du slår han med full kraft. (Like vondt som om du slår en på din egen størrelse eller mindre med full kraft). Og selvsagt vil du kunne påføre han skade. Faktisk drepe han om du går inn for det.

Skrevet
35 minutter siden, Thyra skrev:

Det sier seg selv at du ikke har mye å stille opp med mot han i eventuell slosskamp. Men selvsagt vil han kunne få vondt om du slår han med full kraft. (Like vondt som om du slår en på din egen størrelse eller mindre med full kraft). Og selvsagt vil du kunne påføre han skade. Faktisk drepe han om du går inn for det.

Selvfølgelig, men nå tenkte jeg på uten noen form for våpen, eller ting som kan bli brukt som våpen. Jeg har ingenting å stille opp med! Om jeg slår en som er halvparten av min størrelse vil den personen få mer vondt enn om jeg slår en som er dobbelt av min størrelse. Jeg får ikke veldig vondt når jeg blir slått av barnet mitt i sinne, hadde det derimot vært omvendt ville barnet fått veldig vondt.

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Selvfølgelig, men nå tenkte jeg på uten noen form for våpen, eller ting som kan bli brukt som våpen. Jeg har ingenting å stille opp med! Om jeg slår en som er halvparten av min størrelse vil den personen få mer vondt enn om jeg slår en som er dobbelt av min størrelse. Jeg får ikke veldig vondt når jeg blir slått av barnet mitt i sinne, hadde det derimot vært omvendt ville barnet fått veldig vondt.

Et lite barn klarer vanligvis ikke å slå så hardt. Et lite barn har vanligvis også ganske lav smerteterskel. Så å sammenligne en voksen som slår et barn med et barn som slår en voksen blir litt feil.

Men en voksen kvinne klarer å slå hardt nok til at det gjør vondt. Du kan fint knekke noens nese med knyttneven om du treffer riktig. Og det gjør selvsagt like vondt enten nesas eier er 50 kilo eller 100 kilo.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...