Gå til innhold

Sier man på jobbintervju at man er sykemeldt?

Anbefalte innlegg

Skrevet
13 timer siden, Ild skrev:

Med flere gode kandidater å velge i, ville jeg personlig valgt en som ikke uttalte fraser som at den man snakker med "ikke aner noe" om et tema

Beklager, men jeg ble provosert. Og jeg hadde selvsagt uttalt med annerledes i et intervju enn på Kvinneguiden. 

Jeg kjenner personer som har mistet synet (blaff, ikke for livet) på jobb, andre som kastet opp eller svimte av hver dag før de gikk på jobb. Kroppen sier ifra når ting ikke er som de skal. Derfor blir jeg provosert når noen sier at det er tåpelig å sykemelde seg pga dårlig arbeidsmiljø/ledelse. Personen jeg nevner over gikk på jobb til de stupte. Den ene gikk sågar på jobb (selv om personen var sykemeldt) etter stengetid for å ta unna jobb så kollegaene ikke skulle sitte med for mye. Så å si at arbeidsmoralen er lav blir helt feil. Sannheten er at de som møter veggen har strukket seg alt for langt. Jeg tror at dette er en sak man må ha opplevd selv for å forstå. 

Anonymkode: e459f...aca

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Du får som du sår. Løgn avler løgn.

Spør deg selv, vil du virkelig ha en arbeidsgiver som ikke setter pris på din dristige åpenhet?

I mine øyner vil en god arbeidsgiver sette stor pris på at noen tørr å være ærlig på et såpass vanskelig tema. Og det er en slik arbeidsgiver jeg vil ha. Så kan alle andre ta seg til rette med de arbeidsgiverene som setter pris på dekkhistorier.

Endret av Susanne23
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Derfor blir jeg provosert når noen sier at det er tåpelig å sykemelde seg pga dårlig ...

Vet ikke hvorfor du siterte meg, for dette har jeg ikke skrevet.

Skrevet
3 timer siden, Susanne23 skrev:

Du får som du sår. Løgn avler løgn.

Spør deg selv, vil du virkelig ha en arbeidsgiver som ikke setter pris på din dristige åpenhet?

I mine øyner vil en god arbeidsgiver sette stor pris på at noen tørr å være ærlig på et såpass vanskelig tema. Og det er en slik arbeidsgiver jeg vil ha. Så kan alle andre ta seg til rette med de arbeidsgiverene som setter pris på dekkhistorier.

Ja, det kan være bra å være ærlig med arbeidsgiver, men for at de som ansetter i det hele tatt skal bli ens arbeidsgiver så må man jo først få jobben, og da er det lite heldig å være overærlig i en intervjusituasjon. Før man blir ansatt kan jeg garantere deg at de som intervjuer ikke setter pris på dristig åpenhet vedrørende hvor stabil arbeidstaker man er. Ved å si rett ut at man er sykmeldt så maler man seg selv som ustabil arbeidskraft. Det er jo ikke sikkert akkurat det stemmer, men det er slik det fremstår for potensiell ny arbeidsgiver. De kjenner deg ikke, og vet ikke hvorvidt sykmelding har ført til mye fravær i gammel jobb, eller om det kan innebære forverring av sykdommen. Når det finnes mange andre kandidater å ta av, så vil ny potensiell arbeidsgiver satse på de man er mer sikre på. Det er kjipt hvis man har hatt mange sykdommer, men sånn er det dessverre. Derfor: Hvis man vet med seg selv at man er fullt ut arbeidsdyktig i ny stilling, så ville jeg ikke ha fortalt om dette på intervjuet. 

Anonymkode: 2d749...f91

Skrevet
On 11/21/2017 at 4:08 PM, AnonymBruker said:

Ja, det kan være bra å være ærlig med arbeidsgiver, men for at de som ansetter i det hele tatt skal bli ens arbeidsgiver så må man jo først få jobben, og da er det lite heldig å være overærlig i en intervjusituasjon. Før man blir ansatt kan jeg garantere deg at de som intervjuer ikke setter pris på dristig åpenhet vedrørende hvor stabil arbeidstaker man er. Ved å si rett ut at man er sykmeldt så maler man seg selv som ustabil arbeidskraft. Det er jo ikke sikkert akkurat det stemmer, men det er slik det fremstår for potensiell ny arbeidsgiver. De kjenner deg ikke, og vet ikke hvorvidt sykmelding har ført til mye fravær i gammel jobb, eller om det kan innebære forverring av sykdommen. Når det finnes mange andre kandidater å ta av, så vil ny potensiell arbeidsgiver satse på de man er mer sikre på. Det er kjipt hvis man har hatt mange sykdommer, men sånn er det dessverre. Derfor: Hvis man vet med seg selv at man er fullt ut arbeidsdyktig i ny stilling, så ville jeg ikke ha fortalt om dette på intervjuet. 

Anonymkode: 2d749...f91

Det er sant som du sier at ærlighet ikke er noe som blir satt nok pris på av en arbeidsgiver i dag. De leter etter det perfekte, og ikke den åpne og ærlige personen. Trist egentlig, da vi i dag skulle tro at vi satt mer pris på åpenhet og ærlighet og at dette var positive egenskaper og ikke et tegn på latskap og uforutsigbarhet. Sikkert også grunnen til at jeg har vært arbeidsledig i 15år. Hver gang så er jeg ærlig om min tid borte fra arbeidslivet og hvorfor. Jeg ønsker bare å få en sjanse til å bevise at jeg er en god arbeidstaker selv om jeg har vært blodærlig.

Anonymkode: 04542...36c

Skrevet
32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er sant som du sier at ærlighet ikke er noe som blir satt nok pris på av en arbeidsgiver i dag. De leter etter det perfekte, og ikke den åpne og ærlige personen. Trist egentlig, da vi i dag skulle tro at vi satt mer pris på åpenhet og ærlighet og at dette var positive egenskaper og ikke et tegn på latskap og uforutsigbarhet. Sikkert også grunnen til at jeg har vært arbeidsledig i 15år. Hver gang så er jeg ærlig om min tid borte fra arbeidslivet og hvorfor. Jeg ønsker bare å få en sjanse til å bevise at jeg er en god arbeidstaker selv om jeg har vært blodærlig.

Anonymkode: 04542...36c

Arbeidsgivere ser etter folk som kommer på jobb og utfører de oppgavene de er satt til. Arbeidstakere med stort fravær er en risiko for bedriften både ifht økonomi, belastning for andre medarbeidere, i relasjon med kunder/oppdragsgivere og kan være et hinder for at bedriften når sine mål. Det er sterkt stillingsvern og vanskelig å kvitte seg med ubrukelige folk i Norge, ergo er det viktig å gjøre en grundig screening før man ansetter noen. Åpne og ærlige personer uten høyt sykefravær er det rikelig av, da velger man selvfølgelig det. 

Hvis du har vært arbeidsledig i 15 år bør du for lengt ha tatt en grundig gjennomgang på hvordan du fremstår og presenterer deg selv. Det handler garantert om helt andre ting enn at du er blodærlig, sannsynligvis uttrykker du deg på en måte som setter i gang flyktresponsen hos intervjuerne. 

Anonymkode: 4cfe1...831

• Liker 4
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Arbeidsgivere ser etter folk som kommer på jobb og utfører de oppgavene de er satt til. Arbeidstakere med stort fravær er en risiko for bedriften både ifht økonomi, belastning for andre medarbeidere, i relasjon med kunder/oppdragsgivere og kan være et hinder for at bedriften når sine mål. Det er sterkt stillingsvern og vanskelig å kvitte seg med ubrukelige folk i Norge, ergo er det viktig å gjøre en grundig screening før man ansetter noen. Åpne og ærlige personer uten høyt sykefravær er det rikelig av, da velger man selvfølgelig det. 

Hvis du har vært arbeidsledig i 15 år bør du for lengt ha tatt en grundig gjennomgang på hvordan du fremstår og presenterer deg selv. Det handler garantert om helt andre ting enn at du er blodærlig, sannsynligvis uttrykker du deg på en måte som setter i gang flyktresponsen hos intervjuerne. 

Anonymkode: 4cfe1...831

TS her. Selv om jeg er sykemeldt nå har jeg veldig lite fravær ellers. Har vel jobbet 120% i flere år. Men det er vel derfor jeg har havnet her jeg er nå.. 

At man møter opp på jobb er for meg en selvfølge, og det har jeg alltid gjort. Så at arbeidsgivere trekker den konklusjonen for alle sykemeldte synes jeg er trist og veldig demotiverende. Skal jeg, som i utgangspunktet er flittig, arbeidsom og oppegående, sitte her som en potet resten av livet bare fordi jeg har vært ung, dum og uheldig med min første arbeidsgiver? 

Anonymkode: 83eeb...c78

Skrevet

Jeg holdt kjeft, jeg skiftet jobb på samme måte som deg. I ny jobb har jeg ikke vært borte 1 dag på 4 år

Anonymkode: 55709...953

Skrevet

Jeg er nok litt gammeldags her. Jeg ville ikke ansatt en som er sykemeldt hvis det ikke var for noe akutt og forbigående (brukket arm, graviditet osv). Problemet for TS er jo at en flink rekrutterer uansett vil oppdage at hun er sykemeldt. Det gjorde jeg en gang, og jeg sa til søkeren: Du kan vel ikke ta jobben når du er sykemeldt? Da sa kandidaten: Ja, men jeg er jo ikke SYK da! Jeg friskmelder meg når jeg får en ny jobb!

For meg er dette helt merkelig. Jeg har selvsagt full forståelse for at noen arbeidsmiljø /sjefer er uholdbare. Vel. Da SLUTTER man, eventuelt biter tenna sammen til man finner en ny jobb. Så TS, jeg anbefaler deg: Bli "frisk", møt på jobb og hold ut til du finner noe nytt. Eventuelt slutt. Da kan du får arbeidsledighetstrygd etter 6 uker. 

Anonymkode: 06339...8c5

• Liker 3
Skrevet
20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er nok litt gammeldags her. Jeg ville ikke ansatt en som er sykemeldt hvis det ikke var for noe akutt og forbigående (brukket arm, graviditet osv). Problemet for TS er jo at en flink rekrutterer uansett vil oppdage at hun er sykemeldt. Det gjorde jeg en gang, og jeg sa til søkeren: Du kan vel ikke ta jobben når du er sykemeldt? Da sa kandidaten: Ja, men jeg er jo ikke SYK da! Jeg friskmelder meg når jeg får en ny jobb!

For meg er dette helt merkelig. Jeg har selvsagt full forståelse for at noen arbeidsmiljø /sjefer er uholdbare. Vel. Da SLUTTER man, eventuelt biter tenna sammen til man finner en ny jobb. Så TS, jeg anbefaler deg: Bli "frisk", møt på jobb og hold ut til du finner noe nytt. Eventuelt slutt. Da kan du får arbeidsledighetstrygd etter 6 uker. 

Så du syns det er bedre at man får et hull i CV pga arbeidsledighet? Det sies jo at det er enda verre å skaffe seg jobb om man står som arbeidsledig. Så må man forklare hvorfor man sa opp sist jobb, og da er man jo like langt. Dessuten er jo ikke arbeidsledighetstrygd full lønn, og det kan vel også sies å være å snylte på nav/våre andres skattepenger om man bare skal slutte istedet for å gjøre en jobb for å komme seg vekk fra der man er. Jeg kan for såvidt forstå arbeidsgivere som ser etter friske folk, men det er så utrolig mange grunner for at folk er sykemeldt. Og det med stillingsvern, jeg har jobbet med personer som går inn under kategorien sosiopat og som fullstendig ødela flere mennesker på jobb, men som ingen har klart å få fjernet. Selv om vedkommede oppførte seg helt forferdelig mot kunder og forhindret flere avtaler på jobb, fikk de ikke sparket fyren. Men alle som ble sykemeldt og til slutt sluttet hadde de ingen problemer med. Helt utrolig.

Om jeg noen gang skulle være sykemeldt og i en søknadsprosess for ny jobb, vil jeg lyve å si jeg er sykemeldt pga en operasjon og at det kun er midlertidig. Her er løgn det beste, synes jeg.

Skrevet

Jeg er i samme situasjon og lurer på om de kan finne ut at man er sykemeldt på et vis?

Anonymkode: db9f4...91f

Skrevet
45 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så du syns det er bedre at man får et hull i CV pga arbeidsledighet? Det sies jo at det er enda verre å skaffe seg jobb om man står som arbeidsledig. Så må man forklare hvorfor man sa opp sist jobb, og da er man jo like langt. Dessuten er jo ikke arbeidsledighetstrygd full lønn, og det kan vel også sies å være å snylte på nav/våre andres skattepenger om man bare skal slutte istedet for å gjøre en jobb for å komme seg vekk fra der man er. Jeg kan for såvidt forstå arbeidsgivere som ser etter friske folk, men det er så utrolig mange grunner for at folk er sykemeldt. Og det med stillingsvern, jeg har jobbet med personer som går inn under kategorien sosiopat og som fullstendig ødela flere mennesker på jobb, men som ingen har klart å få fjernet. Selv om vedkommede oppførte seg helt forferdelig mot kunder og forhindret flere avtaler på jobb, fikk de ikke sparket fyren. Men alle som ble sykemeldt og til slutt sluttet hadde de ingen problemer med. Helt utrolig.

Om jeg noen gang skulle være sykemeldt og i en søknadsprosess for ny jobb, vil jeg lyve å si jeg er sykemeldt pga en operasjon og at det kun er midlertidig. Her er løgn det beste, synes jeg.

Ja vel, men poenget er jo at man ikke er syk, og derfor er dette misbruk av sykemelding. Ja, jeg synes det er OK å ha et hull i CVen på grunn av arbeidsledighet. Og det går også fint an å forklare på et intervju at man valgte selv å slutte fordi arbeidsmiljøet var spesielt dårlig. Det opplever jeg stadig vekk. (Hvis det er et mønster at alle sjefer man har hatt har vært "gale" så er det selvsagt en annen sak). Jeg er selvsagt klar over at sykepenger er full lønn i motsetning til arbeidsledighetstrygd, og det er nettopp derfor det er så lett å misbruke. Det jeg vil fram til er at du er ikke mye syk hvis du blir frisk igjen på dagen akkurat når du selv ønsker det (for eksempel hvis man får en ny jobb).

• Liker 3
Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja vel, men poenget er jo at man ikke er syk, og derfor er dette misbruk av sykemelding. Ja, jeg synes det er OK å ha et hull i CVen på grunn av arbeidsledighet. Og det går også fint an å forklare på et intervju at man valgte selv å slutte fordi arbeidsmiljøet var spesielt dårlig. Det opplever jeg stadig vekk. (Hvis det er et mønster at alle sjefer man har hatt har vært "gale" så er det selvsagt en annen sak). Jeg er selvsagt klar over at sykepenger er full lønn i motsetning til arbeidsledighetstrygd, og det er nettopp derfor det er så lett å misbruke. Det jeg vil fram til er at du er ikke mye syk hvis du blir frisk igjen på dagen akkurat når du selv ønsker det (for eksempel hvis man får en ny jobb).

Jeg kan sammenligne det å være i en jobbsituasjon som er så uholdbar at man sykemeldes med et barn som går på skolen og blir mobbet hver dag. Barnet skal lære seg fag og prestere, samtidig som det er livredd for friminuttene og plagingen som skjer da. Til slutt begynner barnet å klage over vondt i magen hver morgen og liten lyst til å gå på skolen. Alle vil ha forståelse for at barnet blir "frisk" av å bytte skole. Hvorfor skal ikke dette gjelde voksne? 

• Liker 1
Skrevet
På 20.11.2017 den 14.45, AnonymBruker skrev:

Jeg var på intervju idag og fortalte at jeg var sykemeldt fra min nåværende jobb. Jeg har rett og slett gått på en smell pga forferdelig dårlig arbeidsmiljø. 

Har alltid tenkt at det er best å være ærlig, og legen min rådet meg også å informere på eventuelle jobbintervju at jeg er sykemeldt. Hun hadde tydeligvis vært borti flere saker der potensielle arbeidstakere ikke informerte om sykemeldingen sin og det hadde skapt konflikter av ulike slag. 

Hva mener dere? Har jeg gjort en tabbe? Jeg føler selv at det er best å være ærlig, hadde følt meg ganske ille hvis jeg ikke hadde nevnt det. Men kanskje er det en dårlig takktikk i arbeidslivet og at jeg rett og slett er for dumsnill? Nå er jeg selvfølgelig livredd for at jeg ikke får jobben. Sett bort i fra at jeg er sykemeldt er jeg en ypperlig kandidat, med gode referanser. Jeg dør hvis jeg har rotet dette til nå...

Har du hørt noe fra jobben enda?

Jeg hadde ikke sagt noe, det er ikke relevant for jobben og sykmeldinger har de ikke noe med. De har heller ikke lov til å spørre om dette.

Anonymkode: 6c289...27c

• Liker 1
Skrevet

TS her. Jeg fikk jobben, hurra!

• Liker 1
Skrevet
På 20.11.2017 den 15.00, Ild skrev:

Er generelt skeptisk til de som har erfaring med "dårlige ledere", "dårlig arbeidsmiljø" eller "dårlige medarbeidere". Jeg er mer interessert i dem som ikke stoppes av problemer, men bidrar til å ta tak i det og løse det. Det blir veldig satt på spissen, men et intervju er kort og da er det for min del lurt å snakke mest om hva man har fått til sammen med andre og egen rolle i å få disse resultatene 

Problemet er at om man varsler om slike ting som dårlig arbeidsmiljø, mobbing etc så blir man sjelden hørt. Da kommer man ikke noen vei som regel, alt ettersom hvor mye man vil gjøre ut av det. Slik går flere firmaer glipp av flinke mennesker som sykmelder seg pga miljøet. Det er stor jobb å evt varsle, løse slik problemer.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...