Gå til innhold

Sier man på jobbintervju at man er sykemeldt?

Anbefalte innlegg

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det handler jo ikke om ærlighet så lenge du ikke lyver. Du er ikke pålagt å fortelle om din sykefraværshistorikk. Ny arbeidsgiver har ikke krav på denne informasjonen.

Jeg merker jo at du er utrolig defensiv på grensen til passiv-aggressiv i svaret ditt her, så det forundrer meg ikke at du skyver alt ansvar for ditt fravær over på lederen din. Du sier at over halvparten av dine kolleger har sluttet og «flere» er sykemeldt. Hva med de som ikke er sykemeldt? Som jeg forstår deg er ikke du spesielt utsatt for dette arbeidsmiljøet, men allikevel er du en av de som ikke klarer å gjøre det beste ut av situasjonen, men kaster inn håndkleet og skylder på alle andre.

Anonymkode: c2fcc...74d

Du kan umulig ha opplevd et skikkelig ræva arbeidsmiljø. Man kan være så pliktoppfyllende, dyktig og arbeidsom som bare det, men når det er utfrysning, trusler, man blir hetset og latterliggjort av leder, så gjør det noe med en. 

Anonymkode: e459f...aca

Skrevet
27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du kan umulig ha opplevd et skikkelig ræva arbeidsmiljø. Man kan være så pliktoppfyllende, dyktig og arbeidsom som bare det, men når det er utfrysning, trusler, man blir hetset og latterliggjort av leder, så gjør det noe med en. 

Du vet ingenting om meg. Jeg er ansatt i et lite firma (5 ansatte) med en sjef som definitivt har en personlighetsforstyrrelse.

Han er uberegnelig, truende i adferden sin og meget manipulerende og kravstor.

Så vennligst spar meg for antagelser om hvordan min arbeidssituasjon er. Jeg er for tiden på leting etter ny jobb, men jeg står allikevel i stillingen til jeg finner noe nytt.

Konsekvensen av at jeg blir sykemeldt er større arbeidsbelastning for kollegene mine. Akkurat slik TS beskriver at det var for henne, før hun selv valgte å sykemelde seg...

• Liker 2
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du vet ingenting om meg. Jeg er ansatt i et lite firma (5 ansatte) med en sjef som definitivt har en personlighetsforstyrrelse.

Så vennligst spar meg for antagelser om hvordan min arbeidssituasjon er. Jeg er for tiden på leting etter ny jobb, men jeg står allikevel i stillingen til jeg finner noe nytt.

Konsekvensen av at jeg blir sykemeldt er større arbeidsbelastning for kollegene mine. Akkurat slik TS beskriver at det var for henne, før hun selv valgte å sykemelde seg...

Utrolig fint at du klarer å stå i arbeidssituasjonen din. Vel, alle ære til deg. Jeg beklager at jeg ikke lenger klarte å bli skjelt ut foran kunder, løyet til, manipulert og mishandlet. Utrolig flott at du er så standhaftig, men ikke alle andre er like tøffe og sterke.

For øvrig var det ikke jeg som valgte å sykmelde meg, men fastlegen min.

Anonymkode: 000b0...ea0

• Liker 2
Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Utrolig fint at du klarer å stå i arbeidssituasjonen din. Vel, alle ære til deg. Jeg beklager at jeg ikke lenger klarte å bli skjelt ut foran kunder, løyet til, manipulert og mishandlet. Utrolig flott at du er så standhaftig, men ikke alle andre er like tøffe og sterke.

For øvrig var det ikke jeg som valgte å sykmelde meg, men fastlegen min.

Anonymkode: 000b0...ea0

Trenger ikke å beklage til meg. Men kanskje til kollegaene dine...

Skrevet

Og hvis sjefen din har mishandlet deg så ville jeg definitivt oppgitt det som grunn for sykemeldingen i neste intervju, hvis du fortsatt ønsker å fortelle om den.

Og ikke minst anmeldt han/henne til politiet og Arbeidstilsynet.

• Liker 1
Skrevet

Jepp, helt til han angriper deg, enten fysisk eller verbalt, på en måte som gjør at du selv også faller gjennom. En ting er å holde ut, en annen ting er hvor lenge man kan holde ut. Kjenner mange som har gått på en skikkelig smell, fordi de skulle være tøffe og holde ut. De kom aldri tilbake til arbeidslivet igjen...

Anonymkode: 2d749...f91

• Liker 1
Skrevet

Jepp, helt til han angriper deg, enten fysisk eller verbalt, på en måte som gjør at du selv også faller gjennom. En ting er å holde ut, en annen ting er hvor lenge man kan holde ut. Kjenner mange som har gått på en skikkelig smell, fordi de skulle være tøffe og holde ut. De kom aldri tilbake til arbeidslivet igjen...

Ja, det er godt mulig. Men i min verden så brukes ikke sykemelding som et forbyggende tiltak for å hindre at man blir syk.

Er man frisk nok til å jobbe, så mener jeg at man skal gå på jobb. Ikke bli hjemme for å forhindre at man blir syn i fremtiden.

• Liker 1
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Ja, det er godt mulig. Men i min verden så brukes ikke sykemelding som et forbyggende tiltak for å hindre at man blir syk.

Er man frisk nok til å jobbe, så mener jeg at man skal gå på jobb. Ikke bli hjemme for å forhindre at man blir syn i fremtiden.

Man får sykemelding fordi man er for SYK til å stå i arbeid. Er du frisk nok til å arbeide så får du ikke sykemelding! Å være sykemeldt er ikke et gode for de fleste, jo lengre man er borte fra arbeidslivet jo vanskeligere er det å komme tilbake igjen. Dette er legene VELDIG strenge på. Ingen mennesker har godt av å vandre hjemme uten noe å gå til. Et grunnleggende behov for alle og enhver er å føle seg nyttig, å kunne bidra til samfunnet. Så når legen min skrev ut sykemelding til meg var det fordi hun mente det var strengt nødvendig, ikke fordi jeg pent ba om det. Jeg var veldig syk. 

Anonymkode: 83eeb...c78

• Liker 2
Skrevet

Da kan jeg si deg at du ikke blir sykemeldt hvis det ikke er behov. De fleste leger har blitt strengere i dag, og er man ikke syk, så får man heller ikke sykemelding. Men man kan bli det av en elendig sosiopatisk sjef hvis man er uheldig å ha det. Og videre; jo, sykemelding kan i en viss grad brukes i forebyggende øyemed, dersom det allerede foreligger sykdom. Grunnen til det er at det er bedre med en kortere sykemelding, enn en lengre bare fordi man skulle være tøff. Det var ikke uten grunn at de jeg kjenner ikke kom tilbake til arbeidslivet, for ved å skulle være tøff å "stå i det" så gjorde de seg selv en bjørnetjeneste. De fikk kanskje litt bedre referanser fra jobben de ikke sykmeldte seg fra, men det hjelper jo lite når kroppen stenger helt ned på grunn av harde psykososiale belastninger, og derfor ikke kan få noen ny jobb. 

• Liker 2
Skrevet

Jeg har nå lest gjennom hele tråden og ser at det er veldig mye forskjellige tolkninger om hva man skal si til arbeidsgiver.

Jeg har selv vært stasjonssjef på en bensinstasjon. Problemet der var at eieren av bedriften blandet seg veldig mye opp i den daglige driften. Jeg gjorde alt jeg kunne for mine ansatte for at hennes innblanding ikke skulle gå ut over dem slik som det er gjort med deg i denne saken. Jeg forhindret mye sykemeldinger og tok altfor mye på meg selv. Saken her ble at jeg da fant ut at arbeidsmiljøloven i Norge bare er til pynt! Eieren hengte ut ansatte, monterte skjulte kameraer på lunsjrommet og på lageret for å se hva de ansatte gjorde når de ikke var ute i butikken, flyttet ansatte fra vaktplanen og forventet at jeg skulle ordne opp i styret dette resulterte i. Handel og kontor leser bare opp paragrafer og kan ikke gjøre stort annet enn å prøve og megle. Arbeidstilsynet skulle notere seg at jeg hadde tatt kontakt og sendte meg videre til datatilsynet iht. ulovlig kamera oppsett, men datatilsynet sa de skulle se på saken når de hadde kapasitet. Utifra han jeg snakket med ville dette ta lang lang tid. 8 mnd er gått og de er enda ikke kommet for å se på saken. Alt i alt trengte de forskjellige instansene som skal passe på en arbeiders rettigheter bevis for at situasjonene som forekommer er riktige. Jeg sa jeg spille inn de verbale ulovlighetene som pågikk, men fikk da klar beskjed om at det var ulovlig og kunne få rettslige konsekvenser som kunne gå utover meg. 

Så hvordan skal man håndtere slike situasjoner? Virker som det dessverre ikke er mye man kan gjøre med slike saker i verdens rikeste land. Når eieren av bedriften ble kontaktet svarte hun bare at dette ikke var tilfelle og sakene stoppet der.

Jeg mener at du skal være sykemeldt med GOD samvittighet til du finner deg en ny jobb som kan gi deg en bedre arbeidserfaring. Jeg ser at flere som har svart på denne linken ikke burde uttale seg grunnet liten forståelse for hvor gale situasjoner på arbeidsplassen kan bli og hvilke konsekvenser dette kan få for en ansatt.

Lykke til videre og jeg håper at neste arbeidsplass blir et bedre sted for deg :) 

• Liker 2
Skrevet

Jeg registrerer at jeg er fundamentalt uenig med flertallet her i hva som kan forventes av en arbeidstaker. Hvis du tror at alle dine problemer blir løst bare du får en snill sjef så tror jeg dessverre du tar feil.

Det er dessuten meget naivt å tro at det er så restriktivt med sykemelding som det fremstilles her, tvert i mot er det slett ikke uvanlig at leger skriver ut sykemelding for å «være greie» med pasienter.

Men samme det, vi kommer aldri til å bli enige i denne saken.

• Liker 4
Skrevet

Du trenger ikke opplyse om dette og det hadde ikke jeg gjort heller.

Du skal kun opplyse om ting som er relevant for jobben. Er du sykmeldt pga migrene pga problemer med pc-skjerm i inneværende jobb så er det relevant mtp denne jobben hvis den krever pc som verktøy. Feks.

• Liker 1
Skrevet
28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg registrerer at jeg er fundamentalt uenig med flertallet her i hva som kan forventes av en arbeidstaker. Hvis du tror at alle dine problemer blir løst bare du får en snill sjef så tror jeg dessverre du tar feil.

Det er dessuten meget naivt å tro at det er så restriktivt med sykemelding som det fremstilles her, tvert i mot er det slett ikke uvanlig at leger skriver ut sykemelding for å «være greie» med pasienter.

Men samme det, vi kommer aldri til å bli enige i denne saken.

Jeg tror ikke at alle mine problemer blir løst av en snill sjef. Men jeg forventer såpass at sjefen min kan jobben sin faglig sett, at han/henne kan få frem det beste av sine ansatte på en positiv måte, at det blir gitt konsekvenser der det trengs og ros når det går bra. En god sjef er ikke nødvendigvis en snill sjef. Men en god sjef burde evne å kunne ta til seg konstruktiv kritikk når samtlige sier opp jobben og/eller blir sykemeldte. Jeg kan mer faglig enn hva sjefen min gjør. Hun roter det ofte til og legger skylden på oss andre. Hvorfor gjør hun det? Fordi hun ikke har peiling på hva hun driver med. Hvordan hun i det hele tatt greide å kapre den jobben greier jeg ikke å forstå. 

Jeg er et arbeidsjern uten like, og jeg har både tall og referanser å vise tilbake til fra tidligere arbeidsforhold. Man skal jobbe når man er på jobb, man møter opp når man skal, man bidrar til et godt miljø og man hever og hjelper fram sine medarbeidere. Det skal man forvente av arbeidstakere. 

Hvordan vet du egentlig at det er så enkelt å få en sykemelding? Prøvd på det selv kanskje? Eller kjenner du noen som har greid å "lure" til seg en? Kanskje synser du bare ut fra det dårlige rykte sykemeldte har på seg fra før av? Psykisk helse er like vesentlig som fysisk helse. Vi er snart i år 2018, det er på tide at dette begynner å synke inn hos folk nå. 

Man har bare en helse, og den er det viktig å ta vare på. Å stå i en jobb koste hva det koste vil gir ingen stjerne i boka. Det du sitter igjen med er null energi, null livsgnist, feber som kommer og går, kvalme, oppkast ect. Å komme seg igjen etter en slik smell tar veldig lang tid. Min lege var ikke "snill" med meg som sykemeldte meg. Det var nummeret før innleggelse og helt nødvendig at jeg stoppet opp. Ikke at jeg forstår hvorfor jeg gidder å forsvare dette noe mer. Folk flest sykemeldes av en grunn. For mennesker er det viktig å trives. Mistrives man blir man tilslutt syk. Dette gjelder for alle levende organismer på denne kloden. Mistrivsel skaper stress, stress gir sykdom. 

• Liker 1
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skjønner at du er skeptisk. Men om du er klar over hvor mange dårlige ledere det finnes, så hadde du kanskje ikke ...

Med flere gode kandidater å velge i, ville jeg personlig valgt en som ikke uttalte fraser som at den man snakker med "ikke aner noe" om et tema

• Liker 1
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Helt håpløs at her i Norge, når dere liker ikke jobben din eller noe konflikter dukker opp, får dere så utrlig lett sykemeldinger. Gud, vet du hvor mange dårlig jobber jeg har hatt i mitt liv? Som arbeidsgiver ville jeg aldri ha ansatt en som var sykemeldt uten en lang prøve periode- feks i 1 år. 

Dere norske må virkelig suck it up!!

Anonymkode: d5a8e...e58

Det er jo kaldt, mørkt og veldig egalitært og smått i Norge og da blir mange syke.

Anonymkode: 657c4...5fa

Skrevet

Jeg tror ikke at alle mine problemer blir løst av en snill sjef. Men jeg forventer såpass at sjefen min kan jobben sin faglig sett, at han/henne kan få frem det beste av sine ansatte på en positiv måte, at det blir gitt konsekvenser der det trengs og ros når det går bra. En god sjef er ikke nødvendigvis en snill sjef. Men en god sjef burde evne å kunne ta til seg konstruktiv kritikk når samtlige sier opp jobben og/eller blir sykemeldte. Jeg kan mer faglig enn hva sjefen min gjør. Hun roter det ofte til og legger skylden på oss andre. Hvorfor gjør hun det? Fordi hun ikke har peiling på hva hun driver med. Hvordan hun i det hele tatt greide å kapre den jobben greier jeg ikke å forstå. 

Jeg er et arbeidsjern uten like, og jeg har både tall og referanser å vise tilbake til fra tidligere arbeidsforhold. Man skal jobbe når man er på jobb, man møter opp når man skal, man bidrar til et godt miljø og man hever og hjelper fram sine medarbeidere. Det skal man forvente av arbeidstakere. 

Hvordan vet du egentlig at det er så enkelt å få en sykemelding? Prøvd på det selv kanskje? Eller kjenner du noen som har greid å "lure" til seg en? Kanskje synser du bare ut fra det dårlige rykte sykemeldte har på seg fra før av? Psykisk helse er like vesentlig som fysisk helse. Vi er snart i år 2018, det er på tide at dette begynner å synke inn hos folk nå. 

Man har bare en helse, og den er det viktig å ta vare på. Å stå i en jobb koste hva det koste vil gir ingen stjerne i boka. Det du sitter igjen med er null energi, null livsgnist, feber som kommer og går, kvalme, oppkast ect. Å komme seg igjen etter en slik smell tar veldig lang tid. Min lege var ikke "snill" med meg som sykemeldte meg. Det var nummeret før innleggelse og helt nødvendig at jeg stoppet opp. Ikke at jeg forstår hvorfor jeg gidder å forsvare dette noe mer. Folk flest sykemeldes av en grunn. For mennesker er det viktig å trives. Mistrives man blir man tilslutt syk. Dette gjelder for alle levende organismer på denne kloden. Mistrivsel skaper stress, stress gir sykdom. 

Det stemner helt sikkert det du sier. Men jeg ville som intervjuer ikke visst dette med sikkerhet. Derfor er det lurt av deg å ikke legge ut om dette, eller "forklare deg". Legg mer vekt på hva du har levert, hvordan du har fått andre til å levere og hva du kan tilføre i jobben du søker på. 

Dersom det er vanskelig å få ny jobb, prøv å se om du kan jobbe som vikar/konsulent/selvstendig for å komme tilbake.

Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg var på intervju idag og fortalte at jeg var sykemeldt fra min nåværende jobb. Jeg har rett og slett gått på en smell pga forferdelig dårlig arbeidsmiljø. 

Har alltid tenkt at det er best å være ærlig, og legen min rådet meg også å informere på eventuelle jobbintervju at jeg er sykemeldt. Hun hadde tydeligvis vært borti flere saker der potensielle arbeidstakere ikke informerte om sykemeldingen sin og det hadde skapt konflikter av ulike slag. 

Hva mener dere? Har jeg gjort en tabbe? Jeg føler selv at det er best å være ærlig, hadde følt meg ganske ille hvis jeg ikke hadde nevnt det. Men kanskje er det en dårlig takktikk i arbeidslivet og at jeg rett og slett er for dumsnill? Nå er jeg selvfølgelig livredd for at jeg ikke får jobben. Sett bort i fra at jeg er sykemeldt er jeg en ypperlig kandidat, med gode referanser. Jeg dør hvis jeg har rotet dette til nå...

De er fint med ærlighet men du vil ikke få jobb så lenge du sier du er sykemeldt. 

Anonymkode: 2226b...2c8

Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De er fint med ærlighet men du vil ikke få jobb så lenge du sier du er sykemeldt. 

Anonymkode: 2226b...2c8

Da er det bare en ting å gjøre for min del og det er å vente på svar fra intervjuet. Gjort er gjort og sagt er sagt. Så får vi se hvordan det går...

Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Når helsen din er så ille så skjønner jeg at du har behov for sykemelding, håper du blir fort frisk og finner deg en annen jobb.

Skrevet
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har nå lest gjennom hele tråden og ser at det er veldig mye forskjellige tolkninger om hva man skal si til arbeidsgiver.

Jeg har selv vært stasjonssjef på en bensinstasjon. Problemet der var at eieren av bedriften blandet seg veldig mye opp i den daglige driften. Jeg gjorde alt jeg kunne for mine ansatte for at hennes innblanding ikke skulle gå ut over dem slik som det er gjort med deg i denne saken. Jeg forhindret mye sykemeldinger og tok altfor mye på meg selv. Saken her ble at jeg da fant ut at arbeidsmiljøloven i Norge bare er til pynt! Eieren hengte ut ansatte, monterte skjulte kameraer på lunsjrommet og på lageret for å se hva de ansatte gjorde når de ikke var ute i butikken, flyttet ansatte fra vaktplanen og forventet at jeg skulle ordne opp i styret dette resulterte i. Handel og kontor leser bare opp paragrafer og kan ikke gjøre stort annet enn å prøve og megle. Arbeidstilsynet skulle notere seg at jeg hadde tatt kontakt og sendte meg videre til datatilsynet iht. ulovlig kamera oppsett, men datatilsynet sa de skulle se på saken når de hadde kapasitet. Utifra han jeg snakket med ville dette ta lang lang tid. 8 mnd er gått og de er enda ikke kommet for å se på saken. Alt i alt trengte de forskjellige instansene som skal passe på en arbeiders rettigheter bevis for at situasjonene som forekommer er riktige. Jeg sa jeg spille inn de verbale ulovlighetene som pågikk, men fikk da klar beskjed om at det var ulovlig og kunne få rettslige konsekvenser som kunne gå utover meg. 

Så hvordan skal man håndtere slike situasjoner? Virker som det dessverre ikke er mye man kan gjøre med slike saker i verdens rikeste land. Når eieren av bedriften ble kontaktet svarte hun bare at dette ikke var tilfelle og sakene stoppet der.

Jeg mener at du skal være sykemeldt med GOD samvittighet til du finner deg en ny jobb som kan gi deg en bedre arbeidserfaring. Jeg ser at flere som har svart på denne linken ikke burde uttale seg grunnet liten forståelse for hvor gale situasjoner på arbeidsplassen kan bli og hvilke konsekvenser dette kan få for en ansatt.

Lykke til videre og jeg håper at neste arbeidsplass blir et bedre sted for deg :) 

Bra du forsøkte å stå opp for dine ansatte, men syntes du hadde en litt for tilbakelent holdning ovenfor offentlige instanser. Ja, det kan ta en del tid å få arbeidstilsynet, datatilsynet eller andre på banen, men du må purre og følge opp saker som er viktige. Dokumenter at det er satt opp kameraer ulovlig, f. eks. ved å avbilde og sende inn. Følg opp, ring. Jeg er heller ikke overrasket over at du fikk beskjed om at innspilling av samtaler kan være ulovlig, for det er nettopp det som er tilfelle. Eksempelvis kan man ikke uten videre ta opp en annen, men man kan ofte ta opp samtaler så lenge man er med i den selv. Her burde du ha tatt kontakt med advokat innen arbeidsrett. Og selvsagt trenger de offentlige instansene også bevis, hvis ikke blir det jo bare ord mot ord hvis arbeidsgiver nekter, og da kommer man ingen vei. Dette behøver man ofte litt hjelp til, via en god arbeidsrettsadvokat for eksempel. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...