AnonymBruker Skrevet 20. november 2017 #1 Skrevet 20. november 2017 Jeg var på intervju idag og fortalte at jeg var sykemeldt fra min nåværende jobb. Jeg har rett og slett gått på en smell pga forferdelig dårlig arbeidsmiljø. Har alltid tenkt at det er best å være ærlig, og legen min rådet meg også å informere på eventuelle jobbintervju at jeg er sykemeldt. Hun hadde tydeligvis vært borti flere saker der potensielle arbeidstakere ikke informerte om sykemeldingen sin og det hadde skapt konflikter av ulike slag. Hva mener dere? Har jeg gjort en tabbe? Jeg føler selv at det er best å være ærlig, hadde følt meg ganske ille hvis jeg ikke hadde nevnt det. Men kanskje er det en dårlig takktikk i arbeidslivet og at jeg rett og slett er for dumsnill? Nå er jeg selvfølgelig livredd for at jeg ikke får jobben. Sett bort i fra at jeg er sykemeldt er jeg en ypperlig kandidat, med gode referanser. Jeg dør hvis jeg har rotet dette til nå... Anonymkode: 83eeb...c78 1
Ild Skrevet 20. november 2017 #2 Skrevet 20. november 2017 Det kommer an på hvilke erfaringer den som intervjuer deg har. Jeg har erfaring med at kandidater som har vært sykemeldt tidligere oftere er sykemeldt, er lengere sykemeldt og derfor gjør det vanskeligere for arbeidsgiver ifht stabilitet og leveranseevne. Så for min del har jeg angret på disse ansettelsene, og det farger mine vurderinger fremover. Det er veldig synd. Ville vært mer positiv til å ansette en sykemeldt i en konsulentrolle, og så vurdert fast ansettelse. Er generelt skeptisk til de som har erfaring med "dårlige ledere", "dårlig arbeidsmiljø" eller "dårlige medarbeidere". Jeg er mer interessert i dem som ikke stoppes av problemer, men bidrar til å ta tak i det og løse det. Det blir veldig satt på spissen, men et intervju er kort og da er det for min del lurt å snakke mest om hva man har fått til sammen med andre og egen rolle i å få disse resultatene 13
T-Rex Skrevet 20. november 2017 #3 Skrevet 20. november 2017 16 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg var på intervju idag og fortalte at jeg var sykemeldt fra min nåværende jobb. Jeg har rett og slett gått på en smell pga forferdelig dårlig arbeidsmiljø. Anonymkode: 83eeb...c78 Jeg er ingen tilhenger av løgner, men i dette tilfellet unnlater du å si noe om det, eller lyver, om du må. Det er ikke noe å lure på. 7
AnonymBruker Skrevet 20. november 2017 #4 Skrevet 20. november 2017 TS her: Jeg tar jo tak i problemet mitt og finner en ny arbeidsplass. Når jeg sier at det er dårlig arbeidsmiljø så mener jeg det, og vi har sammen prøvd ALT for å få ting bedre. Over halvparten av mine kollegaer har sagt opp, og flere er sykemeldte. Nå har arbeidsmengden blitt så mye at jeg selv ikke har greid mer. Fagforeningen er også koblet inn, men det skjer veldig lite fra deres side. Min nåværende arbeidsplass er fullstendig texas, og det er ikke noen måte å løse de problemene som er der annet enn å vente på en eventuell konkurs.. Men jeg ønsker ikke å ødelegge helsen min pga en slik tåpelig arbeidsplass som den jeg har nå. Jeg er en problemløser av natur, men det går virkelig grenser for hvor mye dritt man skal være nødt til å finne seg i. Men i framtiden er altså løsningen å lyve om sykemelding? Anonymkode: 83eeb...c78
AnonymBruker Skrevet 20. november 2017 #5 Skrevet 20. november 2017 Jeg ville ikke ansatt en som var sykemeldt pga arbeidsmiljøet på nåværende arbeidsplass. Det sier i min oppfatning noe om arbeidsmoralen til kandidaten. Hvis det er din nåværende jobb som er årsak til at du ikke er på jobb så vil jo dette problemet forsvinne med ny arbeidsgiver. Syns derfor det er et merkelig råd fra legen din. Hadde du vært kronisk syk ville situasjonen vært annerledes, jeg ser at dette kan være grunn til konflikt dersom du ikke informerer om dette. Anonymkode: c2fcc...74d 12
T-Rex Skrevet 20. november 2017 #6 Skrevet 20. november 2017 (endret) 7 minutter siden, AnonymBruker said: TS her: Jeg tar jo tak i problemet mitt og finner en ny arbeidsplass. Når jeg sier at det er dårlig arbeidsmiljø så mener jeg det, og vi har sammen prøvd ALT for å få ting bedre. Over halvparten av mine kollegaer har sagt opp, og flere er sykemeldte. Nå har arbeidsmengden blitt så mye at jeg selv ikke har greid mer. Fagforeningen er også koblet inn, men det skjer veldig lite fra deres side. Min nåværende arbeidsplass er fullstendig texas, og det er ikke noen måte å løse de problemene som er der annet enn å vente på en eventuell konkurs.. Men jeg ønsker ikke å ødelegge helsen min pga en slik tåpelig arbeidsplass som den jeg har nå. Jeg er en problemløser av natur, men det går virkelig grenser for hvor mye dritt man skal være nødt til å finne seg i. Men i framtiden er altså løsningen å lyve om sykemelding? Anonymkode: 83eeb...c78 Jeg har forståelse for problematikken. Dersom forholdene er såpass små at "alle vet at det er Texas på arbeidsplass x", så er det innafor å fortelle om det, ellers ikke. Det hjelper ikke at du har "rett". Forteller du om dårlig arbeidsmiljø på nåværende arbeidsplass, og dette ikke allerede er kjent for de du forteller det til, har du tapt. Beklager, men sånn er det bare. Tillegg: jeg håper det jeg skriver her blir gjort til skamme, ved at du blir tilbudt jobben. Men erfaringsvis vil arbeidsgivere skygge unna folk med problemer, uansett hvor lite selvforskyldte disse problemene er. Endret 20. november 2017 av T-Rex 8
AnonymBruker Skrevet 20. november 2017 #7 Skrevet 20. november 2017 Helt håpløs at her i Norge, når dere liker ikke jobben din eller noe konflikter dukker opp, får dere så utrlig lett sykemeldinger. Gud, vet du hvor mange dårlig jobber jeg har hatt i mitt liv? Som arbeidsgiver ville jeg aldri ha ansatt en som var sykemeldt uten en lang prøve periode- feks i 1 år. Dere norske må virkelig suck it up!! Anonymkode: d5a8e...e58 7
AnonymBruker Skrevet 20. november 2017 #8 Skrevet 20. november 2017 2 minutter siden, T-Rex skrev: Jeg har forståelse for problematikken. Dersom forholdene er såpass små at "alle vet at det er Texas på arbeidsplass x", så er det innafor å fortelle om det, ellers ikke. Det hjelper ikke at du har "rett". Forteller du om dårlig arbeidsmiljø på nåværende arbeidsplass, og dette ikke allerede er kjent for de du forteller det til, har du tapt. Beklager, men sånn er det bare. Det handler jo ikke egentlig om man er sykemeldt eller ikke, det handler jo om man er ærlig eller ikke. Hvis man er sykemeldt men ikke sier noe så kan jo ikke arbeidsgiver vite at personen ble mer sykemeldt i framtiden på grunn av tidligere sykemeldinger. Her handler det om åpenhet. Men jeg tenker at jeg bare må ta lærdom av dette. Jeg er ikke sykemeldt for morroskyld, og alle kan oppleve å bli sykemeldt i løpet av livet. Jeg nekter å godta at det skal merke meg som en "dårlig arbeidstaker", for det er jeg ikke. Kjenner jeg blir provosert av at det tydeligvis er så lett å trekke den konklusjonen om en som er sykemeldt. Det er forferdelig mange dårlige ledere der ute, og jeg tør påstå at det er en like viktig side av sykefraværsstatistikken som at det er sytete arbeidstakere. Da er vel konklusjonen rett og slett at jeg aldri forteller på intervju at jeg er sykemeldt. Anonymkode: 83eeb...c78 5
T-Rex Skrevet 20. november 2017 #9 Skrevet 20. november 2017 2 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg nekter å godta at det skal merke meg som en "dårlig arbeidstaker", for det er jeg ikke. Anonymkode: 83eeb...c78 Du kan nekte så mye du vil, du blir stempla åkkesom. Jeg vet at det er mange som blir utbrent i en situasjon som du beskriver, på grunn av at de er pliktoppfyllende. Problemet ditt er at det hjelper ikke hva jeg vet om det. 2
AnonymBruker Skrevet 20. november 2017 #10 Skrevet 20. november 2017 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Helt håpløs at her i Norge, når dere liker ikke jobben din eller noe konflikter dukker opp, får dere så utrlig lett sykemeldinger. Gud, vet du hvor mange dårlig jobber jeg har hatt i mitt liv? Som arbeidsgiver ville jeg aldri ha ansatt en som var sykemeldt uten en lang prøve periode- feks i 1 år. Dere norske må virkelig suck it up!! Anonymkode: d5a8e...e58 Jeg elsker jobben min, men i dette tilfellet er det ikke bare en simpel konflikt. Og nei, man får ikke sykemelding utrolig lett, legen min mente det var veldig nødvendig for helsen min. Anonymkode: 83eeb...c78 1
AnonymBruker Skrevet 20. november 2017 #11 Skrevet 20. november 2017 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det handler jo ikke egentlig om man er sykemeldt eller ikke, det handler jo om man er ærlig eller ikke. Hvis man er sykemeldt men ikke sier noe så kan jo ikke arbeidsgiver vite at personen ble mer sykemeldt i framtiden på grunn av tidligere sykemeldinger. Her handler det om åpenhet. Men jeg tenker at jeg bare må ta lærdom av dette. Jeg er ikke sykemeldt for morroskyld, og alle kan oppleve å bli sykemeldt i løpet av livet. Jeg nekter å godta at det skal merke meg som en "dårlig arbeidstaker", for det er jeg ikke. Kjenner jeg blir provosert av at det tydeligvis er så lett å trekke den konklusjonen om en som er sykemeldt. Det er forferdelig mange dårlige ledere der ute, og jeg tør påstå at det er en like viktig side av sykefraværsstatistikken som at det er sytete arbeidstakere. Da er vel konklusjonen rett og slett at jeg aldri forteller på intervju at jeg er sykemeldt. Anonymkode: 83eeb...c78 Det handler jo ikke om ærlighet så lenge du ikke lyver. Du er ikke pålagt å fortelle om din sykefraværshistorikk. Ny arbeidsgiver har ikke krav på denne informasjonen. Jeg merker jo at du er utrolig defensiv på grensen til passiv-aggressiv i svaret ditt her, så det forundrer meg ikke at du skyver alt ansvar for ditt fravær over på lederen din. Du sier at over halvparten av dine kolleger har sluttet og «flere» er sykemeldt. Hva med de som ikke er sykemeldt? Som jeg forstår deg er ikke du spesielt utsatt for dette arbeidsmiljøet, men allikevel er du en av de som ikke klarer å gjøre det beste ut av situasjonen, men kaster inn håndkleet og skylder på alle andre. Anonymkode: c2fcc...74d 4
AnonymBruker Skrevet 20. november 2017 #12 Skrevet 20. november 2017 4 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg elsker jobben min, men i dette tilfellet er det ikke bare en simpel konflikt. Og nei, man får ikke sykemelding utrolig lett, legen min mente det var veldig nødvendig for helsen min. Anonymkode: 83eeb...c78 Jeg var en butikksjef i en butikk i flere år. JA, det er lett som fæn å få sykemelding her. Anonymkode: d5a8e...e58 2
AnonymBruker Skrevet 20. november 2017 #13 Skrevet 20. november 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Det handler jo ikke om ærlighet så lenge du ikke lyver. Du er ikke pålagt å fortelle om din sykefraværshistorikk. Ny arbeidsgiver har ikke krav på denne informasjonen. Jeg merker jo at du er utrolig defensiv på grensen til passiv-aggressiv i svaret ditt her, så det forundrer meg ikke at du skyver alt ansvar for ditt fravær over på lederen din. Du sier at over halvparten av dine kolleger har sluttet og «flere» er sykemeldt. Hva med de som ikke er sykemeldt? Som jeg forstår deg er ikke du spesielt utsatt for dette arbeidsmiljøet, men allikevel er du en av de som ikke klarer å gjøre det beste ut av situasjonen, men kaster inn håndkleet og skylder på alle andre. Anonymkode: c2fcc...74d De som ikke er sykemeldte har sluttet. De som jobber der nå er nyansatte og har antakeligvis litt mer energi på lager, enn så lenge. Ja, jeg blir litt sint av svarene jeg får her, fordi jeg blir oppriktig lei meg av å bli stemplet som en "dårlig" arbeidstaker. Det føler så utrolig urettferdig for jeg er dyktig og flink i jobben min. Lederen min driver med ulovligheter, til og med seksuell trakassering. Men hva kan fagforeningen hjelpe til med når det ikke finnes bevis? Jeg har holdt ut lengre enn nødvendig, og jeg burde egentlig kastet inn håndkleet for lenge siden. Jeg er uenig i at jeg skylder på alle andre, for jeg har virkelig prøvd å løse problemene på jobben min. Anonymkode: 83eeb...c78 2
AnonymBruker Skrevet 20. november 2017 #14 Skrevet 20. november 2017 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja, jeg blir litt sint av svarene jeg får her, fordi jeg blir oppriktig lei meg av å bli stemplet som en "dårlig" arbeidstaker. Det føler så utrolig urettferdig for jeg er dyktig og flink i jobben min. Lederen min driver med ulovligheter, til og med seksuell trakassering. Men hva kan fagforeningen hjelpe til med når det ikke finnes bevis? Anonymkode: 83eeb...c78 Det er ingen som sier du er en dårlig arbeidstaker, men det er fort gjort å dra den konklusjonen da din ny arbeidsgiver ikke kjenner til din nåværende jobbsituasjon godt nok til å bedømme om sykemeldingen er berettiget. Er det to kanditater som er like gode og den ene for øyeblikket er sykemeldt, tror jeg ikke valget blir vanskelig for arbeidsgiver. Anonymkode: 04a09...78c 4
AnonymBruker Skrevet 20. november 2017 #15 Skrevet 20. november 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Det er ingen som sier du er en dårlig arbeidstaker, men det er fort gjort å dra den konklusjonen da din ny arbeidsgiver ikke kjenner til din nåværende jobbsituasjon godt nok til å bedømme om sykemeldingen er berettiget. Er det to kanditater som er like gode og den ene for øyeblikket er sykemeldt, tror jeg ikke valget blir vanskelig for arbeidsgiver. Anonymkode: 04a09...78c Sant nok. Men da får jeg lære av dette og passe bedre på hva jeg sier i fremtiden. Føler bare selv at jeg hadde gjort noe galt ved å ikke informere om det. Anonymkode: 83eeb...c78
AnonymBruker Skrevet 20. november 2017 #16 Skrevet 20. november 2017 Du har fått velmenende råd og ærlige svar på spørsmålet ditt. Jeg beklager hvis du ikke ville ha mer enn et ja/nei svar uten begrunnelse. Da skal jeg omformulere meg: Nei, jeg syns ikke du skal fortelle på intervju at du er sykemeldt på grunn av dårlig arbeidsmiljø. Anonymkode: c2fcc...74d 3
AnonymBruker Skrevet 20. november 2017 #17 Skrevet 20. november 2017 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du har fått velmenende råd og ærlige svar på spørsmålet ditt. Jeg beklager hvis du ikke ville ha mer enn et ja/nei svar uten begrunnelse. Da skal jeg omformulere meg: Nei, jeg syns ikke du skal fortelle på intervju at du er sykemeldt på grunn av dårlig arbeidsmiljø. Anonymkode: c2fcc...74d Setter stor pris på alle tilbakemeldinger, tusen takk Anonymkode: 83eeb...c78
AnonymBruker Skrevet 20. november 2017 #18 Skrevet 20. november 2017 Sykemeldt pga fysisk sykdom eller ulykke? No problem. Utbrent, dårlig arbeidsmiljø, vanskelig sjef? Problem. Sist vi lyste ut en stilling fikk vi over 150 søkere, så potensielle risikoansettelser taper fort kampen, dessverre. Jeg synes ikke du skal si noe. Anonymkode: a0942...3c7 6
AnonymBruker Skrevet 20. november 2017 #19 Skrevet 20. november 2017 Jeg jobbet i en nattevaktstilling, og var sykemeldt fordi kroppen ikke klarte å jobbe natt mer. Sa i intervjuet at jeg søkte ny jobb fordi jeg hadde problemer med å jobbe natt, men unnlot å fortelle at jeg var sykemeldt. Fikk muntlig svar om at jeg fikk jobben. Så fikk lederen høre at jeg var sykemeldt, og trakk tilbudet... Jeg var godt kvalifisert, og har aldri vært i konflikter. Har heller aldri fått klager på jobben jeg har gjort. Så for min del hadde det nok vært lurest å være ærlig😀 Men fikk enda mer spennende jobb etterpå, så det endte bra, og har hatt svært lite sykefravær siden😀 Anonymkode: 3af28...27e
AnonymBruker Skrevet 20. november 2017 #20 Skrevet 20. november 2017 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Jeg jobbet i en nattevaktstilling, og var sykemeldt fordi kroppen ikke klarte å jobbe natt mer. Sa i intervjuet at jeg søkte ny jobb fordi jeg hadde problemer med å jobbe natt, men unnlot å fortelle at jeg var sykemeldt. Fikk muntlig svar om at jeg fikk jobben. Så fikk lederen høre at jeg var sykemeldt, og trakk tilbudet... Jeg var godt kvalifisert, og har aldri vært i konflikter. Har heller aldri fått klager på jobben jeg har gjort. Så for min del hadde det nok vært lurest å være ærlig😀 Men fikk enda mer spennende jobb etterpå, så det endte bra, og har hatt svært lite sykefravær siden😀 Anonymkode: 3af28...27e Var du ærlig om sykemeldingen andre gangen da? Tenker selv at det er lurest å være ærlig om slike ting, sånn at arbeidsgiver ikke finner ut av sykemeldingen på egenhånd. 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Sykemeldt pga fysisk sykdom eller ulykke? No problem. Utbrent, dårlig arbeidsmiljø, vanskelig sjef? Problem. Sist vi lyste ut en stilling fikk vi over 150 søkere, så potensielle risikoansettelser taper fort kampen, dessverre. Jeg synes ikke du skal si noe. Anonymkode: a0942...3c7 Men jeg tenker er det ikke bedre å si noe om sykemeldingen selv enn at den potensielle arbeidsgiveren skal finne ut av det fra noen andre? Føler det hadde stilt meg i et dårligere lys. Anonymkode: 83eeb...c78
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå