Gå til innhold

Rengjøring av glasset i stekeovns-døren

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en relativt ny komfyr (ett år), og i går så jeg at det har kommet noen små prikker på innsiden av glasset i stekeovnen. Prøvde å vaske det bort med Zalo og vann og JIF glass-spray, men ingen av delene fjernet prikkene. Skrapte på de med en sånn ovnsskrape, og da ble de liksom dratt utover istedenfor å fjernes. Lot seg ikke skrape vekk. Men det var kanskje fordi de var blitt fuktige av vaskeforsøkene mine? Blitt bløtt opp, liksom?

Noen som har rengjøringstips for denne typen problem? Hva bruker du og hva funker best på fastbrent fett? Glasset forøvrig ser rent og fint ut, men det er altså de prikkene som er problemet. Fettsprut antar jeg? Har stort sett stekt gratinerte ting med strøost på inni der, og dette bobler jo og kanskje det spruter litt fra osten?

(PS! Ja, jeg har lest tråden vedr. JIF rengjøringsspray/glass-spray)

Anonymkode: 59d5c...a46

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Bruk en kjøkkenspray. Det er fastbrent fett. Jeg styrer unna jiff, men bruker fra helsekosten i stedet. Jeg skraper også med sånn skrape. Skrap først, ha på spray, la sprayen stå og virke en stund, gnukk av. 

Anonymkode: 54a94...9a4

Skrevet

Jeg pleier å bruke keramikkrent (den samme som jeg bruker på koketoppen) på glasset i ovnen. Om det er noen flekker den ikke får med seg, går jeg over med skrapen. Da pleier stort sett alt å slippe med én gang. Bruker det på samme måte som koketoppen, tar litt på et papir, gnir i sirkler og tørker forsiktig av. Da danner det seg en hinne som gjør det lettere neste gang noe brenner seg fast. 

Skrevet

Jif ovnspray, spray på, la det virke i 2 timer, tørk av. Må kanskje skrubbe litt men det fikser det meste bare du lar den virke i 2 timer først.

Anonymkode: a1603...f83

• Liker 1
Skrevet

Til komfyr er det ovnsrens du skal bruke. Plumbo ovnsrens er din beste venn. Finnes på Jernia.

Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har en relativt ny komfyr (ett år), og i går så jeg at det har kommet noen små prikker på innsiden av glasset i stekeovnen. Prøvde å vaske det bort med Zalo og vann og JIF glass-spray, men ingen av delene fjernet prikkene. Skrapte på de med en sånn ovnsskrape, og da ble de liksom dratt utover istedenfor å fjernes. Lot seg ikke skrape vekk. Men det var kanskje fordi de var blitt fuktige av vaskeforsøkene mine? Blitt bløtt opp, liksom?

Noen som har rengjøringstips for denne typen problem? Hva bruker du og hva funker best på fastbrent fett? Glasset forøvrig ser rent og fint ut, men det er altså de prikkene som er problemet. Fettsprut antar jeg? Har stort sett stekt gratinerte ting med strøost på inni der, og dette bobler jo og kanskje det spruter litt fra osten?

(PS! Ja, jeg har lest tråden vedr. JIF rengjøringsspray/glass-spray)

Anonymkode: 59d5c...a46

Rengjøringsspray har ingenting i en stekeovn å gjøre. Den er vanskelig å vaske bort, og du får den utigjen med maten du steker inni ovnen. 

Å vaske over ovnen etter hver gangs bruk er det enkleste. Zalo på klut pleier og å fingere. Vær ytterst forsiktig med både skraper, microfiberkluter og skurekrem. De riper glasset og kan på sikt få det til å eksplodere. 

Anonymkode: 552ff...832

• Liker 1
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Rengjøringsspray har ingenting i en stekeovn å gjøre. Den er vanskelig å vaske bort, og du får den utigjen med maten du steker inni ovnen. 

Å vaske over ovnen etter hver gangs bruk er det enkleste. Zalo på klut pleier og å fingere. Vær ytterst forsiktig med både skraper, microfiberkluter og skurekrem. De riper glasset og kan på sikt få det til å eksplodere. 

Anonymkode: 552ff...832

bakepulver og vann er ufarlig og effektivt

Anonymkode: 479ed...d35

Skrevet

Vår dør var så innbrendt at vi måtte skrape den ren med barberblad.. Hadde vi vasket ovnen jevnlig slik normale mennsker gjør så hadde vi sluppet, var en tung jobb!

• Liker 2
Skrevet

Mr Muscle ovnsrens er også veldig bra 👍

Anonymkode: 39503...500

Skrevet

Skål med salmiakk. Full guffe. Møkka renner. Vask som vanlig, og full varme på ren ovn.

Anonymkode: de378...816

Skrevet
5 minutter siden, Mystix skrev:

Man har ikke særlig innbrendt ovn hvis bakepulver virker.  Vi prøvde men kunne like gjerne vasket med vann. 

Jo det skal jeg love deg at den var. Det var en tretti år gammel igjennsvidd husquarna stekovn. Trodde ikke mine egne øyne. Trenke knapt å skrubbe, dritter bare rant av. 

Skrevet
3 minutter siden, Perle skrev:

Jo det skal jeg love deg at den var. Det var en tretti år gammel igjennsvidd husquarna stekovn. Trodde ikke mine egne øyne. Trenke knapt å skrubbe, dritter bare rant av. 

Min ovn er bare 3 år gammel, laga en blanding av bakepulver og vann. Smurte inn ovnen og satt den på 50 gr i ca en halv time.  0 effekt. 

Skrevet
21 minutter siden, Mystix skrev:

Min ovn er bare 3 år gammel, laga en blanding av bakepulver og vann. Smurte inn ovnen og satt den på 50 gr i ca en halv time.  0 effekt. 

Jeg lot det stå i over natten. I begynnelsen bare boblet og freste det, men dagen etterpå var det bare å tørke av med vann. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...