AnonymBruker Skrevet 20. november 2017 #1 Skrevet 20. november 2017 Jeg jobber i en liten bedrift med seks ansatte. Inntil for noen måneder siden hadde vi vaskehjelp som vasket hele lokalet, inkl. personalkjøkken og toalettet (som brukes av både kunder og ansatte) en gang i uka. I tillegg tok hun med seg kluter, håndklær, mopper etc hjem og vasket dem og hadde dem med rene når hun kom tilbake uka etter. Da hun sa opp bestemte daglig leder seg for at det var unødvendig å betale for vaskehjelp, renholdet mente han at kunne fordeles mellom oss ansatte. "Det er jo fem å dele det på, så det blir ikke allverden på hver," argumenterte han med. Sjefen skulle ta ansvaret for å sørge for rene mopper etc. Det ble satt opp vaskelister og oppgavene går på rundgang. I teorien høres det ut som grei ordning, men det fungerer dessverre dårlig i praksis. Folk sluntrer unna eller gjør oppgavene sine veldig halvveis og i tillegg glemmer sjefen å vaske mopper etc og å kjøpe inn såpe osv, så om man har satt av tid til å vaske får man kanskje gjort det fordi det mangler nødvendig utstyr. Det ser ganske shabby ut og det er pinlig å låne bort toalettet til tider. Er det noen som har opplevd lignende og har tips til måter å få orden på det på? Finnes det noen krav til renhold på en arbeidsplass eller er det rett og slett opp til hver enkelt bedrift å løse det som man ønsker? Dette er snakk om en handelsbedrift (ikke butikk) hvor vi jevnlig har kundebesøk. Anonymkode: f3e53...60f 1
AnonymBruker Skrevet 20. november 2017 #2 Skrevet 20. november 2017 Jeg lurer på det samme. Her er det konen til sjefen som er "vaskedame", og hun gjør en heller rævva jobb.. Bossbøttene blir tømt én gang i mnd. Selv om det er snakk om åpne bøtter, uten lokk, som folk hiver matrester i. Hun tørker ikke støv noe sted, så det er enorme mengder støv på pultene til folk. Det er ikke noen støvkluter tilgjengelig så man kan tørke selv, så jeg har tatt med hjemmefra og tørker på min egen pult, men det hjelper jo bare sånn passe mye på inneklimaet når ingen andre kolleger tørker på sine egne pulter... Doene vaskes bare en gang i uken også, og det holder ikke sånn som kollegene mine bruker dem... Anonymkode: 5759f...2b3
Ullvott Skrevet 20. november 2017 #3 Skrevet 20. november 2017 (endret) Har litt erfaring fra noe liknende, men det er vanskelig å få det til å fungere skikkelig. Å la ting gå på rundgang fungerer IKKE. Det er selve oppskriften til ansvarsfraskrivelse og manglende eierskap til renholdet. Man produserer automatisk unnskyldninger som «det var så dårlig rengjort da det ble min tur, at jeg kan ikke ta igjen alt på min tid», og «det er jo noen som skal vaske dette neste uke også, så da trenger ikke jeg være så nøye». Dermed har man også lagt grunnlag for ting som kan bygge seg opp til konflikter og dårlig arbeidsmiljø. HVIS man skal få det til, er det slik jeg ser det et par ting man kan prøve. Det ene er å overlate alt renholdsansvar til én ansatt, som da må få avsatt tilstrekkelig tid til å gjøre dette ordentlig, inkl. moppevask, innkjøp av renholdsprodukter osv osv. Den andre måten å gjøre det på, er å gi hver ansatt sitt faste arbeidsområde, slik at man ikke kan sluntre unna på samme måte. En person på kjøkken, en på toalett, en på støvtørk, en på moppe- og klutvask, en på søppeltømming osv. Skal forresten like å se det regnestykket som får slike ordninger til å bli billigere enn å bruke profesjonell hjelp. Som nevnt har jeg litt erfaring med dette, og på min arbeidsplass endte man ganske raskt opp med å kjøpe tjenesten igjen. Endret 20. november 2017 av Ullvott 3
AnonymBruker Skrevet 20. november 2017 #4 Skrevet 20. november 2017 Det er vel en vurderingssak hvorvidt sjefen kan pålegge dere renhold dersom dette ikke er en naturlig forlengelse av oppgaver dere allerede driver med. Leders styringsrett har en sterk forankring i lovverket, men det betyr ikke at den er uten begrensninger når det gjelder oppgaver som ikke er naturlig for eget fagfelt/arbeidsoppgaver. Om du vil ha et bedre svar på dette, så ta kontakt med jurist med kompetanse innen arbeidsrett. Jeg syntes det høres litt shady ut i det minste. Når det er sagt, har man et lite kontorlokale så kan det jo være gjennomførbart, men ikke når sjefen ikke gidder å gjøre det h*n har sagt. Jeg ville derfor sagt at jeg vasker mitt eget kontor med en mopp man selv tar med, men at det ikke er noen vits i å vaske fellesarealer hvis sjefen ikke gidder gjøre jobben sin. Dessverre er det mange udugelige sjefer der ute. Og søk annen jobb. Anonymkode: d8998...ff9 1
AnonymBruker Skrevet 20. november 2017 #5 Skrevet 20. november 2017 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg lurer på det samme. Her er det konen til sjefen som er "vaskedame", og hun gjør en heller rævva jobb.. Bossbøttene blir tømt én gang i mnd. Selv om det er snakk om åpne bøtter, uten lokk, som folk hiver matrester i. Hun tørker ikke støv noe sted, så det er enorme mengder støv på pultene til folk. Det er ikke noen støvkluter tilgjengelig så man kan tørke selv, så jeg har tatt med hjemmefra og tørker på min egen pult, men det hjelper jo bare sånn passe mye på inneklimaet når ingen andre kolleger tørker på sine egne pulter... Doene vaskes bare en gang i uken også, og det holder ikke sånn som kollegene mine bruker dem... Anonymkode: 5759f...2b3 Akkurat å tømme søppelbøttene må dere da kunne klare selv om det er behov for hyppigere tømming enn når vaskedama er der? Da vi hadde vaskehjelp en gang i uka tømte vi søpla en gang eller to i mellomtiden, nettopp pga at det gjerne er matrester i åpne bøtter etc. Dette er vel den eneste delen av renholdet som på sett og vis fungerer hos oss. En av oss henter en søppelsekk og vi tømmer innholdet fra alle søppelbøttene i kontormiljøet, samt kjøkken og toalett i den, og så blir den bært ut i konteineren ved bygget. Tar maks 10-15 minutter. -ts Anonymkode: f3e53...60f 4
AnonymBruker Skrevet 20. november 2017 #6 Skrevet 20. november 2017 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Akkurat å tømme søppelbøttene må dere da kunne klare selv om det er behov for hyppigere tømming enn når vaskedama er der? Da vi hadde vaskehjelp en gang i uka tømte vi søpla en gang eller to i mellomtiden, nettopp pga at det gjerne er matrester i åpne bøtter etc. Dette er vel den eneste delen av renholdet som på sett og vis fungerer hos oss. En av oss henter en søppelsekk og vi tømmer innholdet fra alle søppelbøttene i kontormiljøet, samt kjøkken og toalett i den, og så blir den bært ut i konteineren ved bygget. Tar maks 10-15 minutter. -ts Anonymkode: f3e53...60f Her er det ikke noen container utenfor bygget, her er det bossrom som er låst med nøkkel, som ingen av oss har tilgang til. Om vi ønsker å samle det i en bossekk, må vi da kjøpe bossekker selv, og så la den stå sammenknytt et eller annet sted i kontorlokalet. Og igjen har man også problemet med hva med de som ikke gidder tømme bosspannet sitt? Skal jeg måtte ta ansvar for å tømme han på nabopulten sitt boss? Om han ikke tømmer det, blir jeg like fullt plaget av bananfluer og dårlig lukt. Anonymkode: 5759f...2b3
AnonymBruker Skrevet 20. november 2017 #7 Skrevet 20. november 2017 19 minutter siden, AnonymBruker skrev: Her er det ikke noen container utenfor bygget, her er det bossrom som er låst med nøkkel, som ingen av oss har tilgang til. Om vi ønsker å samle det i en bossekk, må vi da kjøpe bossekker selv, og så la den stå sammenknytt et eller annet sted i kontorlokalet. Og igjen har man også problemet med hva med de som ikke gidder tømme bosspannet sitt? Skal jeg måtte ta ansvar for å tømme han på nabopulten sitt boss? Om han ikke tømmer det, blir jeg like fullt plaget av bananfluer og dårlig lukt. Anonymkode: 5759f...2b3 Hva du enn gjør, så må du hvertfall ikke finne på å rydde for andre, eller gjøre andres ryddejobb på fellesarealer når det er deres tur. Ekstrainnsats som det vil etterhvert bli tatt for gitt, og det er du som vil få kjeft når det ikke gjøres. Anonymkode: d8998...ff9 1
AnonymBruker Skrevet 20. november 2017 #8 Skrevet 20. november 2017 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Hva du enn gjør, så må du hvertfall ikke finne på å rydde for andre, eller gjøre andres ryddejobb på fellesarealer når det er deres tur. Ekstrainnsats som det vil etterhvert bli tatt for gitt, og det er du som vil få kjeft når det ikke gjøres. Anonymkode: d8998...ff9 Nei, det gjør jeg ikke heller, nettopp fordi det da plutselig er min jobb. Det er jo det som er problemet; hun som har det som jobb gjør den ikke godt nok, og når da ingen tar ansvar for egen dritt heller, så blir det utrivelig å jobbe her. Anonymkode: 5759f...2b3
AnonymBruker Skrevet 20. november 2017 #9 Skrevet 20. november 2017 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Nei, det gjør jeg ikke heller, nettopp fordi det da plutselig er min jobb. Det er jo det som er problemet; hun som har det som jobb gjør den ikke godt nok, og når da ingen tar ansvar for egen dritt heller, så blir det utrivelig å jobbe her. Anonymkode: 5759f...2b3 Og da er det viktig at de andre får kjenne på konsekvensene av å stå i dritten Rydd hos deg selv slik at det ser pent og representabelt ut, tørk av toalettet etter du har brukt det. Men utover det, ikke gjør noen ting. Når man ikke gidder å betale for eksternt eller internt renhold, så er det leders ansvar å fordele disse oppgavene og følge opp at den enkelte rydder hos seg selv og på fellesarealer, ikke ditt. Anonymkode: d8998...ff9
AnonymBruker Skrevet 20. november 2017 #10 Skrevet 20. november 2017 20 minutter siden, AnonymBruker skrev: Og da er det viktig at de andre får kjenne på konsekvensene av å stå i dritten Rydd hos deg selv slik at det ser pent og representabelt ut, tørk av toalettet etter du har brukt det. Men utover det, ikke gjør noen ting. Når man ikke gidder å betale for eksternt eller internt renhold, så er det leders ansvar å fordele disse oppgavene og følge opp at den enkelte rydder hos seg selv og på fellesarealer, ikke ditt. Anonymkode: d8998...ff9 Jammen det er jo det jeg gjør? Jeg vet det ikke er mitt ansvar, men leders ansvar, problemet er at leder driter i det, og mannfolkene på jobben ser også ut til å drite i det. Anonymkode: 5759f...2b3
Måbarefåsiat... Skrevet 20. november 2017 #11 Skrevet 20. november 2017 Så flott en leder som så sitt snitt til å spare noen kroner...! Hadde aldri gått med på en sånn ordning. Der jeg jobber byttet vi byrå flere ganger før vi fant noen som gjorde en skikkelig jobb og som det ikke luktet sure mopper etter. Å være renholder er et fag og det er en grunn til at man tar fagbrev. 1
AnonymBruker Skrevet 20. november 2017 #12 Skrevet 20. november 2017 Dersom det ikke står i arbeidsbeskrivelsen hadde jeg ikke gjort annet enn å kaste i søpla etter meg, og evt søl på benken. Det er arbeidsgivers ansvar å sørge for tilstrekkelig renhold, ikke de ansatte så lenge det ikke er en del av arbeidsoppgaven. Anonymkode: 8a107...a11 1
AnonymBruker Skrevet 20. november 2017 #13 Skrevet 20. november 2017 49 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jammen det er jo det jeg gjør? Jeg vet det ikke er mitt ansvar, men leders ansvar, problemet er at leder driter i det, og mannfolkene på jobben ser også ut til å drite i det. Anonymkode: 5759f...2b3 Ja, og jeg skjønner det er kjipt. Har stått i tilsvarende situasjoner selv. Men det er desto viktigere å stå i det, for om man skulle ta på seg disse oppgavene selv, så underkjenner man på en måte at det faktisk er behov for dette, og man risikerer å skape en forventning om at man gjør denne oppgaven (som alltid kommer i tillegg til egne arbeidsoppgaver man har i utgangspunktet). En del arbeidsgivere er dessverre nødt til å få kjenne på konsekvensen før det settes i gang tiltak, og da må du ikke finne på å dekke over behovet ved å gjøre oppgaver som egentlig ikke er dine selv. Anonymkode: d8998...ff9
Minlillesky Skrevet 20. november 2017 #14 Skrevet 20. november 2017 6 timer siden, Måbarefåsiat... skrev: Så flott en leder som så sitt snitt til å spare noen kroner...! Hadde aldri gått med på en sånn ordning. Der jeg jobber byttet vi byrå flere ganger før vi fant noen som gjorde en skikkelig jobb og som det ikke luktet sure mopper etter. Å være renholder er et fag og det er en grunn til at man tar fagbrev. Jeg er renholder. Har ikke fagbrev, men det er noe jeg skal ta. Selv om jeg ikke har fabrev, så ser jeg virkelig hva som kreves av en. Det er ikke så enkelt å bare finne frem og begynne å vaske litt her og der osv. Det går ann hjemme, ikke på jobb. Det er mye man skal sette seg inn i. Spesielt når man skal vaske for bedrifter, skoler,barnehage og omsorgs senter osv. Overalt, uansett hvor man vasker, krever ulik type vaskemåter, vaskemidler, rutiner og metoder osv.. Sjefen din TS, må nok ordne en renholder. Det er ikke deres oppgave, det står vel ikke i arbeidskontrakten at dere skal vaske osv. Så slipper dere å dra inn både den ene og andre bakterien, som fører til mer sykdom, og større sykefravær på jobb..
AnonymBruker Skrevet 21. november 2017 #15 Skrevet 21. november 2017 Takk for alle svar. Strengt tatt ligger renhold langt utenfor våre normale arbeidsoppgaver/fagfelt, men siden vi kun hadde vaskehjelp en dag i uka tidligere var vi jo nødt til å gjøre enkelte renholdsoppgaver i mellom "vaskedagene" for å holde det nogenlunde rent og ryddig. Da var vi "ordensmann" for en uke av gangen og den uka hadde vi ansvaret for å sørge for at søpla ble tømt, å sjekke toalettet daglig (i hovedsak at det var papir + såpe der, samt tørke av vasken og vaske selve toalettet ved behov) og å holde orden på personalkjøkkenet (kjøre oppvaskmaskin ved behov etc). Dette fungerte faktisk ganske greit, folk tok stort sett ansvar når det var deres uke siden det ikke var mer jobb enn at det tok 10-20 minutter per dag. Siden vi allerede var vant til å gjøre en del sånne oppgaver virket det ikke så overveldende da sjefen bestemte at vaskehjelpen ikke skulle erstattet og at vi skulle gjøre hele renholdet selv. Problemet nå er at det aldri blir vasket skikkelig, da vi hadde vaskehjelp gjorde jo hun en grundig jobb en gang i uka og dermed rakk det aldri å "gro ned". Nå blir det bare kattevasket innimellom. Jeg skal be om et møte med sjefen angående dette for jeg synes situasjonen er uholdbar. -ts Anonymkode: f3e53...60f
Susanne23 Skrevet 21. november 2017 #16 Skrevet 21. november 2017 Synes sjefen selv skal ta vaskejobben fatt siden alle fraskriver seg ansvaret og alt bare blir på halv åtte.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå