AnonymBruker Skrevet 20. november 2017 #1 Skrevet 20. november 2017 Fortell meg om deres femåring? Hva forventes egentlig? Hvor klare må de være for skole? Hva forventer egentlig bhg ang førskoleklubb? Femåringen min er ikke int i femårsklubben i bhg, er nok mer den som forstyrrer for de andre. Hjemme derimot elsker han å lese faktabøker på sengen, telle og finne former. Han er nok litt umoden, og veldig aktiv, men kan sitte lenge å bygge lego og se i bøker. Han er høyt og lavt hele tiden, og ønsker å bestemme alt. Han finner på utrolig mye rart, og er veldig oppfinnsom:) Veldig temperament, men verdens herligste. Gjør ingen andre noe vondt, og er veldig omsorgsfull. Når det gjelder storebrødrene er han i stadig kamp. Ødelegger det de bygger, og terger for å starte en krangel. Anonymkode: 661d9...2c4
AnonymBruker Skrevet 20. november 2017 #2 Skrevet 20. november 2017 Forventes av hvem? Fra barnehagen? Spør dem. Fra dere? Gutten din høres veldig normal ut. Forventes av skolen? Man må ikke være klar for skole i november året før, ikke i det hele tatt. Skolen forventer at barna kan kle på seg selv, gå på do alene, skrive navnet sitt, fungere sammen med andre barn i gruppe. Anonymkode: c0718...94f
AnonymBruker Skrevet 20. november 2017 #3 Skrevet 20. november 2017 Det er jo en stund til skolestart ennå, men det er nok lurt å lære at han ikke kan bestemme alt hele tiden, selv om han ønsker, og at han ikke kan være høyt og lavt hele tiden, men må lære seg å sitte i ro når han får beskjed. Anonymkode: cff4e...2dd
Vera Vinge Skrevet 20. november 2017 #4 Skrevet 20. november 2017 Det er jo utrolig lenge til skolestart da, for et lite barn i utvikling. Jeg ville ikke begynt å bekymre meg for noe ennå, med mindre barnet henger åpenbart etter i utviklingen sammenlignet med andre 5-åringer født på samme tid av året. At 5-åringer vimser og ikke alltid er like konstruktive i lek anser jeg som helt normalt. Jeg har også en 5-åring, og vi forbereder verken oss eller barnet noe på skolestart ennå, annet enn at han vet at han begynner neste høst. Jeg syns han skal få kose seg mest mulig her og nå det siste barnehageåret, uten at vi maser om skolestart hele tiden. Men øver jo på ting som har med selvstendighet å gjøre, men det syns jeg er naturlig uten at det har noe med skolestart å gjøre. Kle på seg, finne og kle på uteklær, klare seg på do, ordne kveldsstell bortsett fra tannpuss, gå i forveien til bhg (kort vei til bhg), gi ham penger til å betale i butikken osv.
AnonymBruker Skrevet 20. november 2017 #5 Skrevet 20. november 2017 Enig i posten over. La barnet være barn, men vi har mye fokus på selvstendighet. Her må barna rydde tallerkener etter middag fra de fyller 3 år, hjelpe å vaske klær, rydde sine egne leker, og kle på seg selv bkandt annet. Ellers driver vi også med former og farger men det er ikke i hovedfokus. Anonymkode: 08d6f...7fb
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå