princesse Skrevet 20. november 2017 #1 Skrevet 20. november 2017 Har ei datter som er 18 år om ett par mnd. Hun har fått seg kjæreste og vil starte med p-piller. Men er det noen mødre som er med ddatteren inn til lege på slike ting eller bør de gjøre d selv? Vil tilføye at hun alltid vil ha med meg på legekontoret,men virker det dumt nå som hun er 18. Hva gjør dere andre?
AnonymBruker Skrevet 20. november 2017 #2 Skrevet 20. november 2017 Det er opp til henne. Er hun 18, er hun myndig, og bestemmer selv om hun ønsker ha noen med seg til legen. Om hun vil ha deg med, og det er ok for deg, er det ingenting i veien for å bli med. Om du ikke ønsker å være med, er det også helt ok å si det. En 18-åring er helt fint i stand til å gå til legen selv, ihvertfall om det er snakk om noe så udramatisk som å få resept på p-piller. Anonymkode: c2999...160 13
AnonymBruker Skrevet 20. november 2017 #3 Skrevet 20. november 2017 Ønsker hun å ha deg med så ser jeg ikke hvorfor det skulle være et problem. Anonymkode: 2d01c...a04 3
AnonymBruker Skrevet 20. november 2017 #4 Skrevet 20. november 2017 En 18-åring klarer fint gå til lege selv. Ja, det virker dumt. Anonymkode: a0ea5...cf0 1
AnonymBruker Skrevet 20. november 2017 #5 Skrevet 20. november 2017 Hun er ikke et litt større barn, hun er en ung kvinne på 18. Det er på tide hun går inn på legekontoret selv. Du kan jo følge henne og vente utenfor. Hva skal du liksom bidra med i samtalen med legen? Anonymkode: 03941...cdb 15
AnonymBruker Skrevet 20. november 2017 #6 Skrevet 20. november 2017 Mannen min vil ofte ha meg med til legen hvis det passer sånn, han er 42 og mener jeg er så flink til å forklare. Hvis datteren din ønsker å ha deg med er det klart du skal det ts, det er jo en tillitserklæring. Kanskje du har noen personlige erfaringer med ulike merker? Anonymkode: 91005...027 8
Chizue Skrevet 20. november 2017 #7 Skrevet 20. november 2017 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: En 18-åring klarer fint gå til lege selv. Ja, det virker dumt. Anonymkode: a0ea5...cf0 Det kan være så enkelt at datteren synes det er flaut å gå til lege, at det føles bedre å ha med foreldre. Kanskje liker ikke datteren å snakke for seg selv, så hun vet at moren/faren vet best, synes det er lettere å la de fortelle.. Jeg hater å gå til lege selv og moren min var med meg til jeg var nesten 18..(Men er medisinske årsaker til det og tro meg, er ikke kult å ligge på akutten, med smerter som virker som ett infarkt, heldigvis var det ikke det, men trengte oppfølging lenge, med ledninger og drit og da var det veldig godt å ha min mor med..) Man må også huske på at; Ikke alle 18'åringer er like "moden" som andre på samme alder. Mange idag bor gjerne hjemme fram til de er 20-25 og når de først flytter ut, kanskje de aldri har betalt regninger, lest av strømmen..Har null clue hvordan man "overlever" som voksen, men så finnes det 15-16åringer som flytter på hybel og får en smak av hvordan voksenlivet faktisk er. Det er bare flott at datteren er trygg nok på moren/faren, at hun vil ha de med 5 1
ElectricScum Skrevet 20. november 2017 #8 Skrevet 20. november 2017 Om hun ønsker å ha deg med, så ser jeg ikke problemet. Hadde blankt driti i om noen mener "det er dumt" og at man er for gammel. Hvorfor lage sånn tullete regler for seg selv? Jeg regner med hun både kan tørke seg selv, knytte skolissene sine og er ellers oppegående og at dette ikke handler om å lære seg å stå på egne ben, men at hun ønsker litt moralsk støtte. 12
Alvario Skrevet 20. november 2017 #9 Skrevet 20. november 2017 Hadde vært med til legen om datteren min var yngre og trengte p-piller for å få mindre smerter ved mens. Hadde absolutt ikke vært med en 18 åring som vil ha p-piller pga at hun vil/skal ha sex. Tenker at om hun er moden nok til det, er hun modig nok til å gå til lege alene😊 8
Mrs.Under Skrevet 20. november 2017 #10 Skrevet 20. november 2017 Ønsker hun at du skal være med? Har hun spesifikt sagt det? Vel, jeg syns ikke det er normalt. Hun er 18 år, og vil ha sex. Og så klarer hun ikke å be legen om p-piller? Om det er slik at hun er helt ute av stand til å klare dette selv, så bør du jo bli med slik at du kan forhindre at du blir bestemor for tidlig. Er hun en normalt oppegående 18 åring, så handler dette om å ta ansvar for sin egen seksuelle helse, og det bør/må hun være i stand til. 3
AnonymBruker Skrevet 20. november 2017 #11 Skrevet 20. november 2017 7 minutter siden, Mariell77 skrev: Hadde vært med til legen om datteren min var yngre og trengte p-piller for å få mindre smerter ved mens. Hadde absolutt ikke vært med en 18 åring som vil ha p-piller pga at hun vil/skal ha sex. Tenker at om hun er moden nok til det, er hun modig nok til å gå til lege alene😊 Hvorfor er det et prinsipp å ikke være med til legen? Spesielt. TS, om hun vil ha deg med og du har anledning, så kan du jo bli med. Skal hun dra alene, så informer jenta om eventuelle blodpropp o.l i familien, da dette er viktig medisinsk informasjon for legen som skal skrive ut resept. Anonymkode: 0c7d9...57e 3
princesse Skrevet 20. november 2017 Forfatter #12 Skrevet 20. november 2017 Takk for mange fine svar. Min datter ønsker at jeg er med fordi hun selv føler seg tryggere. Jeg må kjøre henne dit pga lite bussgang. Å om hun ombestemmer seg når vi sitter på kontoret så blir jeg sittende og hun går alene. Ja hun er 18 og klar for sex men jeg er så glad for at hun tar sine forhåndsregler og starter med p piller. Men som noen sier så er barn forskjellige. 1
AnonymBruker Skrevet 20. november 2017 #13 Skrevet 20. november 2017 1 minutt siden, princesse skrev: ..... Men som noen sier så er barn forskjellige. Folk, folk er forskjellige. Hun er ikke et barn lengre. Ikke et "litt større ett" heller. Anonymkode: 03941...cdb 4
princesse Skrevet 20. november 2017 Forfatter #14 Skrevet 20. november 2017 23 minutter siden, Mrs.Under skrev: Ønsker hun at du skal være med? Har hun spesifikt sagt det? Vel, jeg syns ikke det er normalt. Hun er 18 år, og vil ha sex. Og så klarer hun ikke å be legen om p-piller? Om det er slik at hun er helt ute av stand til å klare dette selv, så bør du jo bli med slik at du kan forhindre at du blir bestemor for tidlig. Er hun en normalt oppegående 18 åring, så handler dette om å ta ansvar for sin egen seksuelle helse, og det bør/må hun være i stand til. Jeg kunne jo bare bedt henne gå til helsesøster og få ei pakke uten særlig oppfølging. Men siden hun sliter med astma og allergi så synes jeg det er viktig at legen tar dette og gir henne det han mener er best i forhold til hennes sykdomsbilde.
Nana Skrevet 20. november 2017 #15 Skrevet 20. november 2017 Klart du kan være med når hun selv ønsker det, det er jo en skikkelig tillitserklæring at hun vil ha deg med på en legetime som omhandler noe så privat. Kanskje det er derfor hun vil ha deg med også, fordi hun syns det er litt flaut og derfor lettere hvis du er der? For meg er dette et tegn på at dere har et nært forhold og så kan man diskutere opp, ned og i mente om hva som er riktig i forhold til alder. Noen liker å ha støtte til vanskelige samtaler med legen (og det er sannsynligvis litt vanskelig å snakke om sex med legen for en 18-åring) mens andre tar det på strak arm alene. Jeg tenker det spiller liten rolle hva andre gjør så lenge din datter vil ha deg med. 1
Måbarefåsiat... Skrevet 20. november 2017 #16 Skrevet 20. november 2017 Når barn fyller 16 er de medisinsk myndige og trenger ikke ha med foreldre - og foreldre trenger ikke få vite noe, så sant de ikke har blitt medisinske verger. Om hun er 18 og vil ha deg med, så blir du med. Det er ingen andre som har noe med det.
princesse Skrevet 20. november 2017 Forfatter #17 Skrevet 20. november 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Folk, folk er forskjellige. Hun er ikke et barn lengre. Ikke et "litt større ett" heller. Anonymkode: 03941...cdb Får vel forandre litt da " ungdom er forskjellige"
gobbledigook Skrevet 20. november 2017 #18 Skrevet 20. november 2017 (endret) Jeg dro alene når det kom til prevensjon, men mamma har vært med de gangene jeg har hatt kyssesyken, streptokokker og slikt. Vil hun ha deg med så blir du med. Det er ingenting i veien for det. Endret 20. november 2017 av gobbledigook
PurpleRain Skrevet 20. november 2017 #19 Skrevet 20. november 2017 Har både vært med venninner og samboer til legen. Aldri noen som har reagert på det. Hvis hun vil ha deg med og du kan/vil være med, så syns jeg du skal gjøre det.
AnonymBruker Skrevet 20. november 2017 #20 Skrevet 20. november 2017 2 timer siden, princesse skrev: Har ei datter som er 18 år om ett par mnd. Hun har fått seg kjæreste og vil starte med p-piller. Men er det noen mødre som er med ddatteren inn til lege på slike ting eller bør de gjøre d selv? Vil tilføye at hun alltid vil ha med meg på legekontoret,men virker det dumt nå som hun er 18. Hva gjør dere andre? En 18. år gammel jente som vil ha mamma med til legen for å få prevensjon? Det har vi aldri opplevd eller hørt om før, så den er ny. Vanligvis så kommer jentene alene eller sammen med kjæresten. Anonymkode: d9c82...64b 5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå