Gå til innhold

Baby og briller?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som har erfaring, eller vet litt om briller og babyer? Kan det utføres synstest på så barn, og hvordan foregår det? 

Har en gutt på 15mnd. Han har gått lenge, men er veldig ustødig til bens. Han ramler hele tiden, og går på ting. Han har aldri vært opptatt av TV feks, men nå har begynt å ense det litt nå, men går helt inntil. Han har bra pinsettgrep, men går ofte nærme ting. Samtidig virker det som han ser ting langt unna, men føler at det er noe merkelig og. 

Anonymkode: 9a19f...458

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Min begynte med briller da han var fire år. Da var synstesten bilder, så det krevde jo at han kunne navngi bil og fly og sommerfugl etc.

Ta kontakt med helsestasjonen, de hjelper deg der.

Skrevet

Vi yngste begynte når han var 13 mnd. De drypper dråper som utvider pupillen også måler de styrken etterpå. 

• Liker 1
Skrevet

Henvisning til øyelege som drypper ut er det jeg ville anbefalt. Der sier de ingenting. Av briller ville jeg sett på lindberg rim, ikke de fineste men de tåler en god trøkk

Skrevet

De foretar synstest på babyer. Min var bare 5-6 mnd når testen ble utført. Da ble det brukt perler som ortoptisten la en og en på bordet og baby skulle plukke de opp med og uten lapp på øyet. Hun sjelet, så måtte begynne med lapp ca 1 time hver dag. 

Det ble også dryppet noe i øynene som utvidet pupillen. Dette var ett helvete for henne da solen skinte fra klar himmel den dagen. 

Hun brukte lapp i ca 2 år og sjeling sees kun når hun er trøtt og sliten nå idag.

Jeg ville fått henvisning til ortoptist hvis jeg var deg, TS.

Datteren min slapp heldigvis briller som liten, gudene vet hvordan det ville gått med en så viljesterk jente.

Skrevet
44 minutter siden, EvaLena skrev:

De foretar synstest på babyer. Min var bare 5-6 mnd når testen ble utført. Da ble det brukt perler som ortoptisten la en og en på bordet og baby skulle plukke de opp med og uten lapp på øyet. Hun sjelet, så måtte begynne med lapp ca 1 time hver dag. 

Det ble også dryppet noe i øynene som utvidet pupillen. Dette var ett helvete for henne da solen skinte fra klar himmel den dagen. 

Hun brukte lapp i ca 2 år og sjeling sees kun når hun er trøtt og sliten nå idag.

Jeg ville fått henvisning til ortoptist hvis jeg var deg, TS.

Datteren min slapp heldigvis briller som liten, gudene vet hvordan det ville gått med en så viljesterk jente.

Øyelege henviser til ortoptist om det er nødvendig. Desverre er det lengre ventetid hos dem enn øyelege. De gjør også omtrent det samme. Ville valgt det som tar kortest tid, og som brukeren jeg siterer, de dråpene utvider pupillen, så om det viser seg at barnet har samsynsfeil eller stor styrke kan det være ubehagelig en stund etterpå. Ta med solbriller, solen er grusom etter en slik utdrypping

Skrevet

Min begynte med briller når han var 1 1/2 år :)  Han er den eneste jeg har, så jeg merket faktisk ikke noe til det før helsesøster ville sende han til øyelege fordi han sjelet :P  Visste liksom ikke hva jeg skulle se etter, han har også vært litt større enn normalen fra starta, så jeg trodde liksom det gjorde at han ikke gikk så mye. Han hadde også begynt i barnehagen når han var ett år, de merket det veldig på han, selvom det kunne ha vært flere faktorer som spilte inn. Ute pleide han bare å sitte og studere alt rundt seg, mens han inne bare gikk om han fikk holde en voksen i hånden. Men så fikk han seg briller(han er veldig langsynt, viste det seg), og da fikk jeg kommentarer fra andre avdelinger i barnehagen, om at nå hadde det virkelig blitt fart i han! Han blomstret, rett og slett :) Han har heller aldri villet ta de av seg, så det har gått som en drøm!

• Liker 1
Skrevet

Takk for svar. :) 

Så greit at de kan dryppe noe på øyene, skal huske solbriller. 

Det er jo ikke sikkert at han ser dårlig, men føler at det er noe. Han virker noen gang så tom i blikket, som om han fokuserer veldig, eller ikke ser noe. Han vil ha ting nærmere, og det at han sjangler og ramler hele tiden. Skal til fastlegen i morgen og be om henvisning. :)

Anonymkode: 9a19f...458

• Liker 1
Skrevet

Finn mange (8-10)  små knapper eller perler og legg på bordet foran barnet. Se hvordan barnet treffer med fingrene når han plukker opp. Be han putte dem i en skål eller eske og vurder treffsikkerhet og hvordan han håndterer de små sakene. Men gjør dette i rolige stunder når han ellers er fornøyd med tilværelsen. 

Barn går gjerne tett inntil tvskjerm, har ikke tid til å se seg for eller passe seg. Dette trenger ikke bety at det er noe galt med synet. Hvordan kan han peke på ting når dere leser bøker? Der kan du og få en indikasjon på om synet er ok. 

Kontakt helsestasjonen eller fastlege og få synet undersøkt slik at du får en avklaring. Barn med dårlig syn kan lett komme bakpå i forhold til andre barn uten synsproblemer. 

Anonymkode: 8c880...be7

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...