Gå til innhold

Kjenner jeg blir irritert på samboers familie....

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvert år har vi fått krumkaker hos svigermor.. Og andre kaker hos div tanter av han.. Min samboer liker dette så godt, jeg har aldri vert fan av disse tørre julekakene. Derfor baker jeg de ikke.

Det samme gjelder egentlig alle julekaker utenom kakemenn og pepperkaker (slike ting som barna syns er gøy). Gjærbakst har jeg brukt å bake til jul. og det er det..  Alt det andre har vi fått hos svigermor/tanter fordi de syntes synd i min samboer som ikke får julekakene sine med meg.. 

I år har de tydeligvis streik, fordi jeg har fått masse hinting om at de ikke kommer med kaker i år... Det er bare å hente krumkakejernet om du skal bake, jeg er ferdig for i år.. Trenger du oppskrift osv osv..  Jeg sier at jeg ikke pleier å bake julekaker og virker nærmest sure på meg fordi at jeg ikke "ordner" opp.. 

Jeg synes dette er nedverdigende.. De er frekke! Dessuten så gjør jeg MASSEVIS for å glede mannen min jeg. Jeg har ikke dårlig samvittighet fordi han ikke får hjemmelagde julekaker med meg. Han er fornøyd med de vi får i butikken også han..

Hva mener andre om dette? Bør jeg svare de med samme frekke mynten?

Anonymkode: 7c96b...b61

• Liker 6
Videoannonse
Annonse
Gjest Marillia
Skrevet

Jeg er heller ikke så glad i tørre julekaker, men baker et par sorter som er favorittjulekaker til både barn og  min bedre halvdel, i tillegg til de få julekakene jeg spiser selv.  

Enkelte eldre er nok av den gamle sorten som mener fremdeles at husmoren skal bake alt, det er bare å overse de glatt, eventuelt si at mannen din setter pris på oppskrifter på kakene han skal lage til jul. 

Skrevet
3 minutter siden, Marillia skrev:

Jeg er heller ikke så glad i tørre julekaker, men baker et par sorter som er favorittjulekaker til både barn og  min bedre halvdel, i tillegg til de få julekakene jeg spiser selv.  

Enkelte eldre er nok av den gamle sorten som mener fremdeles at husmoren skal bake alt, det er bare å overse de glatt, eventuelt si at mannen din setter pris på oppskrifter på kakene han skal lage til jul. 

ja.. jeg også... kakemenn og pepperkaker :P krumkaker har jeg aldri laget før.. og skal søren meg aldri gjøre det heller.. haha

Anonymkode: 7c96b...b61

• Liker 1
Skrevet

Herlighet for en ufin oppførsel! Jeg er helt enig med den som skrev over her at mannen din får hente krumkakejernet og lage det selv hvis han må ha det. 

Jeg har selv en svigermor som er en ivrig lefsebaker, og kommer med massevis av lefser til oss hver jul, selv om ingen i familien vår liker det. Mannen min har sagt pent ifra om at vi ikke trenger det, men det overhøres.

Noen mener at de har rett til å definere hva man må ha for at det skal bli jul! 

Anonymkode: 18dba...47c

• Liker 7
Skrevet

Jeg liker veldig godt krumkaker, men lager dem ikke, det er det mannen min som gjør! 

Her er også mannen i huset mest opptatt av at det skal være julekaker til jul. Men dermed tsr han jobben også. Vi har fin arbeidsfordeling. Jeg kjøper alle julegavene (minus den fra ham til meg), han baker og kjøper inn julematen. 

Mannen din må da kunne bidra, eller klare seg uten kaker. Det er ikke din feil at svigerfamilien er lei av å bake til ham.

• Liker 5
Skrevet

Jeg var vant med min jul, min mann med sin. Når vi blir to, så skal jeg kun ha min?

Tror det er viktig at man drar med seg litt fra våres begge jul. Min mann var vant til diverse som ikke jeg engang hadde hørt om. Jeg syns det var på sin plass at jeg lagde noe av det også.

Om det er viktig og en lang tradisjon for han, hvorfor ikke? At du ikke liker det, er ikke grunn nok

Anonymkode: d3374...811

• Liker 3
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg var vant med min jul, min mann med sin. Når vi blir to, så skal jeg kun ha min?

Tror det er viktig at man drar med seg litt fra våres begge jul. Min mann var vant til diverse som ikke jeg engang hadde hørt om. Jeg syns det var på sin plass at jeg lagde noe av det også.

Om det er viktig og en lang tradisjon for han, hvorfor ikke? At du ikke liker det, er ikke grunn nok

Hvorfor kan han ikke lage det selv, da? Hvorfor er det ts som skal bake kaker som kun han liker? 

Her er det jeg som liker småkaker, og da også jeg som baker dem. Det kunne ikke ramle meg inn at andre skulle bake når det er jeg som vil ha kakene. Foreldrene mine er ikke kjempeglad i småkaker, så de baker ikke noe. Når jeg feirer jul der, baker jeg selv, og tar med meg til alle som vil ha der. 

Anonymkode: 4cc09...0bc

• Liker 30
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Lager han noe av det du er vant med også da?

Eller er det bare kona som skal sørge for at begge sine tradisjoner videreføres? 

• Liker 35
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men det er jo ikke ts sitt ansvar å lage disse kakene. Kan ikke mannen hennes gjøre det selv? Som en del av de tradisjonene han tar med seg inn i deres felles familie. 

Anonymkode: 6e045...1b8

• Liker 13
Skrevet
23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Herlighet for en ufin oppførsel! Jeg er helt enig med den som skrev over her at mannen din får hente krumkakejernet og lage det selv hvis han må ha det. 

Jeg har selv en svigermor som er en ivrig lefsebaker, og kommer med massevis av lefser til oss hver jul, selv om ingen i familien vår liker det. Mannen min har sagt pent ifra om at vi ikke trenger det, men det overhøres.

Noen mener at de har rett til å definere hva man må ha for at det skal bli jul! 

Sier mannen din ifra på en tydelig måte som ikke kan misforstås, at dere ikke spiser lefser? Hva gjør dere med disse lefsene, da? Kaster dem?

Skrevet

Jeg er ikke så flink til å bake alt mulig og ikke liker jeg disse tørre kakene selv heller. Så om samboeren min måtte ha sånt til jul så klarer han å lage de selv. Dette vet han godt og heldigvis er det ingen i hans familie som presser meg til å bake. 

• Liker 4
Skrevet

Kondolerer med å ha endt opp med en svigerfamilie stuck på 50-tallet. Dette var utrolig komisk lesing, men jeg skjønner godt at det er frustrerende. 

Kan ikke mannen din enten si fra til dem eller lage dem selv? Sånn bare for å vise de at verden har forandret seg siden husmorsskolen? 

Anonymkode: 5740e...99e

• Liker 9
Skrevet

Ganske trist at norges baketrad. går tapt pga. late kvinnfolk.

Null stolthet lengre..... "mannen kan bake sjøl" er visst holdningen. 

• Liker 3
Skrevet
Akkurat nå, Antoinette skrev:

Norges baketradisjon?! 

Det er ikke alle tradisjoner som trengs å holdes vedlike dersom det kun er ett av kjønnene som er «godkjent» til å utføre dem. 

Og du kan erstatte «late kvinnfolk» med «karrierebevisste mødre som har mer enn nok å tenke på, om ikke de i tillegg skal stå på kjøkkenet og svette når de ikke finner det givende». 

Anonymkode: 5740e...99e

• Liker 29
Skrevet
2 minutter siden, Antoinette skrev:

Bakegleden i Norge trenger ikke ta slutt fordi alle damer ikke elsker å bake. Da får mennene ta i et tak da vet du 😉 men har erfart at du er veldig gammeldags av deg fra andre tråder, så er vel som å diskutere med en vegg.

Anonymkode: d2e14...388

• Liker 17
Skrevet
2 minutter siden, Antoinette skrev:

Åh hjelpe meg... Den som vil kan bake selv, er holdningen. Uavhengig av kjønn. 

Hvorfor skal man bake kaker man ikke liker å spise? Det har ikke noe med latskap å gjøre. Det er verken miljøvennlig eller økonomisk å lage tørre småkaker som bare blir kastet fordi ingen har interesse av å spise dem. Og om man liker dem, så kan man jo fint bake dem. 

Men å kreve at konen skal bake dem, mens det er mannen som skal spise dem, ser du vel selv er idiotisk. 

Har du noe argument for hvorfor det er KVINNEN som skal bake, og ikke mannen? 

Anonymkode: 4cc09...0bc

• Liker 25
Skrevet
3 minutter siden, Antoinette skrev:

Med mindre du kan vise hvor på x-kromosomet bakegenet sitter, så kan mannen bake sjøl ja.

Anonymkode: f315a...724

• Liker 20
Skrevet
1 minutt siden, Antoinette skrev:

Liker ikke latskap. 

Ikke jeg heller. Derfor sitter ikke mannen på ræva og forventer å bli bakt for her.

Anonymkode: d2e14...388

• Liker 26

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...