Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har eksamener på 30 studiepoeng, som kan omhandle tema fra hele året, altså pensum på 60 studiepoeng. Det er jo en del forskjellig pensum, og jeg er litt usikker på hvordan jeg best mulig skal pugge på så mye til to eksamener. 

Dere andre som har sånn, hvordan gjør dere det? 

Anonymkode: 040d4...ae5

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er du sikker på at pugging er det rette?

I de fleste fag er det forståelse man bør vise.

Jeg har hatt stor nytte av å lage ordlister. Når det er et sentralt begrep, eller et begrep jeg ikke helt skjønner skriver jeg det opp i en ordliste. Så finner jeg en god forklaring på det i læreboka eller lignende. Når jeg har skjønt begrepet formulerer jeg en forklaring med egne ord. Jeg jobber igjennom ordlista jevnlig, oppdaterer forklaringer når jeg skjønner ting bedre og begynner å se sammenhengene i faget. Ordlista blir pensum i konsentrert form. Jeg lærer meg rett og slett ordlista omtrent utenat. Pugger den.

Samtidig lager jeg tankekart hvor jeg prøver å koble sammen de ulike begrepene. Jeg lager ganske mange etterhvert, med litt ulike utgangspunkt. Med tankekart er det det å lage dem som er det nyttige, men de kan også fungere som en stikkords-liste.

Dette kombinerer jeg med Feynmans-metode som litt forenklet går ut på å prøve å forklare fagstoff og begreper til en som overhodet ikke kjenner faget. Disse forklaringene bruker jeg så inn i ordlista igjen.

I tillegg til dette er det veldig nyttig å jobbe sammen med andre, løse oppgaver, lage små presentasjoner av temaer og lignende.

Mye av kjernen ligger i at når du selv må formulere og forklare fagstoffet for andre blir det åpenbart hvor mye du skjønner og hvilke hull som må tettes.

Jeg har brukt dette i varierende kombinasjon i ganske ulike fag slik som naturfag, pedagogikk og nå sist kinesisk. Språk blir litt anderledes, med et mye større rent pugge element. 

Hvilket fag er det du har eksamen i?

• Liker 1
Skrevet

Jeg har brukt tankekart og det hjelper meg masse ved å forstå stoffet og skille pensum. Jeg studerer pedagogikk, og for meg var det vanskeligst å få en oversikt over hele pensum og de ulike teoriene, men ved å få lage tankekart har jeg fått på mer oversikt og klarer å skille teorier. I morgen skal jeg skrive litt utdypende om de ulike teoriene for å se om jeg klarer og formulere meg ut i fra tankekartene.

Men jeg har jobbet jevnt siden August med pensum så har en fordel der. For meg hjelper det ingenting å bare lese. 

Anonymkode: 44dd8...c3f

Skrevet
20 timer siden, stan skrev:

Er du sikker på at pugging er det rette?

I de fleste fag er det forståelse man bør vise.

Jeg har hatt stor nytte av å lage ordlister. Når det er et sentralt begrep, eller et begrep jeg ikke helt skjønner skriver jeg det opp i en ordliste. Så finner jeg en god forklaring på det i læreboka eller lignende. Når jeg har skjønt begrepet formulerer jeg en forklaring med egne ord. Jeg jobber igjennom ordlista jevnlig, oppdaterer forklaringer når jeg skjønner ting bedre og begynner å se sammenhengene i faget. Ordlista blir pensum i konsentrert form. Jeg lærer meg rett og slett ordlista omtrent utenat. Pugger den.

Samtidig lager jeg tankekart hvor jeg prøver å koble sammen de ulike begrepene. Jeg lager ganske mange etterhvert, med litt ulike utgangspunkt. Med tankekart er det det å lage dem som er det nyttige, men de kan også fungere som en stikkords-liste.

Dette kombinerer jeg med Feynmans-metode som litt forenklet går ut på å prøve å forklare fagstoff og begreper til en som overhodet ikke kjenner faget. Disse forklaringene bruker jeg så inn i ordlista igjen.

I tillegg til dette er det veldig nyttig å jobbe sammen med andre, løse oppgaver, lage små presentasjoner av temaer og lignende.

Mye av kjernen ligger i at når du selv må formulere og forklare fagstoffet for andre blir det åpenbart hvor mye du skjønner og hvilke hull som må tettes.

Jeg har brukt dette i varierende kombinasjon i ganske ulike fag slik som naturfag, pedagogikk og nå sist kinesisk. Språk blir litt anderledes, med et mye større rent pugge element. 

Hvilket fag er det du har eksamen i?

Nei, pugging blir vel kanskje feil ord. Er vel mer repetering. 

Er juss.

Skrevet

Det kommer selvsagt an på faget. Og alle er forskjellige.

Det som alltid har hjulpet meg er å forestille meg at jeg lærer bort faget til andre. Er ganske glad i foredrag og presentasjoner, og pleier å repetere stoffet som om jeg lærer det bort til andre. Er en god metode for meg.

Forestill deg først at du lærer det bort til en student som sliter med å forstå det. Da må du strippe det ned til det grunnleggende, og forstå sammenhengen, ikke bare repetere uforståelige ord.

Anonymkode: 9f77f...8c8

Skrevet
35 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det kommer selvsagt an på faget. Og alle er forskjellige.

Det som alltid har hjulpet meg er å forestille meg at jeg lærer bort faget til andre. Er ganske glad i foredrag og presentasjoner, og pleier å repetere stoffet som om jeg lærer det bort til andre. Er en god metode for meg.

Forestill deg først at du lærer det bort til en student som sliter med å forstå det. Da må du strippe det ned til det grunnleggende, og forstå sammenhengen, ikke bare repetere uforståelige ord.

Anonymkode: 9f77f...8c8

Jeg vet hvordan man lærer seg et fag, men hvordan skal man repetere og prioritere i eksamenstiden? 

Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei, pugging blir vel kanskje feil ord. Er vel mer repetering. 

Er juss.

Tipper det passer bra slik som beskrevet. 

Mange faguttrykk som bare må "pugges" med tilhørende forklaringer. Evt kobling til lover med mer 

Tankekart for å koble faguttrykkene sammen. 

Ikke minst kreves å sette av nok tid, og så bruke den godt. 

Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vet hvordan man lærer seg et fag, men hvordan skal man repetere og prioritere i eksamenstiden? 

Å presentere det for seg selv er jo en måte å repetere det på. Jeg vet ikke helt hva du er ute etter her? 

Anonymkode: 07882...e24

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Å presentere det for seg selv er jo en måte å repetere det på. Jeg vet ikke helt hva du er ute etter her? 

Jeg er ikke ute etter hvordan jeg skal lære meg noe. Jeg har da gått på skole i 13 år. Det jeg ikke har erfaring med er hvordan man øver/repeterer til eksamen når omfanget av tema og innhold er så utrolig mye større enn hvis det bare er ett fag. 

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg er ikke ute etter hvordan jeg skal lære meg noe. Jeg har da gått på skole i 13 år. Det jeg ikke har erfaring med er hvordan man øver/repeterer til eksamen når omfanget av tema og innhold er så utrolig mye større enn hvis det bare er ett fag. 

Det er det samme som gjelder da også - repetisjon. Trikset er da å ikke ha for omfattende notater slik at en f.eks kan komme seg gjennom alt av notater på 1 - 2 dager. Jeg leser gjennom gang etter gang, og "snakker" med meg selv. Etterhvert er går det raskere å komme seg gjennom siden det er mindre en trenger å repetere. 

Anonymkode: c5f4e...a9f

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vet ikke helt hva problemet her er. Dette er repetering. Det dreier seg ikke om å lære fagstoffet, men å repetere det. 

Hvem er det som har best utbytte av forelesere/lærere/etc? Jo, det er den som holder presentasjonen selv. Det er en måte å repetere fagstoffet på. Du har jo allerede lært det.

Skrevet

Det er det samme som gjelder da også - repetisjon. Trikset er da å ikke ha for omfattende notater slik at en f.eks kan komme seg gjennom alt av notater på 1 - 2 dager. Jeg leser gjennom gang etter gang, og "snakker" med meg selv. Etterhvert er går det raskere å komme seg gjennom siden det er mindre en trenger å repetere. 

Ja, det er det jeg lurer på. Hvordan legge opp notater (ev andre ting) når det omhandler et såpass stort pensum, slik at man kan rekke gjennom det på helst bare 1 dag. 

Jeg vet ikke helt hva problemet her er. Dette er repetering. Det dreier seg ikke om å lære fagstoffet, men å repetere det. 

Hvem er det som har best utbytte av forelesere/lærere/etc? Jo, det er den som holder presentasjonen selv. Det er en måte å repetere fagstoffet på. Du har jo allerede lært det.

Jeg rekker jo ikke å presentere tema for hele pensum på en dag. Derfor trenger jeg tips til hvordan andre krymper innholdet slik at det kan repeteres på helst en dag. 

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Samme her. Dette gjør jeg også når jeg lager mat, dusjer, går tur etc. i siste innspurt da det er en så enkel og effektiv måte å repetere på. Så jobber jeg heller mer aktivt med eksamensoppgaver mellom dette. 

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Ja, det er det jeg lurer på. Hvordan legge opp notater (ev andre ting) når det omhandler et såpass stort pensum, slik at man kan rekke gjennom det på helst bare 1 dag. 

Jeg rekker jo ikke å presentere tema for hele pensum på en dag. Derfor trenger jeg tips til hvordan andre krymper innholdet slik at det kan repeteres på helst en dag. 

Dersom du ikke rekker å gjøre det kan du det ikke godt nok. Jeg brukte ca en dag før eksamen i et emne på 60 studiepoeng. Da jeg startet på denne måten brukte jeg imidlertid lenger tid. 

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

En må bare skrive kortere notater. Om en allerede nærmest har skrevet av boken så må en gå gjennom notatene, og kutte ned på dem. Kun ha med det absolutt viktigste. Når en leser gjennom notatene så vil de uansett "krype" etter hvert som du ting sitter bedre, og da husker en ofte å f.eks hoppe over det samme avsnittet neste gang en leser gjennom. Jeg printer alltid ut alt av notater (printer ut et og et kapittel), og så leser jeg gjerne hvert "kapittel" med notater to ganger på rad før jeg går videre til neste kapittel. Markerer med gul tusj på ting jeg virkelig sliter med å huske. Kutter ned stoffet slik at jeg kommer meg gjennom i alle fall én gang per dag. Det er jo mange detaljer som går tapt, men det er heldigivis slik at en ikke må kunne pensum fra A til Å. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...