yogabukse Skrevet 20. november 2017 #1 Skrevet 20. november 2017 Jeg har en Border Collie. Han er syv år gammel og omplassert.. Har vel hatt han i godt over 1 år nå. Han er tydelig preget fra dårlig kosthold, lite misjon og under ernært på både fysisk og psykisk trening de siste årene. Kan trygt si at han virkelig er en håndfull på alle nivå, jeg ble lovet en fint oppdratt og dressert hund, og fikk hva jeg vil kalle en problemhund, noe som jeg ikke har nok kunnskap til å håndtere, men jeg er blitt så uendelig glad i han og har av den grunn valg og prøve en siste runde. Her handler det bare om å tilfredsstille alle hans behov, jeg vet veien er lang, men her krever det bare innsatts fra min side. Men det er hovedsakelig to ting jeg ikke får dreisen på: Av og til bare lukker han ørene og gir komplett FAEN i hva jeg sier, han virker hoven og akkurat som han tenker «fuck you» mens han går i motsatt retning. Hva gjør jeg da? Her har jeg virkelig prøvd ALT jeg kan tenke meg, fra godbit til å rive han i nakkeskinnet. Han bjeffer konstant i bil. Hopper lett inn i buret. Men i det jeg starter bilen bjeffer han fra start til mål, uansett vei, uansett lengde. Han har riktig bur kjøpt til han sin størrelse, og her har jeg også prøvd ALT. Kan noen hjelpe meg?
AnonymBruker Skrevet 20. november 2017 #2 Skrevet 20. november 2017 Når du sier du har såpass store problemer, ville jeg nok uansett funnet en flink hundetrener som kan veilede deg. Det er vanskelig å gi gode råd over nett, vi ser ikke hunden og kan ikke si noe særlig om grunnen til adferden. Vi kan bare basere oss på dine beskrivelser. Til den første. Ha ham i bånd, la ham løpe i langline eller på inngjerdet område. Du har mye trening foran deg med å skape kontakt, og å rope, kjefte eller dra ham i nakkeskinnet er ingen løsning overhodet. Her må du rett og slett begynne helt på bunn med kontakttrening, selv om du føler det funker innimellom. Nr 2. har jeg ingen råd til, dessverre. Anonymkode: f9b91...89a 2
AnonymBruker Skrevet 20. november 2017 #3 Skrevet 20. november 2017 Finn deg en erfaren trener. Tenker at den trenger mer enn hva du og din erfaring kan gi (ikke vondt ment). La hundetreneren gi deg råd om hva du kan gjøre i visse situasjoner når h*n har fått sett med egne øyne hvordan hunden er i det daglige. Anonymkode: fab9c...54a 1
AnonymBruker Skrevet 20. november 2017 #4 Skrevet 20. november 2017 1. Ha langline på til han har lært innkalling. Innkalling er vanskelig, det handler ikke bare om å kunne navnet sitt, men hunden skal komme inn så og si på refleks i alle miljøer og alle situasjoner. Hvis de begynner å tenke over det gjør de gjerne det som er mest spennende, og da er det nederst på lista å komme til noen som står og brøler og blir mer og mer forbanna og der han faktisk risikerer å få fysisk vondt når han kommer inn. Ta med verdens beste godbiter - altså det han syns er best - når du trener innkalling, begynn på lett nivå og gjør det vanskeligere og vanskeligere etter hvert. Dette kan ta lang tid å lære, særlig for en hund som er stresset og er vanskelig å få kontakt med fra før av. 2. Tren på å gå inn i bilen uten at det skjer noe, hver dag, flere ganger på dagen. Sitt i bilen og vent til han roer seg. Kjør korte turer bare rundt kvartalet. Lær han at det å kjøre bil kan også være dønn kjedelig. Grunnen til at han bjeffer er alle forventningene. Om du kan, så la være å kjøre lange turer mens du trener på dette, og la være å kjøre et sted for å gjøre noe morsomt, som å gå tur. Unngå at han blir så oppgiret at han begynner å bjeffe. Ta han gjerne inn i bilen etter dere har gått tur og han har fått mat og er mett og trøtt. Anonymkode: 2b3fd...ebe 1
Tabris Skrevet 20. november 2017 #5 Skrevet 20. november 2017 En hund er sånn sett enkel: Den gjør det som lønner seg for den. Hvis den ikke gjør som du sier så er det enten fordi den ikke kan det godt nok og/eller fordi belønningen ikke er god nok. Men jeg er enig med de andre i at hvis du har en del utfordringer så kan det være lurt å enten melde seg på kurs eller få privattime med en god atferdsspesialist, da noen som jobber etter oppdaterte metoder.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå