Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skal dit i mai.. noen som vet hvordan været og temperaturen er på den tiden?

Skrevet

Det sier vel strengt tatt mer om navnetradisjonene deres. Folk flest på Island har jo sin mors eller fars navn med -son eller -dottir som endelse. Kun noen få har gårdsnavn som etternavn.

For å ta et kjent eksempel:

Hun *heter* Vigdis.

Og hun *er* Finnbogas datter.

Da er det jo mest logisk å sortere etter personens fornavn, ikke etter navnet på foreldrene... Det er jo ikke nødvendigvis flere med samme fornavn enn det er mødre eller fedre med samme fornavn. :wink:

Forklaringen mine slektninger på Island ga da de fortalte meg dette, var at fornavnet har de hele livet mens etternavnet ofte skiftes ut ved giftermål.

Ellers takker jeg for din innføring i Islands navnetradisjon. :wink:

Skrevet
Forklaringen mine slektninger på Island ga da de fortalte meg dette, var at fornavnet har de hele livet mens etternavnet ofte skiftes ut ved giftermål.

Da har du nok misforstått noe - det er jo nettopp det de IKKE gjør på Island. Bytter etternavn når de gifter seg altså. Telefonkatalogen er sortert på fornavn fordi det er det som regnes som det egentlige navnet deres, Einar Jónsson heter Einar, men ER Jónsson (altså sønnen til Jon). Hvis Einar Jónsson gifter seg med Anna Guðmundsdóttir, ville det være absurd om hun tok navnet hans, hun er jo ikke sønnen til Jón. Derfor er selvsagt telefonkatalogen sortert på navn, ikke etter hvem man er sønn eller datter av.

Når Einar Jónsson gifter seg med Anna Guðmundsdóttir, vil deres barn (sønn og datter) hete f.eks. Ragnar Einarsson og Fríða Einarsdóttir. Alle fire familiemedlemmene har altså ulikt etternavn.

Se evt. her http://vestnorden.no/islandnavn.html

Skrevet

Da har du nok misforstått noe - det er jo nettopp det de IKKE gjør på Island. Bytter etternavn når de gifter seg altså. Telefonkatalogen er sortert på fornavn fordi det er det som regnes som det egentlige navnet deres, Einar Jónsson heter Einar, men ER Jónsson (altså sønnen til Jon). Hvis Einar Jónsson gifter seg med Anna Guðmundsdóttir, ville det være absurd om hun tok navnet hans, hun er jo ikke sønnen til Jón. Derfor er selvsagt telefonkatalogen sortert på navn, ikke etter hvem man er sønn eller datter av.

Når Einar Jónsson gifter seg med Anna Guðmundsdóttir, vil deres barn (sønn og datter) hete f.eks. Ragnar Einarsson og Fríða Einarsdóttir. Alle fire familiemedlemmene har altså ulikt etternavn.

Se evt. her http://vestnorden.no/islandnavn.html

Jada, på Island praktiseres fremdeles den gamle navneskikken med å føye "datter" eller "sønn" til farens navn, men alle følger ikke denne. Ei av de jeg kjenner der oppe heter Björk til etternavn...hvem er hun da datter av...Furu? Kun et fåtall av de jeg kjenner der oppe har "datter/sønn"-navn.

Og det med telefonkatalogen har jeg faktisk blitt fortalt av islendinger, mulig de tar feil, det spiller forsåvidt ingen rolle. :)

Skrevet

De som har familienavn bruker selvsagt dem, men det er faktisk mange flere som har son/dottir-navn.

Jeg kjenner i hvert fall mange flere med son/dottir-navn enn med familienavn. Men vi kjenner vel ulike folk, da vet du.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...