AnonymBruker Skrevet 20. november 2017 #1 Skrevet 20. november 2017 Sønnen vår på 21 år er sammen med en jente på 16 (blir 17 på nyåret). Dvs hun begynte på vgs nå i høst. De har vært sammen litt over ett år nå. Sønnen vår har fast jobb, tjener godt og startet før de ble sammen og planlegge husbygging. Dette er nå en realitet. Han er i siste fase av planleggingen. Vi har prøvd å komme med gode tips og råd når han har spurt, men har ikke villet tatt for stor del, da vi føler dette er hans og han må få gjøre det på sin måte. Tenker nå på tegning av huset, rominndeling, hvordan kjøkken, bad, osv bør utformes, valg av materiale, osv. Det er tydelig at kjæresten er den som har mest å si og står for planleggingen. Dette vil vi ikke blande oss i. Men det er ikke å komme fra at det er han som bruker sine penger på dette og at det kun er hans hus (økonomisk sett). Saken er at jeg føler det er vanskelig å omtale huset som deres og at det derfor blir vanskelig å involvere henne like mye når vi alle er samlet og snakker om dette. Hun skal flytte inn med han og bor stortsett allerede hos han daglig hvor han bor nå. Skjønner dere meg? Jeg har lyst å si til sønnen min f eks: "Siste utkast av kjøkkenet ser veldig bra ut Xxxxxxx, du kommer til å bli fornøyd med det slik du har tegnet det nå". Men da føler jeg hun blir ekskludert, og for alt jeg vet har hun hatt like mye å si som han i hvordan det ble til slutt. merkelig problemstilling kanskje, men jeg vet ikke hva jeg skal gjøre. Trenger råd fra dere. Anonymkode: e1a69...1f0
AnonymBruker Skrevet 20. november 2017 #2 Skrevet 20. november 2017 Ops.. hvorfor det ble uthevet en setning i starten, forstår jeg ikke. Prøv å overse dette. ts Anonymkode: e1a69...1f0
trinelise50 Skrevet 20. november 2017 #3 Skrevet 20. november 2017 Ikke gi råd om du ikke blir spurt.. 2
AnonymBruker Skrevet 20. november 2017 #4 Skrevet 20. november 2017 Hvorfor kan du ikke bare si "dere" i stedet for "du" når du vet hun har vært med på det og også skal bo der? Hun kommer vel også til å bli fornøyd da, selv om hun ikke eier det? Anonymkode: c06f4...1c8 3
AnonymBruker Skrevet 20. november 2017 #5 Skrevet 20. november 2017 4 minutter siden, trinelise50 skrev: Ikke gi råd om du ikke blir spurt.. Jeg blir jo det. Han kommer til oss med tegningene og spør om råd og forslag, selv om han har gjort endringer osv. Ts Anonymkode: e1a69...1f0
AnonymBruker Skrevet 20. november 2017 #6 Skrevet 20. november 2017 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor kan du ikke bare si "dere" i stedet for "du" når du vet hun har vært med på det og også skal bo der? Hun kommer vel også til å bli fornøyd da, selv om hun ikke eier det? Anonymkode: c06f4...1c8 Det er en mulighet. Det føles bare feil, sikkert bare det som holder meg igjen. Ts Anonymkode: e1a69...1f0
AnonymBruker Skrevet 20. november 2017 #7 Skrevet 20. november 2017 Selvfølgelig føler hun seg ikke inkludert om du ikke inkluderer henne i planleggingen? Svigermor fra helvete Anonymkode: c8e7d...ea4
AnonymBruker Skrevet 20. november 2017 #8 Skrevet 20. november 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Det er en mulighet. Det føles bare feil, sikkert bare det som holder meg igjen. Ts Anonymkode: e1a69...1f0 Altså, hun er 16 år. Et barn. Så klart er det hans hus og jeg skjønner godt at du syns det er naturlig å snakke om det som "ditt" og ikke "deres". Han har finansiert det og det er hans, bør ikke være et problem. Jenta har jo flyttet rett ut fra foreldrene og inn til en ny pappa, hun er ikke voksen enda og det er faktisk ikke hennes hus. Anonymkode: afa69...f16 10
AnonymBruker Skrevet 20. november 2017 #9 Skrevet 20. november 2017 Jeg skjønner tankegangen, de to er på veldig forskjellige stadier i livet og helt ærlig, det er stor sjanse for at hun aldri flytter inn i det huset..... Mye kommer til å skje fremover, hun er jo ikke engang ferdig med vgs. Jeg synes faktisk at det er for tidlig å bygge hus i det hele tatt. Har hun eller han gitt uttrykk for at hun føler seg ekskludert? Anonymkode: 3f88f...5ca 2
AnonymBruker Skrevet 20. november 2017 #10 Skrevet 20. november 2017 9 minutter siden, AnonymBruker said: Det er en mulighet. Det føles bare feil, sikkert bare det som holder meg igjen. Ts Anonymkode: e1a69...1f0 Hvorfor er det feil å si at hun kommer til å bli fornøyd om hun skal bo der? Jeg har leid leilighet i en del år, og jeg var også både fornøyd og misfornøyd med forskjellige ting selv om jeg ikke eide det... Og hvorfor snakke som om han står bak all planleggingen om du vet hun har vært med på det? Høres nesten ut som du VIL ekskludere henne. Anonymkode: c06f4...1c8 1
Hactar Skrevet 20. november 2017 #11 Skrevet 20. november 2017 23 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er en mulighet. Det føles bare feil, sikkert bare det som holder meg igjen. Ts Anonymkode: e1a69...1f0 Skjønner ikke hva det koster deg å bare si dere i stedet for du. Sønnen din taper ikke eierskap av det, og så er det jo hyggelig mot henne uansett hva dere ellers mener om forholdets sjanser.
AnonymBruker Skrevet 20. november 2017 #12 Skrevet 20. november 2017 37 minutter siden, AnonymBruker skrev: Altså, hun er 16 år. Et barn. Så klart er det hans hus og jeg skjønner godt at du syns det er naturlig å snakke om det som "ditt" og ikke "deres". Han har finansiert det og det er hans, bør ikke være et problem. Jenta har jo flyttet rett ut fra foreldrene og inn til en ny pappa, hun er ikke voksen enda og det er faktisk ikke hennes hus. Anonymkode: afa69...f16 Det er nettopp dette! Hun er et barn. Han har bodd hjemmefra siden han flyttet av sted for utdannelse da han var 16. Han har gjort det godt og tjener nå bra med penger. Han bruker 3-4 mill på dette, hun kommer kanskje til å handle en gjenstand. Hun går på vgs og har ikke jobb ved siden av en gang. Hun kommer ikke til å betale leie eller noe. Så ja, jeg anser dette som hans hus og det blir derfor noe vanskelig å inkludere henne som om hun Eide 50% og de bygget fremtiden sammen. ts Anonymkode: e1a69...1f0 4
AnonymBruker Skrevet 20. november 2017 #13 Skrevet 20. november 2017 37 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg skjønner tankegangen, de to er på veldig forskjellige stadier i livet og helt ærlig, det er stor sjanse for at hun aldri flytter inn i det huset..... Mye kommer til å skje fremover, hun er jo ikke engang ferdig med vgs. Jeg synes faktisk at det er for tidlig å bygge hus i det hele tatt. Har hun eller han gitt uttrykk for at hun føler seg ekskludert? Anonymkode: 3f88f...5ca Er enig med det første du sier her. Han var i planleggingsfasen om å bygge seg hus før han ble sammen med henne. Så det er ikke for tidlig for han å bygge hus. Men du mener kanskje hun er for ung til å bli med på dette? Nei, hun eller han har ikke gitt uttryk for noe. Det er bare noe jeg føler på. Ts Anonymkode: e1a69...1f0
AnonymBruker Skrevet 20. november 2017 #14 Skrevet 20. november 2017 38 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor er det feil å si at hun kommer til å bli fornøyd om hun skal bo der? Jeg har leid leilighet i en del år, og jeg var også både fornøyd og misfornøyd med forskjellige ting selv om jeg ikke eide det... Og hvorfor snakke som om han står bak all planleggingen om du vet hun har vært med på det? Høres nesten ut som du VIL ekskludere henne. Anonymkode: c06f4...1c8 Jeg vil absolutt ikke. Det er derfor jeg føler og tenker på dette, uten at de har gitt uttryk for det. Men hun er tross alt et barn på 16 år, nettopp ferdig med ungdomssskolen. Han bruker flere millioner på sitt nye hjem, og hva er sjansen for at de skal leve livet ut? Dette er hans investering i fremtiden. Og da bør det også sje først og fremst på hans egne ønsker/på sin måte. Derfor snakker jeg til han som at jeg støtter hans måte å gjøre det på, ikke deres. Ts Anonymkode: e1a69...1f0 1
AnonymBruker Skrevet 20. november 2017 #15 Skrevet 20. november 2017 Men ut ifra hva du skriver så virker det ikke som du er redd for at hun ikke skal føle seg inkludert, det virker som du ikke ønsker at hun skal være inkludert i dette i det hele tatt. Og jeg kan jo forstå det, de er såpass unge at dette forholdet neppe kommer til å vare, det er sønnen din som selv har spart opp og planlagt dette - det er hans hus. Du kan selvsagt prate med han og realitetsorientere han om han trenger det, på hvordan et samboerskap foregår. Men ellers må du nesten bare la han gjøre feil og lære av det som alle andre. Men du må jo faktisk ikke si "dere" når dere snakker om huset og planleggingen, for det er vel sønnen din som står for alt dette selv? Anonymkode: 398e0...bd5
AnonymBruker Skrevet 20. november 2017 #16 Skrevet 20. november 2017 27 minutter siden, Hactar skrev: Skjønner ikke hva det koster deg å bare si dere i stedet for du. Sønnen din taper ikke eierskap av det, og så er det jo hyggelig mot henne uansett hva dere ellers mener om forholdets sjanser. Nei, jeg prøver ikke være vanskelig her. Men jo, om jeg inkluderer henne like mye som han vil kanskje han vektlegge hennes ønsker mer enn om han har fokus på seg selv. Synd om det blir slutt og huset er et resultat av hennes drømmer og ikke hans. Da det er han som investerer hele sin økonomi og skal bo der i lang tid. Ts Anonymkode: e1a69...1f0 1
AnonymBruker Skrevet 20. november 2017 #17 Skrevet 20. november 2017 38 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nei, jeg prøver ikke være vanskelig her. Men jo, om jeg inkluderer henne like mye som han vil kanskje han vektlegge hennes ønsker mer enn om han har fokus på seg selv. Synd om det blir slutt og huset er et resultat av hennes drømmer og ikke hans. Da det er han som investerer hele sin økonomi og skal bo der i lang tid. Ts Anonymkode: e1a69...1f0 Jeg ser ikke helt at du har noen grunn til å tro at huset vil bli et resultat av hennes drømmer, på bekostning av hans ? Så lenge hun ikke får med tullete planløsninger og et eget rom til en rosa enhjørning så tror jeg ikke du har noe å frykte, eller tape på, å kalle det for «deres» hjem. Anonymkode: 35696...7b4 2
Gjest C.Tramell Skrevet 20. november 2017 #18 Skrevet 20. november 2017 42 minutter siden, AnonymBruker said: Nei, jeg prøver ikke være vanskelig her. Men jo, om jeg inkluderer henne like mye som han vil kanskje han vektlegge hennes ønsker mer enn om han har fokus på seg selv. Synd om det blir slutt og huset er et resultat av hennes drømmer og ikke hans. Da det er han som investerer hele sin økonomi og skal bo der i lang tid. Ts Anonymkode: e1a69...1f0 I så fall er det viktig læring for ham. Ikke rart om hun ikke føler seg inkludert, for du inkluderer henne jo ikke. Hun er bare barnet, men tenk om det faktisk blir de to og de får barn sammen en gang i framtiden? Det kan jo skje, og i så fall kan du ha lagt grunnlaget for en dårlig relasjon ved å ekskludere henne nå. Sønnen din tjener godt og er en selvstendig gutt. Han klarer garantert å ordne opp hvis forholdet skulle ta slutt og det er noe med huset han ikke trives med.
AnonymBruker Skrevet 20. november 2017 #19 Skrevet 20. november 2017 46 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nei, jeg prøver ikke være vanskelig her. Men jo, om jeg inkluderer henne like mye som han vil kanskje han vektlegge hennes ønsker mer enn om han har fokus på seg selv. Synd om det blir slutt og huset er et resultat av hennes drømmer og ikke hans. Da det er han som investerer hele sin økonomi og skal bo der i lang tid. Ts Anonymkode: e1a69...1f0 Jeg tror ikke du gjør sønnen din noen tjeneste ved å pakke inn realiteten og ikke gi han kred for at han har skapt disse verdiene på egen hånd. Jeg tror også hun har godt av å høre prosjektet omtalt som hans hus og hans investering under prosessen med å bestemme alle løsninger. Hun burde være ydmyk nok til å tone sine egne meninger litt ned i en sånn situasjon, men det ligger jo ikke til 16 år gamle jenter. Anonymkode: afa69...f16 2
QueenOfTheSidewalk Skrevet 20. november 2017 #20 Skrevet 20. november 2017 (endret) 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Selvfølgelig føler hun seg ikke inkludert om du ikke inkluderer henne i planleggingen? Svigermor fra helvete Anonymkode: c8e7d...ea4 Nå må du slutte. Hun er 16 år, fortsatt et barn og burde ikke være med på planleggingen av huset hans, hvem vet, det kan fort bli slutt i den alderen og da sitter han igjen med et hus hun har villet ha. Hva med å foreslå at dere som foreldre og han snakker om det alene? Så slipper noen av dere å føle på det. Endret 20. november 2017 av Evilposelos 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå