Gå til innhold

Å ta jobb i familiebedriften er den største feilen jeg har gjort i mitt liv.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dette blir langt, jeg må bare få det ut. Takk til de som tar seg tid til å lese.

For noen år siden hadde jeg gått arbeidsledig i en ganske lang periode ordnet bestefaren min en praksisplass for meg i familiebedriften han er leder i og etter noen måneders praksis ble jeg tilbudt en 100% stilling.  Siden jeg ikke hadde noen andre jobber i kikkerten på daværende tidspunkt, arbeidsmarkedet var vanskelig og jeg hadde søkt utallige jobber uten hell, så jeg lettelsen over å få en jobb overskygget stemmen i bakhodet mitt som sa at det er en dårlig ide å blande jobb og familie.

Stillingen jeg opprinnelig ble ansatt i var hvoedsakelig en "backoffice" stilling hvor jeg hadde ansvar for bl.a. å vedlikeholde firmaets nettside inkl. nettbutikk og kontoer i sosiale medier, planlegging av kampanjeaktiviteter i samarbeid med ledelsen og utarbeidelse av kampanjemateriell til nett og fysiske ting som plakater og DM'er og noe salgsarbeid da jeg tok meg av sentralbordet og besvarte firmaets post@ epost.  Det var ikke meningen at jeg skulle være i butikken (det dreier seg om kapitalvarer og de fleste salgene er større prosjekter det jobbes med gjennom flere måneder fra start til ferdig innstallasjon), da jeg ga tydelig uttrykk for at jeg ikke ønsker den typen ansvar da det er noe jeg fikser dårlig og som tærer veldig på meg.  Dette fikk jeg beskjed om at var null stress, butikken var tilstrekkelig bemannet og det trang noen til å gjøre støttefunksjoner "backoffice".

Så ble samboeren til min fetter og kollega gravid og jeg endte med å bli flyttet ut i butikken da hun ble alvorlig syk pga komplikasjoner i svangerskapet og han fikk innvilget ubetalt permisjon for å være der for henne av bestefar.  En annen ansatt (tremenningen min) var da sykemeldt pga en planlagt operasjon, så det var plutselig ganske akutt personalmangel - to av totalt fem ansatte var borte fra jobb, og disse utgjorde 2/3 av de som bemannet butikken.  Jeg ble kastet uti det uten særlig opplæring og på grunn av at bemanningssituasjonen var som den var hadde jeg ingen "mentor" å støtte meg på, jeg måtte sette meg inn i ting på egenhånd.

Jeg kjempet meg gjennom den perioden fetteren min var i permisjon og tremenningen var sykemeldt, men var veldig glad da de kom tilbake på jobb og jeg kunne vende tilbake til kontoret mitt og mine opprinnelige arbeidsoppgaver.  Noen måneder senere ble fetteren min far, barnet ble født et par måneder for tidlig med akutt keisersnitt, og han ble sykemeldt igjen.  Det ble mer langvarig enn vi hadde sett for oss da samboeren hans fikk en alvorlig fødselsdepresjon og slet med å ta vare på både seg selv og barnet.  Jeg måtte tilbake i butikken og selv om jeg hadde mer erfaring i runde to trivdes jeg ikke noe bedre med arbeidsoppgavene den gangen (det er slitsomt å følge opp prosjekter i butikken i tillegg til å følge opp "backoffice" oppgavene mine), men jeg beit tenna sammen for fetteren min sin skyld, noe jeg gjorde klart for bestefar.

Diverse ting gjorde jeg endte opp i butikken på permanent basis og det forventes at jeg følger opp prosjekter der og gjør den gamle "backoffice" jobben i tillegg. Det vært status de siste fire årene.  Jeg føler at jeg ikke fikser jobben min fordi jeg har alt for mange arbeidsoppgaver og alltid er på etterskudd med ett eller annet, noe som sliter veldig på meg psykisk og det har bare blitt verre og verre de siste par årene.  Når jeg gjør noe "feil" blir det gjerne "rapportert" til resten av familien og ting har f.eks. vært tema i familieselskaper. Fetteren min er nær venn med broren min og har "sladret" om jobbting når de har vært ute sammen, noe som igjen har kommet mamma og pappa og andre familiemedlemmer for øre. Det er en røre som ikke gjør at jeg sliter mindre psykisk.  

Jeg har vært sykemeldt i perioder p.g.a. bl.a. depresjon og stressrelatert migrene i perioder. For et par måneder siden møtte jeg veggen totalt og jeg har vært sykemeldt siden.  Både legen og psykologen min har anbefalt meg å bytte jobb og jeg har sagt opp stillingen min og leter etter ny jobb. I perioden jeg har vært sykemeldt har det dukket opp diverse ting som gjelder mine prosjekter og både fetteren min og bestefar setter konsekvent mamma, pappa og broren min på kopi når de sender meg eposter med jobbrelaterte spørsmål.  Jeg føler at jeg sitter i en gapestokk i familien og at alle er ute etter meg.  Ingen støtter meg, jeg er den fæle, udugelige som ødelegger for familiebedriften og dermed familien.

Jeg vet at jeg har gjort en del (til dels store) feil, noe jeg tar ansvar for, men jeg føler også at en del av kritikken er urettferdig. Familien tar ikke innover seg at jeg har blitt satt til å gjøre en jobb jeg har gitt klart uttrykk for at jeg ikke ønsker og ikke fikser, i tillegg til at jeg skal følge opp arbeidsoppgavene i min opprinnelige stilling, og at alt stresset dette har medført har gitt meg psykiske problemer som har gjort at jeg har fikset jobben min enda dårligere.  De får informasjon kun fra arbeidsgivers side og om jeg prøver å komme med min versjon blir jeg avfeid.

Noen som har vært i en lignende situasjon som har råd?

Anonymkode: 62c07...099

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er du sykmeldt nå eller jobber du? Om du er sykmeldt hadde jeg ikke sjekket jobbmail en gang (hadde lagd en ny e-post om jeg brukte den private til jobb). Hadde også flyttet til andre kanten av landet og ikke snakket med resten av familien på minst 1 år. 

Anonymkode: c3ad2...c60

• Liker 3
Skrevet

Du må ganske enkelt sette foten ned, for du blir faktisk grovt utnyttet av din egen familie. Dessverre er arbeidslivet slik i dag, at man på ingen måte vil få noen takk for å bidra med det som opprinnelig er noen andres arbeidsoppgaver (i ditt tilfelle butikken), for etterhvert forventes det at man gjør dette - som tillegg til de arbeidsgoppgavene man gjorde før. Det er nok for sent nå, men du burde gått i lønnsforhandlinger når arbeidsgiver søkte å øke din stilling i praksis, med utgangspunkt i at du får mer ansvar. 

Det er heller ikke greit at det du gjør eller ikke gjør i bedriften kommer resten av familien for øre. Ville tatt kontakt med arbeidsrettsadvokat var jeg deg, sammen kan dere se på begrepet med "lojalitetsplikt", noe jeg mener din arbeidsgiver har brutt. 

Anonymkode: 14f3e...c5e

• Liker 7
Gjest Herr Heftig
Skrevet

Praksisplass i familiebedriften. Nå har jeg hørt det og.

Skrevet

De har faktisk ikke lov til å diskutere arbeidsrelaterte faktum utenom arbeid hvis dette kan sees på som taushetspliktbrudd.Gi beskjed til NAV om du sier opp og om du ikke føler deg helt klar for ny jobb da denne jobben har slitt deg ut fullstendig. Få bekreftelse av lege at jobben er grunnen til at du avsluttet ditt arbeidsforhold, for da slipper du karantenetiden på 6(?) uker. 
Jeg ville aldri med vilje avsluttet en jobb uten å ha en ny, men nå har jo faktisk jeg gjort det en gang, pga psyken. Det tok meg 1 år før jeg kom meg ut av utbrentheta.

Anonymkode: 17cf5...0d3

• Liker 2
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er du sykmeldt nå eller jobber du? Om du er sykmeldt hadde jeg ikke sjekket jobbmail en gang (hadde lagd en ny e-post om jeg brukte den private til jobb). Hadde også flyttet til andre kanten av landet og ikke snakket med resten av familien på minst 1 år. 

Anonymkode: c3ad2...c60

Jeg er sykemeldt.  Epostene sendes til min private epostadresse med foreldrene mine og broren min på kopi.  Jeg bruker ikke min private epostadresse i jobbsammenheng, har egen jobb epost adresse.  

Jeg har ikke sjekket jobbeposten min siden jeg ble sykemeldt (da la jeg inn autosvar med at jeg er sykemeldt og ber kunder kontakte butikken).  Post@ eposten jeg også har ansvar for har også bestefar (sjefen) tilgang på, så den blir ivaretatt.

50 minutter siden, Herr Heftig skrev:

Praksisplass i familiebedriften. Nå har jeg hørt det og.

Hva er så rart/utenkelig med det?  Jeg hadde vært arbeidsledig ganske lenge og bestefar mente jeg måtte i aktivitet og tilbød meg praksis. Siden jeg var frustrert og lei av å gå ledig takket jeg ja og NAV godkjente det for en periode, mener det var tre måneder.

TS

Gjest Herr Heftig
Skrevet
9 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg er sykemeldt.  Epostene sendes til min private epostadresse med foreldrene mine og broren min på kopi.  Jeg bruker ikke min private epostadresse i jobbsammenheng, har egen jobb epost adresse.  

Jeg har ikke sjekket jobbeposten min siden jeg ble sykemeldt (da la jeg inn autosvar med at jeg er sykemeldt og ber kunder kontakte butikken).  Post@ eposten jeg også har ansvar for har også bestefar (sjefen) tilgang på, så den blir ivaretatt.

Hva er så rart/utenkelig med det?  Jeg hadde vært arbeidsledig ganske lenge og bestefar mente jeg måtte i aktivitet og tilbød meg praksis. Siden jeg var frustrert og lei av å gå ledig takket jeg ja og NAV godkjente det for en periode, mener det var tre måneder.

TS

Jeg synes det bare var smålig av bestefar. Hvis han virkelig ønsket å hjelpe deg, kunne han jo bare gitt deg jobb med en gang i stedet for å være gjerrig å la deg gå på redusert inntekt i praksisperioden.

Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

TS

Da hadde jeg bare blokkert alle innkommende eposter fra jobben! 

Anonymkode: 9d470...460

• Liker 1
Skrevet

Men i alle dager...det høres jo ut som alle i denne familien sykemelder seg over en lav sko....?

Anonymkode: 9aa63...ffa

Skrevet
4 timer siden, Herr Heftig skrev:

Jeg synes det bare var smålig av bestefar. Hvis han virkelig ønsket å hjelpe deg, kunne han jo bare gitt deg jobb med en gang i stedet for å være gjerrig å la deg gå på redusert inntekt i praksisperioden.

Ah, sånn å forstå.  Det var flere i familien som reagerte på det den gangen, men da jeg begynte i praksis hadde de ingen ledige stillinger.  Stillingen jeg ble ansatt i ble ledig mens jeg var i praksis.

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Da hadde jeg bare blokkert alle innkommende eposter fra jobben! 

Anonymkode: 9d470...460

Det kan jeg selvsagt gjøre, men det endrer jo ikke at foreldrene og broren min får kopier av dem.  

Er man forpliktet til å svare på eposter, telefoner, meldinger etc fra jobben ang jobbrelaterte ting når man er sykemeldt?  Jeg har jo ikke lyst til å gjøre vondt verre, men samtidig tærer dette maset veldig på meg siden jeg er langt nede psykisk og føler meg ganske tom.  Jeg synes det er veldig slitsomt at det stadig kommer mas/anklagelser og jeg klarer ikke slippe taket og slappe av fordi jeg aldri vet når neste runde med drit dukker opp.  Og siden foreldrene mine og broren min får kopier av ting maser de gjerne også, så det kommer fra flere og i flere kanaler.  Har seriøst vurdert å bytte både mobilnummer og privatepost adresse, samt å blokkere hele gjengen i sosiale medier før jeg mister helt grepet, men føler at det er feil at jeg skal bli nødt til å gå til de skrittene fordi min egen familie ikke respekterer at jeg trenger ro nå.

37 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men i alle dager...det høres jo ut som alle i denne familien sykemelder seg over en lav sko....?

Anonymkode: 9aa63...ffa

Det var en dårlig periode for noen år siden, som har stabilisert seg nå.  Vi hadde jo ikke regnet med at samboeren til fetteren min skulle få alvorlige komplikasjoner i svangerskapet og deretter hastekeisersnitt, prematurfødsel og fødselsdepresjon samtidig som den planlagte operasjonen til tremenningen min.  Tremenningen la den inn såpass lenge før termin at han skulle vært tilbake på jobb med godt monn før termin om svangerskapet hadde forløpt normalt, noe alle regnet med fordi det ikke var noe som tilsa at det skulle være et risikosvangerskap, så alle komplikasjonene kom som et sjokk på oss alle.

-ts

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...