Gå til innhold

Årets pinnekjøtt, hvilke er gode, hvilke er ikke?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Til dere som har tjuvstartet med pinnekjøtt i år så lurte jeg på om vi kunne lage en oversikt over hvilke merker pinnekjøtt vi har testet og hvor fornøyd vi ble. Så vet andre hva som er greit å satse på, og hva vi må styre unna.

Ta gjerne med:
- Merke eller innkjøpssted
- Kilopris
- Røkt / Røykaroma / Urøkt
- Gryteklart eller som må vannes ut, og hvor lenge du vannet ut.
- Hvor bra sorteringen på kjøttet var.
- En totalvurdering av smak, farge, fordeling av fett og kjøtt, konsistens osv.

Gi et terningkast hvor selve smaken, konsistensen, fettmengde og slikt vektlegges mest. Når det gjelder sorteringen så tenker jeg at vi ikke må trekke for mye fra her og se det i forhold til kilopris, for her får man rett og slett det man betaler for. Dessuten ser man jo innholdet i pakken og vet hva man kjøper. Jeg tenker at smak, lukt, farge, konsistens, fett osv er hovedfokus. :-)

Jeg begynner med en jeg har prøvd:

- Merke: First Price
- Kilopris: ca 139kr/kg tror jeg det var. Pakke på ca 800g
- Røkt/urøkt: Urøkt
- Gryteklart og frosset, ble dampet direkte etter litt tining.
- Sortering: Bra sett i forhold til kilopris. Ikke for mye fett og bein, men ingen av de fine lange ribbene som man finner i dyrere pakker. Jevn fordeling av fett og kjøtt.
- Vurdering: Terningkast 3

Jeg synes det var litt vassent i smak, litt blekt i fargen, og de trekantede "kotelettene" var mye tørrere enn de pleier å være. Men dette må man nok forvente av gryteklart og frossent kjøtt. Fettmengde var ok, men smakte ikke så godt, så prøvde å unngå å få med mesteparten av fettet. Totalt sett var det "spiselig", men ikke noe synge glade jul over. Valgte å ikke ta vare på kraften til bruk i annen mat. Jeg har en pakke til så det får en ekstra sjans da, men hvis den skuffer like mye så kjøper jeg ikke dette igjen. 

-----------------------------------------

En annen variant vi prøvde enda litt tidligere:

- Merke: Kjøpt på rema 1000, ingen kjent merke, mener etiketten var grønnaktig. Jeg husker dessverre ikke navn, men skal oppdatere når jeg finner det igjen. :-) Det var frossent i gjennomsiktig plastpose, ikke i plastbakke.
- Kilopris: ca. 139kr/kg
- Røkt/urøkt: Urøkt
- Gryteklart og frossent, dampet direkte etter litt tining.
- Sortering: Bra sett i forhold til kilopris. Ikke for mye fett og bein, men ingen av de fine lange ribbene som man finner i dyrere pakker. Jevn fordeling av fett og kjøtt.
- Vurdering: Terningkast 5

Smakte akkurat som godt pinnekjøtt skal og alle forsynte seg til de ble ordentlig mett.  Det luktet julaften i hele huset. Det var smakfullt, saftig og godt, ingen bismak på fettet. Kotelettene som har en tendens til å bli tørre, var helt ok, men ikke det samme som kjøtt som ikke har vært frossent. Jeg kan absolutt anbefale dette om man vil ha pinnekjøtt som smaker godt til en rimelig pris, når man ikke har tid til å vanne ut på forhånd. Det ble ikke mye plass til kake etterpå kan du si. Dagen etter ble fettlaget på toppen av dampevannet fjernet, og resten av kraften ble tatt vare på til kjempegod lapskaus en annen dag. Sett i forhold til pris var det verdt hver krone. Jeg kommer til å kjøpe dette flere ganger, men vil nok spandere på meg noe dyrere med finere kjøttstykker til julaften.

Anonymkode: 86846...ec1

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Gjest Catalina Culès
Skrevet

Henriette sitt urøkte har alltid vært min favoritt.

Skrevet

Vossakjøt urøykt. Svindyrt, men veldig godt. Dessuten er det lokalprodusert. Mye kjøtt. Sterk 5 på terningen.

Gilde Gourmetlam fra Hallingskarvet, urøykt. Godt. Bra med kjøtt. 4/5 på terningen.

Det beste vi noen gang har hatt var noe frossent gryteklart fra Rimi. Kostet rundt en 50-lapp per kilo.

Anonymkode: b299b...643

Skrevet

Er det så stor forskjell på produsentene fra år til år, eller er det testerne som har ulike preferanser og pakkene med ulik kvalitet? Liste snur seg opp ned fra år til år.

Anonymkode: 8bc6e...c4c

• Liker 2
Skrevet
På 21.11.2017 den 8.30, AnonymBruker skrev:

Er det så stor forskjell på produsentene fra år til år, eller er det testerne som har ulike preferanser og pakkene med ulik kvalitet? Liste snur seg opp ned fra år til år.

Anonymkode: 8bc6e...c4c

Ja, er enig der. Men produktene varierer jo litt, så er jo bra å ha en fersk oversikt. Størrelse på pakker og innpakning endres litt, så det er nok ikke 100% identisk produksjon fra år til år. Det er ikke sikkert at first price pinnekjøttet i år er samme produsent som tidligere, og de har gjerne flere varianter av produktet. Jeg har f.eks. ikke sett gryteklart FP pinnekjøtt tidligere, men mulig jeg ikke har fulgt med. Det kommer også av og til noen ukjente nye merker eller lokalproduserte partier med kjøtt i butikkene. 

Terningkastet blir en subjektiv vurdering ut fra hvordan folk selv foretrekker det, og vil nok sprike godt over hele skalaen om flere skal teste det. Videre så er det jo viktig at det er riktig tilberedt. Produsenten kan ikke akkurat klandres for at en svinekotelett er tørr og seig hvis den er stekt til 100C. :)

Skrevet

Kjøpte et billig merke i salg hos Coop Extra. Tror det kostet 159,- per kilo. Veldig god, like godt som de som koster 200-300 kr per kilo.

Anonymkode: f4006...599

Skrevet

Jeg kjøper pinnebog og pinnekjøtt fra Hemsedal (Spekeloftet) od det er alltid smaksrike og kjøttfulle stikker. 

Anonymkode: 2b5f6...25a

• 2 uker senere...
Skrevet

Ringdal var merket på det kjøttet fra Rema 1000 som jeg omtalte å første tråd.

Nå har jeg testet pakke 2 med det First Price kjøttet. Vurderingen min forblir den samme, det er vassent og blekt og smaker ikke så godt. Styr unna. 

Skrevet

Har ikke kjøpt i år men i fjor kjøpte jeg ferdig utvannet og det var helt fint.  Kjøpte det på Spar.

Et år prøvde jeg røket pinnekjøtt men syntest det var forferdelig.

Skrevet

Jeg ser det ligger en test ute på VG+ nå. Noen med tilgang som har lyst til å oppsummere? :) 

Anonymkode: b88c3...b09

• Liker 1
Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ser det ligger en test ute på VG+ nå. Noen med tilgang som har lyst til å oppsummere? :) 

Dytter!

Anonymkode: 93f83...52c

Skrevet

Ingen? :( 

Skrevet

Kjøper fra Vossakjøt hvert år - helt fantastisk. 

• Liker 1
Skrevet

For å oppsummere VG-artikkelen kort:

Terningkast 5: Spekeloftet, Lofotlam og Gilde Gourmetlam.

Terningkast 4: Gilde Økologisk, Vossakjøt.

Terningkast 3: Jacobs, Rogalam, Henriettes.

Terningkast 2: Spekeloftet (de har visst to typer), Xtra, First Price, Bjorlilam, Nordfjord, Tind.

Terningkast 1: Smedstuen gård, Gilde (de røde posene), Finsbråten Gourmet, Gilde Høgfjellslam.

• Liker 1
Skrevet

Takk! :) 

Skrevet
1 minutt siden, cleangal skrev:

For å oppsummere VG-artikkelen kort:

Terningkast 5: Spekeloftet, Lofotlam og Gilde Gourmetlam.

Terningkast 4: Gilde Økologisk, Vossakjøt.

Terningkast 3: Jacobs, Rogalam, Henriettes.

Terningkast 2: Spekeloftet (de har visst to typer), Xtra, First Price, Bjorlilam, Nordfjord, Tind.

Terningkast 1: Smedstuen gård, Gilde (de røde posene), Finsbråten Gourmet, Gilde Høgfjellslam.

Sånne tester er så ubrukelige så lenge man bare tester en pakke.

Smedstuen er ett godt eksempel fra denne testen, de fikk bronse i NM, mens de får slakt her, så man kan jo lure på hva som har skjedd med den ene pakken VG faktisk testet. 

• Liker 1
Skrevet
3 minutter siden, Ghostwalker skrev:

Sånne tester er så ubrukelige så lenge man bare tester en pakke.

Smedstuen er ett godt eksempel fra denne testen, de fikk bronse i NM, mens de får slakt her, så man kan jo lure på hva som har skjedd med den ene pakken VG faktisk testet. 

Lurte på det samme i fjor, da Vossakjøt fikk 1 eller 2. Den pakken jeg kjøpte var veldig god.

Skrevet

Jeg har også god erfaring med vossakjøt. Men har ikke smakt det i år.

Fjorårets største skuffelse må ha vært jacobs pinnekjøtt. Det var veldig dyrt, hadde veldig fine stykker, men det var rett og slett ikke tørket godt nok så det fikk ikke den ordentlige pinnekjøttsmaken som skulle være. Smakte mer som saltet fårekjøtt enn pinnekjøtt. Ikke dårlig - men ikke riktig smak. Jeg la merke til at kjøttet var litt mørkerødt istedenfor å være nærmere svart, noe som sikkert er tegn på for lite tørking. Men mulig det er de som foretrekker kjøttet slik, da.

Skrevet

Noen som har prøvd bunnpris sin Kløver Gryteklart pinnekjøtt? Så den kostet 130kr/kg

Anonymkode: 78306...ef5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...