AnonymBruker Skrevet 19. november 2017 #1 Skrevet 19. november 2017 I fjort strøk 60% av elevene på eksamen. I år har de satt opp eksamen litt anerledes for å gjøre alt lettere for studenter, men jeg er så utrolig sikker på at jeg kommer til å stryke! Alle rundt meg sier at det ikke vil skje, og hvis det skjer er det pga. uflaks, ikke at jeg ikkr har lest nok. Jeg har lest hver dag siden studiestart. Streka under og notert, lest ALT av pensum, hvert på hver eneste forelesning. LIKEVEL kan jeg INGENTING. Hjernen min er blank, klarer verken gjøre rede for eller drøfte. Har eksamen om 2 uker, men jeg klarer ikke få ræva i gir og pugge. Alt har stoppet opp. Her om dagen var jeg i kollokviegruppa mi og jeg måtte ut og gråte fordi alle de andre kunne alt og jeg ikke kunne noenting. Jeg kommer rett fra vgs, og frykten for å stryke er så vanvittig stor. Har aldri strøket før, men er så garantert at jeg kommer til å gjøre det i år. Noen MÅ jo stryke dette semesteret, så jeg kan jo være en av de som er "uheldig"? Får ikke sovve, stresser, gråter og har konstant klump i brystet. Klarer ikke roe meg ned. Selv på fest stresser jeg. Hva skal jeg gjøre? Anonymkode: f0dd8...b63
AnonymBruker Skrevet 19. november 2017 #2 Skrevet 19. november 2017 Kanskje det hadde vært bra om du strøk. Da hadde du oppdaget at det ikke gjør noe om man stryker, og at verden ikke går under av den grunn. Ikke for deg selv engang. Det er mange som har strøket og som skal stryke i fremtiden, men det går helt bra med de aller, aller fleste av dem. Jeg var sånn som deg før. Måtte være best, kunne ikke faile i noe som helst, helt til jeg et helt år gjorde noe helt annet, hvor jeg var langt i fra den beste og til tider den dårligste. Da skjønte jeg hvor mye krefter og tårer jeg hadde kastet bort på å bekymre meg, stresse og tenke på sånt. Det er viktigere ting i livet. Det er en klisje, men det er likevel sant. Anonymkode: 52dcb...90c 8
millennial Skrevet 20. november 2017 #3 Skrevet 20. november 2017 Hvilken eksamen er det snakk om? Kanskje problemet er at du har lest feil. For meg så kan jeg godt lese jevnt, hver dag, men jeg lærer nesten ingenting av det hvis jeg ikke bruker kunnskapen AKTIVT. Det betyr å løse oppgaver, å skrive små oppgavetekster, å løse gamle ekswamensspørsmål, å lage tankekart osv. Så du sier at du har lest mye, men jeg tror bare at problemet er at du ikke har lest riktig... Har du sett på gamle eksamener..? Virker de vanskelige? Jeg merker at jeg overstresser meg selv og prøver alltid å lære mer enn det jeg må. Når jeg så på gamle eksamensbesvarelser, så jeg hvor lite sensorene egentlig krever for å oppnå en A og B. Det ga meg mye ro i sjela 1
AnonymBruker Skrevet 20. november 2017 #4 Skrevet 20. november 2017 14 timer siden, AnonymBruker skrev: Kanskje det hadde vært bra om du strøk. Da hadde du oppdaget at det ikke gjør noe om man stryker, og at verden ikke går under av den grunn. Ikke for deg selv engang. Det er mange som har strøket og som skal stryke i fremtiden, men det går helt bra med de aller, aller fleste av dem. Jeg var sånn som deg før. Måtte være best, kunne ikke faile i noe som helst, helt til jeg et helt år gjorde noe helt annet, hvor jeg var langt i fra den beste og til tider den dårligste. Da skjønte jeg hvor mye krefter og tårer jeg hadde kastet bort på å bekymre meg, stresse og tenke på sånt. Det er viktigere ting i livet. Det er en klisje, men det er likevel sant. Anonymkode: 52dcb...90c Dette er jeg faktisk enig i. Ellers er jo ikke forventningene fra andre så ille ettersom de påstår at det dreier seg om uflaks og ikke dine forberedelser dersom du skulle stryke. Anonymkode: eca42...540
AnonymBruker Skrevet 20. november 2017 #5 Skrevet 20. november 2017 For å si det med en gang: Det er ikke verdens undergang å stryke, og det er også ganske vanlig å stryke på et fag ila utdanningsløpet. Det har jeg også gjort, og da jeg ble uteksaminert hadde jeg nesten A i snitt. Da jeg strøk gikk jeg fint videre på studiet, selv om jeg hadde en ekstra eksamen å lese på det semesteret faget gikk igjen. Det er ikke så mye mer du kan gjøre enn det beste du kan. Møt opp, se det an. Det er ikke sånn at NOEN må stryke på en eksamen. Jeg har også gjort sånn som du gjør nå: snakket meg ned slik at jeg har møtt opp uten noe tro på meg selv. Min erfaring er at mye klarner under eksamen, du kan mer enn du tror. Det viktigste du kan gjøre nå er å puste, prøve å leve sunt og lese normale dager. På skolen min hadde vi stressmestringskurs, se om du finner noe sånn via samskipnaden eller studentservice. Anonymkode: 6210e...0ed
AnonymBruker Skrevet 20. november 2017 #6 Skrevet 20. november 2017 Er det ex.fac? Anonymkode: bda84...bf8
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå