AnonymBruker Skrevet 19. november 2017 #1 Skrevet 19. november 2017 Er der greit av en lærer å true en elev som nekter å gjøre oppgaver med at han må sette seg ut i gangen, og at han dermed får ugyldig fravær. (som inngår i fraværsgrensa) i tillegg til anmerkning? Så mitt spørsmål er, er det greit å bruke fraværsgrensa som trussel mot elever som nekter å jobbe? Anonymkode: 77b53...271
AnonymBruker Skrevet 19. november 2017 #2 Skrevet 19. november 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Er der greit av en lærer å true en elev som nekter å gjøre oppgaver med at han må sette seg ut i gangen, og at han dermed får ugyldig fravær. (som inngår i fraværsgrensa) i tillegg til anmerkning? Så mitt spørsmål er, er det greit å bruke fraværsgrensa som trussel mot elever som nekter å jobbe? Anonymkode: 77b53...271 Hva som er greit eller ikke greit kan vi umulig virdere uten å spekulere her. Noe må imidlertidig ha skjedd som har ført til denne reaksjonen fra lærerens side. Dette noe er elevens ansvar. Du får ta saken opp med rektor. Anonymkode: 096e3...3e5 5
AnonymBruker Skrevet 19. november 2017 #4 Skrevet 19. november 2017 1 minutt siden, GiftMann38 skrev: Hvor gammelt er barnet? Når noe går ut over fraværsgrensa så er vi på viderehående skole og fedig med å snakke om barn. Anonymkode: 096e3...3e5 3
AnonymBruker Skrevet 19. november 2017 #5 Skrevet 19. november 2017 3 minutter siden, GiftMann38 skrev: Hvor gammelt er barnet? 16. Anonymkode: 77b53...271
Gjest GiftMann38 Skrevet 19. november 2017 #6 Skrevet 19. november 2017 Da er det helt greit. Hvis man ikke greier å forholde seg til et læringsmiljø på VGS så får man ta konsekvensen av sin (manglende) oppførsel.
AnonymBruker Skrevet 19. november 2017 #7 Skrevet 19. november 2017 Om man skal kunne lære ifra seg som lærer må en ha autoritet i klasserommet. Når man har en klasse på 25-30 stk med samtlige bråkmakere, og skal holde styr på disse på en "pedagogisk rett måte" samtidig som en skal lære fra seg, er det rart den norske skolen er elendig? Vil man at den norske skolen skal bli bedre, må lærerne få lære, og ikke måtte fungere som forelder nummer 3. Jeg personlig synes det er greit. Oppførselen til eleven går jo ut over alle de andre elevene. Anonymkode: c0431...a01 7
Hmmmmmm Skrevet 19. november 2017 #8 Skrevet 19. november 2017 Der er ingen trussel. Men en forklaring på hva som kommer til å skje dersom eleven går ut av klasserommet. 1
AnonymBruker Skrevet 19. november 2017 #9 Skrevet 19. november 2017 Ja, det syns jeg er helt greit. Nekter man å gjøre oppgavene man får beskjed om i timen, så nekter man jo skoletilbudet og kunne likegjerne skulket. Det vil derfor bli rimelig med å bli bortvist til gangen og få fravær. Anonymkode: ee378...b3e 9
AnonymBruker Skrevet 19. november 2017 #10 Skrevet 19. november 2017 Nei, det er selvsagt ikke greit, men når eleven går på vgs er det ingen ting som heter å ikke gjøre oppgavene man skal gjøre i timene. Sånt er man for gammel til! Anonymkode: 7ffae...a83 3
AnonymBruker Skrevet 19. november 2017 #11 Skrevet 19. november 2017 Vel, ut fra hvordan du formulerer det så høres det ut som læreren kunne håndtert det annerledes. Men så er det bare en side av saken som kommer frem, og syns en 16 åring godt kan gjøre det som forventes på skolen i stedet for å bare sitte der. Da er det jo nesten som ikke å være til stede. Så ja, syns det er greit. Alle har krav på et godt arbeidsmiljø, også de andre elevene og læreren, og trasse unger som ikke gjør noe i timene påvirker miljøet negativt. Anonymkode: 86898...7fa 2
AnonymBruker Skrevet 19. november 2017 #12 Skrevet 19. november 2017 1 minutt siden, Hmmmmmm skrev: Der er ingen trussel. Men en forklaring på hva som kommer til å skje dersom eleven går ut av klasserommet. Eleven ønsket ikke gå ut av klassrommet, men sliter med å konstre seg og gjøre oppgaver i timen. Anonymkode: 77b53...271
AnonymBruker Skrevet 19. november 2017 #13 Skrevet 19. november 2017 Hvorfor gidde å oppta en plass på skolen i det hele tatt, når ungen ikke vil gjøre oppgaver? Anonymkode: 57961...0d4 1
FrodeF Skrevet 19. november 2017 #14 Skrevet 19. november 2017 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Nei, det er selvsagt ikke greit, men når eleven går på vgs er det ingen ting som heter å ikke gjøre oppgavene man skal gjøre i timene. Sånt er man for gammel til! Anonymkode: 7ffae...a83 Nekter man å gjøre det læreren krever følger man ikke undervisningen. Det er vel det samme som å være fraværende? Mange kids i dag er helt ubrukelige og hadde fortjent en runde med gammaeldags ris på rumpa.
FrodeF Skrevet 19. november 2017 #15 Skrevet 19. november 2017 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Eleven ønsket ikke gå ut av klassrommet, men sliter med å konstre seg og gjøre oppgaver i timen. Anonymkode: 77b53...271 Da får du ta DET opp med skolen/psykolog. Læreren er vel ikke synsk? Alt han/hun ser er en elev som ikke gidder å gjøre det som kreves. 2
Liven_ Skrevet 19. november 2017 #16 Skrevet 19. november 2017 Ja. Nekter barnet å følge med er det det samme som å være fraværende syns jeg. Syns det er rart at istedenfor å irettesette ungen prøver du å forsvare og legge skyld på læreren. 2
AnonymBruker Skrevet 19. november 2017 #17 Skrevet 19. november 2017 Er det ikke ansvar for egen læring på vgs? Om da en elev ikke ønsker å gjøre noen oppgaver så vil jo det bare gå utover han, ingen andre. Så nei, jeg synes ikke det er akseptabelt så lenge det ikke går utover andre elever at denne eleven ikke ville gjøre oppgavene. Anonymkode: 09d73...04c
Gjest making.a.mess Skrevet 19. november 2017 #18 Skrevet 19. november 2017 Å ikke gidde å gjøre oppgavene er det samme som ikke å være der. Han er vel ikke der kun for å holde stolen varm... Men nå vet ikke vi hva som ligger bak. Har han spesielle behov og trenger ekstra hjelp så burde dette vært gjort noe med av lærere/foreldre for lenge siden. Syntes han oppgaven er støtende/usmakelig? Eller evner han ikke gjøre den fordi han ikke har fått med seg hvordan? Er det kun trass og maktkamp?
Sol-2 Skrevet 19. november 2017 #19 Skrevet 19. november 2017 Som andre sier er det to sier av en sak, men det er viktig å ta hensyn til hvordan ditt barn opplevde dette. Hvis en lærer i forkant har gitt beskjed om denne konsekvensen, hvis elever ikke gjør det det skal i klassen, mener jeg at lærern er i sin rett å gjøre det. Måten det blir gjort på kan det selvfølgelig stille spørsmål med. Jeg som lærer synes at det er en annen sak om læreren bruker dette som en trussel i situasjonen der og da, da ville jeg som lærer heller valgt å informere eleven om at dette vil være en konsekvens, hvis eleven fortsatte å velge bort å delta i timen. Dette er en videregående skole, og jeg er sikker på at skolen har regler rettet mot dette, både i forhold til karaktersetting og skoleregler. Jeg ville valgt å ta kontakt med lærer i første omgang, for å få dens side av saken. Jeg ville også ha snakket med ditt barn om hvorfor h*n valgte denne løsningen og sammen legge en plan/finne en løsning for å unngå dette. 2
AnonymBruker Skrevet 19. november 2017 #20 Skrevet 19. november 2017 15 minutter siden, AnonymBruker said: Eleven ønsket ikke gå ut av klassrommet, men sliter med å konstre seg og gjøre oppgaver i timen. Anonymkode: 77b53...271 Hva med å forsøke å få skikk på drittungen din (som sannsynligvis ødelegger for resten av klassen), isteden for å sutre over dette på KG? Hvis det er slik at han slitet med å konsentrere seg etc, så er kanskje ikke vanlig klasseromsundervisning noe for han uansett? Anonymkode: 193ec...681 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå