Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tanke mye det koster å gå privat også videre studier hadde jeg ventet.

Det er ikke gøy å måtte nedbetale lån, og være bundet til det.

Ja, ts kommer til å ha lån, men ved å jobbe hard og spare kan hun ha minium.

Og muligheten til å leve mens hun studerer og jobber.

Anonymkode: 2fb49...255

De aller fleste studenter tar jo opp studielån. Det er en ganske liten pris å betale, og det er jo dessuten det mest gunstige lånet vi har. 

Et halvt år er en veldig kort periode, og hun har da muligheten til å starte på høyere utdanning og få seg et sosialt nettverk på studiet allerede neste høst. Det er ikke ille å bruke en liten tid av livet til å legge ned mye tid og energi i noe som gagner deg best på lang sikt. TS har altså mer enn nok mulighet til å leve livet fra neste høst av. 

Alle årene på tapt arbeidsinntekt og hvor mye mer tid man bruker på å ta årene gjør jo ikke at dette er et mer økonomisk valg. I tillegg kan krav for å komme inn på studier endre seg, så det kan jo også da hende at man må bruke mer tid enn det man regnet. 

Anonymkode: d2576...fc3

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Men er de tre årene med inntekt sammenlignbart med inntekten du får i jobb med høyere utdannelse? De tre årene vil jo faktisk være tapt inntekt hvis det ikke tilsvarer inntektsnivået til det man utdanner seg til. Det tviler jeg også på at det gjør da det som regel er fordelaktig å utdanne seg. 

Jeg ser altså ingen fordeler ved å vente i tre år på å så ta studiekompetane i stedet for å ta det med en gang og komme videre i utdanningsløpet. 

Har hatt 176,- timen og jobbet mye samt en del overtid og ikke mer ferie enn jeg måtte. Så vil si jeg klarte meg ganske bra.

Anonymkode: d8241...ee9

Skrevet

Samt at jeg valgte å ta fagbrev og ikke høyere utdanning. 

Skrevet
16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har hatt 176,- timen og jobbet mye samt en del overtid og ikke mer ferie enn jeg måtte. Så vil si jeg klarte meg ganske bra.

Det er jo fortsatt tapt inntekt. At du ikke valgte høyere utdanning gjør jo situasjonen din helt annerledes enn TS sin. 

Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er jo fortsatt tapt inntekt. At du ikke valgte høyere utdanning gjør jo situasjonen din helt annerledes enn TS sin. 

Er ikke alle som klarer presset med skole alene som privatist derfor syns jeg det var viktig å få inn flere synspunkt.

• Liker 2
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er ikke alle som klarer presset med skole alene som privatist derfor syns jeg det var viktig å få inn flere synspunkt.

Det er jo derfor jeg har poengtert egen kapasitet som et fundament. Å sette det sosiale på vent i et halvt år tyder ikke på at man ikke har kapasitet. At TS vurderer et slikt løp indikerer vel heller at hun er ganske ressurssterk. 

• Liker 1
Skrevet
17 minutter siden, AnonymBruker said:

At TS vurderer et slikt løp indikerer vel heller at hun er ganske ressurssterk. 

Eller at hun overvudere hvor "lett" det er.

• Liker 3
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Eller at hun overvudere hvor "lett" det er.

Det har vi ikke noe grunnlag for å spekulere i. 

• Liker 2
Skrevet

Hei! Jeg er i samme situasjon som deg. Skulle ha 4 eksamen nå i november. Jeg ble desverre syk og innlagt på sykehus. Gikk glipp av alle. Hadde noen komt i desember hadde jeg klart de. 

Så nå må jeg ta alle til våren for å kunne studere fra høsten 2018. Lurer på hvordan i alle dager det skal gå. 

Planen er å jobbe meg gjennom et og et fag, ta masse notater for så kun pugge på de før eksamen :) 

Anonymkode: 5c095...4a5

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei! Jeg er i samme situasjon som deg. Skulle ha 4 eksamen nå i november. Jeg ble desverre syk og innlagt på sykehus. Gikk glipp av alle. Hadde noen komt i desember hadde jeg klart de. 

Så nå må jeg ta alle til våren for å kunne studere fra høsten 2018. Lurer på hvordan i alle dager det skal gå. 

Planen er å jobbe meg gjennom et og et fag, ta masse notater for så kun pugge på de før eksamen :) 

Generelt sett lærer man bedre dersom man jobber langsgående med alle fagene samtidig. Det er jo selvsagt viktig å legge opp løpet etter hvordan man selv lærer best, men det er jo ikke alltid sikkert man er helt klar over det selv. 

• Liker 1
Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker said:

Det har vi ikke noe grunnlag for å spekulere i. 

Hvofor har du lov til å spekulere i mentaliteten til TS?

Sannheten er at det å ta vgs på 6 mnd er drit tøft og de aller fleste klarer ikke det.

Fint at du har tro på TS, men det er også viktig å påpeke dette til ts slik at hun kan gå inn i dette,med værtfall noe åpne øyne.

Det er har ingenting med at vi ikke har tro på ts,men at vi ser på det med realistiske øyne.

Det er fint å se at det er flere som sier det samme som oss andre. Og jeg ville tro at det går på erfaring.

Anonymkode: 1b0d6...704

• Liker 4
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hvofor har du lov til å spekulere i mentaliteten til TS?

Sannheten er at det å ta vgs på 6 mnd er drit tøft og de aller fleste klarer ikke det.

Fint at du har tro på TS, men det er også viktig å påpeke dette til ts slik at hun kan gå inn i dette,med værtfall noe åpne øyne.

Det er har ingenting med at vi ikke har tro på ts,men at vi ser på det med realistiske øyne.

Det er fint å se at det er flere som sier det samme som oss andre. Og jeg ville tro at det går på erfaring.

Kjære vene. TS mener jo også åpenbart dette ettersom hun har laget disse planene selv. Det er derfor ikke akkurat noe oppsiktsvekkende med å skrive det. Det er derimot ikke noe som tyder på at hun har tatt seg for mye vann over hodet basert på det som er skrevet her i tråden. 

Det er ikke urealistisk å gjennomføre dette løpet på et halvt år, men det er jo klart at ikke alle klarer det (blant annet flere som svarer her i tråden). 

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Kjære vene. TS mener jo også åpenbart dette ettersom hun har laget disse planene selv. Det er derfor ikke akkurat noe oppsiktsvekkende med å skrive det. Det er derimot ikke noe som tyder på at hun har tatt seg for mye vann over hodet basert på det som er skrevet her i tråden. 

Det er ikke urealistisk å gjennomføre dette løpet på et halvt år, men det er jo klart at ikke alle klarer det (blant annet flere som svarer her i tråden). 

Ser du på kommentarer og likes,,så mener de fleste at ts ikke burde å ta et på 6 mnd.

• Liker 3
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Ser du på kommentarer og likes,,så mener de fleste at ts ikke burde å ta det på 6 mnd.

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Ser du på kommentarer og likes,,så mener de fleste at ts ikke burde å ta et på 6 mnd.

Vi er på dette nivået, ja... 

Noen liker og kommentarer i en tråd på KG er altså ikke representativt. 

• Liker 1
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Vi er på dette nivået, ja... 

Noen liker og kommentarer i en tråd på KG er altså ikke representativt. 

Skjønner ikke hvorfor du er i mot at ts skal ha mulighet til å få flere synspunkter, sannheten er at ts kommer til å bestemme seg for hva hun gjør uavghengig av hva jeg sier og hva du sier, jeg anbefaler at hun tar en prat med rådgiver om dette, og hører på hva de anbefaler.  Og tar til seg de rådene som står her, vil hun ikke vente-anbefaler jeg henne å værtfall heller prøve å ta det på minst 1 år. Selv det er beintøft.

Og der er jeg ferdig med tråden, jeg har gitt de rådene som jeg tror er det beste for ts å lykkes, ikke for å diskutere med deg.

• Liker 3
Skrevet

Om du er dyktig til å uttrykke deg skriftlig samt muntlig, har litt bakgrunnskunnskap, et skarpt hode og litt flaks med eksamensoppgavene, så burde det ikke være et problem.

Jeg tar 70 studiepoeng dette semesteret (kjekt med ikke-obligatoriske forelesninger), og klarer fint å ha et sosialt liv ved siden av.

Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Skjønner ikke hvorfor du er i mot at ts skal ha mulighet til å få flere synspunkter, sannheten er at ts kommer til å bestemme seg for hva hun gjør uavghengig av hva jeg sier og hva du sier, jeg anbefaler at hun tar en prat med rådgiver om dette, og hører på hva de anbefaler.  Og tar til seg de rådene som står her, vil hun ikke vente-anbefaler jeg henne å værtfall heller prøve å ta det på minst 1 år. Selv det er beintøft.

Og der er jeg ferdig med tråden, jeg har gitt de rådene som jeg tror er det beste for ts å lykkes, ikke for å diskutere med deg.

Fordi TS spør om det rent praktiske med gjennomføringen, og ikke hvorvidt hun kommer til å klare å mestre det faglige.

Og nei, å bruke et år på de seks fagene er virkelig ikke beintøft når man er 22 år med mindre det er noe spesielt som ligger til grunn. Et halvt år er hardere, men ikke uoverkommelig. 

Skrevet

Siden jeg er i samme båt som Ts, lurer jeg på om noen har fullført på 6 mnd? :) å

Skrevet
42 minutter siden, AnonymBruker said:

Siden jeg er i samme båt som Ts, lurer jeg på om noen har fullført på 6 mnd? :) å

Jeg anbefaler det ikke, ser du på tråden er det kun en som anbefaler dette.

De aller fleste klarer ikke det, og vi snakker selvsagt på ett generelt grunnlagt og med erfaring med selv og andre som gjør det anbefales ikke. Jeg hadde snakket med rådgiver og hørt med de, men jeg vil tippe på at de anbefaler å ta det på minium 1 år.

Dette er for ikke slite seg ut,og få beste mulig karraker, og slippe betale mer i studielån enn nødvendig.

Lykke til :)

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...