AnonymBruker Skrevet 19. november 2017 #1 Skrevet 19. november 2017 Er det mulig å ta de seks hovedfagene som privatist på et halvt semester? Rent praktisk, altså? Tenker det kanskje blir noen eksamener som overlapper hverandre da, men det må det vel kunne gå an å ordne på en eller annen måte... Eller? Noen som har gjort dette eller vet om det er mulig rent praktisk? (ja, vet det blir mye å lese osv osv). Anonymkode: b1443...c9d 1
AnonymBruker Skrevet 19. november 2017 #2 Skrevet 19. november 2017 Jeg går VGS nå og tok opp 2 fag fra i fjor som privatist. Stressa ikke så mye med det, tenkte det var lenge til eksamen helt til jeg plutselig finner ut at det er 1.5 uke til den første og 1.5 til den andre! Avlyste alle planene mine og jobba konstant denne tiden jeg hadde til rådighet (i tillegg til at jeg måtte jo på skolen for å ikke få fravær). Endte opp med en femmer og en sekser. Nå hadde jeg jo hatt disse fagene før, men læreren (i hvert fall i det ene faget) hadde virkelig ikke holdt seg til kompetansemålene + jeg hadde knapt fulgt med så det ble vel i praksis som å ta faget for første gang. I det andre faget hadde jeg god kontroll på første del av pensum men null (og da mener jeg NULL) kontroll på andre del. Så ja, om du synes det er greit å ofre ditt sosiale liv i et halvt år, pugge konstant og generelt lærer fort tror jeg det skal være mulig å oppnå med middels karakterer (3-5). Når det er sagt så får du jo ikke den samme sosiale plattformen ved å ta fag som privatist som ved å gå VGS, her får du mange venner for livet men det får du nok ikke ved å sitte hjemme og pugge. Hvorfor vil du ikke gå VGS egt? Anonymkode: 100e9...242
AnonymBruker Skrevet 19. november 2017 #3 Skrevet 19. november 2017 Du kan jo prøve, men tviler sterkt på at det går. Det blir vel 9 eksamner eller noe slikt. Om de skriftlige overlapper, så må du velge hvilken du vil ta. Med de muntlige kan du være heldig å få komme tidlig inn på en og sent inn på en annen f.eks. Anonymkode: cb079...167 3
AnonymBruker Skrevet 19. november 2017 #4 Skrevet 19. november 2017 Jeg har gjort det. Du har rett i at man kan ha uflaks og st eksamenene overlapper hverandre. Eller kan man være heldig med at det ikke skjer. Dette får man faktisk ikke vite på forhånd. Man må melde seg opp og vente på eksamensdatoene. Vet ikke om det er slik enda, men det var slik for noen år siden hvert fall. Men ja, jeg fikk tatt VGs på et halvt år. Men jeg hadde noe fag fra før så jeg ente opp med 7 eksamener. Det gikk sånn høvelig greit. Var i permisjon med en baby så simpleste litt på kveldene egentlig. Ente på 4-5 i karakterer med ganske lavt engasjement. Står du på og virkelig er strukturer og omfokusert kan du få gode resultater. Anonymkode: 6af45...bce
AnonymBruker Skrevet 19. november 2017 #5 Skrevet 19. november 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Er det mulig å ta de seks hovedfagene som privatist på et halvt semester? Rent praktisk, altså? Tenker det kanskje blir noen eksamener som overlapper hverandre da, men det må det vel kunne gå an å ordne på en eller annen måte... Eller? Noen som har gjort dette eller vet om det er mulig rent praktisk? (ja, vet det blir mye å lese osv osv). Anonymkode: b1443...c9d Noen klarer dette på ett år. Men å klare alle fagene på 6 mnd. Synes jeg virker litt vel ambisiøst. Hadde du tatt norske i forkant ville du kunnet klare de andre fagene på 6 mnd. Men da må du være målrettet og ikke ha særlig mye annet å tenke på. Anonymkode: bb55f...34a 2
AnonymBruker Skrevet 19. november 2017 #6 Skrevet 19. november 2017 Anbefales virkelig ikke. Anonymkode: 2fb49...255 2
AnonymBruker Skrevet 20. november 2017 #7 Skrevet 20. november 2017 De koordinerer jo de muntlige eksamenene slik at de ikke skal overlappe. Sidemål og hovedmål overlapper aldri. Engelsk har jeg heller ikke sett har overlappet med norsk, så her må du være riktig uheldig. Matematikk pleier heller ikke å overlappe. Det er i hvert fall ikke noe overlapp til våren. Anonymkode: d2576...fc3 1
AnonymBruker Skrevet 20. november 2017 #8 Skrevet 20. november 2017 Hmm, OK, tusen takk for svarene! Sosialt liv har jeg ikke uansett, og tid har jeg mer enn nok av, så tror jeg går for å få til dette. Ts Anonymkode: b1443...c9d
AnonymBruker Skrevet 20. november 2017 #9 Skrevet 20. november 2017 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Hmm, OK, tusen takk for svarene! Sosialt liv har jeg ikke uansett, og tid har jeg mer enn nok av, så tror jeg går for å få til dette. Ts Anonymkode: b1443...c9d Det er jo derfor du begynner på VGS for å få det! 😊 Anonymkode: 100e9...242
AnonymBruker Skrevet 20. november 2017 #10 Skrevet 20. november 2017 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Hmm, OK, tusen takk for svarene! Sosialt liv har jeg ikke uansett, og tid har jeg mer enn nok av, så tror jeg går for å få til dette. Ts Anonymkode: b1443...c9d Lykke til! Anonymkode: d2576...fc3
AnonymBruker Skrevet 20. november 2017 #11 Skrevet 20. november 2017 Jeg tok alle tre årene på ett år med undervisning, men klart det er teoretisk mulig som privatist så lenge eksamener ikke overlapper. Det vil være ganske tøft da siden privatister blir bedømt av sensorer som ikke kjenner deg og du kan få ett emne du er svak i. Standpunktkarakter får du jo av læreren din og er mye lettere å påvirke underveis. Anonymkode: 720df...023 2
AnonymBruker Skrevet 20. november 2017 #12 Skrevet 20. november 2017 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg tok alle tre årene på ett år med undervisning, men klart det er teoretisk mulig som privatist så lenge eksamener ikke overlapper. Det vil være ganske tøft da siden privatister blir bedømt av sensorer som ikke kjenner deg og du kan få ett emne du er svak i. Standpunktkarakter får du jo av læreren din og er mye lettere å påvirke underveis. Anonymkode: 720df...023 Men du kan også få et emne du er sterk i, så dette kan jo regelrett slå begge veier. Anonymkode: d2576...fc3
AnonymBruker Skrevet 21. november 2017 #13 Skrevet 21. november 2017 14 timer siden, AnonymBruker skrev: Det er jo derfor du begynner på VGS for å få det! 😊 Anonymkode: 100e9...242 Jeg er 22, så spørs om 16-åringene er så interesserte i å henge med meg😁 14 timer siden, AnonymBruker skrev: Lykke til! Anonymkode: d2576...fc3 Takk! Ts Anonymkode: b1443...c9d
AnonymBruker Skrevet 21. november 2017 #14 Skrevet 21. november 2017 Ville spurt eksamenskontoret om det med overlapping, siden det er dritkjipt å bruke så mye penger også ikke få tatt eksamen! Man får ikke meldt seg av igjen. Også ville jeg anbefalt å tatt det over to semestre i stedet for ett Anonymkode: e8207...24d 1
AnonymBruker Skrevet 21. november 2017 #15 Skrevet 21. november 2017 Tror det blir utrolig tøft, hvis du ikke har noen av fagene fra før, og bare skal forbedre karakter. Og hvilke karakterer trenger du å få? Nå krever det jo en del å komme inn på de fleste høyere studier. Så består du, men får bare dårlige karakterer hjelper jo ikke det mye. Det er 11 eksamener du skal ta. Jeg tok det på 1 år, og det var tøft nok. Jeg hadde 4 eksamener på en uke. Hadde da hatt 3 uken før, på siste eksamen var jeg så sliten, det var muntlig eksamen, at jeg husket ikke halvparten av det jeg kunne en gang. Anonymkode: ac7f7...343 2
AnonymBruker Skrevet 21. november 2017 #16 Skrevet 21. november 2017 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg er 22, så spørs om 16-åringene er så interesserte i å henge med meg😁 Takk! Ts Anonymkode: b1443...c9d Om du venter 3 år får du gratis voksenopplæring hvor du begynner i klasse med andre over 25 år. Dette er da 1-3 skoledager i uken over samme antall år som ellers. Anonymkode: d8241...ee9 2
AnonymBruker Skrevet 21. november 2017 #17 Skrevet 21. november 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Om du venter 3 år får du gratis voksenopplæring hvor du begynner i klasse med andre over 25 år. Dette er da 1-3 skoledager i uken over samme antall år som ellers. Anonymkode: d8241...ee9 Skal hun bare dasse rundt i 3 år da? Å bli ferdig på et halvt år der man videre kan begynne på høyere utdanning og få seg et sosialt nettverk der høres jo langt bedre ut så fremt man har kapasitet til det. Anonymkode: d2576...fc3 2
AnonymBruker Skrevet 21. november 2017 #18 Skrevet 21. november 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Skal hun bare dasse rundt i 3 år da? Å bli ferdig på et halvt år der man videre kan begynne på høyere utdanning og få seg et sosialt nettverk der høres jo langt bedre ut så fremt man har kapasitet til det. Anonymkode: d2576...fc3 Jeg jobbet ræva av meg i den perioden jeg altså. 3 år med inntekt og sparing er ikke å dasse rundt. Anonymkode: d8241...ee9 2
AnonymBruker Skrevet 21. november 2017 #19 Skrevet 21. november 2017 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg jobbet ræva av meg i den perioden jeg altså. 3 år med inntekt og sparing er ikke å dasse rundt. Anonymkode: d8241...ee9 Men er de tre årene med inntekt sammenlignbart med inntekten du får i jobb med høyere utdannelse? De tre årene vil jo faktisk være tapt inntekt hvis det ikke tilsvarer inntektsnivået til det man utdanner seg til. Det tviler jeg også på at det gjør da det som regel er fordelaktig å utdanne seg. Jeg ser altså ingen fordeler ved å vente i tre år på å så ta studiekompetane i stedet for å ta det med en gang og komme videre i utdanningsløpet. Anonymkode: d2576...fc3
AnonymBruker Skrevet 21. november 2017 #20 Skrevet 21. november 2017 11 minutter siden, AnonymBruker said: Men er de tre årene med inntekt sammenlignbart med inntekten du får i jobb med høyere utdannelse? De tre årene vil jo faktisk være tapt inntekt hvis det ikke tilsvarer inntektsnivået til det man utdanner seg til. Det tviler jeg også på at det gjør da det som regel er fordelaktig å utdanne seg. Jeg ser altså ingen fordeler ved å vente i tre år på å så ta studiekompetane i stedet for å ta det med en gang og komme videre i utdanningsløpet. Anonymkode: d2576...fc3 Tanke mye det koster å gå privat også videre studier hadde jeg ventet. Det er ikke gøy å måtte nedbetale lån, og være bundet til det. Ja, ts kommer til å ha lån, men ved å jobbe hard og spare kan hun ha minium. Og muligheten til å leve mens hun studerer og jobber. Anonymkode: 2fb49...255 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå