AnonymBruker Skrevet 19. november 2017 #1 Skrevet 19. november 2017 Hva gjør dere for å få sove natta før eksamen? Jeg stresser alltid veldig. Er redd for at jeg ikke kan nok, er redd for å forsove meg, for at jeg har oppfattet noe feil, for at noe av det formelle skal bli feil, osv. Jeg er generelt en ganske stresset person, og stresser ekstra før sånne ting.. Anonymkode: c45b1...cf9
AnonymBruker Skrevet 19. november 2017 #2 Skrevet 19. november 2017 Tidligere aksepterte jeg at det ble lite søvn. Nå har jeg noen sovemedikamenter i bakhånd. Er det så mye man egentlig kan gjøre da? Noe man kan prøve er jo å distrahere seg med film/video/etc. helt til man blir så trøtt at man sovner, men det fordrer jo at du ikke blir lys våken av skjermer. Ellers er det jo også diverse naturmedisin (uten resept) som visstnok skal ha en beroligende effekt. Legen min anbefalte dette når ikke sovemedikamenter brukes. Anonymkode: 197bd...2d5
AnonymBruker Skrevet 19. november 2017 #3 Skrevet 19. november 2017 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Tidligere aksepterte jeg at det ble lite søvn. Nå har jeg noen sovemedikamenter i bakhånd. Er det så mye man egentlig kan gjøre da? Noe man kan prøve er jo å distrahere seg med film/video/etc. helt til man blir så trøtt at man sovner, men det fordrer jo at du ikke blir lys våken av skjermer. Ellers er det jo også diverse naturmedisin (uten resept) som visstnok skal ha en beroligende effekt. Legen min anbefalte dette når ikke sovemedikamenter brukes. Anonymkode: 197bd...2d5 Det gjør jo egentlig ikke noe, fordi på eksamen så skjerper man seg vel uansett, selv om hjernen fungere bedre med søvn. Problemet er at hvis jeg sovner for sent, så er jeg redd for å ikke klare å våkne tidlig nok til å rekke det. Har den siste tiden slitt med å få sove, og de gangene jeg har sovnet sent har jeg ikke våknet av alarmen min... Anonymkode: c45b1...cf9
AnonymBruker Skrevet 19. november 2017 #4 Skrevet 19. november 2017 Sett på en alarm til. Vanlig vekkeklokke og mobilen din. Anonymkode: 23027...307
AnonymBruker Skrevet 19. november 2017 #5 Skrevet 19. november 2017 28 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det gjør jo egentlig ikke noe, fordi på eksamen så skjerper man seg vel uansett, selv om hjernen fungere bedre med søvn. Problemet er at hvis jeg sovner for sent, så er jeg redd for å ikke klare å våkne tidlig nok til å rekke det. Har den siste tiden slitt med å få sove, og de gangene jeg har sovnet sent har jeg ikke våknet av alarmen min... Anonymkode: c45b1...cf9 Sliter med det samme selv. Har aldri eksamensnerver, men er redd for å forsove meg, blande datoer og generelt slurvefeil. Priser meg lykkelig hver gang eksamen faller midt på dagen, istedenfor kl 9. Anonymkode: 6ac95...6b7
AnonymBruker Skrevet 19. november 2017 #6 Skrevet 19. november 2017 50 minutter siden, AnonymBruker skrev: Sett på en alarm til. Vanlig vekkeklokke og mobilen din. Anonymkode: 23027...307 Har ikke vanlig vekkerklokke. Anonymkode: c45b1...cf9
AnonymBruker Skrevet 19. november 2017 #7 Skrevet 19. november 2017 Setter 3 alarmer. 1 på tlf, en på ipaden og en på pc😀 Anonymkode: bd630...b32
Paraply Skrevet 19. november 2017 #8 Skrevet 19. november 2017 For å få sove godt natten før eksamen må jeg vite at jeg har klart alt som trenger å være klart, slik at nå hjernen begynner å plage meg med alt jeg må huske på så kan jeg bare ta det med ro for alt er klart: sekken er pakket, matpakken og vannflasken ligger klar i kjøleskapet, og at jeg har trippelsjekket hvilket lokale jeg skal til og hvor lang tid jeg bruker på å komme meg dit. Så setter jeg på flere vekkerklokker (mobil, pad og samboers), for å føle meg trygg på at jeg kommer meg opp. Noen ganger hjelper det at jeg har planlagt hva jeg skal gjøre hvis jeg ikke greier denne eksamenen. Når har jeg mulighet til å ta den opp igjen, og hvordan det eventuelt endrer andre planer. Igjen, bare for å ha svaret klart til stresshjernen slår til for å ødelegge søvnen. Jeg må også bare fortelle meg selv at når det er natten før så er det ikke noe mer jeg kan lese på, og sånn er det bare. For selve sovingen så hjelper det meg å spise lett mat, og å unngå brus/te/kaffe på kvelden. Går gjerne en tur i kjølig luft, da blir man deilig trøtt når man kommer inn igjen i varmen. Varmeflaske i sengen kan også bidra til å gjøre det lettere å sovne. 1
Gjest SkoleNerden Skrevet 20. november 2017 #9 Skrevet 20. november 2017 Forstår problemet ditt Ts. Jeg har eksamen i morgen og skal være der kl.8 Har lagt å vridd meg i sengen siden kl. 23.00😓
AnonymBruker Skrevet 20. november 2017 #10 Skrevet 20. november 2017 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Det gjør jo egentlig ikke noe, fordi på eksamen så skjerper man seg vel uansett, selv om hjernen fungere bedre med søvn. Problemet er at hvis jeg sovner for sent, så er jeg redd for å ikke klare å våkne tidlig nok til å rekke det. Har den siste tiden slitt med å få sove, og de gangene jeg har sovnet sent har jeg ikke våknet av alarmen min... Anonymkode: c45b1...cf9 Så hvorfor lager du denne tråden da om det ikke gjør noe? Anonymkode: 197bd...2d5
AnonymBruker Skrevet 20. november 2017 #11 Skrevet 20. november 2017 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Så hvorfor lager du denne tråden da om det ikke gjør noe? Anonymkode: 197bd...2d5 Fordi det beste er jo selvsagt alltid å få litt søvn! Det er ikke sånn at det føles like bra, selv om det muligens ikke har så mye å si for kroppen. Anonymkode: c45b1...cf9
AnonymBruker Skrevet 20. november 2017 #12 Skrevet 20. november 2017 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Fordi det beste er jo selvsagt alltid å få litt søvn! Det er ikke sånn at det føles like bra, selv om det muligens ikke har så mye å si for kroppen. Anonymkode: c45b1...cf9 Men da gjør det jo noe? Anonymkode: 197bd...2d5
stan Skrevet 20. november 2017 #13 Skrevet 20. november 2017 Det hjelper med litt planlegging. De siste kveldene før eksamen passer jeg på å legge meg forholdsvis tidlig, og ihvertfall ikke senere en "normalt". Står opp til normal tid, passende tid for å rekke eksamen på selve eksamensdagen. Slik blir døgnrytmen justert, eller ihvertfall ikke forstyrret, slik at det er lett å våkne og stå opp til rett tid på eksamensdagen. Jeg bruker to vekkerklokker alle morgener likevel, det har knapt hendt at de har sviktet noensinne. Kvelden før prøver jeg å avslutte forberedelsene tidlig på kvelden. Gjøre noe hyggelig og avslappende. Gjerne gå en kveldstur. Pakke sekken og alt som må være i orden til neste morgen. Så selv om natten blir litt urolig, så har jeg hatt mye søvn de siste nettene og jeg tåler en natt med lite søvn.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå