AnonymBruker Skrevet 19. november 2017 #1 Skrevet 19. november 2017 Jeg ønsker å gå ned 10 kg. Jeg er for øyeblikket så inaktiv så det går an å bli, så har meldt meg inn i et treningssenter og skal begynne på trening i morgen. Ønsker vel ellers å få råd og tips fra andre her som har gått ned i vekt. F.eks. med tanke på kosthold. Jeg spiser ikke godteri av noe slag. Har også kuttet ut pasta, ris, poteter og vanlig brød. Velger ellers produkter med minst tilsatt sukker der jeg kan. Av flytende drikker drikker jeg vann, te og usøtet melk. Trenger tips til lavkarbo-mellommåltider og om det er noe jeg bør endre på i kostholdet mitt. En typisk dag kan se slik ut: Frokost: Havregryn med usøtet melk. Drikke: Vann og te. Lunsj: 2 lavkarboknekkebrød med ost og paprika. Drikke: Vann. Middag: Lungemos med grønnsaker. Mellommåltid: 2 bananer og vann. Kvelds: Havregryn med blåbær og usøtet melk. Mellommåltid: Noen plommer. Anonymkode: 3f662...e5b
bobleplast_ Skrevet 20. november 2017 #2 Skrevet 20. november 2017 Høres ut som veldig lite energi? 1
AnonymBruker Skrevet 20. november 2017 #3 Skrevet 20. november 2017 Lungemos????? Anonymkode: fd2f2...d1f 7
AnonymBruker Skrevet 20. november 2017 #4 Skrevet 20. november 2017 Eg gjekk ned frå 162kg til 102kg på 6 mnd. Starta dagen med vatn og havregryn. På jobb åt eg 1 gullerot og 3 knekkebrød utan noke på. I pausene drakk eg ein del vatn. Middag var som regel rein fisk eller kjøtt og litt grønnsaker. Aldri saus eller potet/ris. Kvelds vart ofte 2 knekkebrød men då med god ost attåt og varm kopp te. Dagens lille høgdepunkt. Gjekk 2 timers fjelltur kvar dag. Rodde 40 min på romaskin annakvar dag. Då dei fyrste 20 kg var brent vekk starta eg og jogge ein del i staden for fjelltur. Var tungt og deilig og presse seg med jogging. Plutseleg måtte eg kasse alle klesplag eg brukte. Fant fram gamle bukser frå tenåra. Vårt meir motivert med desse buksene som eg lengta etter og komme meg i. No veg eg 89 kg. Er mann på 190 cm. Føla meg vel no. Som ein fres tenåring. Dietten din er veldig grei. Ein vert som sagt ikkje slank av kun trening. Omtrent alt består av kva du stapper inn i hovude og kva fokus du har. Trening gjer godt for kropp og sjel. Og plutseleg er ein sterk og orkar mykje meir. Stå på! Anonymkode: c1b68...59d 4
Pringle Skrevet 20. november 2017 #5 Skrevet 20. november 2017 (endret) Flytende drikker? Usøtet melk? Noen plommer? Det kan være lurt å se på hva du ønsker å oppnå. Det flommer over av tips og råd på nettet, i bøker og blader, har du ikke funnet noe du kan bruke, eller er det nettopp der forvirringen kommer fra? Ønsker du forresten tips fra folk som har gått ned i vekt, eller fra folk som har gått ned i vekt og blitt der? Hvis du har tenkt å spise lavkarbo, er havregryn og masse frukt ikke i tråd med dette. To bananer på en gang er uvanlig selv for folk som ikke slanker seg. Du trenger ikke spise lavkarbo for å gå ned i vekt. Hvis du vil ha en permanent endring, fungerer midlertidige løsninger dårlig. Du kan spise hva du vil til alle måltider, og hvor mange måltider du vil, trene om du vil, men for å gå ned i vekt er du nødt til å spise mindre (færre kalorier) totalt, over tid, og lenge, og for å kunne spise mindre totalt, over tid, og lenge, er du nødt til å gi kostholdet ditt et minimum av oppmerksomhet. Et sunt kosthold er balansert og variert. Et sunt forhold til mat er å ha et sunt kosthold som ikke går på bekostning av matgleden. Endret 20. november 2017 av Pringle 2
AnonymBruker Skrevet 20. november 2017 #6 Skrevet 20. november 2017 Jeg gikk ned ved å telle kalorier. Etter hvert som jeg telte ble jeg mer bevist på hva jeg puttet i meg, var en sjokoladen like god som en sunn middag for eksempel. For å hjelpe meg i tellingen brukte jeg en app. Plutselig hadde jeg gått ned 25 kg på 9 måneder og fått et sunnere kosthold. Anonymkode: 1c3c3...c05
AnonymBruker Skrevet 21. november 2017 #7 Skrevet 21. november 2017 Du kombinerer høykarbo med lavkarbo, ikke optimalt.. Anonymkode: 2edf9...53c 1
AnonymBruker Skrevet 21. november 2017 #8 Skrevet 21. november 2017 Kan jeg spørre hvor høy du er og hva du veier nå? 10kg er ikke så mye, så hvis du ser for deg en langvarig endring så ville jeg fokusert på trening og et sunt kosthold. Ikke nødvendigvis et kosthold bestående av få kalorier eller lavkarbo, men rene og sunne råvarer. Anonymkode: 2af28...ff5
AnonymBruker Skrevet 21. november 2017 #10 Skrevet 21. november 2017 Som nevnt over her; høykarbo og lavkarbo er ikke optimalt. Hvis du skal gå lavkarbo, så kan du ikke spise havregrøt og bananer. Bananer er sikkert bra om du trener mye styrke, men hvis du skal gå ned på kosthold alene så må du kutte ut både bananer og plomme - frukt i det hele tatt. Selv om det ikke er hvitt, raffinert sukker så er det fruktsukker, og derfor mye karbohydrater. Hvis du skal gå lavkarbo så kan du lage deg omeletter og ha med i lunsjen. Lag mye middag og posjoner det slik at du spiser middagsrester i lunsjen dagen etter. Grønnsaker som blomkål, brokkoli og andre grønnsaker som vokser over jorden er grønnsaker som funker på lavkarbo. Anonymkode: bbcb0...8c8
Perle Skrevet 21. november 2017 #11 Skrevet 21. november 2017 (endret) På 2017-11-20 den 1.49, AnonymBruker skrev: Lungemos????? Anonymkode: fd2f2...d1f Det en forferdelig uting å «ærsje» seg over andres mat. Leverpostei, er ok men lungemos er død?! Begge deler er innmat. Endret 22. november 2017 av Perle 8
AnonymBruker Skrevet 22. november 2017 #12 Skrevet 22. november 2017 Hei! Jeg har gått ned 10kg og holdt det ned i 4 mnd uten problem nå! Gått ned 1kg på den tiden faktisk. Jeg gikk ned ved kaloriunderskudd! Som er den mest effektive metoden og "letteste". Du kan sikkert gå ned ved lavkarbo om du vil det, men det høres ut som noe grusomt og skadelig for min del, da jeg ser veldig mange starter dagen med egg og bacon for eksempel.. hello heart attack. "Har også kuttet ut pasta, ris, poteter og vanlig brød. Velger ellers produkter med minst tilsatt sukker der jeg kan. Av flytende drikker drikker jeg vann, te og usøtet melk. Trenger tips til lavkarbo-mellommåltider og om det er noe jeg bør endre på i kostholdet mitt." Jeg har ikke spist mye pasta, men ris, poteter, rugbrød, quinoa, bygggryn, havegryn nam nam nam, metter passe og gir meg energi. Alle disse tingene blanet med masseeeee grønnsaker og frukt! Vann og te er bra! At du ikke drikker kaffe og brus er også bra, har selv brukt laaaang tid på å kutte koffein fra kosten min. Drikker fortsatt mandelmelk med bittelittt espresso på morningen da.. Men best å få energien fra kosten. Har selv prøvd lavkarbo da jeg ville gå ned litt vannvekt til en anledning, hadde sååå lite energi og var dritsur, ikke noe jeg kunne gjort over lang tid. Usøtet melk som i usøtet mandelmelk for eksempel er sunt og godt! Anonymkode: 9de37...497
AnonymBruker Skrevet 22. november 2017 #13 Skrevet 22. november 2017 Siden du er så "inaktiv som det kan få blitt" så vil nok det å trene og være mer aktiv gi effekt. Du spiser ikke mye, så det er ikke maten det står på. Anonymkode: b3bdb...ebb 1
AnonymBruker Skrevet 22. november 2017 #14 Skrevet 22. november 2017 På 20.11.2017 den 2.13, AnonymBruker skrev: Eg gjekk ned frå 162kg til 102kg på 6 mnd. Starta dagen med vatn og havregryn. På jobb åt eg 1 gullerot og 3 knekkebrød utan noke på. I pausene drakk eg ein del vatn. Middag var som regel rein fisk eller kjøtt og litt grønnsaker. Aldri saus eller potet/ris. Kvelds vart ofte 2 knekkebrød men då med god ost attåt og varm kopp te. Dagens lille høgdepunkt. Gjekk 2 timers fjelltur kvar dag. Rodde 40 min på romaskin annakvar dag. Då dei fyrste 20 kg var brent vekk starta eg og jogge ein del i staden for fjelltur. Var tungt og deilig og presse seg med jogging. Plutseleg måtte eg kasse alle klesplag eg brukte. Fant fram gamle bukser frå tenåra. Vårt meir motivert med desse buksene som eg lengta etter og komme meg i. No veg eg 89 kg. Er mann på 190 cm. Føla meg vel no. Som ein fres tenåring. Dietten din er veldig grei. Ein vert som sagt ikkje slank av kun trening. Omtrent alt består av kva du stapper inn i hovude og kva fokus du har. Trening gjer godt for kropp og sjel. Og plutseleg er ein sterk og orkar mykje meir. Stå på! Anonymkode: c1b68...59d Fikk ikke du løs hud? Jeg skal ned 20kg, og er er redd for å gå for fort ned, da jeg vil prøve å unngå for mye løs hud. Har lest at huden trenger litt tid på å venne seg til å «krympe» igjen. Anonymkode: af5b2...bbe
Silje92 Skrevet 29. november 2017 #15 Skrevet 29. november 2017 Mye karbohydrater, lite proteiner! Magre kjøttprodukter, mager ost, egg, osv bare for å nevne noen proteinkilder. Hvorfor to bananer til mellommåltid? Ville droppa den bananen og bytta ut med et eple eller annen god frukt i stedet + en neve nøtter. Noen plommer kan bli til en eller to plommer Øk aktivitetsmengden i hverdagen, gå en halvtime tur noen dager i uka. Tar du kollektiv kan du hoppe av et stopp før. Du spiser ikke på lavkarbo med det kostholdet du har nå selv med lavkarbo knekkebrød. Øk mengden med grønnsaker og proteiner, så spiser du også naturlig nok mindre karbohydrater.
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2017 #16 Skrevet 8. desember 2017 Takk for svar fra dere alle Jeg har vært syk, så jeg har ikke kommet så godt i gang med planen ennå. Det kommer ikke frem i innlegget mitt at jeg spiser mye, men jeg spiser mye til middag! Forsyner meg som regel mange ganger. Derfor har jeg de siste dagene prøvd å bare forsyne meg 1 gang. Det ender ofte med at jeg spiser litt mer middag senere, så det er en utfordring. Når det gjelder pasta, ris, poteter, godteri osv., har jeg lenge vært borte fra dette, så det er noe jeg fint kan klare å leve uten på lang sikt. Jeg spiser grønnsaker til middag som erstatning for ris og poteter, men hvordan kan jeg få inn mer proteiner i kostholdet mitt? Jeg spiser kjøtt, fisk og kylling til middag, men ellers sliter jeg med å få i meg nok proteiner. Jeg spiser avokado og har ost på knekkebrødet, men har dere noen tips til hva mer jeg kan spise for å få i meg proteiner? Jeg vurderer å spise egg til frokost i stedet for havregryn for å hjelpe til med vektnedgangen. Ellers har jeg kun fått trent 2 ganger siden sist gang. Planen er å trene 3 ganger i uken fra mandag av. TS Anonymkode: 3f662...e5b
Winterfresh Skrevet 9. desember 2017 #17 Skrevet 9. desember 2017 Hei. Jeg prøver også å gå ned i vekt. Jeg startet på 72kg og har i løpet av 1 måned gått ned til 68kg. Målvekta er 56-57kg. Jeg har ikke trent noe særlig hittil på grunn av bekkenlåsning (ikke pga graviditet). Det jeg har gjort er å endret kostholdet mitt; frokost: en porsjon havregryn med melk og litt bær lunsj: en proteinkilde (egg, kjøtt/fisk) med grønnsaker mellommåltid: en frukt dersom det er lenge til middag middag: kjøtt/fisk med grønnsaker og vanlig potet/søtpotet/ris (jeg spiser kun ris de dagene jeg trener) etter trening: ca 3dl styrk kakaomelk hvis jeg har trent hardt. jeg holder meg mett veldig lenge etter hvert måltid. Å spise regelmessig har også hjulpet meg med å unngå cravings. før hadde jeg et veldig uregelmessig måltidsrytme der jeg ofte bare spiste 1 måltid på kvelden (trodde jeg), men i virkeligheten varte den middagen i flere timer. Jeg kunne spise flere porsjoner middag, og etter det ble det gjerne noe usunn snacks. Mitt tips er derfor å sette opp en plan for når du skal spise. Jeg spiser ikke til faste tider da jeg står opp til forskjellige tider hver dag, men jeg prøver å få spist hver 3.-4. time. Ikke bare hjelper det for å gå ned i vekt, men det hjelper også på humøret! Du skal spise veeeldig mye av ordentlig sunn mat for å komme i kalorioverskudd. jeg har prøvd maaange forskjellige dietter, blant annet lavkarbo, psmf, fastekur, osv....men å leve på lavkarbo uten frukt fungerer ikke for meg. Jeg spiser veldig mye frukt. Å faste hjalp akkurat der og da, men ikke i lengden. Vekta kom på igjen like fort som det gikk av. Psmf var altfor vanskelig å holde over tid. Jeg ble rett og slett kvalm av all proteinet jeg måtte spise. Finn derfor en måte å spise på som passer deg best. Hva som fungerer for andre trenger ikke nødvendigvis å fungere for deg. Ellers ønsker jeg deg lykke til på reisen mot en kropp du selv er fornøyd med 1
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2017 #18 Skrevet 9. desember 2017 16 timer siden, AnonymBruker skrev: Takk for svar fra dere alle Jeg har vært syk, så jeg har ikke kommet så godt i gang med planen ennå. Det kommer ikke frem i innlegget mitt at jeg spiser mye, men jeg spiser mye til middag! Forsyner meg som regel mange ganger. Derfor har jeg de siste dagene prøvd å bare forsyne meg 1 gang. Det ender ofte med at jeg spiser litt mer middag senere, så det er en utfordring. Når det gjelder pasta, ris, poteter, godteri osv., har jeg lenge vært borte fra dette, så det er noe jeg fint kan klare å leve uten på lang sikt. Jeg spiser grønnsaker til middag som erstatning for ris og poteter, men hvordan kan jeg få inn mer proteiner i kostholdet mitt? Jeg spiser kjøtt, fisk og kylling til middag, men ellers sliter jeg med å få i meg nok proteiner. Jeg spiser avokado og har ost på knekkebrødet, men har dere noen tips til hva mer jeg kan spise for å få i meg proteiner? Jeg vurderer å spise egg til frokost i stedet for havregryn for å hjelpe til med vektnedgangen. Ellers har jeg kun fått trent 2 ganger siden sist gang. Planen er å trene 3 ganger i uken fra mandag av. TS Anonymkode: 3f662...e5b Hvorfor tenker du at du spiser for lite protein? Man trenger ca 1-1,5 g/ kg idealvekt. Det er ikke vanskelig å dekke. For mye protein omvandles til glukose. Anonymkode: 2edf9...53c
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2017 #19 Skrevet 12. desember 2017 On 9.12.2017 at 4:22 PM, AnonymBruker said: Hvorfor tenker du at du spiser for lite protein? Man trenger ca 1-1,5 g/ kg idealvekt. Det er ikke vanskelig å dekke. For mye protein omvandles til glukose. Anonymkode: 2edf9...53c Jeg fikk det for meg at jeg spiser for lite protein, men jeg spiser jo proteiner til middag hver dag, så da burde det vel holde, ja. Spiser jo også knekkebrød med ost eller skinke hver dag i tillegg. TS Anonymkode: 3f662...e5b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå