AnonymBruker Skrevet 19. november 2017 #1 Skrevet 19. november 2017 http://www.tv2.no/nyheter/9498992/ Dere som tidligere har blåst meg en lang marsj når jeg har påpekt at Jifspray ikke bør brukes, les lenken og kast flaskene dere har i skapet. At den nye varianten nå skal være friskmeldt fra produsentens side, har ikke jeg mye tro på, etter dette. Anonymkode: fb29d...d27 2
AnonymBruker Skrevet 19. november 2017 #2 Skrevet 19. november 2017 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: http://www.tv2.no/nyheter/9498992/ Dere som tidligere har blåst meg en lang marsj når jeg har påpekt at Jifspray ikke bør brukes, les lenken og kast flaskene dere har i skapet. At den nye varianten nå skal være friskmeldt fra produsentens side, har ikke jeg mye tro på, etter dette. Anonymkode: fb29d...d27 Takk Jeg har bestandig vært forsiktig med slikt, og holdt pusten de få gangene jeg har brukt slike sprayer. Det er svært bekymringsverdig at partiklene holder seg i lufta i opptil 4 timer og at de gir lungeskader som bl.a. kols. Renholdspersonale må jo være ekstra utsatt for å få lungeskader, ettersom slike og lignende sprayer ofte blir brukt daglig av de. Anonymkode: 1152a...245 4
AnonymBruker Skrevet 19. november 2017 #3 Skrevet 19. november 2017 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Takk Jeg har bestandig vært forsiktig med slikt, og holdt pusten de få gangene jeg har brukt slike sprayer. Det er svært bekymringsverdig at partiklene holder seg i lufta i opptil 4 timer og at de gir lungeskader som bl.a. kols. Renholdspersonale må jo være ekstra utsatt for å få lungeskader, ettersom slike og lignende sprayer ofte blir brukt daglig av de. Anonymkode: 1152a...245 Detteer egentlig gammelt nytt, det nye er at Lilleborg nå er villig til å høre for å unngå erstatningskrav nettopp fra rengjøringspersonale. https://www.nrk.no/livsstil/overlege-vil-forby-vaskespray-1.12319593 det finnes nok enda eldre saken på dette. Og Jan V. Bakke er professor nå og ikke "bare" overlege. Jeg ser med skrekk og gru på butikkansatte som sprayer med rengjøringsspray både på smågodtskuffene og andre steder. De er nesten mer utsatt enn renholderne. Anonymkode: fb29d...d27
prt90 Skrevet 19. november 2017 #4 Skrevet 19. november 2017 alt av vaskeSPRAY er vel strengt tatt helsefarlig.. 2
AnonymBruker Skrevet 19. november 2017 #5 Skrevet 19. november 2017 Skjønner ikke hvorfor folk kjøper sånn rottegift, jeg bruker grønnsåpe eller Coops Änglamark-serie. Alt det andre klarer jeg ikke å puste inn. Anonymkode: a638b...4ca 2
AnonymBruker Skrevet 19. november 2017 #6 Skrevet 19. november 2017 51 minutter siden, AnonymBruker skrev: Skjønner ikke hvorfor folk kjøper sånn rottegift, jeg bruker grønnsåpe eller Coops Änglamark-serie. Alt det andre klarer jeg ikke å puste inn. Anonymkode: a638b...4ca Å mene Jif er ille når du selv bruker grønnsåpe er å velge mellom bank eller julig. Grønnsåpen legger igjen en film av såpe der bakterier vokser og gror. Når du har vaske t parkett lenge nok med grønnsåpe vil du få en seig masse på toppen. Den klarer du ikke å fjerne. På ubehandlet tre, er derimot grønnsåpe ok å bruke. Der fungerer den på samme måten som voks. Anonymkode: fb29d...d27 3
AnonymBruker Skrevet 20. november 2017 #7 Skrevet 20. november 2017 45 minutter siden, AnonymBruker said: Å mene Jif er ille når du selv bruker grønnsåpe er å velge mellom bank eller julig. Grønnsåpen legger igjen en film av såpe der bakterier vokser og gror. Når du har vaske t parkett lenge nok med grønnsåpe vil du få en seig masse på toppen. Den klarer du ikke å fjerne. På ubehandlet tre, er derimot grønnsåpe ok å bruke. Der fungerer den på samme måten som voks. Anonymkode: fb29d...d27 Jeg har ikke noen seig masse noe sted, takk. Anonymkode: a638b...4ca 2
AnonymBruker Skrevet 20. november 2017 #8 Skrevet 20. november 2017 Jeg bruker kun spray på kjøkkenet og da sprayer jeg i kluten og ikke rett på flatene Anonymkode: e9e47...9bf
AnonymBruker Skrevet 20. november 2017 #9 Skrevet 20. november 2017 Jeg bruker aldri sånn spray. Lager min egen spray av grønnsåpe og vann. Anonymkode: 162df...fc2
AnonymBruker Skrevet 20. november 2017 #10 Skrevet 20. november 2017 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg bruker aldri sånn spray. Lager min egen spray av grønnsåpe og vann. Anonymkode: 162df...fc2 Da bør du lese saken i hi ekstra grundig. Anonymkode: fb29d...d27 2
AnonymBruker Skrevet 20. november 2017 #11 Skrevet 20. november 2017 10 timer siden, prt90 skrev: alt av vaskeSPRAY er vel strengt tatt helsefarlig.. Det tenker jeg også. Hårspray, skoimpregneringsspray annen impregneringsspray o.l. holder jeg meg også unna. Anonymkode: 1152a...245 3
AnonymBruker Skrevet 20. november 2017 #12 Skrevet 20. november 2017 10 timer siden, AnonymBruker skrev: Detteer egentlig gammelt nytt, det nye er at Lilleborg nå er villig til å høre for å unngå erstatningskrav nettopp fra rengjøringspersonale. https://www.nrk.no/livsstil/overlege-vil-forby-vaskespray-1.12319593 det finnes nok enda eldre saken på dette. Og Jan V. Bakke er professor nå og ikke "bare" overlege. Jeg ser med skrekk og gru på butikkansatte som sprayer med rengjøringsspray både på smågodtskuffene og andre steder. De er nesten mer utsatt enn renholderne. Anonymkode: fb29d...d27 Også kafeansatte som sprayer benker, serveringsdisker m.m. med slike sprayer er nok utsatt. Anonymkode: 1152a...245
AnonymBruker Skrevet 20. november 2017 #13 Skrevet 20. november 2017 10 timer siden, prt90 skrev: alt av vaskeSPRAY er vel strengt tatt helsefarlig.. Hva tenker du om parfyme og deodoranter i sprayform? Er dette også noe som holder seg lenge i luften og som vi puster inn og får i lungene? Hva med plasterspray? (Plaster i sprayform). Anonymkode: 1152a...245
AnonymBruker Skrevet 20. november 2017 #14 Skrevet 20. november 2017 For en tid tilbake (jeg vet ikke om det finnes nå), var det også til salgs en klorin-spray og en annen type desinfiserende spray som man kunne bruke ved rengjøring av toalett. Hva med slike sprayer? Anonymkode: 1152a...245
AnonymBruker Skrevet 20. november 2017 #15 Skrevet 20. november 2017 Ovnsrens kommer vel også på sprayflasker? Det er jo rett og slett etsende og farlig å puste inn.Jeg skjønner ikke hva de tenker på, de som lager slike produkter.Bør ikke mulige helseskadelige effekter av innånding av rengjøringssprayer tas hensyn til FØR slike produkter får lov til å komme i salg? Hvem er det som har godkjent disse produktene som i ettertid har vist seg å være helseskadelige? Anonymkode: 1152a...245 2
student86 Skrevet 20. november 2017 #16 Skrevet 20. november 2017 Holder meg også mest mulig unna sprayer. Merket en periode at jeg syntes det ble ubehagelig å puste mens jeg vasket og brukte spray, særlig på mindre rom uten vindu. Oppvaskmiddel i sprayform er byttet ut med ett på vanlig flaske. Unngår som regel å bruke parfyme, og smører på deo. Hårspray bruker jeg sjelden. Alt dette er bevisste valg for å unngå uheldig eksponering av stoffer i spray. Til og med stearinlys bruker jeg ikke så ofte, og når jeg bruker det, slukker jeg lyset med en egen klemme slik at røyken fra lyset ikke blir like kraftig (håper jeg). 1
AnonymBruker Skrevet 20. november 2017 #17 Skrevet 20. november 2017 39 minutter siden, AnonymBruker said: Ovnsrens kommer vel også på sprayflasker? Det er jo rett og slett etsende og farlig å puste inn.Jeg skjønner ikke hva de tenker på, de som lager slike produkter.Bør ikke mulige helseskadelige effekter av innånding av rengjøringssprayer tas hensyn til FØR slike produkter får lov til å komme i salg? Hvem er det som har godkjent disse produktene som i ettertid har vist seg å være helseskadelige? Anonymkode: 1152a...245 Penger. Man kan ikke på noen måte stole på at ting som selges ikke er helseskadelig kun fordi det selges. Anonymkode: a638b...4ca 1
AnonymBruker Skrevet 20. november 2017 #18 Skrevet 20. november 2017 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Penger. Man kan ikke på noen måte stole på at ting som selges ikke er helseskadelig kun fordi det selges. Anonymkode: a638b...4ca Men må ikke produktene godkjennes av en eller annen instans før de får lov til å selge produktene? Anonymkode: 1152a...245
tdm900 Skrevet 20. november 2017 #19 Skrevet 20. november 2017 Så lenge disse kjemikaliene er små kvanta, som kjøpes i butikken, er det heller ikke noe krav til merking. Hadde dere sett de samme produktene på et 200liters oljefat, hadde fatet vært tapetsert med advarsler. Det er og bevist at kun vann gjør best rent på flater innomhus. 3
AnonymBruker Skrevet 20. november 2017 #20 Skrevet 20. november 2017 Trenger jo ikke såpe i det hele tatt. Microfiber og vann blir renere enn med såpe. Jeg bruker kun litt klorin i toalettet og oppvaskmaskinpulver i dertil egnet apparat. Anonymkode: a1a30...4b0 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå