Gå til innhold

Plagiere debatt-innlegg?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg var ikke helt sikker på hvilken kategori dette  egentlig skulle under, men jeg forsøker her: 

Hvis jeg skriver ett debatt-innlegg for en avis, og dette blir publisert hos papiravisen deres. Men det jeg skriver havner ikke nødvendigvis på Internett-sidene deres, eller noen andre steder på Internett. 

Men noen andre leser det som har blitt skrevet i avisen, og en stund seinere skriver dem nesten nøyaktig  samme kommentar (som jeg allerede har skrevet, og som har kommet på trykk i lokalavisen!) og de skriver denne kommentaren på ett eller annet debatt-forum på Internett... 

Går dette under en form for "plagiat" som kan straffeforfølges på en eller annen måte? :P

Dersom noen forandrer en del på teksten før de publiserer den ett eller annet sted, hvor mye er de nødt til å forandre på for at dette ikke skal gå under "plagiat" lenger? 

Anonymkode: af2e6...8b9

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Selv om de forandrer på teksten må de jo oppgi hvor de har hentet dette fra. Hvis ikke er det plagiat. Nå er jeg ikke kjent med hvordan lovverket er i medier. I akademia er det jo meget strengt regulert. 

Anonymkode: e0e9d...743

Skrevet
24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Selv om de forandrer på teksten må de jo oppgi hvor de har hentet dette fra. Hvis ikke er det plagiat. Nå er jeg ikke kjent med hvordan lovverket er i medier. I akademia er det jo meget strengt regulert. 

Anonymkode: e0e9d...743

Det er ikke noe særlig krav til kilder for meninger. 

Hva som må forandres for at den ikke lenger regnes som plagiert er en vurderingssak. Det finnes ikke noen konkrete krav til det. 

Anonymkode: f3d8b...a58

Skrevet

Her bør du nok snakke med en jurist innen opphavsrett for medieinnhold, men jeg tør tippe at du neppe kommer langt med en anmeldelse for plagiat/kopi hvis noen bruker det på et generelt debattforum. Toleransen for hva man kan ytre som mening i en diskusjonstråd er normalt sett høy, og du må nok kunne vise til at du taper penger på det, samt at innlegget må være så likt din artikkel at man med tilnærmet 100% sannsynlighet objektivt må kunne vise til at det er en ren kopi. Er det en del forandringer, så har man jo ikke enerett på å ha sine meninger, andre kan mene nøyaktig det samme som deg. I tillegg vil nok neppe en veldig liten sak få veldig høy prioritering i rettsvesenet. 

Anonymkode: ab394...8f9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...