Gå til innhold

Noen med ikke-operert hoftedysplasi her?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg ble født med hoftedysplasi i begge hofter og operert i den ene hoften som barn. Den andre hoften min mente legen at hadde vokst seg til greit nok til å slippe operasjon. 

Nå som voksen ser jeg jo tydelig at det ene benet er skjevere enn det andre, men jeg merker ikke noe smerter foreløpig, og det plager meg ikke på andre måter. 

Jeg lurer på om andre her har erfaring med  hoftedysplasi og kan si noe om det egentlig var en dum ting at ikke begge hoftene mine ble operert som barn? Vil dette straffe seg med alderen? 

Lurer også på om noen vet om jeg bør unngå visse treningsøvelser pga hoften?

Anonymkode: 29b7f...cd9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Faren min ble operert som tenåring og sliter mye ennå! Han går litt rart og har ofte vondt i den siden. Husker da vi som barn kom borti arret hans så fikk kjempe vondt.

Har selv vært plaget, men har ikke operert. I blant sklir det liksom ut av ledd enten i bevegelse eller mens jeg kjører bil, kun den ene siden. Ofte plaget med smerter i det beinet, ikke sjans på enkelte treningsøvelser som man skal bruke et bein på. Kjempe plager nå som jeg er gravid. 

Ettersom operasjonen til faren min ikke hjalp så ønsker ikke jeg noen operasjon (selv om det er mange år siden han opererte.) 

Anonymkode: d3aea...b5f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ble født med hoftedysplasi i begge hofter og operert i den ene hoften som barn. Den andre hoften min mente legen at hadde vokst seg til greit nok til å slippe operasjon. 

Nå som voksen ser jeg jo tydelig at det ene benet er skjevere enn det andre, men jeg merker ikke noe smerter foreløpig, og det plager meg ikke på andre måter. 

Jeg lurer på om andre her har erfaring med  hoftedysplasi og kan si noe om det egentlig var en dum ting at ikke begge hoftene mine ble operert som barn? Vil dette straffe seg med alderen? 

Lurer også på om noen vet om jeg bør unngå visse treningsøvelser pga hoften?

Det dummeste og mest beklagelige er at dette ikke ble oppdaget da du var nyfødt. Da hadde du fått løst problemet på en bedre måte enn med operasjon som voksen.

Jeg har slektninger som ble operert i voksen alder når hoftene/hofteskålene var utslitt og smertene store. 

Det de får etterpå er smertefrihet, men hofter med begrenset bruk. Du kan ikke drive på fysisk på samme måten som om du aldri har hatt hofteleddsdysplasi. 

Hadde vært interessant å vite om du er født før eller etter 1980, jeg mener det er omtrentlig der skjærinspunktet for obligatorisk undersøeklse av hofter på nyfødte. 

Anonymkode: 8133a...f84

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker said:

Det dummeste og mest beklagelige er at dette ikke ble oppdaget da du var nyfødt. Da hadde du fått løst problemet på en bedre måte enn med operasjon som voksen.

Jeg har slektninger som ble operert i voksen alder når hoftene/hofteskålene var utslitt og smertene store. 

Det de får etterpå er smertefrihet, men hofter med begrenset bruk. Du kan ikke drive på fysisk på samme måten som om du aldri har hatt hofteleddsdysplasi. 

Hadde vært interessant å vite om du er født før eller etter 1980, jeg mener det er omtrentlig der skjærinspunktet for obligatorisk undersøeklse av hofter på nyfødte. 

TS her. 

Jeg ble født 92. Jeg opererte ikke før jeg var 8-10 år, husker ikke nøyaktig. Jeg har jo grublet litt på dette i ettertid, også hvorfor de bare opererte en hofte. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er født med hoftedysplasi og ble faktisk lagt inn på Sophies Minde som nyfødt på grunn av det. Det ble imidlertid aldri operert, men jeg måtte ligge med pute og foreldrene mine fikk beskjed om at jeg burde ri og svømme så mye som mulig. Så det gjorde jeg i hele oppveksten for trene muskulaturen samtidig som jeg var på kontroll på sykehuset en gang i året. Nå som (godt) voksen er ikke dette noe jeg merker mye til i det daglige. Et lite knekk i hoften(e) hvis jeg snur meg for fort eller feil, men ingen smerter. Dvs. jeg hadde smerter en periode mens jeg var overvektig, men det ga meg ekstra motivasjon for å gå ned i vekt og nå, som normalvektig, har jeg ingen smerter lenger. Har aldri hørt at det er ting jeg ikke bør gjøre på grunn av hoftene, men det kan jo sikkert være lurt å høre med en spesialist om for det er helt sikkert individuelt. 

Endret av Leo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ubehandlet vil hoftedysplasi gi økt risiko for slitasjegikt. Slitasje kan ramme både hofte og kne. Dette kan avdekkes med røntgen.

Ulempen med å operere i voksen alder er at den muskulære tilpasningen kanskje ikke blir like god. Dette er avhengig av hvor stor feilplasseringen er. Siden det ble valgt å ikke operere den siden som barn, tenker jeg at skjevheten er relativt liten, og at det dermed er bedre sjanser for en vellykket operasjon.

Når det er sagt vil du aldri bli helt bra etter en operasjon, den vil alltid medføre små skavanker som du må leve med. Vurderingen er om skadene etter operasjonen oppveier for det som opereres. Det var muligens den vurderingen som gikk mot operasjon da du var barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 timer siden, Horten Market skrev:

Ubehandlet vil hoftedysplasi gi økt risiko for slitasjegikt. Slitasje kan ramme både hofte og kne. Dette kan avdekkes med røntgen.

Ulempen med å operere i voksen alder er at den muskulære tilpasningen kanskje ikke blir like god. Dette er avhengig av hvor stor feilplasseringen er. Siden det ble valgt å ikke operere den siden som barn, tenker jeg at skjevheten er relativt liten, og at det dermed er bedre sjanser for en vellykket operasjon.

Når det er sagt vil du aldri bli helt bra etter en operasjon, den vil alltid medføre små skavanker som du må leve med. Vurderingen er om skadene etter operasjonen oppveier for det som opereres. Det var muligens den vurderingen som gikk mot operasjon da du var barn.

Med dagens nye operasjonsteknikk så vil muskulær tilpasning neppe bli noe problem. 

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

TS her. 

Jeg ble født 92. Jeg opererte ikke før jeg var 8-10 år, husker ikke nøyaktig. Jeg har jo grublet litt på dette i ettertid, også hvorfor de bare opererte en hofte. 

Dette er hårreisende at ikke ble oppdaget i 92! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...